Jump to content

hekkbølger i retten


baatsman

Recommended Posts

Sorry, men det er nå en gang sånn at en skal fortøye forskriftsmessig. Eller fortøy for storm. Kan dere ikke gjøre dette har dere heller ingen ting på sjøen å gjøre. Dere må jo skjønne at dette ikke er som å parkere bilen i et parkeringshus??. :headbang:

Er selv sjømann som jobber til sjøs på ett stort skip. Ser stadig at folk som ikke har den ringeste anelse av hva de gjør kommer seilende bare ti meter fra vår skuteside. Hva tror de????. At vi skal kunne stoppe på 10 meter vis noe skjer????. Nå må dere begynne å tenke litt selv!!!!. Hallo hekkbølger er det noe å bekjymre seg for da!!!.

Link to post
Share on other sites

Hva om di ikke blir dømt ? Da er jeg redd at det blir mer plager med sjø fra stadig større fritidsbåter.

Jeg bor rett før Arendal ved Tromøysund der det smalner inn til 200m bredde.

Har 2 båter fortøyd for storm, og super fendring, aldrig problemer med vinden. Rolig hele vintern.

Noen drar på østover så det er helt svart av eksos . Enkelte slakker ned marsfarten på usiden av oss.

Vi har en båt på 5 tonn som noen ganger vil opp på brygga, men blir holdt igjen av moringer på 800 kg.

Det er vel noe vi må leve med, så di kan kose seg med de store motorene sine. For all del det er noen få som ødelegger. God sommer.

Link to post
Share on other sites

Jeg kom inn til Tønsberg havn her i sommer. Jeg kom fra Tønsbergfjorden. Slakket av til 6 knop i stakerekka. Det kom da tre skjergårdsjeeper i ca 14 knop forbi meg. For min del var ikke det så mye å bry seg om. Den jeg tenkte på hvar jo de som lå på hjestebrygga i Tønsberg. Etter min erfaring ligger man jo bare å skalvper der inne. Min oppfordring er at man skal ta hensyn til båter som ligger til kai. Her er det jo også fastsatte fartsgrenser. Er det veldig vanskelig!!!!!!!!!!!!!!!!. Dette går nok mest til eiere av skjergårtsjeeper.

Link to post
Share on other sites

Vi er sedvanlig litt treeege her oppe i nord med å innføre nye regler for ferdsel både til lands og til vanns.

I mange stater med kyster i USA er det innført skilter som sier "NO WAKE ZONE" som betyr at den enkelte båtfører må begrense hekkbølgen til et minimum ved passering.

 

Dette kan variere svært mye fra båt til båt. En Scarab powerboat feks. lager stoore hekkbølger ved lav fart, mens noen har flat sjø bak under 7 knop. Ved litt høyere fart blir denne effekten borte for denne båttypen. Dette skal selvfølgelig ikke tillate passering i 50 kts i havne områder. Det er altså opp til den enkelte båtfører å sjekke at den berømte hekkbølgen er så liten som mulig ved passering ved områder i "NO WAKE ZONE"

 

Vanskelig tema dette kanskje, men hver enkelt båtfører bør snu seg å se tilbake av og til for å se effekten av bølgene båten lager.

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Tromøysund har jeg kjørt gjennom nesten hver fredag og søndag gjennom sommeren da jeg har hatt hjemmehavn på Songe og helgeparadis mellom skinfelltangen og Lyngør. (Nå flyttet til Molde) Tromøysund har da vært en del av vår ukentlige "transportetappe". Vanlig praksis har vært at planende større båter har forholdt seg i deplasementfart fra Tromøybruen og vest over. Øst for tromøybroen har gjeldende praksis vært fri fart selv om det på et parti på noen hundrede meter rundt gamle smelteverket er smalt, og det er riktig som tidligere nevnt i tråden at gjeldende fartsbegrensning er 12 knop.

 

Jeg mener at politiet skyter langt over tværliggeren med dette forelegget. Det vil undre meg om det blir noen dom i denne saken da påtalemyndighetene ikke har noen bevis å legge til grunn samt at gjeldende praksis er som jeg nevner her. Problemet med trafikk er som sagt begrenset til noen få utfartshelger og selv da er det nok plass i Tromøysund. At mindre båter får husket seg her har jeg også erfart da jeg også har en RIB. Skal politiet gi forelegg til alle planende båter i Tromøysund på det aktuelle stedet forelegget er ilagt så får de mye å gjøre til sommeren.

 

Så en liten kommentar til politiets arbeide på sjøen i Arendal....jeg er IKKE imponert over det "regimet" som er praktisert her. Det verserer desverre alt for mange historier lokalt om hvor mange idiotiske forelegg som er gitt på alle mulige såkalte forseelser som ikke har noen rot i hverken lovverk eller gjeldende praksis.

Link to post
Share on other sites

I mange stater med kyster i USA er det innført skilter som sier "NO WAKE ZONE" som betyr at den enkelte båtfører må begrense hekkbølgen til et minimum ved passering.

Det kan stemme, men jeg mener å ha lest en amerikansk dom hvor det kommer klart fram at denne skiltingen betyr at du skal holde godt under skrogfart og ikke noe sludder om at hekkbølgene er mindre når du planer enn når du halvplaner.

Link to post
Share on other sites

Det verserer desverre alt for mange historier lokalt om hvor mange idiotiske forelegg som er gitt på alle mulige såkalte forseelser som ikke har noen rot i hverken lovverk eller gjeldende praksis.

 

Jeg ville ikke bedømt kvaliteten på politiets arbeid utfra "historier som verserer". De er sjelden objektive, men kom gjerne med eksempler på slike historier.

 

Har opplevd mye rart i Tromøysundet, men det har gått mest på båtførers mangende evne til å følge vanlige sjøveisregler.

Link to post
Share on other sites

Det kan stemme, men jeg mener å ha lest en amerikansk dom hvor det kommer klart fram at denne skiltingen betyr at du skal holde godt under skrogfart og ikke noe sludder om at hekkbølgene er mindre når du planer enn når du halvplaner.

 

Bodde for en del år siden siden i Fort Lauderdale, Florida, hadde egen båt der og min erfaring var at "no wake" betyr at du må kjøre sakte for å ikke lage hekkbølger! Hyppig kontrol av meget potente politibåter sørget for at dette ble respektert! Kan faktisk ikke huske at jeg så noen som ikke oppførte seg!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ser stadig at folk som ikke har den ringeste anelse av hva de gjør kommer seilende bare ti meter fra vår skuteside. Hva tror de????. At vi skal kunne stoppe på 10 meter vis noe skjer????. Nå må dere begynne å tenke litt selv!!!!. Hallo hekkbølger er det noe å bekjymre seg for da!!!.

 

At folk oppfører seg som tullinger og kjører nær nyttetrafikken har vel ikke så svært mye med saken å gjøre her ??

 

Nei nå må du bremse litt. Her er det helt klart at du ikke hvet hva du snkker om. Her er det ikke snakk om hekkbølger i det hele tatt. Her er det snakk surfing, og det er en skipsled. Du må ikke komme med ting som du selv ikke har peiling på.

 

Denne skjønner jeg ikke - er det slik at de tre omtalte båtførerne var i nyttetrafikk, eller er det slik at 12 knops grensen ikke gjelder for nyttetrafikk?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Dette kan jeg bekrefte. Jeg bodde inntil kanalen med "no wake zone" i 10 dager i sommer. Her var det tett trafikk hele dagen til og fra marinaene. Så godt som ingen lot være og respektere skiltet, og de som gjorde det ble alle bøtelagt av godt synlig politi. Men det var full guffe selv i smalt farvann med opptil 3x275 på hekken så snart man var forbi skiltet.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Ei heller er det særlig mange som egentlig har respekt for politiet. Det har jo også sine grunner ...

 

Såklart, sålenge en mengde overbetalte og skarpskodde advokater bruker all sin energi på å undergrave politiets autoritet, er det ikke lett å opprettholde respekten for ordensmakten.

 

Så spørs det da, hva alternativet består i ? Anarki ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Vi har fått et samfunn hvor barneoppdragelsen er basert på forhandlinger og medbestemmelse. Det medfører at barna blir selvstendige og bevisst sin egenverd. :yesnod:

 

At foreldre og barn bruker i en time på bli enig på morgenmøtet hva barna kanskje har lyst på skolematen, er en liten hake ved denne friheten. :sleep:

 

At 30 barn i en klasse forlanger sin rett til medbestemmelse og dermed bidrar til at forhandlingsprosessen forkludrer tidsskjemaet i læreplanen, er dessverre en liten hake til. :smiley:

 

Så når disse besserwisserne endelig blir voksne og med struttende selvbevissthet forlanger at de skal bli hørt på, får demokratiet og fellesskapet et lite problem. :wink:

 

Når disse barna ikke aksepterer de eldres livsvisdom (les autoriteter), men forlanger å lære dette selv, blir læringsprosessen svært lang. :nonod:

 

Kanskje så lang at det som var voksent for to generasjoner siden, tilsvarer at myndighetsalderen i dag burde vært 40 år? :yesnod:

 

Og hvis man ser samspillet på sjøen, burde den vært enda høyere. Kanskje 70 år? :yesnod:

 

Demokratiets lover og regler er fint så lenge de er sammenfallende med hva vi selv ønsker. :yesnod:

 

Anarki er hvor hver enkelt av oss gjør hva vi selv vil. Og vi vet jo best selv. :yesnod:

 

Sokrates sa en gang; det ideelle samfunn er et eller annet sted på en linje mellom diktatur og anarki.

 

Hvor på den linjen er vi nå, tro. :cool:

 

Dagens oppgulp fra en gammel grinebiter (49 år) om respekt for ordensmakten :smash:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Har hatt FIRE av det slaget... :crazy:

Fikk en læresetning av en gammel lærer på realskolen:

"Det er tre stadier i et menneskes liv:

1: "Pappa er verdens flinkeste mann"....

2: "Fatter´n er en tufs som ikke skjønner NOEN ting!!"

3: "Min far sa alltid...." "

 

Men nuhh er vi laangt utenom emnet... :blush:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Såklart, sålenge en mengde overbetalte og skarpskodde advokater bruker all sin energi på å undergrave politiets autoritet, er det ikke lett å opprettholde respekten for ordensmakten.

 

Så spørs det da, hva alternativet består i ? Anarki ?

 

Suzuki

Er enig med deg, men kjernen til problemet er jo lovverket som beskytter utøvereren mer enn offeret. Hurra for rød-grønn..........

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...