Jump to content

hekkbølger i retten


baatsman

Recommended Posts

Som du sikkert leste så tar jeg kun bilder av den skaper problemer for meg,

 

Sydvesten har helt sikkert annet å drive med enn å ta bilder med telelinse av alle han ser.

 

Jen synes nok allikevel at dette er litt i overkant. Jeg var egentlig helt sikker på at du bare k....a jeg.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Da er det nok lettere å sannsyliggjøre at en handlig kan ha funnet sted. Da blir det påstand mot bilde, den gamle speilrefelksen ligger i båten og råfilmen vil bli overlevert politiet sammen med anmeldesle om det blir aktuelt.

 

Med all den uvettige kjøring, manøvrering osv som en del her hevder finner sted overalt, og hele tiden, så vil du få det travelt til sommeren? :wink:

 

Men la oss si at bildet er tatt og anmeldelsen er innlevert, hva skjer så? Jeg tipper at du får et brev etter noen måneder hvor det står at saken er henlagt på grunn av bevisets stilling? Hvorfor sier jeg det? Jo, for det var akkurat det som skjedde meg nylig da jeg innleverte en anmeldelse på en navngitt person som hadde utøvd herverk på min bil. Han innrømmet også forholdet, men det spilte visst ikke noen rolle!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dersom man har god dokumentasjon av en hendelse f.eks bilder/video så er min erfaring at politiet gjør mer enn til vanlig. Jeg har et videoopptakk av en som rappet noen deler fra motorsykkelen min, og den saken ble grundig etterforsket. Mulig etterforsker var MC entusiast, men det overrasket meg hvor mye arbeid de la ned i den saken.

 

Så ha videokamera klart ... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Begynn nå ikke å tyte om at Worse er hekkbølgeprodusent. Jeg er antakelig den eneste på BPL som faktisk har fått båten skadet, havarert og satt ut av drfit av andres hekksjøer og den eneste som har anmeldt samme til det kongelige norske politivesen)

 

 

Der tar du feil, i alle fall på det sist punkte.

Enig med siste taler, blir litt for dumt å tro at en er den eneste ene som har opplevd dette. Dette har skjedd i med flere båter i havna hos min far i Vestfold, der flere båter har dunket i hverandre og i brygga pga disse båtførerne. Og er overbevist om at det foregår flere steder. Og årsakene tror jeg er flere bl.a egoisme, gi f**n i andre og andres, uvitenhet etc.

 

Ps: Og dette med "hekkbølgeprodusent", legger du vel opp til selv..... :wink:

Redigert av Brage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Håper disse og flere får svi for slik kjøring. De grensene som er satt er maks grenser, og det er fullt lovlig å kjøre saktere hvis båten lager bølger også i denne farten. Ingen som ferdes i fritidsbåt har det så travelt at de ikke kan ta hensyn til båter som passeres, enten de er fortøyd eller i fart. Hvis man synes man har dårlig tid, bør man heller gå utaskjærs hvor man kan holde avstand. Lurer på om man får kuler til paintball med oljemaling???? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vel, de som ikke trives så godt på sjøen har etter min mening neppe tid til å slakke av og holde fartsgrenser... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

La meg først si at jeg har meget stor respekt for de internasjonale sjøveisreglenes nr 2 som tar opp ansvar,

hvor enhver som ferdes til sjøss skal vise aktsomhet og hensynsfullhet ut fra alminnelig sjømannsskikk.

(Har lært dette av Poseidon på D5L).

Dernest vil jeg gjerne uttrykke at det vel er ingen tvil om at Skipper Worse har et svært sentralt poeng i forhold til en rettsavgjørelse.Det krever endel bevis for å bli dømt i norsk rett.

Dersom noen påstår at du har kjørt bilen svært fort fordi de hørte hvin og/eller mye lyd fra motoren og/eller så bilen kjørte fort,er dette vitneuttalelser beheftet med mye subjektiv synsing.

Historien fra 1880 til i dag er full av eksempler på at subjektive vitneuttalelser er påvirket av de holdninger og interesser man selv har.

Dersom det ikke er objektiv måling av fart i forhold til fartsreglene kan jeg ikke skjønne at det er enkelt for domsstolene å falle en dom som blir stående for tingrett/lagmannsrett/høyesterett.

(Jeg kan gjerne påta meg den sakkyndige oppgaven å vise hvordan vitner preges av egne subjektive holdninger i tilsvarende type saker. )Konsekvensen er kanskje at vi flere steder i Norge får tilsvarende praksis som eksempelvis i Smøgen/Kungshavn hvor politiet benytter lasermåling av hastigheter på skjøen i de hektiske ferieukene. Men vi må også tenke på rettssikkerheten til de seilende.Som nevnt er jeg ideelt svært opptatt av sjøveisregel nr 2, men vi må besinne oss og ikke la noen aktører få mer fremtredende beviskraft enn hva objektive målinger tilsier.Dette var kanskje å "banne i kjerka".

Link to post
Share on other sites

Vel, de som ikke trives så godt på sjøen har etter min mening neppe tid til å slakke av og holde fartsgrenser... :wink:

Nettopp, og derfor mener nå jeg at de bør få "svi"... HVIS de blir dømt (og dommen blir stående), vi den ha stor betydning for "politivesenet" (som Worse kaller dem)!

Fartsgrenser er til for å holdes! Har du en GH som ikke klarer å holde så lav fart, har den intet i det fartsbegrensede området å gjøre. Mener nå jeg.

(Tenkt tilfelle: Har du en bil som ikke klarer å ligge i så lav fart som 50 Km/t, har den heller ikke noe å gjøre i tettbygd strøk. Uten sammenligning forøvrig.)

Fartsgrensen er MAX hastighet.... Min mening er at HVIS aktuell båt fortsatt lager bøljer som ødelegger for andre, må farten NED...

(Sikkert mange som er uenige i dette) :blush:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det diskuteres om bølgene var 30cm eller 1 m høye....

Et spørsmål til de som kan litt mer om bølgeteori:

 

Hva med bølgelengden? I grunt farvann vil vel ofte bølgene bli krappere enn på større dyp.

Vil farten på bølgende være lik? Vil bølger fra en båt i stor fart har større energi enn bølger fra en saktegående båt (samme bølgehøyde)?

Link to post
Share on other sites

...Hva med bølgelengden? I grunt farvann vil vel ofte bølgene bli krappere enn på større dyp.

Bølgelengde minker mot mindre dybde, men bølgehøyden øker.

Vil farten på bølgende være lik?

Utbredelseshastigheten går ned.

Vil bølger fra en båt i stor fart har større energi enn bølger fra en saktegående båt (samme bølgehøyde)?

Tror ikke du kan sammenligne slik. Det er størrelse på "vannmengde i bevegelse" som avgjør energien. Meinar EG. Samt utbredelseshastigheten. Tror en som er litt bedre i hydrodynamikk vil kunne forklare dette bedre. :blush: :blush:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet neimen ikke om jeg skal le eller gråte av denne saken. Vil vel påstå at dette er en storm i et vannglass. Å la politiet bruke så mye tid og penger på en sånn sak, mener jeg er sløsing med resursene.

 

Jeg lurer faktisk på om jeg så disse båtene flere ganger i ferien i sommer. Ihverfall var det 2 stk Sun 33 og en Sea King i følget som hadde omtrent samme reiseruten som oss på Sørlandet. Og jeg ble flere ganger forbikjørt av disse, også på ganske nært hold, selv om det var utaskjærs, og kan ikke med min største vilje klare å se at de produserer hekkbølger på 1 meter! Ikke kjørte de på noen måte hensynsløst heller. Dette var hyggelige folk som svingte godt unna mindre båter, og sakket også farten i visse tilfeller for å ikke være til sjenanse for andre.

 

Jeg lurer egentlig på om denne nevnte politimannen er noe særlig vant med å være på sjøen i det hele tatt? Hvis hekkbølgene etter disse båtene er noe av det verste han har sett, så har han ikke sett mye! Dette er peanøtter til hekksjøer å være, så å kjøre rettsak på dette er det reneste tøv. Lurer på hvordan det skal bli på sjøen hvis det blir avsatt fellende dom her. Dette er rent paragraf-rytteri, og ikke noe annet.

Bruk heller tiden på å ta verstingene, ikke vanlige båtfolk!

Link to post
Share on other sites

Det var på tide med en slik bøtelegging, og bra saken kommer i retten..

 

Vi får bare håpe påtalemyndigheten vinner frem, ihvertfall hvis vi ser bort fra at de faktisk ikke har noen bevis mot folka..

http://www.agderposten.no/apps/pbcs.dll/ar...D=2007101090116

 

Dette blir for dumt. De burde bare holdt seg til deplacementhastigheten til hver enkelt skute!

-Vi kjørte båtene i plan, nettopp for å unngå å skape for store hekkbølger, hevder Drønen.

 

-------------------------------

Lagt til av moderator: dette innlegg var en annen tråd om samme sak

Redigert av Andreas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det forstår jeg godt...men blir jo litt som å kjøre grisefort fordi vindusviskeren på bilen ikke virker slik at vannet skal prelle av....

 

Det er nokk færreste av oss som ønsker noe vann planing når vi kjører bil. :wink:

 

Med å få en obligatorisk båtfører prøve vil slik adferd bli regulert akkurat som farlig forbikjøring på land. Fram til dess er det vel sund fornuft som gjelder og kulturen vi lager på sjøen.

Har vært utefor diverse selv når det gjelder hekkbølger, det er ikke noe hyggelig men mer en pekepinn på Ukultur kombinert lite erfararing med sjø før de fikk den store båten.

El man kan si for stor båt til en så liten hjerne. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Det diskuteres om bølgene var 30cm eller 1 m høye....

Et spørsmål til de som kan litt mer om bølgeteori:

 

Hva med bølgelengden? I grunt farvann vil vel ofte bølgene bli krappere enn på større dyp.

Vil farten på bølgende være lik? Vil bølger fra en båt i stor fart har større energi enn bølger fra en saktegående båt (samme bølgehøyde)?

 

På grundt vann blir bølgelengden kortere, og farten på bølgen går ned, det er jeg sikker på. Om bølgehøyden blir større er jeg usikker på, muligens.

 

Et annet interresant spørsmål angående hekkbølger; vil hekkbølger (ikke sprut) noensinne oppnå større høyde enn 2 ganger båtens dyptskikkende? (ekskl kjøl, stilk etc).

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En 38 fots båt som ikke lager mer enn max 30cm bølger i fullt plan? Det har jeg aldri opplevd! Nærmere meteren er mer normalt etter min erfaring. Og bølgene fra en båt i plan inneholder mye energi, og blir derfor krappere og mer "aggresive" enn i deplasementfart. Samt at de naturligvis vokser når de kommer inn på grunt vann, som alle bølger gjør. Til glede for de som måtte ligge fortøyd der....

 

Om noen hadde tatt seg bryet med å anmelde en båt med under 30 cm hekkbølger? Høyst tvilsomt skulle man tro...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er jo faktisk sant at man "bølger" mindre når båten planer, skulle faktisk ønske det var flere som forstod dette.

Hvordan måler du en bølge, og hvor måler du den?

 

Det er for eksempel mulig at et bølge ser flat og liten ut, men har høy fart og dermed like mye energi som en høyere bølge som beveger seg langsomt. Bølger endrer form, fart og høyde. Her er det antagelig behov for en sakkyndig vurderer problemstillingen ut fra fysikkens lover og ikke hva folk flest mener og tror.

 

Jeg tviler også litt på at en f.eks. videofilm laget i ettertid viser så mye. Selv om båten planer så behøver ikke farten være den samme, og ikke minst kan vekten på båten være en helt annen.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan måler du en bølge, og hvor måler du den?

 

Det er for eksempel mulig at et bølge ser flat og liten ut, men har høy fart og dermed like mye energi som en høyere bølge som beveger seg langsomt. Bølger endrer form og høyde. Her er det antagelig behov for en sakkyndig vurderer problemstillingen ut fra fysikkens lover og ikke hva folk flest mener og tror.

 

Så har vi understrømmene som spiller en stor rolle om det er flo og fjære i trange sund. Strømmene under havflaten kan noen ganer minske farten på bølgen (jobbe imot) andre ganger kan de forstørre bølgende spesielt om det fjærer samme retning som vinden og det er grunt.

Link to post
Share on other sites

Jeg håper ihvertfall at ikke politimannens uttalse blir tatt hensyn til. Han er bokstavelig talt på jordet.

 

Jeg er ikke den som trafikerer Tromøysundet så mye, men seiler stort sett igjennom der ca 2 ganger annenhvert år. Og jeg kan ikke huske at jeg har gått igjennom der uten at andre fyker forbi, med dertil passende hekksjø etter seg. Det er da helt vanlig later det til. Ble passert av den lokale redningsskøyta en gang, og da kan vi begynne å snakke om hekksjø. Den gikk i passe gravefart, og da fikk vi husket oss. Men å si at disse båtene som blir nevnt her skulle lage så innmari svær hekksjø, det tror jeg rett og slett ikke på.

Men det gjør visst hylekoret her inne. Fatter ikke at det går an å henge seg på å rope om straff så det monner til disse båtførerne. Virker som rene sammensvergelsen, jo. Hva gjør dere som hyler høyest om hekksjø når dere treffer på lastebåter, ferger og annen nyttetrafikk i full fart? Skriker opp om at de må passe på hekksjøen sin? Jeg tviler vel på det. Og jeg er heller ikke den som liker hekksjøer, bare så det er sagt. Men det får da være grenser.

Link to post
Share on other sites

Jeg håper ihvertfall at ikke politimannens uttalse blir tatt hensyn til. Han er bokstavelig talt på jordet.

Og du uttaler deg skråsikkert på grunnlag av hvilke fakta ?

 

Jeg er ikke den som trafikerer Tromøysundet så mye, men seiler stort sett igjennom der ca 2 ganger annenhvert år. Og jeg kan ikke huske at jeg har gått igjennom der uten at andre fyker forbi, med dertil passende hekksjø etter seg. Det er da helt vanlig later det til. Ble passert av den lokale redningsskøyta en gang, og da kan vi begynne å snakke om hekksjø. Den gikk i passe gravefart, og da fikk vi husket oss. Men å si at disse båtene som blir nevnt her skulle lage så innmari svær hekksjø, det tror jeg rett og slett ikke på.

 

Jeg går ganske ofte gjennom Tromøysund, og jeg har kontor med terrasse ut mot Tromøysund - så jeg har sett en god del på trafikken i Tromøysund. Dine erfaringer om trafikken i Tromøysund er desverre helt korrekte. At redningsskøyte gir blanke har jeg gjentatte ganger erfart, også når den er på vei inn etter utført oppdrag, dette gjelder også i Galtesund. Yrkesstrafikken i Tromøysund er begrenset men jeg synes det ser ut til at de stort sett oppfører seg, de som drar forbi. Når polititet en skjelden gang faktisk overværer noe de mener er uvettig kjøring, skal de da la være å gripe inn fordi det er så vanlig, og fordi andre også driter seg ut? Hmm den skjønner jeg ikke.... Det er uflaks for de det gjelder, normalt kan man bryte reglene der uten at det får konsekvenser, men denne gangen hadde de uflaks, det betyr ikke at loven ikke gjelder!! Om de er skyldige eller ikke aner ikke jeg noe om, men jeg håper politet kan ta noen fler slik at det ikke lenger regnes for risikofritt å kjøre villmann innaskjærs

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg eller 6 stykker av oss båtfolk har opplevd skader av hekkbølger samtidig.

Skal prøve å være kort

 

Jeg for min del våknet en stille sommermorgen i Tjømme/vestfjorden av at båten dunket i bryggen, jeg satte meg opp og da neste bølge kom ble jeg kastet ut av senga, etter å ha fått slått hull i båten og det roet seg, greide jeg å få huet opp av luken på dekket, for da å se ett kaos ved bryggen, og 4 MTB er fra den norske marine i i stor fart ,fortsatte utover forbi Lindholmen.

 

Att det ikke ble persjonskader her var jo bare flaks vi var 6 båter som fikk tildels store skader.

Fartøyene ble kalt opp på vhf en og de kom tilbake å beklaget, men ettervert som skips skjefen fikk snakket med land ble han mere og mere reservert.

Vi anmelte også saken uten at det kom noe ut av det

 

Men etter mye att og fram kokte det ned til at marinen ikke tok på seg noe annsvar, de påstod de hadde rett til å kjøre sån, (viste til en dom på vestlandet)men etter mye om og menn fik vi de til å betalte egenandelen på forsikringen,

 

Skal jo også si att forsikrings selskapet mitt ikke ville gå videre med det heller, viste til tidligre saker at det ikke nyttet. så det trengs sikkert noen andre retts dommer

 

Dette var kortversjonen

hilsen

aanton

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...