Jump to content

hekkbølger i retten


baatsman

Recommended Posts

er det ikke bare å bruke hue da,ta gjerne en titt bak båten for å se hvordan det ligger ann med bølger.å er det 5 knop så er det 5 knop. :headbang:

 

her er vel noe av spørsmålet om de var nærmere land enn 100 meter , om de var de er grensen 5 knop og her var det vel uansett 12 knop. Kjenner ikke disse båtene, men etter dte jeg husker brukte de som forklaring at de la båtene i plan for å lage mindre bølger, og da er vel 12 knuter litt knapt, for å få de i plan mener jeg?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Og du uttaler deg skråsikkert på grunnlag av hvilke fakta ?

Jeg uttaler meg rett og slett på utsagnet fra politimannen som har stoppet båtene. Sitat fra Agderposten:

 

-Den mest hensynsløse kjøringen jeg så i hele fjor sommer, hevder politibetjent XXX(navnet er fjernet med hensikt,) på politibåten i Arendal.

Ifølge XXX var bølgehøyden båtene skapte på over en meter.

 

Jeg ble selv passert av et identisk følge (2 stk Sun 33 og en Sea King) flere ganger i ferien min på Sørlandet i sommer, og ingen av disse båtene graver så stor hekksjø som denne politimannen hevder. I tillegg opplevde jeg ingen problemer med hensynsløs adferd fra de.

Her, på hjemmesiden til Holms står det forøvrig:

"Sun 33 er en meget retnings-stabil båt både med hekkaggregat og fast aksel. Den har heller ingen utpreget planingsterskel, så den går godt i sjøen i alle fartsområder." Og Sea King'en var ikke noe verre den heller.

Hvis politimannen ikke har sett verre hekkbølger enn det disse båtene lager, bør han holde seg på land i fremtiden. Han er ihvertfall ikke skikket til å håndheve loven på sjøen. Da bør han være med og lære av andre som har mere erfaring først.

Jeg vet jo ikke om det er de samme båtene jeg har sett, men hva er oddsen for at det ikke er samme følget da tro? Disse båtene hadde i tillegg reg.nr. som viste at de, opprinnelig ihvertfall, var fra et sted vest for Lindesnes.

 

Politiet har ingen videoopptak fra onsdag 26. juli i fjor, da ugjerningen skal ha skjedd, men ifølge politibetjent XXX måtte flere båter legge baugen opp mot bølgene for å unngå for store kast.

 

Det er da slett ikk uvanlig å måtte endre kursen litt for å ta en hekksjø eller tre på baugen! Helt vanlig opptil flere ganger i timen det, i verste sesongen her i Oslofjorden....

 

Ifølge politiet hadde de tre båtene, som fulgte hverandre tett, ikke avpasset farten da de gikk inn i den smalere delen av Tromøysundet ved Eydehavn.

-Politiet har ikke fått inn noen anmeldelser etter kjøringen

-Det er ikke så ofte politiet selv er vitne til det vi mener er uvettig kjøring som skaper for høye hekkbølger. Dommen vil derfor kunne gi en rettesnor for hva vi skal forholde oss til i fremtiden, sier XXX til Agderposten.

 

Her kan jeg kanskje under tvil strekke meg til å være litt skeptisk til kjøringen. Dette fordi jeg ikke har nok opplysninger og lokalkunnskap til å vite eksakt hvor og hvordan kjøringen foregikk. Men jeg har vondt for å forestille meg at de har kjørt så mye mere gris her enn ellers når jeg så de.

Det er jo heller ingen anmeldelser på forholdet, så jeg antar at de ikke har kjørt så uvettig som det hevdes.

Hva fartsgrensen er på stedet, er jo mere viktig synes jeg. Er den 5 knop, så har de sikkert kjørt for fort, og det er helt greit forsåvidt. Men å gå helt i taket for å beskrive det som den verste hendelsen i hele fjor? Nei, den kjøper jeg ikke.

 

 

Derfor håper jeg ihvertfall at de blir frifunnet. Tenk dere hvis hver og en lokal sheriff skal håndheve loven etter sitt skjønn. Det kan jo bli interessant tenker jeg. Hvem sin hekkbølge skal det skrives ut forelegg etter, og hvem går fri? Skal det bli en mal på hvilke båtmerker som graver for mye hekksjø, slik at politiet bare slår opp i boken sin og sier at din båt står på listen, så her har du boten! værsågod å betal? :headbang:

 

La denne saken få hvile i fred. Det finnes helt sikkert mye annet mere fornuftig politiet kan bruke tiden sin på.

Link to post
Share on other sites

Sorry, men det er nå en gang sånn at en skal fortøye forskriftsmessig. Eller fortøy for storm. Kan dere ikke gjøre dette har dere heller ingen ting på sjøen å gjøre. Dere må jo skjønne at dette ikke er som å parkere bilen i et parkeringshus??. :headbang:

Er selv sjømann som jobber til sjøs på ett stort skip. Ser stadig at folk som ikke har den ringeste anelse av hva de gjør kommer seilende bare ti meter fra vår skuteside. Hva tror de????. At vi skal kunne stoppe på 10 meter vis noe skjer????. Nå må dere begynne å tenke litt selv!!!!. Hallo hekkbølger er det noe å bekjymre seg for da!!!.

Hvis denne komentaren er ment til oss som fikk skadet båtene en stille morgen mitt i fellesferien, tror jeg det er best att "maskinisten" med sånne holdninger, holder seg i maskinrommet.

Jeg har ligget på norsiden av Lindholmen i Vestfjorden og ridd av mange morgener med noravind ,og fortøyer etter det ( i sikkert 15 -20 år.)

men det nytter lite når flere MTBer går opp i plan.

Snakker ikke om vanlige hekkbølger

 

(Trodde at jeg ikke skulle komentere dette men greide ikke å la være) :nonod:

 

mvh

aanton

Link to post
Share on other sites

Jeg vet neimen ikke om jeg skal le eller gråte av denne saken. Vil vel påstå at dette er en storm i et vannglass. Å la politiet bruke så mye tid og penger på en sånn sak, mener jeg er sløsing med resursene.

Den nevnte politimann er en av dem som faktisk har endel omløp i hodet sitt, når det gjelder patruljering på sjøen. Traff han flere ganger i sommer. Jeg bor rett ved Tromøysund, faktisk ved det aktuelle stedet det snakkes om. Atfolk kjører som idioter her på sommeren, er det ikke noen som helst tvil om! At noen av dere er her hvert 2. år, gir dere ikke så mye uttalelsesgrunnlag... Jeg ser denne kjøringen hver dag... Jeg synes det er helt på sin plass å teste dette ut for en domstol. At det blir en dom, tviler jeg på, men da har man ihvertfall forsøkt.. Det er nemlig slik at når man blir invadert av en haug med, unnskyld uttrykket, nyrike østlendinger som kommer i alt for store båter, så blir man lei etterhvert...

 

 

I mange stater med kyster i USA er det innført skilter som sier "NO WAKE ZONE" som betyr at den enkelte båtfører må begrense hekkbølgen til et minimum ved passering.

:yesnod: Det hadde vært noe her! Enkelt å forholde seg til også. :yesnod:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

"NO WAKE ZONE"

 

Det har de hatt i mange år. og er noe vi også skulle hatt på en god del plasser.

i områder hvor små barn bader f.eks.n

inne ved bryggene ved gjestekaier, og andre bryggeanlegg.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Fartsbegrensniger i Arendal

 

§ 1. Alminnelig fartsbegrensning

 

Innenfor Arendal havnedistrikt er største tillatte fart 5 knop innenfor en avstand av 100 meter fra land, medregnet øyer, holmer og skjær som er synlige over vannflaten ved middel høyvann (kystkonturen).1

 

1 Dette er beskrevet nærmere i Den Norske Los, bind 1 utgitt av Statens Kartverk, Sjøkartverket.

 

 

§ 2. Spesielle fartsbegrensninger

 

I indre havn er største tillatte fart 5 knop. Området avgrenses i syd-vest av Strømbroen og ellers av rette linjer trukket fra fartsbegrensningsskiltet ved Fluet (silo) til Skilsøpynten på Tromøy (vestligste punkt på Tromøy), videre til Tangen på Hisøy (nord-vestligste punkt på Hisøy).

 

Dersom det ikke gjelder lavere fartsgrense etter bestemmelsene nevnt ovenfor i § 1 og § 2 første ledd, er største tillatte fart 12 knop i følgende områder:

 

a) i Tromøysund innenfor en rett linje trukket mellom Skindfeldtangen lykt og nord-østre pynt på Gitmertangen og

b) i Galtesund innenfor en rett linje trukket mellom syd-vestre pynt på Merdø og østre pynt på Hafsøy.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ifølge politiet hadde de tre båtene, som fulgte hverandre tett, ikke avpasset farten da de gikk inn i den smalere delen av Tromøysundet ved Eydehavn.

 

Her er sundet ganske nøyaktig 200 meter bredt på det smaleste. Kan godt tenkte meg at 3 hekkbølgegeneraler som følger tett på hverandre gjennom dette sundet vil lage en del sjø. :rolleyes:

 

trsund.jpg

Link to post
Share on other sites

5 knop, i indre havnebasseng. 12 knop i sundet.

Da er jo saken grei. Hvis de har bevis med fartsmålinger mot dem.

Men tviler på om de kan dømme dem kun pga. visuelle observasjoner av hekkbølger.

Ihverfall ikke i 12 knop sonen.

Disse båtene lager desidert mest hekkbølger rundt 12 knop. Da graver de absolutt mest sjø. :lol:

 

 

Link to post
Share on other sites

Hmm...

 

Har lite peiling på dette med fartsgrenser men det står følgende:

 

Innenfor Arendal havnedistrikt er største tillatte fart 5 knop innenfor en avstand av 100 meter fra land, medregnet øyer, holmer og skjær som er synlige over vannflaten ved middel høyvann (kystkonturen).

 

Dersom sundet er 200 meter bredt, så kommer vel denne regelen til anvendelse eller?

Link to post
Share on other sites

Man skal jo ligge på styrbord side, og her var det jo andre båter i sundet også, så hvordan man kan ligge mer enn 100 meter fra land forstår jeg ikke.

Man kan nok ikke det, men politiet tar ikke dem som kjører fort midt i sundet. Jeg har selv kjørt forbi politibåten i 25+ knop, under tromøybrua, midtsunds. De reagerer ikke på dette, så lenge det ikke er til sjenanse for noen.

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Dat vannvittige argumentet som politiet kommer med her er HEKKBØLGER. :headbang: Det er og blir 12 knop på gjeldende sted ref skilt på flosta. Årøen min drar 1,5 meter hekksjø i 12 knop

(den aller verste farten for hekksjø på Årøen. Regner med at bildet er någenlunde det samme for andre båter i samme størrelse. )

 

Slik regelverket er satt på gjeldende sted så burde påtalen gå på fart&uvettig kjøring ikke på om hekkbølgene var x cm store og passerende båter måtte legge baugen mot. (noe som jeg stadig gjør for komforten ombord..)

 

En liten kommentar til min kjære ekskollega Hallaron: Jeg er enig i at nevnte politimann som er frontet i saken er en OK person men de er alltid 2 på båten. Du kan jo bare gjette hvem den andre var.

Link to post
Share on other sites

Mitt spm er hvilken regel som kan komme til anvendelse i rettsaken denne tråden handler om.

Straffeloven § 418 nr 3

 

Med bøter straffes den som forsettlig eller uaktsomt,

[...]3. under navigeringen handler slik at fartøyer volder eller utsettes for fare eller skade.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det hele bunner nok i at Politiet og folk flest er lei uvettig kjøring, det er utrolig masse folk som ikke gidder å ta hensyn når de er på sjøen. Så om politiet tok med seg lasemåler og la seg bak skottholmen i Galtesund, kunne de dratt inn en god slump med penger for statskassen.

 

Jeg må vel si at jeg tviler på om det blir noen dom i denne saken, men om det blir så er det noen som har vært uheldige, det er bokstavelig tusenvis av båtførere som gjør den samme forbrytelsen hvert år i Arendals skjergården. De hadde skikkelig uflaks og ble tatt.

 

Om politiet klarer å hanke inn en liten bukett slike i løpet av sommeren, og får masse mediaomtale om det, vil det kanskje virke preventivt, men jerg er ikke sikker. Jeg støtter "no wake" tanken. Og jeg håper politibåten bruker mer ressurser på å ta svinekjørerne.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...