Jump to content

Stort skip gikk på grunn ved Fedje


Baatlaus

Recommended Posts

Noen som kan legge ut AIS "bilder"? Kunne vært intr å følge hvilke ressurser som settes inn i bergingsaksjonen.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Her er status kl 21:20:

ServerFedje.jpg

Det ser ut til at "Server" har sløkket AISen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ser at havaristen har om lag same mengde bunkers som Rocknes. Ut frå erfaringane vi hadde med oppryddinga den gongen ser eg mørkt på totalhavari, sjølv om havaristaden og verforholda tilseier at mykje av olja vil emulgere i eit worst case scenario.

Taubåtane frå Stureterminalen og Mongstad er på plass og kan mønstre temmeleg mykje maskinkraft hvis dei vel å trekke havaristen av, Østensjø sin Audax er verdas kraftigaste kombinerte eskorte- og taubåt. Problemet vil vera å få sett fast slepar hvis Server ligg som dødt skip utan mulighet for å kjøre hydraulikk på fortøyningsvinsjane. Kastelina får dei alltid ombord, det er verre med ein 500 tonns spektra-slepar :eek:

For å toppa heile driden gjekk an sjølvsagt på grunn på 10-års springflo og står med svineryggen eit par meter frå fyret.

Blir spennande å følge med utover helga, vermeldinga er heller ikkje av beste sort (what else is new?)

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Eller er jeg på feil sted?
Så vidt jeg forstår så er det der hvor "Belos" og "Baut" ligger det skjer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Her er status for et par minutter siden:

 

Server_grunnst.jpg

 

 

VELOX og AUDAX TUG ligger i le på østsiden av Fedje i omtrent samme posisjon som på Astors bilde; KV ÅLESUND er sørgående bort fra stedet for øyeblikket.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Etter det bt.no får opplyst har skipet 585 tonn bunkersolje om bord - tungolje. Det regnes som svært mye - og lokalbefolkningen frykter nå en oljekatastrofe. Oljestanken skal sent i kveld være betydelig over hele Fedje.

 

I dette kartbildet kan du se skipets posisjon. Kartet oppdaters kontinuerlig.

 

Bunkersolje er den type olje som forårsaker mest griseri.

 

I tillegg kommer 72 tonn dieselolje, som er giftigere, men som fordamper fort.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Været nær havaristen .... Utsira Nord,

Utstedt fredag 12.01.2007, kl. 20

 

 

Sørvest liten storm 22, sent i kveld omslag til nordvest liten og kan hende kortvarig full storm 25.

Sletta 13. januar 2007 kl. 01:00

--------------------------------------------------------------------------------

Sletta 13. januar 2007 kl. 01:00 ( samme høde nord på)

Vind: NW Liten storm (22 m/s)

Bølger: Svært hav (8.5 m) med dominerende retning fra W

 

Refraksjonsdiagram

(Referanse data: 9m, 14s fra 270 grader

Redigert av Ficher (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det trafikksentral for dette området?

 

 

Ja, er vel mer trafikk her enn i Oslofjorden.....

tanskipene som skal til Sture og Mongstad passerer vel i dette området?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Ja, det er trafikksentral, Fedje VTS.

 

Vi får håpe at IFAW er klar til å hjelpe også denne gangen. De brukte millioner sist, ved ROCKNES-ulykken, på å ta seg av oljeskadet sjøfugl. Utstyret står fortsatt lagret på Laksevåg.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ja Astor, er nok en trafikksentral som ligger på Fedje, ikke lange stykket ifra havaristedet.

Holder bl.a. orden på trafikken inn og ut fra Sture terminalen og Mongstad.

Litt spent på å se hva som skjer med skipet... synker det og blir brukket opp begynner bunkersen å renne ut da er det snakk om en god del søl ja. 580 tonn tungolje pluss 60-70 tonn diesel antydes det i noen av avisene...

 

Ser vi var mange som skrev det samme her.....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fedje trafikksentral har vore i drift i mange år.

Bergen og omland havn er den desidert største havna i Norge veit du, all trafikk til Bergen, Stureterminalen, Mongstad, Ågotnes osv sorterer under Feie Trafikk som det heiter.

Einaste grunnen til at Marte ikkje gjekk på grunn i september -04 var ein vaken operatør på sentralen som alarmerte Stureterminalen som igjen alarmerte Audax. Når sleparen blei satt var det meter igjen før Marte låg i fjøresteinane :cheers:

Fartøyet sjølv anmoda om assistanse etter at operatøren på Feie forlengst hadde fått mistanke om at her var det lite maskinkraft ute og gjekk :yesnod:

Redigert av RITS (see edit history)

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Status kl 22:22:

ServerFedje2.jpg

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er kjekke karer oppe i huset der på Fedje, vi er dem takk skyldig for mer enn MARTE-tilfellet, vil jeg tro.

 

Enig der, sjølv om det framleis hender at eg våknar av ein stemme som masar om "nordgåande fartøy ved Sogneuksen, Feie Trafikk på einogåtti" .....

Det hende at vi "gløymde" å melda oss inn i sona veit du.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...