Jump to content

Stort skip gikk på grunn ved Fedje


Baatlaus

Recommended Posts

Men, Skipper_Worse, kan vi ikke da hellere bruke energi på å komme med konstruktive forslag til avhjelpe situasjonen i fremtiden fremfor å kritisere som allikevel ikke hjelper noe ?

 

Dieselaksjonen førte noe med seg.

 

Det kan vi også her.

 

Du er ganske aktiv her med diverse kommentarer. Du er også litt glad i å kritisere diverse andre. Kanskje du kunne gå i bresjen for en aksjon ?

 

Jeg er opptatt av at de største kritikerene bør stå i bresjen for å gjøre noe konstruktivt utav situasjoner.

 

Jeg er sikker på at sammen kan man utrette noe.

Link to post
Share on other sites

Men det jeg etterlyser er at vi hellere fokuserer på hvordan du og jeg kan bidra til å demme opp for slike naturkatastrofer for fremtiden.

 

 

Vi får legge oss i en lenkegjeng tvers over Fedjeosen og stoppe all mistenkelig skpstrafikk. Det vil nok hjelpe.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

o.b.lix, jeg er veldig glad for at de nå forlater Horten. Jeg imøteser også gjerne redegjørelse for den vurderingen. Jeg håper og tror at der ligger en forklaring bak. Det vil tiden vise, kanskje vi får høre om det allerede i neste uke.

 

Det vi må arbeide for, er å få bedre beredskap i fremtiden. Etter Rocknes "glemte" man katastrofen. Det må vi ikke gjøre denne gang. Dere vil desverre måtte komme til å slite med skadevirkninger i flere år fremover, og det fortjener ingen. Men kanskje vi kan snu denne tragiske hendelse til noe positivt, nemlig at baatplassen går i bresjen for en folkeaksjon for å søke muligheten for å hindre slike hendelser igjen?

 

Et spørsmål, når den nå forlater Horten, hva er estimert tidspunkt for når denne er fremme ved skadested?

Link to post
Share on other sites

stoppe all mistenkelig skpstrafikk. Det vil nok hjelpe.

 

Og ulykker skjer ikke "ikke-mistenkelig" trafikk?

 

Jeg skjønner kommentaren din. Jeg antar det er et utløp av frustrasjon, hvor man ikke ser mulighetene foreløpig. Jeg er allikevel overbevist om at vi kan (hvis vi vil) arbeide for bedre beredskap for fremtiden.

Link to post
Share on other sites

Eller ved å stille spørsmål om hvorfor det ligger et spesial fartøy for oljevern i andedammen Oslofjorden.

Og ikke ved Fedje hvor vi har størst trafikk av tankskip i landet og mye tøffere vær.

Hvor Nord Europas største raffineri ligger og hvor Sture terminalen ligger.

Og hvorfor ble oljeverndepotet flyttet fra Fedje ?

 

Hvis Perlen kan gjøre noe med disse problemene, er han hjertelig velkommen.

Men ikke kom å kritiser oss som stiller disse spørsmålene.

 

 

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål, når den nå forlater Horten, hva er estimert tidspunkt for når denne er fremme ved skadested?

Med 7 knop bruker den minst 2 døgn, så tirsadag kan den vel begynne å jobbe...

 

Her er forresten en helikoptevideo som viser at havet er flatt og mye kunne vært gjort istedet for å slepe en 200m lang lense etter seg - OM MAN HADDE UTSTYR!

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor er alle tankskip som anløper feks. Mongstad pålagt taubåteskorte? Dersom alle båter over en viss størrelse hadde blitt pålagt slik eskorte dersom de kommer nærmere enn x antall NM fra kysten kunne ulykker som dette vært unngått.

 

Når båter med kun en motor ferdes i nærheten av kysten våres uten noen form for backup vil slike ulykker også skje i fremtiden.

 

Det hjelper ikke å bygge dobbelbunn når værforholdene er slik de har vært store deler av høsten og vinteren så langt, selv ett slikt skrog vil bli revet opp etter kort tid.

 

Den beste og eneste måten å unngå en reprise av denne miljøkatastrofen på er å pålegge fartøyene eskorte nær kysten, muligheten for en svikt i tre eller flere fremdriftsystemer på samme tid kan en nesten utelukke.

Redigert av Chrian (see edit history)

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Jolo, overordnet mål må være beredskap begge steder, ikke enten eller. Vi har INGEN natur å avse, hverken i "plaskedammen"/Oslofjorden eller langs vår langstrakte kyst i vest.

 

Worse, dieselaksjonen var det vel egentlig fåtall som trodde skulle gå i favør for båtfolket, hvorfor skal så ikke skje også her? Har du bestemt deg på forhånd at det er dømt til å mislykkes? Er det ikke bedre å søke muligheter enn å bare kritisere ?

Link to post
Share on other sites

Men kanskje vi kan snu denne tragiske hendelse til noe positivt, nemlig at baatplassen går i bresjen for en folkeaksjon for å søke muligheten for å hindre slike hendelser igjen?

 

Mulig det er nyttesløst, men det er en god tanke. Og kanskje man kunne gjort noe her. En forsettelse og en idebank.

 

Det kan da ikke være umulig for en oljenasjon og fremgangsland i miljø å ha en båt til stasjonert der hvor slike ting tydeligvis skjer.

 

Et samarbeid med andre etater.

 

Den politiske støtten må da vel kunne være mulig????

 

Vi kan vel dvele ved tanken?

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Vel, det er jo laget skrekkscenarioer på det verst tenkelige som kan skje i dette området og samtlige aktører vet om dette, så det skal ikke stå på kunnskapen.

 

Men som alt annet her i verden, det står på penger.

 

Når det kommer til kroner og øre, da er det som oftest slutt.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den beste og eneste måten å unngå en reprise av denne miljøkatastrofen på er å pålegge fartøyene eskorte nær kysten, muligheten for en svikt i tre eller flere fremdriftsystemer på samme tid kan en nesten utelukke.

 

godt forslag. her er ett til:

 

det sies at det finnes ikke oljelenseutstyr i verden for bølger over 3 meter. Da burde ikke båter som "server" få lov å seile ut fjorden der, kloss inntill fjæresteine, og rett ut i 8 meters bølger.

 

etterpåklokskap, ja... det er klokskap det også.

Link to post
Share on other sites

Vi har i Norge velgjørere som gjør en fantastisk innsats. Jeg tenker da deriblant på Sundt. Han har bidratt med så mye at redningsselskapet har nytt godt av hans lommebok.

 

Der er flere og flere rike personer i Norge.

 

Kanskje vi alle på et eller annet vis kan bidra til å få sponsorer til å støtte tiltak for øket oljevernberedskap I TILLEGG til de sin innsats for redningsselskapet?

 

Bare en tanke.

 

Synes forøvrig Chrian har meget gode komentarer ovenfor!

Link to post
Share on other sites

godt forslag. her er ett til:

 

det sies at det finnes ikke oljelenseutstyr i verden for bølger over 3 meter. Da burde ikke båter som "server" få lov å seile ut fjorden der, kloss inntill fjæresteine, og rett ut i 8 meters bølger.

 

etterpåklokskap, ja... det er klokskap det også.

 

Min bror ligger nå i Bergen havn med en båt full av lenser som skal brukes ved Fedje, de må vente på bedre vær før de kan legge dem ut, dette sier mye om hvor mange dager dette utstyret kan brukes langs norskekysten om vinteren.

 

Da er den beste løsningen å bruke tilgjengelige midler på å unngå grunnstøtinger med påfølgende havarier.

Redigert av Chrian (see edit history)

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Då må det så store endringar til i internasjonal sjørett at eg tviler på at det nokon gong vil bli gjennomført.

For eksempel vil bording av eit norsk fartøy på den måten du beskriv nesten vera jamngodt med invasjon (sett på spissen)

Eit norsk fartøy i internasjonalt farvatn eller innanfor ein annan havnestat sine grenser er definert som norsk territorium.

 

Men ver trygg på at amerikanarane utan å stusse kjem med ei slik attack gruppe under påskudd av terror!

Jeg trodde at US Coast Guard allerede hadde rett til å borde båter i amerikansk farvann, uansett nasjonalitet på båten, og at det har vært slik i mange år.

 

Jeg mener også at det har vært episoder hvor de har bordet ikke-amerikanske båter i internasjonalt farvann (utenfor kysten av Søramerika) som en del av "war on drugs", men her er det vel mulig at de innehenter tillatelse fra flaggstaten først.

Link to post
Share on other sites

Da er den beste løsningen å bruke tilgjengelige midler på å unngå grunnstøtinger med påføgende havarier.

 

Yep. Det er der vi må hen. Men se opp for at det blir mye prat, prat og prat ... og lite action. Politikere er eksperter på å prate og ikke på å gjøre.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

I dette

Pratmakerne i Oslo vil prate, men ingenting vil skje. Bare vent og se.

De er for opptatt med å produsere papirer som viser hvor mye vi skal redusere CO2 utslippet. Selv om det er totalt umulig å gjennonføre disse målsetningene, kan jo Jens, Helen & co slå seg for brystet i internasjonale fora og erklære Norge som verdensmester i miljøvern.

 

Praktiske tiltak for å sikre vår kyst, nei det blir for vanskelig og det koster penger....

Link to post
Share on other sites

Er enig i mye av det Perlen sier. Det er vel ingen tvil om at en debatt og krav om bedre beredskap NÅ har mye større sjanse for å bære noen vei enn å ta det i etterkant...

 

Synes det er greit å stille kritiske spørsmål derimot, så lenge man gjør oppmerksom på hvilket kunnskapsnivå man selv har...

 

Når det er sagt, så KAN det jo hende at folk utenfor "systemet" kan ha gode forslag! Er det feks mulig å disponere og dirigere slepebåtflåten bedre? Lage et system via AIS der kursene til de enkelte tilpasser seg hverandre slik at dekningen blir bedre?

 

Men alt koster jo penger - og bevilgninger kommer sjelden uten lange utredninger...

Link to post
Share on other sites

Her kommer det frem hvor utrolig flaks det var at slepebåten som slepte Server kun var en halv time unna. Slepebåten var da på vei nedover fra Hammerfest!

Tja... Etter "marte" så er det en slepebåt fast stasjonert på Fedje, i tillegg til "en drøss" både på Mongstad, Sture og Ågotnes. Tilfeldigvis var denne nærmest, men hadde ikke gjort store forskjellen, når en havarist ikke ber om hjelp før 8 minutter ETTER grunnstøting, og i tillegg nekter slepebåt å feste sleper når han står der på grunn...

 

Kaptein og rederifolka burde personlig stått med bøtte og spade, sammen med miljøvernminister og fiskeriminister!!!

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

La oss hellere fokusere på hvordan vi kan bidra til å hjelpe, enten akkurat nå, eller på sikt, for å få myndighetene til å satse mere på oljevernberedskap i fremtiden. Det kan vi bedre vil jeg tro. Her var mange konstruktive tiltak og meninger under dieselavgiftsaksjonen. La nå slike ting komme på banen i stedet for å kritisere yrkesgrupper totalt uten grunn.

 

 

Forslag til diskusjon:

 

- Alle fartøy fartøy over en gitt størrelse som som ferdes langs norske kysten som ikke skal til norsk havn (typisk tank skip som seiler til/fra Murmansk, Østersjøen e.l. får pålegg om å holde seg utenfor en "sikkerhets sone"x antall nm av kysten.

......Vil dette være mulig å innføre sett i lys av internasjonale konvensjoner?

 

- Alle fartøy som skal til norsk havn pålegges å bruke escorte tug til/fra "sikkerhets sone" - norsk havn.

.......Escorte tug er ikke uvanlig. Feks i Primorsk nær St. Petersburg betaler en 130.000 dwt tankbåt ca USD 35-40.000 for et anløp. I tillegg betales Isavgift på ca USD 5-8000, sommer som vinter.

 

- Det innføres max aldersgrense på fartøy over en gitt størrelse på fartøy som skal til norsk havn.

Kan pålegges av myndighetene eller den enkelte terminal eller lasteavskiper/eier.

.......Det er ganske normalt, ihvertfall i tankskip verdenen at det settes spesifikke krav til at tonnasje ikke skal være eldre en feks 15 år. dette for å luke ut de verste holkene. Slike krav kan feks innføres av Sture/Mongstad terminalen eller Statoil/Hydro, som en policy avgjørelse. Kanskje de har det allerede?

 

- Alle skip må betale en "beredsskap slepebåt avgift" beregnet etter tonnasjestørrelse (GRT) som påløper selv om ikke slepebåt blir brukt.

.....En slik avgift vil da kunne dekke kostnaden ved å ha slepebåter i konstant beredskap utplassert på strategiske steder langs kysten. En slik kostnad betales i første omgang av rederen men han har jo selvsagt forhandlet inn i fraktraten han får av befrakteren.

 

- Det innføres pålegg om ekstrforsikring for oljesøl opprensking for alle tankbåter som anløper norsk havn.

..... USA har innført et slikt system, alle tanskip som anløper må ha en tilleggsforsikring som dekker opprensking etter oljesøl bergrenset oppad til USD 1 milliard. For et anløp er det typisk USD 5-6000 som må betales.

 

Norske myndigheter har tradisjonelt vært forsiktige med å pålegge skipsfarten langs norskekysten begrensninger og/eller kostnader. Det bør det bli slutt på, det vil feks være enkelt å innføre en "beredsskaps slepebåt avgift". Det er helt vanlig at brukeren (skipet) betaler hva det koster å drifte en tjeneste. I UK betaler feks anløpende skip Light dues, dvs. fyravgift.

 

Kommentarer?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Alle fartøy fartøy over en gitt størrelse som som ferdes langs norske kysten som ikke skal til norsk havn (typisk tank skip som seiler til/fra Murmansk, Østersjøen e.l. får pålegg om å holde seg utenfor en "sikkerhets sone"x antall nm av kysten.

......Vil dette være mulig å innføre sett i lys av internasjonale konvensjoner?

 

Hvis jeg ikke er helt på jordet tror jeg de har innført en seilingsrute lenger ute nå når de reiser langs kysten ...

 

resten er jo noe som bør innføres i lignende grad ,,,støttes

da får vi en beredskap som betaler seg selv :smash:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...