Jump to content

Stort skip gikk på grunn ved Fedje


Baatlaus

Recommended Posts

Da skulle vi hatt vår egen oljevern båt :yesnod: Det er vel mer værhardt her enn langt inne i oslofjorden :crazy:

 

At oljevernberedskapen er latterlig dårlig her til lands, er jo helt åpenbart. Selvsagt bør det være en oljevernbåt her i Oslofjorden, men den skulle KUN dekket Oslofjorden. Og så burde det i tillegg vært flere oljevernbåter stasjonert langs hele kysten. Jeg syntes det er skremmende at beredskapen er så dårlig som den tydeligvis er.

Link to post
Share on other sites

Skandinavias største oljeraffineri ligger ved Oslofjorden.

Som har mye høyere befolkningstetthet.

 

Her snakkar vi om mengde olje frakta på kjøl og då vert Oslo og fjorden dokkas, som i så mange andre samanhengar, for ein ubetydeleg provins å rekne. Hovudstaden har rett nok ein betydeleg mengde skipsanløp i året men husk at det skal 600 forlis i same størrelsesorden som Server for å kome opp i 1 havarert tankbåt frå Sture.

 

Og kva har befolkningstettheten oppi dette å gjere?

Her snakkar vi om eit av Norges viktigaste fuglereservat (Herdlaflaket) og ei betydeleg oppdrettsverksemd som verkeleg blir skadelidande i eit worst case scenario. At folk får stranda og kanskje båten sin tilgrisa for ein begrensa tidsperiode er mindre viktig.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

At oljevernberedskapen er latterlig dårlig her til lands, er jo helt åpenbart. Selvsagt bør det være en oljevernbåt her i Oslofjorden, men den skulle KUN dekket Oslofjorden. Og så burde det i tillegg vært flere oljevernbåter stasjonert langs hele kysten. Jeg syntes det er skremmende at beredskapen er så dårlig som den tydeligvis er.

 

 

der må jeg si meg enig!

beredskapen er veldig dårlig i vårt moderne norge!

vi må ha flere oljevern beredskaps stajoner NÅ!! vi ser konsekvensene i dette øyeblikk.

Redigert av Hilmar2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Rulling oppfatter jeg som bevegelse på tvers av lengdeaksen? Kan dét føre til at propellen slipper? Eller skulle skipet hatt mer ballast?

 

 

Rulling fører normalt ikke til at propellen slipper. Det gjør derimot pitching som er "rulling" i lengde retningen. Når det skjer så reduseres turtallet for å hindre overrusing av hovedmotor når propellen kommer ut av vannet. Når propellen kommer ned i vannet øker regulatoren turtallet. Men ting tar tid med 8-9000 hk når turtallet skal opp.

Jeg har vært med på en lignende hendelse med en 128 000 tonner på samme sted. Denne båten hadde en ny type regulator og vi fikk black out. Skuta tørnet 180 grader rundt fortere enn jeg kunne springe fra babord til styrbord brovinge. Enormt krappt svell fikk gutta ut av stresslessen i kontroll rommet så fort at det berget situvasjonen for oss og Høvdingen beholdt roen hele tiden. Selv var jeg sikker på at det kom til å rett til h¤lvete.

Uten å kjenne havaristen så er det vanskelig å si noe bestemt om ballasten . Ser den er 180 meter lang så DW er nok rundt 35 000 tonn et sted. Disse bulkbåtene har kapasitet på ca 11-13000 tonn ballast. I tillegg kan de fleste ta rom nr 3 som heavy weather ballast.Uten å kjenne skipperen så vil jeg tro han hadde tatt heavy ballast også. En kan si mye rart om kranglesjuke og vrange greske skippere men at de er ordentlig bra sjøfolk kan ingen ta fra dem.

Link to post
Share on other sites

beredskapen er veldig dårlig i vårt moderne norge!

vi må ha flere oljevern beredskaps stajoner NÅ!! vi ser konsekvensene i dette øyeblikk.

 

I dette øyeblikk??

 

Det er nå nesten på dagen 3 -- tre -- år siden ROCKNES gikk rundt og griset til så det forslo. De meget dårlige erfaringer man gjorde med beredskapen den gang, har ikek ført til noen merkbar forbedring. Og ulykken i går vil ikke gjøre noe fra elelr til, heller. Pratmakerne i Oslo vil prate, men ingenting vil skje. Bare vent og se.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

er kommet en del utstyr på plass i området "Trænen" er der så kan ikke være helt med på kritikken for at Oljevern 03 ikke er stasjonert der

det er 3 båter som har oljeverberedskapen ..en er kommet frem og flere kommer ...men at det er for dårlig med utstyr rundt forbi er jeg enig i samt dårlig beredskap for store slepebåter i dette landet ..

og Oljevern 03 kommer frem Tirsdag

http://www.kystverket.no/?did=9475385

 

http://www.kystverket.no/?did=9475221

 

bilder Fra Server aksjonen - FotoTerjeAlling, Kystverket.no 9475367.jpg

9475357.jpg9475422.jpg

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Om det hadde ligget oljeverndepot på hver en holme i hele Austrheim kommune eller Gulen for den del, hadde man ikke avverget katastrofen med dagens utstyr.

 

Det oppfordres herved til idèdugnad for å finne opp et effektivt oljevernutstyr. Dagens utstyr tåler maks tre m bølger og en liten kuling.

 

Oljevern 03 kan bare ligge i Horten. Får ikke gjort noe likevel med de værmeldingene som er utstedt her på Vestlandet de nærmeste tre fire døgnene. Før morgendagen gryr vil det dessverre ligge en en haug med sammenfiltrede lenser og oljesøl i viker og sund på Fedje. Beklager min svovelpreken, men slik er det dessverre.

 

Kanskje det skulle vært opprettet std.by slepefartøy/kystvakt i de mest kriitske innseilingsledene. Da mener jeg kraftige slepefartøy som er ute og patruljerer området 24 timer i dagnet hele året. Slepebåtene på Mongstad trenger vel sin halvtime fra de får beskjed før en enn de får fyrt opp maskina og kastet loss, pluss en time til før enn de hadde vært fremme ved havaristen. Med andre ord alt for lang tid.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

En av slepebåtene til BB har Fedje som havn dersom den ikke er ute på oppdrag.

"Belos" som var den første slepebåten ved havaristen i går var tilfeldigvis på veg sørover til Bergen.

Vet at lensene ikke kan gjøre noe nå, men været var da annerledes før i dag. Men da var de på vei hit :cryin:

Det finnes alltid noe å glede seg over!

Link to post
Share on other sites

Her er bedrevitere som tydligvis vet mye bedre enn kapteiner på skuter hvordan man skal gå ut eller ikke. Jeg antar at oljevern ligger i Horten grunnet været som er meldt. Er det meningen at disse skal risikere livet sitt for denne aksjonen?

 

Neppe.

 

Tror man at man får gjort så mye konstruktivt arbeid ved å dra til havaristed all den tid der er meldt storm?

 

Neppe.

 

Kan vi gi arbeidsro til de som kan dette mye bedre enn det vi her på forumet kan ?

 

Jeg må også be om at de som stiller seg opp og kritiserer i hytt og pine, at disse stiller seg til disposisjon siden de er verdensmestere :rolleyes:

 

Makan.

 

La oss hellere fokusere på hvordan vi kan bidra til å hjelpe, enten akkurat nå, eller på sikt, for å få myndighetene til å satse mere på oljevernberedskap i fremtiden. Det kan vi bedre vil jeg tro. Her var mange konstruktive tiltak og meninger under dieselavgiftsaksjonen. La nå slike ting komme på banen i stedet for å kritisere yrkesgrupper totalt uten grunn.

Link to post
Share on other sites

Om det hadde ligget oljeverndepot på hver en holme i hele Austrheim kommune eller Gulen for den del, hadde man ikke avverget katastrofen med dagens utstyr.

Det er det største vrøvlet jeg har hørt Arnstein.

Med dagens vær forhold kunne en med mer skikkelig utstyr og spesialbåter på plass ha tatt opp svært mye av griseriet, uten tvil.

I stedet må man vente i opptil flere døgn og mer storm og drittvær for å komme igang.

Det eneste som var tilgjengelig i dag var faktisk restene av det gamle oljevernlageret

9475367.jpg

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg må også be om at de som stiller seg opp og kritiserer i hytt og pine, at disse stiller seg til disposisjon siden de er verdensmestere :rolleyes:

Det er lett å sitte i Grimstad å mene om hvordan livet skulle vært på Fedje, men for oss som står midt oppe i det stiller tingene seg annerledes.

 

Uansett om hvordan regjering prøver å formulere at de har gjort det de kan, er dette bare tull. I hele dag har det vært mer enn rolig nok til å både legge ut lenser og suge opp. Lensen befinner seg i all hovedsak i Florø, med unntak av noen få meter på Mongstad og Sture, værre er det at utstyr for å suge opp oljen befinner seg i Horten!!!!! (Og heter Oljevern 03).

 

Sjekk f.eks. Sturla Dyregrov sine reportasjer fra Fedje - gamle, avdankede lenser ble lagt ut, men det finnes ikke noe som kan suge opp!!! Hvis du sjekker bildene fra dette arbeidet, ser du at det er ikke bølgehøyden som hindrer, det er bortimot flatt!!!

 

 

Taktikken blir å la oljen komme på land og så ta det opp med spade og bøtte.

 

 

 

PFøy!

Link to post
Share on other sites

o.b.lix, jeg er helt enig at det blir noe feil å sitte i Grimstad og nevne det jeg gjør, men allikevel er det på sin plass.

 

Hjelper det mye å klage for at skuter ikke går ut i dårlig vær?

 

Kanskje teamet på skadested anser det som noe unødvendig, og i verste fall gambling med liv om de reiser fra Horten?

 

Hjelper det da fortsatt å klage ?

 

Dette er en naturkatastrofe vi neppe kjenner omfang av foreløpig. Tragisk. Men det jeg etterlyser er at vi hellere fokuserer på hvordan du og jeg kan bidra til å demme opp for slike naturkatastrofer for fremtiden.

 

Jeg forholdt meg (desverre) helt passiv etter Rocknes ulykken mht til påvirkning overfor våre myndigheter re oljevernberedskap. Kunne jeg gjort noe. Ja, det mener jeg, men det er lett å være etterpåklok. Hva gjorde andre ?

 

Vi bør hellere fokusere på det mener jeg, fremfor å kriitsere noen som faktisk talt kanskje gjør det rette. Jeg har ikke kompetanse på hva de holder på med i teamet. De færreste her har det.

Link to post
Share on other sites

Jeg antar at oljevern ligger i Horten grunnet været som er meldt. Er det meningen at disse skal risikere livet sitt for denne aksjonen?

 

Neppe.

 

 

Helt enig. Det er nettopp derfor det er helt meningsløst at beredskapen for hele kysten skal bestå av ett fartøy som ligger i Oslofjorden... Denne typen katastrofer har jo en egen ubeleilig tendens til å skje når vær og vind er på sitt verste.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hjelper det mye å klage for at skuter ikke går ut i dårlig vær?

Som du sikkert har sett nå, så har den forlatt Horten, og forsinkelen skyldes altså ikke været, men dårlig planlegging eller beredskap om du vil.

 

Og det er nettopp dette som er poenget, den dårlige beredskapen. Egentlig ikke så viktig og en båt blir liggende værfast i Horten, men AT den ligger i Horten og ikk epå Sture, Mongstad eller Fedje. Sammen med masse lenser.

 

Problemet er at mange tonn olje kunne vært hindret i å grise til hvis oljevernfartøene hadde lagt like nærnt som slepebåtene.

 

Og husk: i en risikoanalyse i regi av Kystverket har de sett på evt. konsekvernser ved et havari på en 40.000-tonner på holmegrå (ligger like nord for Fedje), og konklusjonen var at da vil kysten HELT TIL NAMSOS være tilgriset... OG husk at en 40.000-tonner er regnet som en "liten" tanker på Mongstad!

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...