o.b.lix Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Det som er artig for oss som bor her, er at "oljevern 03" lå i Oslo under forliset, og fikk ikke seilingsordre før 12:05 i dag, kastet loss 13:30 og må innom Horten og hente utstyr. Den er ikke framme før tirsdag(muligens mandag kveld), og det er kun denne båten som skal renske opp... Vår kjære Helen Bjørnøy sa på direkte-tv 12:00 at alt materiell var tilgjengelig...! til hun! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RITS Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Det må da være en forunderlig polise, som gir bedre uttelling ved totalhavari enn ved bergning?? Detforsikringsselskapet som tegner slike avtaler, må vel forsvine av seg selv? Husk at skipsfarten er internasjonal og særdeles vanskeleg å regulere, for ikkje å sei umogleg. Det næraste vi kjem er IMO, verdas i særklasse mest tungrodde og minst dynamiske organisasjon som utan unntak motsetter seg og trenerer alle endringar som er til det beste for liv helse og miljø. I denne ugjennomtrengelege grauten av postkasserederier med adresse i ymse skatte- og sjøfartlovgivningsparadiser er forsikring noko heilt anna enn Vesta! Overforsikret, er vel ikke uvanlig i den bransjen? Det har du sanneleg rett i! En sånn polise høres nesten ulovlig ut, det presser jo nesten på for å lage et uhell til en katastrofe? Heilt korrekt! Ref. Amoco Cadiz og ei uendeleg rekkje forlis dei siste 30 åra. Synes også å huske at det er under oppbygning en beredskapsgruppe som skal ta kommandoen i slike situasjoner, sendt ned fra helikopter... Stemmer dette? Då må det så store endringar til i internasjonal sjørett at eg tviler på at det nokon gong vil bli gjennomført. For eksempel vil bording av eit norsk fartøy på den måten du beskriv nesten vera jamngodt med invasjon (sett på spissen) Eit norsk fartøy i internasjonalt farvatn eller innanfor ein annan havnestat sine grenser er definert som norsk territorium. Men ver trygg på at amerikanarane utan å stusse kjem med ei slik attack gruppe under påskudd av terror! Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 (redigert) Det som er artig for oss som bor her, er at "oljevern 03" lå i Oslo under forliset, og fikk ikke seilingsordre før 12:05 i dag, kastet loss 13:30 og må innom Horten og hente utstyr. Den er ikke framme før tirsdag(muligens mandag kveld) dette er jo nesten dumt . når ulykker skjer med store båter som inneholder olje burde de reise umidellbart til ulykkesstedet....... Redigert 13.Januar.2007 av Hilmar2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
RITS Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 dette er jo nesten dumt . når ulykker skjer med store båter som inneholder olje burde de reise umidellbart til ulykkesstedet....... Eller båten skulle vore stasjonert i nordhordland Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 nei det syntes jeg ikke. for tenk om det skjedde en oljeulykke i oslofjorden da trenger vi oljevern 03. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Nå er spesialbåten Oljevern3 på vei fra Oslo. Er beregnet til Fedje på tirsdag. Da er jo alt i boks. Hvorfor i Svarte ligger en slik båt stasjonert i andedammen der borte ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 nå har kapteinen uttalt seg, kan det ha vært så sterk vind at han aldri fikk baugen mot vinden? dagbladet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hschrde Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Ser ut som det er en skikkelig skipper som både klarer og tør å sende ut en pressemelding allerede nå... Ser også at han bare nevner årsaken og deretter henviser til sjøforklaringen som vil komme... Rulling oppfatter jeg som bevegelse på tvers av lengdeaksen? Kan dét føre til at propellen slipper? Eller skulle skipet hatt mer ballast? Må være en veldig ekkel følelse å miste kontrollen på et sånt skip... Synes ikke det er så veldig rart at may-dayet kom sent dersom de hadde 100% motorkraft men fremdriften var for liten... Samtidig har vel de færreste rederier driller på sikkerhet på lik linje med luftfarten? Den ENESTE måten å garantere at man gjør alt rett i en slik situasjon er jevnlig trening og drilling... Selv de kaldeste/dyktigste skippere kan sikker komme ut for uheldige kombinasjoner av forhold som er en ny opplevelse selv etter 29 år til sjøs? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RITS Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 (redigert) nei det syntes jeg ikke. for tenk om det skjedde en oljeulykke i oslofjorden da trenger vi oljevern 03. Sett i lys av at 2,5 % av verdas totale oljeeksport går ut frå Stureterminalen synest eg at det er direkte meiningslaust å stasjonere 03 i Oslofjorden. I tillegg har vi oljetransporten ut frå Murmansk nedetter norskekysten og raffineriet på Mongstad rett innom. Gløym ikkje at det no er snakk om ca 500 kubikk bunkersolje, kva om ein av båtane som lasta på Sture rek på rett utom Feieosen? Då kan det bli snakk om 300 000 kubikk, det får hendinga i går til å framstå som eit musepiss og ein bagatell. Redigert 13.Januar.2007 av RITS (see edit history) Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 ja ja...men oljevern 03 gjør mye vedlikehold av fyr og merker i oslofjorden konstant Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Rulling oppfatter jeg som bevegelse på tvers av lengdeaksen? Kan dét føre til at propellen slipper? Eller skulle skipet hatt mer ballast? ..jeg spekulerer videre.. skjedde ikke dette rett etter at losen gikk av? Er det mulig at skipet aldri fikk opp farten igjenn, og ble liggende å rulle og piske med propellen med babord ror helt til det traff brenningene.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Ja det skjer vel stadig vekk at tankere grunnstøter pga. hekkbølger i Oslofjorden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Ifølge bt.no skal losen ha hørt alarmer fra maskinrommet omtrent da han forlot det snart synkende skib. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Ja det skjer vel stadig vekk at tankere grunnstøter pga. hekkbølger i Oslofjorden. nei det har aldri sjedd som jeg har hørt Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Nei, Worse har ikke vært så langt øst med Hangarskibet ennå!!! Men bare vent!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 hmm, hvor var du i går kveld SW? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Det er en statshemmelighet, i alle fall kan jeg påberope meg forbudet mot selvinkriminering i fall jeg skal ha vært omkring Fedje et sted .... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Men det virker jo direkte sjukt at de må vente på Oljevern3 fra Oslofjorden !!! Når behovet åpenbart er på den værharde Vestlandskysten. Med Mongstad, Sture, og Kårstø terminalene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hschrde Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 ...jeg spekulerer videre.. skjedde ikke dette rett etter at losen gikk av? Er det mulig at skipet aldri fikk opp farten igjenn, og ble liggende å rulle og piske med propellen med babord ror helt til det traff brenningene.. Høres ganske sannsynlig ut egentlig... Er vel neppe vanlig å slå BAKK med noe så stort for å ta en hel runde og komme opp i vinden? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Det står da her at der er flere ferger på vei/kommet til med lenseutstyr fra Ågotnes: http://www.bt.no/lokalt/fedjeulykken/article331326.ece Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Skandinavias største oljeraffineri ligger ved Oslofjorden. Som har mye høyere befolkningstetthet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 OLJEVERN 03 ligger fortsatt i Horten ihht. AIS. Like ved SILVIA ANA L hvanå det er for skip .... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Silvia Ana er en hurtigbåt. Går Norge-Danmark. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Skandinavias største oljeraffineri ligger ved Oslofjorden. Tull og tøys. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 vi har 2 store tank anlegg i oslofjorden 1 . fagerstrand 2 . halvorshavn (hurum) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.