Jump to content

Stort skip gikk på grunn ved Fedje


Baatlaus

Recommended Posts

Baugpartiet har ikke AIS, så du kan ikke se det. Og AIS'en om bord på havaristen er ikke blitt oppdatert med ny og forkortet LOA.

 

:lol: Nei, det var ikke derfor, det var avdi jeg ikke hadde sett slepebåtene nær nok til å få sleper om bord. Men de må vel ha sneket seg bortom havaristen mens jeg var opptatt med andre ting enn å se på AIS'en. :cheers: Jeg har sett nå at de er på sørgående så jeg godtar at deler av vraket er underveis ... krangler ikke på det!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer ikke inn på siden, men en overskrift i Bergens Tidende, sier at 300 ton olie er lekket ut. Ser kritisk ut dette.

Her er siste nytt fra Kystverket.

 

Nu kom jeg inn på BT. Her er siden om de 300 ton.

Redigert av Jensen_fra_Vest (see edit history)

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Triste saker dette. Mange sjøfugl lider i dette oljeklinet, desverre.

 

Trist også for øyfolket som får strender og båter tilgriset med dette svineriet.

 

Skal bli spennende å se hva slags seriøsitet som kommer fra forsikringsselskap og rederi.

 

Kystverket har vel nå det formelle ansvar for å få orden i omrodet, vil jeg tro.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

er det noen her som har peiling på dette med opprenskning av oljesøl ? Skjønner at det er vanskelig ( umulig ) å bruke sånne spesial sugebåter og oljevernlenser under de værforhold som råder i området. Er det da å vente til olja nå land ( skjedd allerede ) og mekanisk fjerne dette med spader, bøtter og rein håndkraft som er tingen ? Hvem gjør egentlig dette ? Foresvever meg at det er en oppgave for Forsvaret / Sivilforsvaret; stemmer dette ? Skal sånne mengder fjernes mekanisk er det vel en oppgave for 100-vis av personer ?

 

Tragisk dette. Man ser hvor avhengive man er av " flaks " eller "uflaks". Det er vel ikke mange steder i Norge tettheten av slepebåter og oljeverneksperter og utstyr er større enn rett ved disse gigantiske oljeterminalene. Allikevel er det altså ingen ting man kan gjøre.....

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hvem gjør egentlig dette ? Foresvever meg at det er en oppgave for Forsvaret / Sivilforsvaret; stemmer dette ? Skal sånne mengder fjernes mekanisk er det vel en oppgave for 100-vis av personer ?

Suzuki

Etter Rocknes var der mange frivillige som ble organiseret. De fikk lønn også, husker ikke hvor mye. Jeg husker også at brannvesenet var beordret ut, ihvert brannvesenet fra Øygarden. Syns ikke jeg kan huske noe om forsvaret / sivilforsvaret.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Allikevel er det altså ingen ting man kan gjøre.....

 

Kommer til å bli masse skrivinger om hva som er gjort og hva som burde ha vært gjort, hvem som sa at dette skulle ha vært gjort og hvem som har sagt og ikke gjort og hvem som ikke sa at ikke noe skulle ha vært............

 

Påstander allerede........ Følg med.... Følg med.......

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Etter Rocknes var der mange frivillige som ble organiseret. De fikk lønn også, husker ikke hvor mye. Jeg husker også at brannvesenet var beordret ut, ihvert brannvesenet fra Øygarden. Syns ikke jeg kan huske noe om forsvaret / sivilforsvaret.

 

 

Jeg var med å ryddet opp etter Rocknes forliset i flere uker. En svært fysisk tung jobb. Lønna var definitivt ikke noe å skryte av. Mener å husk at det var rundt 120 kr og attpåtil måtte jeg betale 50 % skatt, da dette gikk som bi-inntekt.

 

De som gjør gode penger på dette er de som stiller med båt..her er det snakk om veldig god betaling. Man får betalt etter antall fot og hestekrefter.

 

PS! Jeg gjorde ikke dette for pengenes skyld, men mest for å bevare den vakre skjergården som er her i Bergen. Ble også kjent med masse kjekke folk samt at jeg ble enda bedre kjent i området..

Link to post
Share on other sites

. Lønna var definitivt ikke noe å skryte av.

 

Jeg ordlagde meg sikkert litt feil. Jeg mener absolut ikke at det er galt at dere, som svettet i fjerestenene med tykk svart gørra ikke skulle få betaling, tvertimot, betalingen burde være mye bedre.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Jeg ordlagde meg sikkert litt feil. Jeg mener absolut ikke at det er galt at dere, som svettet i fjerestenene med tykk svart gørra ikke skulle få betaling, tvertimot, betalingen burde være mye bedre.

 

Skal være enig med at lønna burde vært bedre. Den burde iallefall vært skattefri. Det hele endte med at de sleit med å få folk til å stille opp...

 

Håper bare at de får begrenset olje sølet så det ikke sprer seg over et stort område..da det er et vannvittig arbeide å få det opp igjen..

 

Tipper det snart blir et nytt "lager" av oljevern utstyr på Fedje etter dette. De hadde jo et deponi der før. Men det ble jo fjernet da det var for dyrt å ha det der. Synd at vi har fått et samfunn hvor ulykkene må skje før politikerne kan ta de riktige beslutningene.. Å være Proaktiv er vel et ukjent begrep i de kretser...

Link to post
Share on other sites

ser ikke bra ut dette :nonod:

Oljesol_858_1168684293.jpg

FORFERDELIG SYN: Slik så det ut i fjæra i Fedje i formiddag. I bakgrunnen Hellesøy fyr, like ved der grunnstøtingen skjedde.

Foto: GJERMUND HAVSTAD

Kilde Dagbladet

mere finner dere her http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/01/13/488720.html

 

 

Oljesøl i fjæra

Olje fra M/S «Server har allerede nådd fjæresteinene i området, men omfanget er enda ikke klart. Kystverket vil forsøke å få oversikt over utslippet ved hjelp av overvåkingsfly så snart det lysner lørdag. I verste fall kan både den tunge bunkersoljen i forskipet og den marine diselen lekke ut.

Marin diesel blander seg lett i vannmassene. Den har kortere oppholdstid på vannoverflaten enn tyngre olje, men har større giftighet som følge av løselige komponenter. Tung bunkersolje har en lang levetid på overflaten, inntil tre dager, selv under forholdene som er ved Fedje nå, skriver Kystverket på sitt akuttweb.

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

tfikk hun maskintrubbel ?

Båten kom fra Årdalstangen i sognefjorden, men tok en runde rundt Fedje for å slippe av losen, som ble sluppet av på innsiden (østsiden) av fedje. SAmmen ble også kokken som var skadet fraktet i land. Da skulle båten gå rett vest fra Fedje, men når trafikksentralen så at kursen ikke var vestlig. svarte kapteinen med "vi går rett vest nå". Helt til de sto på grunn, slo IKKE kapteinen alarm, det var det Fedje Trafikksentral som gjorde... Men selv om kapteinen ikke vil innrømme det, var det noik maskintrøbbel ja

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror nok også det var maskintrøbbel for den mistet fart og endret kurs til omtrent vindretningen kort tid før den grunnstøtte.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nå har kapteinen innrømmet til politiet at det maskintrøbbel.

 

Gjenstår å finne ut hvorfor han ikke ba om hjelp...

 

Fordi båten er godt forsikra og redaren har gitt klar beskjed om korleis han vil at skipperen skal opptre hvis det oppstår ein slik situasjon som i går kveld.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Får ikke ting til å stemme helt: RS sier de hørte Mayday fra Server. HRS sier grunnet at de så skipet ikke beholdt kursen og at de dermed var i kontinuerlig kontakt med skipet like før grunnstøtingen kl. 18.30.

 

På linken er AIS-bildene er forøvrig tidsangivelsene UTS kl. 17.15 med ca. 3 knop fart og mistet AIS-signalene kl. 17.30.

 

Vi får vel vite mer etterhvert.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

En sånn polise høres nesten ulovlig ut, det presser jo nesten på for å lage et uhell til en katastrofe?

 

Ellers er det vel vanskelig her og nå å bedømme sjømannskapet til befalet ombord. Hvis de hadde sendt may-day med det samme de mista maskina, hadde det da vært tid til å få ut slepebåt og ikke minst slep?

 

Dersom det tidsmessig var umulig, så er vel det korrekte å konsentrere seg 100% om maskintrøbbelet? Jeg kjenner ikke farvann, beredskap og fart på slepebåtene i området - er det noen som har regnet seg frem til om det i det hele tatt var mulig å redde situasjonen?

 

Men at de insisterte på at alt var i orden, det er straks verre... Noe annet er jo at de kunne blitt trukket av grunn tidligere hadde de sendt may-day tidligere...

 

Synes også å huske at det er under oppbygning en beredskapsgruppe som skal ta kommandoen i slike situasjoner, sendt ned fra helikopter... Stemmer dette?

 

Uansett, stygg sak på alle måter...

Link to post
Share on other sites

Var ute på Herdla idag og gikk en tur. Var der rundt ett og vendte hjemover i halv firetiden. Kunne ikke se noe oljesøl der ennå. Gikk rundt hele flystripen der ute, men var ikke borte med golfbanen. Kan jo være at det var noe der men... Var ihvertfall en del båt-aktivitet i området. Så også fergen som var på vei utover fra Ågotnes med lenseutstyr.

Link to post
Share on other sites

Ser nå at Kystverket skal ha uttalt at det kommer til å ta ca. 6mnd. å rydde etter oljeutslippet, hvilket er omtrent som Rocknes.

Ellers står det i en annen tråd her at det i natt kommer til å bli omslag til full NV storm på kysten av Hordaland.....

Ja da er nok akterskipet godt ribbet etter en slik natt...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...