Skipper Worse Svart 12.Januar.2007 Del på Facebook Svart 12.Januar.2007 Baugpartiet har ikke AIS, så du kan ikke se det. Og AIS'en om bord på havaristen er ikke blitt oppdatert med ny og forkortet LOA. Nei, det var ikke derfor, det var avdi jeg ikke hadde sett slepebåtene nær nok til å få sleper om bord. Men de må vel ha sneket seg bortom havaristen mens jeg var opptatt med andre ting enn å se på AIS'en. Jeg har sett nå at de er på sørgående så jeg godtar at deler av vraket er underveis ... krangler ikke på det! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Jensen_fra_Vest Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 (redigert) Jeg kommer ikke inn på siden, men en overskrift i Bergens Tidende, sier at 300 ton olie er lekket ut. Ser kritisk ut dette. Her er siste nytt fra Kystverket. Nu kom jeg inn på BT. Her er siden om de 300 ton. Redigert 13.Januar.2007 av Jensen_fra_Vest (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post Share on other sites More sharing options...
FredrikW Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Store mengder vrakgods etter akterskipet som sank flyter i området, melder BT. Så vær forsiktige! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Triste saker dette. Mange sjøfugl lider i dette oljeklinet, desverre. Trist også for øyfolket som får strender og båter tilgriset med dette svineriet. Skal bli spennende å se hva slags seriøsitet som kommer fra forsikringsselskap og rederi. Kystverket har vel nå det formelle ansvar for å få orden i omrodet, vil jeg tro. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 er det noen her som har peiling på dette med opprenskning av oljesøl ? Skjønner at det er vanskelig ( umulig ) å bruke sånne spesial sugebåter og oljevernlenser under de værforhold som råder i området. Er det da å vente til olja nå land ( skjedd allerede ) og mekanisk fjerne dette med spader, bøtter og rein håndkraft som er tingen ? Hvem gjør egentlig dette ? Foresvever meg at det er en oppgave for Forsvaret / Sivilforsvaret; stemmer dette ? Skal sånne mengder fjernes mekanisk er det vel en oppgave for 100-vis av personer ? Tragisk dette. Man ser hvor avhengive man er av " flaks " eller "uflaks". Det er vel ikke mange steder i Norge tettheten av slepebåter og oljeverneksperter og utstyr er større enn rett ved disse gigantiske oljeterminalene. Allikevel er det altså ingen ting man kan gjøre..... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jensen_fra_Vest Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Hvem gjør egentlig dette ? Foresvever meg at det er en oppgave for Forsvaret / Sivilforsvaret; stemmer dette ? Skal sånne mengder fjernes mekanisk er det vel en oppgave for 100-vis av personer ?Suzuki Etter Rocknes var der mange frivillige som ble organiseret. De fikk lønn også, husker ikke hvor mye. Jeg husker også at brannvesenet var beordret ut, ihvert brannvesenet fra Øygarden. Syns ikke jeg kan huske noe om forsvaret / sivilforsvaret. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Allikevel er det altså ingen ting man kan gjøre..... Kommer til å bli masse skrivinger om hva som er gjort og hva som burde ha vært gjort, hvem som sa at dette skulle ha vært gjort og hvem som har sagt og ikke gjort og hvem som ikke sa at ikke noe skulle ha vært............ Påstander allerede........ Følg med.... Følg med....... Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
2715e Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Etter Rocknes var der mange frivillige som ble organiseret. De fikk lønn også, husker ikke hvor mye. Jeg husker også at brannvesenet var beordret ut, ihvert brannvesenet fra Øygarden. Syns ikke jeg kan huske noe om forsvaret / sivilforsvaret. Jeg var med å ryddet opp etter Rocknes forliset i flere uker. En svært fysisk tung jobb. Lønna var definitivt ikke noe å skryte av. Mener å husk at det var rundt 120 kr og attpåtil måtte jeg betale 50 % skatt, da dette gikk som bi-inntekt. De som gjør gode penger på dette er de som stiller med båt..her er det snakk om veldig god betaling. Man får betalt etter antall fot og hestekrefter. PS! Jeg gjorde ikke dette for pengenes skyld, men mest for å bevare den vakre skjergården som er her i Bergen. Ble også kjent med masse kjekke folk samt at jeg ble enda bedre kjent i området.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jensen_fra_Vest Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 . Lønna var definitivt ikke noe å skryte av. Jeg ordlagde meg sikkert litt feil. Jeg mener absolut ikke at det er galt at dere, som svettet i fjerestenene med tykk svart gørra ikke skulle få betaling, tvertimot, betalingen burde være mye bedre. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post Share on other sites More sharing options...
2715e Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Jeg ordlagde meg sikkert litt feil. Jeg mener absolut ikke at det er galt at dere, som svettet i fjerestenene med tykk svart gørra ikke skulle få betaling, tvertimot, betalingen burde være mye bedre. Skal være enig med at lønna burde vært bedre. Den burde iallefall vært skattefri. Det hele endte med at de sleit med å få folk til å stille opp... Håper bare at de får begrenset olje sølet så det ikke sprer seg over et stort område..da det er et vannvittig arbeide å få det opp igjen.. Tipper det snart blir et nytt "lager" av oljevern utstyr på Fedje etter dette. De hadde jo et deponi der før. Men det ble jo fjernet da det var for dyrt å ha det der. Synd at vi har fått et samfunn hvor ulykkene må skje før politikerne kan ta de riktige beslutningene.. Å være Proaktiv er vel et ukjent begrep i de kretser... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blanco Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Godt da å høre av miljøvernministeren at man har god kontrol på situasjonen og at nødvendig utstyr for å håndtere situasjonen er på plass. (sånn ca sitat, fritt etter minne) Dette var kl 1200 idag. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 så hjertens enig, er virkelig glad vi har en sånn oppgående miljøvernminister, føler meg virkelig beroliget av den kommentaren hun kom med Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Sikkert andre som har lagt ut denne linken før, men her kan vi føge båten via Ais til den gikk på land, mens farten er oppgitt ved siden av. Rull ned på skjermen og vær tålmodig, så begynner ting å skje. beklager hvis andre allerede har lagt den ut..... http://www.kystverket.no/?did=9475221 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 ser ikke bra ut dette FORFERDELIG SYN: Slik så det ut i fjæra i Fedje i formiddag. I bakgrunnen Hellesøy fyr, like ved der grunnstøtingen skjedde. Foto: GJERMUND HAVSTAD Kilde Dagbladet mere finner dere her http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/01/13/488720.html Oljesøl i fjæra Olje fra M/S «Server har allerede nådd fjæresteinene i området, men omfanget er enda ikke klart. Kystverket vil forsøke å få oversikt over utslippet ved hjelp av overvåkingsfly så snart det lysner lørdag. I verste fall kan både den tunge bunkersoljen i forskipet og den marine diselen lekke ut. Marin diesel blander seg lett i vannmassene. Den har kortere oppholdstid på vannoverflaten enn tyngre olje, men har større giftighet som følge av løselige komponenter. Tung bunkersolje har en lang levetid på overflaten, inntil tre dager, selv under forholdene som er ved Fedje nå, skriver Kystverket på sitt akuttweb. Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 tråkigt värre.......... ser på kystverkets AIS-animasjon att farten synker hele tiden + sydvestlig kuling fikk hun maskintrubbel ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 (redigert) tfikk hun maskintrubbel ? Båten kom fra Årdalstangen i sognefjorden, men tok en runde rundt Fedje for å slippe av losen, som ble sluppet av på innsiden (østsiden) av fedje. SAmmen ble også kokken som var skadet fraktet i land. Da skulle båten gå rett vest fra Fedje, men når trafikksentralen så at kursen ikke var vestlig. svarte kapteinen med "vi går rett vest nå". Helt til de sto på grunn, slo IKKE kapteinen alarm, det var det Fedje Trafikksentral som gjorde... Men selv om kapteinen ikke vil innrømme det, var det noik maskintrøbbel ja Redigert 13.Januar.2007 av o.b.lix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Tror nok også det var maskintrøbbel for den mistet fart og endret kurs til omtrent vindretningen kort tid før den grunnstøtte. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Tror nok også det var maskintrøbbel for den mistet fart og endret kurs til omtrent vindretningen kort tid før den grunnstøtte. Nå har kapteinen innrømmet til politiet at det maskintrøbbel. Gjenstår å finne ut hvorfor han ikke ba om hjelp... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RITS Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Nå har kapteinen innrømmet til politiet at det maskintrøbbel. Gjenstår å finne ut hvorfor han ikke ba om hjelp... Fordi båten er godt forsikra og redaren har gitt klar beskjed om korleis han vil at skipperen skal opptre hvis det oppstår ein slik situasjon som i går kveld. Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Får ikke ting til å stemme helt: RS sier de hørte Mayday fra Server. HRS sier grunnet at de så skipet ikke beholdt kursen og at de dermed var i kontinuerlig kontakt med skipet like før grunnstøtingen kl. 18.30. På linken er AIS-bildene er forøvrig tidsangivelsene UTS kl. 17.15 med ca. 3 knop fart og mistet AIS-signalene kl. 17.30. Vi får vel vite mer etterhvert. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Fordi båten er godt forsikra ... Det må da være en forunderlig polise, som gir bedre uttelling ved totalhavari enn ved bergning?? Detforsikringsselskapet som tegner slike avtaler, må vel forsvine av seg selv? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Det må da være en forunderlig polise, som gir bedre uttelling ved totalhavari enn ved bergning?? Overforsikret, er vel ikke uvanlig i den bransjen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hschrde Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 En sånn polise høres nesten ulovlig ut, det presser jo nesten på for å lage et uhell til en katastrofe? Ellers er det vel vanskelig her og nå å bedømme sjømannskapet til befalet ombord. Hvis de hadde sendt may-day med det samme de mista maskina, hadde det da vært tid til å få ut slepebåt og ikke minst slep? Dersom det tidsmessig var umulig, så er vel det korrekte å konsentrere seg 100% om maskintrøbbelet? Jeg kjenner ikke farvann, beredskap og fart på slepebåtene i området - er det noen som har regnet seg frem til om det i det hele tatt var mulig å redde situasjonen? Men at de insisterte på at alt var i orden, det er straks verre... Noe annet er jo at de kunne blitt trukket av grunn tidligere hadde de sendt may-day tidligere... Synes også å huske at det er under oppbygning en beredskapsgruppe som skal ta kommandoen i slike situasjoner, sendt ned fra helikopter... Stemmer dette? Uansett, stygg sak på alle måter... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Var ute på Herdla idag og gikk en tur. Var der rundt ett og vendte hjemover i halv firetiden. Kunne ikke se noe oljesøl der ennå. Gikk rundt hele flystripen der ute, men var ikke borte med golfbanen. Kan jo være at det var noe der men... Var ihvertfall en del båt-aktivitet i området. Så også fergen som var på vei utover fra Ågotnes med lenseutstyr. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Ser nå at Kystverket skal ha uttalt at det kommer til å ta ca. 6mnd. å rydde etter oljeutslippet, hvilket er omtrent som Rocknes. Ellers står det i en annen tråd her at det i natt kommer til å bli omslag til full NV storm på kysten av Hordaland..... Ja da er nok akterskipet godt ribbet etter en slik natt... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.