Jump to content

Maritime Kikkerter


TideRace

Recommended Posts

Igår prøvde jeg Zeiss sin 7x50 maritime kikkert. For intreserte kr 14000,- . Den er faktisk liten i forhold til Fujinon sin 7x50. Selv gikk jeg for en Vanguard 7x50 med innebygget kompass/avstandsmåler. En kikkert som jeg er godt fornøyd med. Virker skarp. Jeg har ikke et trenet øye for optikk, men i og med jeg kjenner begge imp, valgte jeg ut i fra deres anbefalinger. Z ble utelukket pga pris, men jeg klarte ikke å se bedre i Fujiion en Vanguarden, derfor ble det

sistnevnte. Listepris er vel ca 3500,-.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har prøvt å handle fra USA hos 2 forkjellige butikker, registert meg å gjort alt de krever, men til slutt kommer det opp at jeg ikke får kjøpe siden jeg bor i NORGE.

 

http://www.binoculars.com/cart/shopper.cfm

http://www.telescopes.com/binoculars/long-...rallweather.cfm

 

Er det dette de kaller Fri handel, :discuss:

 

Pokker nå får ikke kona noen fin kikkert til jul :nonod: nå blir hu nok lei seg. :smash:

Hva gjør jeg nå. finnes det ikke en omvei som kan brukes. :headbang:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Å nå var Seatronic tomme for 14 x 40 før JUL. pokker å nå venta eg forlenge. :nonod:

 

 

Dårlig unskyldning ikke prøv deg.

 

Av samme grunn ringte jeg Optec AS i Trondheim. De ville ha mye mer en Seatronic, men jeg sa at jeg kjøper en om jeg fikk den for Seatronic pris ink. frakt og det fikk jeg. Kikkerten fikk jeg i posten dagen etter.

 

Det virket som om de vet hva de driver med. Jeg spur :yesnod: te en del om kikketen på generelt grunlag og fikk gode og fornuftige svar. Ser ut til at kundegrunnlaget til Optec er i bedrift /proff markedet.

 

www.optec.no

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Ja takk for tipset.

De har ikke åpnet i dag, så jeg får ringe dem på mandag. :seeya:

 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

 

 

Careka da, du må leve opp til signaturen din. :lol::lol:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Careka da, du må leve opp til signaturen din. :lol::lol:

 

Jeg tror du ikke skal drikke så tidlig på dagen :lol:

du får lese en gang til.

 

Det er lørdag i dag, og butikken er stengt.

så da får jeg ikke gjort noe før på mandag. :smash:

 

Jeg er en handlingens mann, ingen sinke :lol:

 

Kjøp deg en kikkert du å. :cool:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Mandag..., betaler i morgen.... og kona er de mest brukte unnskyldningene. :smiley:

 

Har forøvrig kikkert(er), men tror en sånn Fujiama med stabilator 14x40 er tingen. Har prøvd en sånn men det var desverre ganske flatt vann. Men tror likevel den vil imponere enda mer i ruskevær. Forsinkelsen blir man lett vant til.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå opplevd 'en stor bekymring knyttet til Fujinon TS 1440: Jeg har blitt så avhengig av den at det har blitt marginal bruk av Fujinon 7 x 50 FMTRC-SX, selv om sistenevnte har kvalitetsoptikk.

 

Har eksakt samme erfaring. Det er bare slik at det ikke er mulig å få samme opplevelse med 7x50 uansett optikk. Må bare testes.

 

Det er mange som er skeptiske til lysfølsomheten. I følge Optec som driver med proff utstyr, kompanseres den teoretiske lysfølsomheten med forsørrelsen. Hvor mye vet jeg ikke, men jeg synes 14X40 fungerer utmerket i skumring/ mørket.

 

Hva er din erfaring ROALDBJ, som har en god 7X50 referanse?

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå utover høsten brukt Fujinon TS1440 mye i skumring og ved lavt lysnivå. Jeg har blitt overrasket over hvor godt jeg ser detaljer trass i at de objektive forholdene skulle tilsi at synligheten var bedre med 7 x 50 kikkert (jeg tenker på de objektive lystallene). Min teori er at dette beror på forsterkningssystemer som ligger innebygd på netthinnen. Der er sansecellene koblet sammen i ett sinnrikt system som bl.a. inneholder kontrastforsterkningsmekanismer. Ved større forstørrelse vil større områder av netthinnen få avbildet detaljer, noe som gir en subjektiv opplevelse av klarere bilder. Det er mye kunnskap om dette, mitt poeng er utelukkende at synsinntrykkene med TS1440 er atskillig bedre enn med 7 x 50 kikkert. Imidlertid er det først og fremst ved bølgebevegelse at TS1440 viser sin overlegenhet i forhold til andre kikkerter ombord. Jeg har opplevd det som tilnærmet umulig å avlese toppen på eksempelvis kardinalmerker i litt rufsete vær med en standard 7 x 50 kikkert. Med TSen går det "som en lek".

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå utover høsten brukt Fujinon TS1440 mye i skumring og ved lavt lysnivå. Jeg har blitt overrasket over hvor godt jeg ser detaljer trass i at de objektive forholdene skulle tilsi at synligheten var bedre med 7 x 50 kikkert (jeg tenker på de objektive lystallene). Min teori er at dette beror på forsterkningssystemer som ligger innebygd på netthinnen. Der er sansecellene koblet sammen i ett sinnrikt system som bl.a. inneholder kontrastforsterkningsmekanismer. Ved større forstørrelse vil større områder av netthinnen få avbildet detaljer, noe som gir en subjektiv opplevelse av klarere bilder. Det er mye kunnskap om dette, mitt poeng er utelukkende at synsinntrykkene med TS1440 er atskillig bedre enn med 7 x 50 kikkert. Imidlertid er det først og fremst ved bølgebevegelse at TS1440 viser sin overlegenhet i forhold til andre kikkerter ombord. Jeg har opplevd det som tilnærmet umulig å avlese toppen på eksempelvis kardinalmerker i litt rufsete vær med en standard 7 x 50 kikkert. Med TSen går det "som en lek".

 

Da oppfatter jeg det slik at vi har samme erfaring, og at det er i tråd med det Optec fortalte. Jeg føler at jeg ser bedre i mørket/skumringen med 14X40 en en vanlig 7X50 også når jeg er på land, men jeg har ikke en referansekikkert av nevneverdig kvalitet.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Ja nå har jeg fått med meg JFE på laget så da skal jeg forhandle frem pris for levering av 2 stk.

Så da blir det 2 skips-koner som skal få kikkert til Jul :smash:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Da fant JFE en utvei.

Jet Carrier,

 

så nå har han bestillt 2 stk Canon 18 x 50. (go big)

 

så da får vi testet denne utgaven også.

 

Det blir da å håpe på at de kommer frem til JUL.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Lurt å ta en vurdering av Opticron kikkerter også. Mange bra kikkerter (alle typer og merker), og tester her: KIKKERTSPESIALISTEN.NO

Redigert av Viking. (see edit history)

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Lurt å ta en vurdering av Opticron kikkerter også. Mange bra kikkerter (alle typer og merker), og tester her: KIKKERTSPESIALISTEN.NO

 

Opticron lager ikke stabiliserte kikkerter etter det jeg vet. Jeg kontaktet kikkertspesialisten når jeg skulle kjøpe kikkert

 

De anbefalte Opticron om jeg ikke skulle opp på Leica, Zeiss etc. i prisklasse.

 

Jeg spurte om råd i forbindelse med stabilisete kikkerter. De frarådet det på det sterkeste. Dette var stikk i strid med de jeg snakket med etterpå.

 

Som du mulig har fått med deg kjøpte jeg en Fujinon 1440 stabi etter en del undersøkelser og råd. Er kjempefornøyd. Som sagt mange ganger, det er en annen værden.

 

Etter min mening og vurdering anbefalte de Opticron fordi de ville selge den, ellers vet de ikke hva de snakker om. Jeg mistet i alle fall tiltroen til kikkertspesialisten.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Hva med slikt, liten hendig utgave med innebygget digital kamera.

Kan sikkert få mange spennende bilder utav et slikt.

 

http://www.buydig.com/shop/product.aspx?sku=CT8X32

 

Å her inne finnes det mange spennende utgaver av Nattkikkert.

 

http://www.binoculars.com/night-vision/7953+7958.cfm

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg kan forstå benytter Canon 18 x 50 stabilisator omtrent samme teknologi som den ktpriv omtaler bl.a. i innlegg #332 i denne tråden, og som omtales som IS teknologi: The Image Stabilizer suppresses image shake so that the image looks steady to the eye. When the Image Stabilizer is engaged, vertical and horizontal gyros detect motion in any direction. The amount of shake is calculated by a microcomputer, and the shake is optimally counteracted by either a set of Vari-Angle Prisms or a Tilt mechanism. In effect, the light's refraction is altered so that the image always looks steady to the eye.

 

ktpriv har vel en 10 x 42 L utgave av Canon. Skal bli spennende å høre hvilke erfaringer dere gjør med 18 x 50 kikkerten. Forstørringen virker enorm. Håper at stabiliseringen virker bra når bølgene driver.

Link to post
Share on other sites

Enig i det, 18x forstørrelse er en skikkelige greier.

 

Forøvrig har min betegnelsen IS WP som er en høyere gradering av vanntetthet jfr. all weather modellene. All weather modellene anbefales det å ikke la ligge i vann.

 

Ser forøvrig at det er nå en overkommelig (?) modell som stabiliserer med mekaniske systemer (trenger ikke batterier - og har tidligere vært kun på langt dyrere modeller). Her bør noen ta ansvar og kjøpe inn en slik at testpanelet får mer å leke med :-)

newcon 20x50

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...