Jump to content

Maritime Kikkerter


TideRace

Recommended Posts

Hvorfor ønsker man peilekompass i kikkerten? Ser for meg at det er noe som er kjekt å ha, men kanskje lite nytte verdi.

 

Hvis man har radar, kan man peile med den eller bruke eksisterende kompass ombord.

 

Er det ikke mere nyttig å bruke de 1000 til 2000 kr. til bedre optikk i kikkerten?

 

Ser at Kamakura er en god kikkert, men den er jo laget i kompositt materiale og har bare 5 års garanti. Hvordan skal man tolke det?

 

Kommer vel selv til å kjøpe Fujinon 7x50MTR, 30 års garanti og kommer meget godt ut i tester. Her er det sikkert mulig å få prutet ned prisen en del hvis man blir mange nok.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i alle år hatt russiske kikkerter, ble solgt under flere navn som f.eks. Tento.

Disse holdt meget god kvalitet ift pris sammenlignet med vestlige produkter. Vet ikke om disse eksisterer fortsatt.

 

Et tips jeg fikk av en optiker på hvordan man raskt kunne sjekke om det en kikkert er ett kvalitetsprodukt var å kikke inn gjennom okularet på 10-20cm avstand. Da ser man det som kalles for lysåpningen.

Ser den ut som den til venstre er det en bra kikkert, den til høyre en dårlig.

Ifølge samme optiker er det barium prismer som utgjør dette forskjellen.

 

kikkert.gif

Link to post
Share on other sites

Hej Seiler

 

finns många fördeler med en kompass i kikkerten........

 

skulle gps ombord krangle ex....så kan du göre en positionbestämning, ett par bäringer o du har ett kryss i kartet

 

ligger du ute til havs...o ser en boj eller en fyr i horisonten....ta en bäring o i kika i kartet........

 

 

 

har haft god nytte av min Kamakura...skulle ikke lagt mer penger på optikk.................kvaliten er fullt tillräcklig :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer mest sannsynlig til å kjøpe en Kamakura. Den heter Geonav Sea Ranger III, men blir produsert av Kamakura. Jeg skal prøve den på mandag hvis alt går etter planen. Kan gi min mening om den etter det.

Jeg har ingen utdannelse eller god fagkunnskap om kikkerter eller optikk. Jeg vil av den grunn kun kunne gi min subjektive mening om denne kikkerten. Jeg har et par rimligere kikkerter som jeg tenkte å sammenlikne med.

Det er forøvrig 25 års garanti på den. Den fåes bestilt hos forhandlere av Sleipner Motors produkter rundt om i landet.

 

HER er det litt info om den.

Link to post
Share on other sites

Den gang jeg begynte å bruke kikkert med peilekompass fikk jeg en ny forståelse for hva 1 eller 2 grader kan innebære på lang avstand.

 

Jeg har en teknikk for å beregne 15 grader (omtrentlig posisjon på startyen av den blinde flekk i øyet, hvorsynsnevnen forlater øyet og øyet dermed er blindt - med bruk av ett øye og fiksering mot et bestemt punkt kan man da få inntrykk av synsvinkel på 15 grader - det finnes også andre "omtrentlige regler som utstrakt arm med største vidde mellom tommelfinger og lillefinger), men kikkert med peilekompass ga meg en ny forståelse for hva få graders avvik kan bety på lengre avstander.

 

Når jeg nå skal fortelle barna eller andre hvor de skal observere en lykt, fyrtårn, båt el. annet, sier jeg bare hvilken grad de skal peile, og dermed er observasjonen relativt utvetydig.

 

Vi kunne sikkert gjort det samme med peileskive.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i alle år hatt russiske kikkerter, ble solgt under flere navn som f.eks. Tento.

Disse holdt meget god kvalitet ift pris sammenlignet med vestlige produkter. Vet ikke om disse eksisterer fortsatt.

 

Joda, de eksisterer. Men er litt usikre på hvordan russerne produserer. Det ser ut som samme merke ikke behøver å bety samme kvalitet. Har vært borti Tento-merket kikkert. Men den var veldig unøyaktig og raklete i mekanikken. Zenith kar også vært dårlige greier. Foton og Bpoc er bra saker. Nå forsynte jo russerne seg med alt utstyr fra den gamle Carl Zeiss Jena fabrikken under krigen. Så har de vel utviklet litt selv også. Vet de har noen flotte gyrostab. modeller også, som er flotte. Men har ikke fått kloa i en slik dessverre.

Link to post
Share on other sites

Da spørs det hvor terskelen går for hva som defineres som bra ...
Det blir selvsagt veldig subjektivt, men min erfaring er at de som ikke passerer testen oppleves som mindre gode kikkerter.

 

Jeg synes også at en 7x50 blir for stor og upraktisk, 8x30 passer bedre til vanlig bruk i dagslys.

Link to post
Share on other sites

Har sagt det før og mener det fortsatt. Biltemas gule og sorte 7x50, vantett og gassfylt med nitrogen, binokulær prismekikkert med BAK-4 prismer til 598 kr har jeg hatt liggende i båten sommer som vinter i fire år nå. Den er akkurat like god fortsatt. Som kikkert god nok i de fleste tilfeller. Som statussymbol, heller sedat. Veier faktisk bare 925 g. Ikke dårlig for en så stor kikkert. Jeg bruker briller og denne kikkerten er en av de bedre jeg har prøvd sånn sett.

 

Negativt er å si at kikkerten er ubrukelig i en 27 fots båt i 20 knop ved laber bris. Hvilken er ikke det?. Det må med andre ord være noe rolig underlag for å se skikkelig.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ønsker man peilekompass i kikkerten? Ser for meg at det er noe som er kjekt å ha, men kanskje lite nytte verdi.

Jeg bruker vanligvis et enkelt Silva peilekompass, men dersom det er lang avstand, litt nedsatt sikt eller skumring kan det hende at jeg måp verifisere at jeg peiler på riktig objekt. Tar jeg først opp kikkerten for å verifisere er det heft og bortkastet tid å måtte plukke opp det enkle peilekompasset igjen.

 

Radar er kjekt, men den kan feile og det er tvilsomt om den plukker opp en markør på redningsøye eller lysblink fra en person som ligger i vannet. Radar ser heller ikke fargemerking på en bøye.

 

For navigasjon er kompass i kikkerten svært nyttig, men jeg har et par enkle kikkerter liggende for dem som bare har lyst til å se seg rundt.

Link to post
Share on other sites

Har sagt det før og mener det fortsatt. Biltemas gule og sorte 7x50, vantett og gassfylt med nitrogen, binokulær prismekikkert med BAK-4 prismer til 598 kr har jeg hatt liggende i båten sommer som vinter i fire år nå. Den er akkurat like god fortsatt. Som kikkert god nok i de fleste tilfeller.

 

Men den har ikke peilekompass eller?

 

Har flust av kikkerter, men vil ha en med peilekompass. Har flere ganger opplevd å se lykter i det fjerne under nattlig havseilas som vi ikke har klart å identifisere eller vært usikre på. Derfor har jeg lyst til å prøve kikkert med peilekompass. Synes det er morro å skru av kartplotteren, og navigere på "gamlemåten", og da tror jeg kikkert med kompass kan være et nyttig hjelpemiddel.

Link to post
Share on other sites

Minirapport:

 

Har testet denne:

searanger3.jpg

 

Kikkerten blir levert med væske (myk), rem, pusseklut og linsebeskyttere.

 

Har testet den opp mot min hjemme-kikkert som er av ok kvalitet. Bedre enn de helt rimligste - har en slik også.

 

Geonavn kikkerten er veldig god å holde i. Kompasset er meget godt synlig. Det er kun når det er ganske så mørkt ute at det er nødvendig å bruke lysknappen for å se kompasset. Kompasset følger fint når man forandrer retning og det lett å avlese.

 

Kikkerten oppleves klarere enn min gamle. Den gir et noe lysere bilde og bedre kontrast. Det ser man særlig når det mørkner ute. Geonav kikkerten er også langt bedre å se i motlys med. I min gamle kikkert har det veldig lett for å bli "grått" og man mister kontrast når man ser i motslys. Det er mye bedre på Geonav kikkerten.

 

Geonav kikkerten virker veldig kompakt og solid. Den tilfredstiller testen som Ingar nevnte tidligere i denne tråden. Det gjør forøvrig ikke min gamle kikkert.

Geonav har 25 års garanti.

 

Som tidligere nevnt er dette min subjektive oppfatning, ikke noen test på linje med andre kikkerttester.

 

Jeg undersøkte mer om det med Japanproduserte og Kinaproduserte kikkerter.

Delene i Geonav kikkerten iflg leverandør er produsert av Kamakura i Japan. Kamakura har imidlertid nå også en fabrikk i Hong Kong der kikkertene blir satt sammen (assembled). Dette for å få ned kostnadene. Farbrikken holder en høy kvalitet og meget god kvalitetskontroll iflg leverandør. De har ikke hatt dårlige erfaringer derfra.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har fulgt med i denne tråden, og ja, latt meg rive med.!

Har alltid ønsket meg en god kikkert og nå har jeg bestilt denne:

 

http://www.binoculars.com/products/zhumell...ticle-9597.html

 

Hvis det ikke blir altfor mye toll, blir den i underkant av 1900 kroner ink.frakt!

 

Noen sjanser får en bare ta!!!! :wink:

 

Håper jeg ikke har gjort noe dumt,vel??? :nonod:

Link to post
Share on other sites

Har ikke hatt anledning til å følge med på debatten om kikkert men har planer om å kjøpe en snart. Hvilke krav er blitt satt? Jeg kunne tenkt meg en som har autofokus og helst flyter uten flyterem. Er det slike kikkerter som blir diskutert ang. felleskjøp? I så fall meller jeg min interesse hvis prisen blir rett.

Link to post
Share on other sites

Ja, det blir jo slik at det er øyet som ser :wink:

 

Men var det ikke mulig å få til en rabatt hos en LEVERANDØR som har et et større utvalg. Da kunne man bare velge og vrake type kikkert og leverandøren får masse kunder? :yesnod: Såkalt vind-vind situasjon :wink:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Har fulgt med i denne tråden, og ja, latt meg rive med.!

Har alltid ønsket meg en god kikkert og nå har jeg bestilt denne:

 

http://www.binoculars.com/products/zhumell...ticle-9597.html

 

Håper jeg ikke har gjort noe dumt,vel??? :nonod:

Dette så ut for å være en svært god kikkert. Skal man høre på tilbakemeldingene fra de som har kjøpt den, må den jo være super. Prisen var jo ikke så mye å utsette på heller. Dette var vel et tilbud som blir gitt i en periode.

 

Håper du gir en tilbakemelding her om hvordan den er, også i skumring og mørket.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...