Jump to content

Tips til valg av seilbåt


Fred

Recommended Posts

Kostnader på en seilbåt? Det er ett vanskelig spørsmål og svare på. Hvis du bare skal ha en båt for å ha den koster det vell ikke så mye, men skal du ha kjærlight til båten blir det fort noen tusen i året også må man jo ha båtplass da, men vanelig stell er ikke noe verre en en motorbåt, stoffing,vasking, polering litt reprasjoner her og der skulle vell ikke komme på¨så mye.. Men for all del sjekk seilene før du kjøper, det vil jeg si at er en vesentlig viktigere ting en om klompen av en motor fungerer. Det er tross alt seilingen du får glede av med en seilbåt :smiley: Jobba på gran i år og så alt for mange fortvilte annsikt som hadde kjøpt seil som var dårlige, og skal man ha ny gode seil så er det absolutt ikke billig....

 

Men si meg en ting du er nesten ungdom og er vell litt keen på litt kick? Da ville jeg sett bort fra de tonge 70-80 talls seilerne som IF, marieholm generelt og mange fler, det er utrolig mye morsomere og seile når det går inn på det fysiske også, ikke noe kan være så herlig som å seile banner i lett vind med spinnaker i plan??

 

Bare noen tanker fra meg som ivertfall ikke liker IF og det har jeg seilt både NM og Færder med, men derimot Maxi er fine båter de, kanskje litt treige på kryssen??

Link to post
Share on other sites

minst 10-15% av innkjøpspris i årlig vedlikeholdskostnad. Litt mer på veldig rimelige båter, sikkert noe mindre på dyrere båter.

Oppgraderinger kommer i tillegg.

 

Suzuki

Tror du det virkelig er så mye? Er ikke mye ejg bruker på båten ist jeg skal se bort fra oppgraderinger, men nå har je liten bt uten motor da for øyeblikket

Link to post
Share on other sites

Men si meg en ting du er nesten ungdom og er vell litt keen på litt kick? Da ville jeg sett bort fra de tonge 70-80 talls seilerne som IF, marieholm generelt og mange fler, det er utrolig mye morsomere og seile når det går inn på det fysiske også, ikke noe kan være så herlig som å seile banner i lett vind med spinnaker i plan??

 

Bare noen tanker fra meg som ivertfall ikke liker IF og det har jeg seilt både NM og Færder med, men derimot Maxi er fine båter de, kanskje litt treige på kryssen??

 

jag skulle råda att göra tvärt om...om du nu skall kjöpe din förste segelbåt......köp ett känt merke på båt, en

som alla känner igen.....den er lett o sälja...om du nu mot all förmodan ikke skulle gilla segling.....

 

blir du heltänd :yesnod: (då er det forsatt lett o sälja :wink: ) o så kan du kjöpe dig en riktig racer sen.....

 

dessa IF'ar / Maxi77or seglar förbaskat bra o tål mye vind..............

 

köper du mer racer...så seglar dom givetsvis fortare...men dom er oxo mycket livligare...kräver mer!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

jag skulle råda att göra tvärt om...om du nu skall kjöpe din förste segelbåt......köp ett känt merke på båt, en

som alla känner igen.....den er lett o sälja...om du nu mot all förmodan ikke skulle gilla segling.....

 

blir du heltänd :yesnod: (då er det forsatt lett o sälja :wink: ) o så kan du kjöpe dig en riktig racer sen.....

 

dessa IF'ar / Maxi77or seglar förbaskat bra o tål mye vind..............

 

köper du mer racer...så seglar dom givetsvis fortare...men dom er oxo mycket livligare...kräver mer!

quote.gif

Ja du har ett lite poeng, men Fred har vell gitt utrykk for at han forstår seiling og har seilet.

 

 

Da spør jeg hvor i landet skal du bruke båten sånn det første året?

Har du planer om å bare sitte bak roret på en iIf eller lignende og vente på at båten skal svinge i flau vind og solskinn? Har du tenkt til å seile småregattaer?

Link to post
Share on other sites

Tror du det virkelig er så mye?

 

Båt 150 000kr

 

Båtplass 6000kr pr sesong ?

Forsikring 3000kr ?

Landløfting / boblehavn 1500-3000kr ?

Vaskemidler 500kr ?

Polering og stoffing 12-1500kr ?

Slitasje puter 500kr ?

Seil 1/10 av 25000kr = 2500kr ?

Fendere ?

Tauverk ?

Lakk & olje ?

Slitasje sprayhood og bomkapell

 

Har man ikke råd til å koste på noen kroner hvert år, andre eller tredje år, taper båten seg ganske raskt verdi.

 

Prosjekter, som kjøleboks,varmedings, genakker og ny dasstank drar opp ganske heftig i tillegg.

 

Og så kan vi snakke om motoren ... :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Båt 150 000kr

 

Båtplass 6000kr pr sesong ?

Forsikring 3000kr ?

Landløfting / boblehavn 1500-3000kr ?

Vaskemidler 500kr ?

Polering og stoffing 12-1500kr ?

Slitasje puter 500kr ?

Seil 1/10 av 25000kr = 2500kr ?

Fendere ?

Tauverk ?

Lakk & olje ?

Slitasje sprayhood og bomkapell

 

Har man ikke råd til å koste på noen kroner hvert år, andre eller tredje år, taper båten seg ganske raskt verdi.

 

Prosjekter, som kjøleboks,varmedings, genakker og ny dasstank drar opp ganske heftig i tillegg.

 

Og så kan vi snakke om motoren ... :smiley:

 

Suzuki

quote.gif

Ser det nå, har bare ikke tenkt på det men om jeg tenker meg om er det ikke rart alle sparepengene pleier og gå om våren :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hallo igjen! takker for god respons generellt!

 

:)

 

Jeg er som nevnt 26 år og har akkurat solgt seilbåt nr 2 nå. Den var 20 fot.

Jeg liker å seile ja.. blitt ordentlig bitt av basillen kan man vel si.. før seilbåtene så var det alt fra 16 foter med kjempepåhenger til saga 27, til selco 18.. Har også vært mye ute i Comfort 30 snekka.. Jeg begynte også mine dager i småjoller..

Sånn egentlig så kunne jeg tenkt meg en seilbåt som gikk grisefort.. en som var superkrevende og som jeg kunne lært meg å håndtere perfekt etterhvert.

Dette tar jeg meg ikke råd til i dagens situasjon økonomisk sett. Jeg ønsker å cashe ut en båt som jeg pleier å gjøre.

Har forstått at skal jeg ha en seilbåt som er skikkelig rå og har potensiale seilmessig, forsvinner bokomfort og båtgleden i den prisklassen jeg skal handle båt i. Derfor ser jeg mer og mer på Maxi 77 nå. Jeg har aldri seilt en slik før, så kunne godt tenke meg inngående beskrivelser av hvordan den fungerer i de forskjellige vindstyrkene og hva den tillater osv.

 

Sånn på det private bor jeg i en 90 kvadrats leilighet relativt sentralt i S.Borg og har 10 minutter ut til båtplassen i skjebergkilen med bil. Ingen barn, samboer. Blir vel ganske mye småloffing ut i Hvalerskjærgården og ligge på øyer der. Men ser også for meg noe lengre turer, og kanskje en ennå lenger.. Danmark? hadde planer om det med forrige båt, men kom ikke så langt pga folk jeg hadde med som måtte i familietragedie osv.

 

Så behovet for båt dreier seg egentlig litt om å komme seg ut å slappe av.. Ha god plass.. kose seg. Komme seg litt bort..

Har aldri vært med på noen regatta, men det kunne jo vært artig!

Link to post
Share on other sites

..............................., og kanskje en ennå lenger.. Danmark?

 

 

Danmark inga problem........var der mange ganger med 77an

 

 

 

du kan gå till biblioteket o låne

 

 

"Vikingaväg över Nordsjövåg"

 

Åke Mattson

 

der seglar han en 77a över Nordsjön

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ah riktig! ja, det kan jeg gjøre.. men da må jeg til et svensk bibliotek kanskje? ikke at det er så langt til strømstad da men.

 

Neida.. tviler ikke på at det går.. (jeg hadde planer om danmark med min 8 fot steady jolle når jeg var liten)(inspirasjonen var en handikappet fyr som kjørte fredrikstad-nordkapp i en 9 fot steady med 9,9. 38 døgn tror jeg)

 

Hvor mange sjømil er det ca fra Koster til Skagen da? Og om man f.eks kjører i snitt 30 knop, hvor lang tid tar det?

Link to post
Share on other sites

Maxi 77

 

Wallas varmer ? hvordan fungerer den?

 

MD 5 innenbords.. hvor mye koster det å gå over kjølesystem og gjøre det ship shape? Om den er bra fra før..

 

Hva kan det koste med en brukt spinnaker og spinnakerbom til en 77?

Hva med brukt rullegenoa?

Et stk hovedseil til maxi 77 brukt? hva koster noe sånt? om man har gamle riggen..

 

På hvilken måte transporterer man en maxi 77 på veien? finnes det hengere? må man ha kranbil? slikt er dyrt har jeg fått erfare!

Link to post
Share on other sites

minst 10-15% av innkjøpspris i årlig vedlikeholdskostnad.

Veldig rundt regnet, men det er der jeg havner også. Får forhåpentlig lavere havneutgifter i år og havner et sted i underkant av 10 prosent. Dog bruker jeg båten hele året og må skrive ned et varmeapparat også.

 

Nedskrivningsprinsippet er kjekt. Med forsiktig bruk og godt stell kan du bruke en seilgarderobe i 10 år. Tauverk bør nok skiftes hvert femte. En eller annen gang må du skifte deler av eller hele riggen, og motorer varer ikke evig de heller. Listen er lang og levetiden varierer, til slutt legger du til utgifter til havn, løft, forsikring, vask og polering, og andre utgifter som ikke skyldes slitasje.

 

Noen hater dette regnestykket, andre tar protesterer vilt og de fleste av oss setter aldri opp noen tallmessig gledesdreper :lol:

Link to post
Share on other sites

Maxi 77

 

Wallas varmer ? hvordan fungerer den?

 

Blåser varm luft. Hvis den virker.. :wink:

Fra spøk til mer spøk, så er vel en wallas rette valget til en sånn båt.

 

MD 5 innenbords.. hvor mye koster det å gå over kjølesystem og gjøre det ship shape? Om den er bra fra før..

 

Litt usikker på hva du mener, er det i orden, så er det vel i orden ?

En runde systemrens og en ny impeller er vel 3-400kr kanskje ?

 

Hva kan det koste med en brukt spinnaker og spinnakerbom til en 77?

 

Tja, 1000-2500kr ?

Hva med brukt rullegenoa?

Seilet får du for typisk 1500-2000kr vil jeg tro.

Brukte rullesystemer er verre. Det får du neppe tak i.

 

Et stk hovedseil til maxi 77 brukt? hva koster noe sånt? om man har gamle riggen..

Tja, 1500kr for et brukbart brukt, og 5-7000kr for et nytt, fra en billigseilmaker ?

Neppe noen forskjell i pris på gamle og nye riggen...

På hvilken måte transporterer man en maxi 77 på veien? finnes det hengere? må man ha kranbil? slikt er dyrt har jeg fått erfare!

 

Tja, det mest nærliggende er vel sjøveien, på egen kjøl ? Har sett M68 transportert på en vanlig biltralle, med en vanlig krybbe oppå, og båten oppå der igjen. Fungerte knirkefritt det, bortsett fra at man trenger en høvelig trekkvogn. M77 er litt større, mulig du klarer det på en skikkelig stor biltralle, men skal du trekke noe sånt, tror jeg en spesialbygget seilbåthenger er det beste. Så en henger i sommer som var, som var laget for konkurransebåten X99.

Den ruvet SKIKKELIG på en henger bak en vanlig bil, dvs diger 4x4 bil selvsagt.

Skal båten langt, kan en god venn med en Nissan Patrol, Chevrolet Tahoe / Suburban eller tilsvarende doning kanskje hjelpe deg ?

NB - for å kjøre en sånn doning, må man ha rett sertifikat, samt TRENING. En seilbåt på 7,7x2,3m, og gjerne 2,5m høy er DIGER når den kommer utpå landeveien bak en bil..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Sånn egentlig så kunne jeg tenkt meg en seilbåt som gikk grisefort.. en som var superkrevende og som jeg kunne lært meg å håndtere perfekt etterhvert.

 

Virker nesten som at Albin Ekspress kan være et alternativ for deg? Må nok opp litt i pris, men...... Du kan fint bo i en Ekspress på tur :yesnod:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, det mest nærliggende er vel sjøveien, på egen kjøl ? Har sett M68 transportert på en vanlig biltralle, med en vanlig krybbe oppå, og båten oppå der igjen. Fungerte knirkefritt det, bortsett fra at man trenger en høvelig trekkvogn. M77 er litt større, mulig du klarer det på en skikkelig stor biltralle, men skal du trekke noe sånt, tror jeg en spesialbygget seilbåthenger er det beste. Så en henger i sommer som var, som var laget for konkurransebåten X99.

Den ruvet SKIKKELIG på en henger bak en vanlig bil, dvs diger 4x4 bil selvsagt.

Skal båten langt, kan en god venn med en Nissan Patrol, Chevrolet Tahoe / Suburban eller tilsvarende doning kanskje hjelpe deg ?

NB - for å kjøre en sånn doning, må man ha rett sertifikat, samt TRENING. En seilbåt på 7,7x2,3m, og gjerne 2,5m høy er DIGER når den kommer utpå landeveien bak en bil..

 

Suzuki

Det går ann å kontakte f.eks espentransportpå post@espentransport.no og spørre om hvor mye han tar for frakt av båten på lastebilen sin.'

 

Når det gjelder seil...

Det følger kanskje med en brukbar genua eller en bra genua og den man sy om forliket på. Det er også mulig og kontakte en seilmaker og spørre pris? Kanskje han har noe brukt på loftet eller et prøveseil eller har noen gode priser på nye seil. Jeg vet at gran har ett overfylt loft så jeg ville gontakta de kanskje henning@granseil.no

Link to post
Share on other sites

Ville tro at en av fordelene med en Maxi er at det finnes diverse klubber for Maxibåter/eiere både i Norge, Sverige og Danmark.

Hvis man går for en Maxi77 så blir du en av i alt 3500 eiere av samme båt og det gjør at bruktmarkedet for "ting og tang", samt kunnskap og mulighet for erfaringsutveksling blir formidabel!

 

Noen sider å kikke på:

 

http://www.maxisidorna.se/

 

http://www.maximalt.dk/

 

http://www.norskmaxiklubb.no/

 

http://www.maxispecialisten.se/

 

Ellers enig med "Mathilde" at du burde se på Albin Express også!

 

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg liker å seile ja.. blitt ordentlig bitt av basillen kan man vel si.. før seilbåtene så var det alt fra 16 foter med kjempepåhenger til saga 27, til selco 18.. Har også vært mye ute i Comfort 30 snekka.. Jeg begynte også mine dager i småjoller..

 

Sånn egentlig så kunne jeg tenkt meg en seilbåt som gikk grisefort.. en som var superkrevende og som jeg kunne lært meg å håndtere perfekt etterhvert.

Da er du egentlig ikke ute etter en Maxi 77 eller en eldre båt innenfor budsjettet ditt. Skal du ha en båt som er moderat rask, er Expressen absolutt et godt alternativ. Maxi 77 er i mine øyne en treg båt. Jeg vurderte å kjøpe en slik for 6 år siden, men er veldig glad for at det ble en Express i stedet.

 

Dette tar jeg meg ikke råd til i dagens situasjon økonomisk sett. Jeg ønsker å cashe ut en båt som jeg pleier å gjøre.

Har forstått at skal jeg ha en seilbåt som er skikkelig rå og har potensiale seilmessig, forsvinner bokomfort og båtgleden i den prisklassen jeg skal handle båt i.

Jeg tror det er lurt å handle en båt som er lett å omsette ved en senere anledning. En fin Express er lettsolgt. Det er også lett å handle brukte seil i Sverige (kort vei for deg som bor i østfold). Jeg har selv kjøpt veldig pent brukte Expresseil til brøkdel av ny pris, av svenske entusiaster. Det er en stor regattaklasse med seilere på alle ambisjonsnivåer.

 

Så behovet for båt dreier seg egentlig litt om å komme seg ut å slappe av.. Ha god plass.. kose seg. Komme seg litt bort..

Har aldri vært med på noen regatta, men det kunne jo vært artig!

Du kan fint seile regatta med en Maxi 77, men hvis du liker å seile ville jeg vurdert en båt som svarer bedre på vindskift og trim. Expressen er ikke så grei å håndtere alene, pga storseilet med likrep, men hvis du tilpasser et seil med slider og 2 rev, blir det straks mye enklere. Du kan også dra alle fall til cockpit. Med autopilot er det helt greit å seile den alene. Har selv seilt alene med spinnaker og autpilot. Da det begynte å blåse opp og loggen begynte å krype over 7 tallet, ble det litt vel spennende av og til. Men det lar seg gjøre.

Link to post
Share on other sites

Er jo ikke så mye å reise ut i skjærgården å kose seg i der, da.... :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Er jo ikke så mye å reise ut i skjærgården å kose seg i der, da.... :smiley:

Vel....dette kan man lese om meterbåtenes historie, f.eks 6mR:

Høres ikke ut som kosebåter akkurat, med mindre man anser selve seilopplevelsen som kos.

 

----------------------------

"During the late 19th Century, competitive sailing became very popular and many local and national classes were created. As these developed, the need for an international system that covered a range of yacht sizes became apparent. Between 1876 and 1893, at least 21 rating rules were proposed, being used locally, or in general use. Certain classes were eventually adopted for international competition, however the ingenuity of the designers and builders produced extremely radical boats that were often overstressed, difficult to sail, expensive to maintain and still worse, unattractive. Eventually the Rating rule was adopted by the British, American and Australasian fraternity. These in essence ranged from 1/2 Raters to 60 Raters (and occasionally more).

 

Again innovative design and occasionable questionable rule interpretation created some extraordinary hull shapes and an improved formula was introduced in 1906 to provide a number of different sized boats. This Rule formula was known as the First International Rule and the sizes stated as International 5,6,7,8,10,12,15,19 and 23 Metre craft.

 

Competition again pushed the designs to extremes and in 1920, the Second International Rule was introduced. Simple modifications were made in 1928 and the Third Rule was introduced. Build, maintenance and crewing costs depleted the Metre classes and while the Olympic classes during this period were comprehensive, only a few survived. Those that have, have shown the Metre formula to have matured to enable craft covering almost a century to compete together. A remarkable achievment.

 

New technology, lighter and stronger materials and computer wizardry continue the drive for faster and stronger boats. The Metre classes have a formula that can accept such changes-yet keeping to the concepts formulated in 1906.

 

Three Metre classes remain popular today - 6, 8 and 12. The 12 Metres are the fore-runners of today's America Cup yachts."

------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Albin express ja.. maxi 1,03 lystall og express 1,13 ser jeg.. Må være litt festligere det da ja.. hadde forsåvidt en flott banner 28 noen hårstrå ifra mitt eie for noen år siden.. Lav takhøyde og dårlig innredning stoppet meg.. Selvsagt ikke det man skal se etter i en Banner vil vel noen hevde, men trenger et utfluktssted også..

 

Syns planløsningen i maxi fortsatt overgår expressen :)

 

Det ideele hadde vel vært fin maxi 77, liten hobbicat eller timaran, samt en cyber370 med 40 hester. Da greier man vel å kose seg på flere måter utpå der.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...