Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

Jeg husker for en del år tilbake at en person ble intervjuet av NRK, men spørsmål om han brukte refleks når han gikk langs veien i mørket? Han svarte at det brukte han ikke bevisst, fordi det ga ham el falsk trygghet!!!

 

roaldbj er i mot bruk av AIS under dårlige siktforhold, fordi det gjør han litt slappere med å holde utkikk, sjekke radarbildet mm. Er det AISen som da er ansvarlig for denne slapphet, eller er det skipperen?

 

AIS er et fantastisk godt hjelpemiddel til ikke minst å bli sett på sjøen. Sammen med radar er det en fantastisk godt hjelpemiddel til å se trafikken rundt seg. Jeg er av den oppfatning at er man to som holder utkikk, er det bedre enn om bare en gjør det. Om en har radar og AIS er det sikrere enn bare å ha radar. Størst bruk for disse hjelpemidlene har man når sikten er dårlig.

Link to post
Share on other sites

Tel chart med NT+ om jeg husker rett

TELchart benytter ikke NT+ kart.

Ais melding 18 og 19 har vært supportert siden Ais kom, melding 24A og B kom senere.

De første versjonene vil derfor se alle klasse B, men uten å vise navn etc.

 

En annen ting er at slett ikke alle Ais mottakere har alltid kunnet motta klasse B, hverken 18,19 eller 24, og mange (altfor mange) gjør det ikke ennå. Da er det ingen hjelp i hva det er tilkoblet av presentasjon, klasse B vil ikke vises uansett!

Link to post
Share on other sites

.....roaldbj er i mot bruk av AIS under dårlige siktforhold, fordi det gjør han litt slappere med å holde utkikk, sjekke radarbildet mm. Er det AISen som da er ansvarlig for denne slapphet, eller er det skipperen? .....
Med respekt å melde: kan du vise til mitt innlegg hvor jeg er " i mot bruk av AIS under dårlige siktforhold".. Beklager at jeg bare har tatt med en del av innlegget ditt.

Så får vi etter hvert se hvem som må beklage seg.

Jeg har overhodet ikke noe problem med å tilbakevise en slik uttalelse dersom jeg har skrevet den.

Jeg har aldri vært motstander av bruk av AIS ombord - tvert om har jeg i 3 sesonger argumentert for bruk av AIS ombord.

Det tror jeg de fleste kan lese som følger hele denne tråden.

Men - vis meg sitatet mitt, så skal jegt i etterkant beklage. Jeg har som regel ikke vansker med å snu....

Link to post
Share on other sites

AIS har etter mitt skjønn ingen effekt ved seilas i tråke.

Når du skriver at AIS har ingen effekt ved seilas i tåke. Det oppfatter jeg som at du mener at AIS har ingen hensikt i tåke og en kan like godt slå den av.

 

Før jeg anskaffet AIS klasse B ombord (april 2007) brukte jeg MARPA atskillig mer aktivt.

For det tredje har jeg erfart at AIS informasjon har gjort meg litt mer risikovillig i seilasen. Når jeg ser at CPA er mer enn 1 nm slår jeg meg helt til ro,

mens jeg uten AIS overvåket radarbildet atskillig hyppigere.

Du skriver videre at etter du fikk AIS ombord brukte du ikke lengre MARPA-funksjonen like aktivt, og at du ikke overvåker radarbildet like hyppig som før du fikk AIS. Det oppfatter jeg som om du har blitt litt slappere til å bruke radar bl.a.

 

Det som er sikkert, er at dess mer elektronisk utstyr vi får ombord, som skal være til hjelp under navigeringen, dess mindre vekt legger vi på å bruke den gamle måten å navigere på. Og det er jo fortsatt den gamle måten som skal benyttes, det andre er bare hjelpemidler, som skal gjøre det hele sikrere. Men dessverre svært mange av oss, meg inkludert, blir så opptatt av utstyret vi har fått ombord, at vi fortaper oss helt i det.

Link to post
Share on other sites

Ut fra IM vi har hatt oppfatter jeg at vi har sammenfallende synspunkter på at navigasjon er viktig.

Jeg beklager at jeg tidvis og ganske ofte formulerer synspunkter som kan avvike fra dette.

Det er vel en av flere ulemper for oss som har skrivekløe - slik Bitteliten har gitt et lite hint om.

Oppsummert: jeg er for AIS, radar, VHF, kart, kompass, kikkert og utsyn.

Jeg må imildertid nevne at jeg prioriterer radar.

Link to post
Share on other sites

Jeg må imildertid nevne at jeg prioriterer radar.

Jeg har alltid synes at Roaldbj er en klok mann. Og det du sier om radar har du vel alltid sagt - eller tar jeg feil igjen?

Radar er ikke det samme som AIS. Begger er kompletterende "navigasjonssystemer".

Hoschj meg er det lommeboka (og min skjære) som styrer anskaffelser. Måtte jeg velge mellom AIS og Radar og ikke tenke på prisforskjellen, så hadde jeg valgt radar! Men fordi jeg ikke sjhtyrer min egen lommebok - hadde det blitt en AISchj mottager.

Det jeg prøver å si er, etter en topp kveld med analyse av ekepreget i forskjellige Chianti viner, at jeg ikke schjønner va du irrettesjetter deg scjell for.

Link to post
Share on other sites

Jeg må medgi at jeg ikke har noen som helst kunnskap om ekepreget i forskjellige Chianti viner.

Utover det er vel holdningen din at vi skal forsøke å hjelpe hverandre til å bli enda bedre navigatører.

Jeg må medgi at jeg før jeg fikk kontakt med BP verken hadde hørt mye om AIS eller ladeproblemer ombord.

Det hyggelige og fasinerende med BP er at jeg lærer noe nytt hver dag og stadig må forandre mine tidligere oppfatninger.

I tillegg førte kontakten med BP at jeg fikk D5LA sertikikat - dvs et båtsertifikat som gjelder World Wide - slett ikke dårlig...

Link to post
Share on other sites

AIS er et fantastisk godt hjelpemiddel til ikke minst å bli sett på sjøen. Sammen med radar er det en fantastisk godt hjelpemiddel til å se trafikken rundt seg. Jeg er av den oppfatning at er man to som holder utkikk, er det bedre enn om bare en gjør det. Om en har radar og AIS er det sikrere enn bare å ha radar. Størst bruk for disse hjelpemidlene har man når sikten er dårlig.

 

Helt klar og det er viktig å¨trene i bruken av spesiellt radaren og tyde riktig info fra denne på hver tur. Jeg må innrømme at jeg nå i sommermånedene når været er godt nyter kaffekoppen på toppdekket og lar radartreningen seile en lang sjø. Men når vi kjører fra styrhuset nede er radarbilde alltid tilgjenglig. Man oppdager hele tiden noe nytt. Heldigvis.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Tel chart med NT+ om jeg husker rett
Ais melding 18 og 19 har vært supportert siden Ais kom, melding 24A og B kom senere.

De første versjonene vil derfor se alle klasse B, men uten å vise navn etc.

Nå er vel ikke telchart noe imo godkjent kartmaskin så vidt jeg vet (ecdis), de har vel en versjon som heter Tecdis som skal gjøre denne jobben, jeg kjenner disse programmene for lite til å uttale meg. Det som Regina skriver er en kjent sak for klasse A transpondere, de må ha ny software for å vise alle detaljer til en klass B transponder, men at navnet på klasse B båtene ikke dukker opp er ikke det samme som at det ikke vises, mmsi nummeret vises og da vet vi at det er en båt på denne posisjonen.

Det kan godt hende at noen type godkjente ecdiser kan filtrere bort klasse B men jeg har ikke sett eller hørt om noen enda. Jeg kan se for meg situasjoner hvor en slik filtrering kunne vert på plass men ikke i dag med det antallet klasse b som er på fjorden.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
noen som har oppgradert programvaren i sin CTRX-transponder själv ??

 

er det lett ??

 

ser att det ligger programvare på http://www.trueheading.se/

svarer på denne sjælv nu ! ............sen jeg sjælv oppgradert programvaren i min transponder :smiley:

 

 

Ja det er lett !!

 

med Proais og programmet fra Trueheadings side...så var det inga problem :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Noe forandringer du kan se?

Eller er alt som før?

Hvilken av disse lastet du over på AISen?

 

PRO AIS v 3.60 (zip file 28 MB) (090428)

 

AIS CTRX Firmware (10.0.9.0.hex)

 

AIS CTRX latest Firmware (10.0.10.0.hex) (090428)

 

 

 

Tok en opptelling rundt Drøbak i formiddag. 15 fartøy med AIS klasse A og B innenfor en kvartmils avstand. 12 bare i Sandspollen.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått brukernavn og passord fra Kystverket for å kunne se AIS signal fra egen båt. Foreløpig har jeg ikke sett båten på Kystverkets sider. Jeg ble fortalt av en som jobber i Kystverket at de skulle oppdatere sine mottakere forrige år, slik at de også kunne se klasse B. Er det andre på BP som har tilgang til Kystverkets sider, som kan si noe om en kan se klasse B-båter?

Link to post
Share on other sites

Hei folkens.

 

Basis hva som har blitt skrevet her i denne tråden, har jeg gått fra å vurdere en VHF med innebygget AIS mottager til å ende opp med å kjøpe en separat AIS transponder.

 

Hvorfor har jeg gjort det? Jo, jeg har ikke radar, og har ikke funnet noen måte å ha radar på båten min uten å ødelegge hvordan hun ser ut, ja jeg skulle gjerne hatt radar ombord, ser hvilken fordel det ville gitt. Hadde jeg hatt radar, ja da hadde jeg hatt AIS transponder også.

 

 

Mvh

Champagne

Link to post
Share on other sites

Denne tråden er like lang som den kinesiske mur og jeg har prøvd å lese igjennom den ute å komme til noe standpunkt.

 

Jeg ønsker primært noe mer sikkerhet for å seile i mørke og er ikke villig uten videre å gå på "airbag i alle hjørner", det blir for kostbart. Ut fra de som har erfaringer med både AIS og radar, kan en tenke seg at AIS ut fra et sikkerhetsperspektiv for å seile i mørket har en lang avstand til radar? Eller er forskjellen liten? Tåke er ikke med i denne vurdering... har for øvrig kartplotter.

Takker for synspunkt.

Link to post
Share on other sites

Efter min mening kan såvel AIS transponder som radarreflektor anses som en passiv form for kollisionsforebyggelse. Forstået sådan at du håber at nogen ser dig og du håber at de gør det som du forventer af dem.

Jeg bruger selv, såvel AIS modtager tilkoblet pc- plotter, som radar. Ais systemet giver mig mulighed for at se de store skibe med navn kurs og fart på større afstand, måske 10 nautiske mil eller mere. Radaren bruger jeg gerne på nærmere hold for at holde øje med de mindre både, som alligevel ikke holder kurs og fart i længere tid.

Disse sidste hjælpemidler anser jeg som at være aktiv kollisionsforebyggelse idet jeg selv aktivt kan undgå at komme i ubehagelige situationer.

 

Michael

Link to post
Share on other sites

Har du kartplotter fra før gå for radar for nattseiling - jeg ønsker okså AIS, men radaren er viktigere for meg da jeg kan se det som beveger seg i mørket rundt meg og er derfor viktigst i mine øyne .

Jeg beveger meg jo også mest innaskjærs eller tett på kysten så da er AIS ikke det jeg vil få mye bruk for men er jo kjekk sak når en en gang tar seg råd til å kjøpe det :smash:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Det eneste du er sikker på å se med en AIS, er nyttefartøyer på 300 br.tonn eller mer.

Du kan også sjekke peiling/avstand til evt. AIS basestasjon i nærheten og bruke den som referanse

for å dobbeltsjekke plottet ditt. Men du vil ikke se land eller fartøyer som ikke har AIS.

Sånn sett er radaren overlegen.

 

Så er det bare spm. om hvor du seiler, om du seiler i tåke i trafikkert område og hvor mye penger du vil bruke.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert ikke lett å svare på hvor mye en radar forbedrer sikkerheten i mørke kontra AIS . Men i det området jeg seiler i Middelhavet er det nok skipstrafikk jeg tenker mest på etter mørkets frembrudd. Jeg tenker at på en radar ser du heller ikke tømmerstokken eller oljefatet som flyter lavt i vannet. Blir derfor sikkerheten vesentlig bedre med et radarbilde?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...