Jump to content

Vinterprosjekt!! Har planer om???


Frank v.

Recommended Posts

Hadde vært interessant å hørt hvilke prosjekter folk har på gang nå i disse kalde og mørke tider.

Da tenker jeg på forbedringer eller fornyelser som man ønsker å gjøre..

Jeg kan si litt om mine planer for vinteren...

Liste ferdig alt innvendig i båten.

Lydisolere motorrom..

Bytte ut vannkraner.

Nye slanger fra motor til varmtvannstank.

Nye skapdører til pentry.

Dimmer til lys i targabøyle

Montere flere sigarettenneruttak.

En baugpropell står også høyt på listen.

Få reparert siget som er på drevet.

Blir sikkert mye mer som dukker opp etterhvert,finner bestandig på nye prosjekter etter hvert.

har også planer om å ta båtførerprøven i løpet av vinteren.

Link to post
Share on other sites

Min To-do list:

-Ny dørk bak

-Ny dørk innne hvis jeg ike klarer å redde den som er der.

-Montere "wait-to-start rele'et"

-Lage noen hyller i skapene

-Lage en stoppedings til dreggen.

-Skifte lufterøret til septikken.

-Kona til EOS skulle trekke om en del puter for oss :-)

 

Egentlig greit å få dokumentert det her.  Eneste jeg mangler nå er internetttilkobling i båten slik at jeg kan krysse av :-)

 

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hei

I og med jeg ligger inndørs i år er listen lang og dyr, bare det å ligge der er dyrt.

Ny mesenmast og bom.

Skifte deler av teak list under blå stripe.

Lakke opp blå stripe.

Slipe ned dørk i salong, og lakke opp.

Skifte et vindu inkl. nye teaklister rundt.

Nye skrog-gjennomføringer inn/ut aggregat.(Sjekke alle)

Pakke om akselhylse. (er godt i gang)

Etter lydisolere motorrom.

mvh

giver

P.s. Finnes det en "smily" hvor dollarne blafrer ??

Link to post
Share on other sites

Legge ny dørk(nesten ferdig :smash:)lagt dørkplater av finer 5,5mm.Hydraulisk styring står høyt på ønskelista.Lage en targabøyle av syrefaste rør(har røra,bøyinga igjen,ikke sikker på hva jeg skal finne på der,men blir vel ei løsning :drink:)Lydisolere motorrommet bedre.Og ellers en del sånn småtteri,litt lakk,rens..osv..Og er jeg fortsatt gift til våren tror jeg vi vil få en fin båtsommer :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

I år er det mange ting på gang, men jeg gjør det ikke selv, så det er kanskje ikke riktig å kalle det vinterprosjekter. Arbeidet er satt bort til et verft:

 

- Fjerne gammelt bunnstoff og primer

- legge på 5 lag med epoxy primer

- legge på 2 lag med bunnsoff

- Nate teakdekk

- Pusse opp/lakkere tredetaljer i cockpit

- Justere dørkplater mhp knirking

- Montere tricolor + ankerlanterne + Glomex TV antenne i mastetoppen

- Vanlig vedlikhold på motor (olje filtere etc)

- Full vårpuss/polering etc.

 

Hvis pengene strekker til blir det også ny trebladet foldepropell.

 

Dette høres kanskje råflott ut, men det var først og fremst epoxybehandlingen  jeg ikke orket å gjøre selv. Gjorde dette på den forrige båten. Tenkte at når jeg først satte bort båten kunne jeg like godt få gjort alle de andre tingene jeg har hatt på lista i lengre tid, men aldri fått tid til.

 

Skulle gjerne bestilt en varm og fin sommer i samme pakka.  :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Er allereide godt i gang med prosjektene.

Båten er nå så og seie heilt tom. Har tatt vekk alt av skottbyttekledning, innredning og dørkplater og skal vaske heile båten innvendig, evt. male. Så er dieseltanken tatt ut og vansket(fy søren kor mykje dritt som låg i den" heilt gele)

Så skal eg lage ny dørk av 12mm tykke og 46mm breie bord og nate det.

Den stygge teakinnredninga byttes ut med ny eikeinnredning og nye dører.

Nytt dashbord med flere innstrumenter

ny skottbekledning i heile båten.

Nye puter/tepper/gardiner i kabin

Nytt elektrisk annlegg og nytt kjøleskal og evt. varmtvann

Meir isolasjon av motor

 

Utvendig skal riper og sår sparkles og gjøres usynlige før skroget rubbes, poleres og vokses.

 

Målet er at båten skal bli som ny.

Syns den fortjener å bli tatt vare på i og med motoren er i så god stand. Ferskvannskjølt Yanmar med 400 timer er eit godt utganspunkt. Ny kallesje og 10KW varmeapparat vart montert i vår.

 

Selv om det er mye jobb, gleder eg meg. Er litt usikker på natinga, men det skal nok gå bra. Har noen gjort dette før? leser på Sika.no at det må primes og vere teip i natesporet. Er dette nødvendig når det er innendørs?

Kor langt skal skruane stå fra hverandre?

Link to post
Share on other sites

.... Er litt usikker på natinga, men det skal nok gå bra. Har noen gjort dette før? leser på Sika.no at det må primes og vere teip i natesporet. Er dette nødvendig når det er innendørs? Kor langt skal skruane stå fra hverandre?

Hei eystein!

Fra det jeg har sett av ditt forrige prosjekt  :smiley: så er jeg ganske så sikkert på at Sullux'en din kommer til å bli BEDRE enn ny!  :yesnod:

 

Når det gjelder å legge ny dørk med solid plank istedenfor kryssfinér så kan det hende at du får deg en overraskelse, når det gjelder vridning påvirket av fuktighet / tørking ? :headbang: Ikke vet jeg, er selv ingen ekspert, men har lest en god del om ombygging / bruk av trematerialer i båt, o.s.v.

 

Ta en titt på følgende 2 linker - som samtidig skulle gi deg noen vink angående ditt spørsmål om nating. :yesnod:

 

Siterer her hva Ragnar Steinhovden skriver:

".....målet er at den ferdige dørken skal se ut som om den er laget av bord. Derfor limes det over fineren 4 x 80 mm bord av lønn. Mellom bordene blir det svarte nater (epoksylim tilsatt svart farge).  

 

Dette vil gi inntrykk av at dørken er laget av massivt tre. Lønn limes ikke på før til slutt. Kryssfineren i dørken vil bli brukt som arbeidsplattform mens innredningen lages.

 

Vi bruker finer til dørkene pga stabiliteten den gir. Massivt tre ville ha vridd seg. Dessuten vil ikke lønn vært egnet som dørkbord pga den har dårlig motstand mot råte. Men limt som et 4 mm tykt skikt over fineren, vil lønn lett kunne mettes med lakk og impregnering og være varig.  

 

Lønn har dessuten god motstand mot slitasje. Derfor finner vi den ofte som parkett i boliger. I dørken monteres det luker for å komme til rommet under. Luker er som regel ikke nok."

 

Sitatet er hentet fra denne siden:

http://www.njordforum.no/

 

..og spesiellt "ditt tema"!

http://www.njordforum.no/innredning/dork_d...er_innled.shtml

 

...som forteller ganske så detaljert om hans prosjekt, bygging av 42' Klipper-ketchen "Njord" i tre!

Denne her ---->Bilde

 

Interessant lesing er også denne linken:

http://www.westsystem.no/

 

med spesialkapittel:

http://www.westsystem.no/produkter/epoksy/...gunnlegg_7.html

...som vil passe godt til ditt spørsmål.

:seeya:

Lykke til med prosjektet, eysteind!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ja vinterprosjekter er det hvert år. er i år så heldig at båten for stå inne i oppvarmede lokaler bare fem minutter hjemmefra, så dette må jo benyttes til det fulle.

Har foreløpig disse prosjektene på gang

 

Tette om alle gjennomføringer, pluss rekkestøtter vinduer etc, dette er nå ferdig

Polere båten utvendig dette er også ferdig, ble veldig blank

Pusse opp badeplattform

Montere gardinbrett i teak i salong

Montere downlight med dimmer

Lage nytt dashbord

Og så det dyreste montere anker vinsj. litt usikker på vilken løsning jeg skal bruke her, har lyst til å montere denne innvendig i hekken bak, tror det blir minst arbeid med denne løsningen men vi for se etter hvert. Alternativet er å lage en kasse på badeplattformen. Ellers det vanlige med olje skift etc, og det dukker sikkert opp mere etter hvert.  :headbang:

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne. Det første er å få båten hjem. Har bestilt en Bayliner 2958 1989 modell fra USA. Vet ennå ikke om den er sendt, men den er ihvertfall betalt.

Motorene er tatt utav der borte, og har holdt på med å finne ut hvilken motor jeg skal sette i. Har hatt flere alternativ, Steyr, Marinediesel og Mercruiser. Hadde ikke vurdert VolvoPenta på grunn av pris, men har kommet over en 2-3 år gammel, ubrukt KAD 300, som jeg har bestilt av en hyggelig kar fra Bergen.

 

Så når alt dette kommer hjem, har jeg mye godt arbeid, har stått 2 motorer i før, så her blir der en del støpearbeider

Har tenkt å lage eget tett motorrom. I tillegg er tanken for stor i forhold til lengden på motoren, så her er der også arbeid.

 

Utenom dette, så blir der montering av ankervinsj, dieselvarmer og baugpropell. I tillegg blir der nok mye oppussingsarbeid innvendigt i båten.

 

Men jeg er ihvertfall så heldig, at jeg kan ha den rett på siden av huset, på andre siden av redskapshuset. Bor på et lite småbruk, så jeg har god plass. Jeg lager hus av pressening, slik at jeg kan få opp temperaturen inni, når støpearbeidet begynner.

 

Kommer nok en del ekstra spørsmål her i forumet, etter hvert som arbeidet skrider frem.

Link to post
Share on other sites

planer og planer, her er ting jeg ønsker å gjørra, så får tiden / pengene se hva jeg får til.

Neste år kommer også en vinter

 

- Overhaling av maskin..

- Installere ekstra filter / vannutskiller

- Installere varmevannstank, samt eleltrisk pumpe for vann

- Lensepumpe montering fra kjølsvin

- Nye kabler i mast

- Ny topplanterne, tricolour inkl. ankerlanterne

- VHF antenne i mastetopp

- Laminere ny rorkult m/bøy på

- Bygge om uthal på bom

- Legge opp til reveanordning på bom.

- Mekke om spinnakeren til genakker

 

Blir det bra med bonus på ettervinteren, blir det kanskje rulleforstag, samt omsying av genua til rullegenua.

 

HMM - blei litt av ei liste gitt, rekker jeg halvparten er jeg vel rimelig fornøyd tenker jeg.

 

MVH

Suzuki  - som snart må begynne hvis han skal rekke halvparten..

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hei Koh, ja, luft må inn, men baki disse båtene, er der et stort rom som der har stått 2 V8 i, i tillegg til batterier, lader m.m.

 

Når i tillegg en må til med trafo 230/110v for å kunne koble til landstrøm, så kan det være greit å få et eget rom for motoren, slik at en kan spyle den med ferskvann, uten å spyle alt annet. Fikk dette tipset av en kar.

 

Lufta får lages til med egne kanaler, slik at dette håper jeg blir noe problem, men ellers takk for tipset.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Hei alle saman!

 

Mitt vinterprosjekt kan de lese om her.

url] ]http://zet.no/~josteinf/baatcss.shtml[[/url] No har prosjektet blitt tre vintrar, men det er heldivis framgang. For det meste har det gått i riving av innredning for å komm til for isolering. Eg har blant anna fått sandblese undervansskroget. Det var i bra kondisjon bortsett ifrå tæring innanifrå mororrummet.  :headbang: Det skuldast vaten som hadde samla seg der. Så det er berre å ta fram vinkelsliparen og få vekk det som er ødelagt og sveise inn ei ny plate.  Eg har ikkje lagt noko tidspress på meg for å bli ferdig, men når våren kjem føler heile familen at no skulle båten ha vore ferdig. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei eystein!

Fra det jeg har sett av ditt forrige prosjekt  :yesnod: så er jeg ganske så sikkert på at Sullux'en din kommer til å bli BEDRE enn ny!  :yesnod:

 

Når det gjelder å legge ny dørk med solid plank istedenfor kryssfinér så kan det hende at du får deg en overraskelse, når det gjelder vridning påvirket av fuktighet / tørking ? :headbang: Ikke vet jeg, er selv ingen ekspert, men har lest en god del om ombygging / bruk av trematerialer i båt, o.s.v.

 

Ta en titt på følgende 2 linker - som samtidig skulle gi deg noen vink angående ditt spørsmål om nating.

Lykke til med prosjektet, eysteind!

Takk for det.

Teaken er alleriede innkjøpt så nytt gulv blir det uansett! I dag er det kun vannfast kryssfinerplater 22mm med gulvbelegg på. Tanken var å matte den ned, vaske med aceton og lime med sikaflex under press og skru dette med ca 30cm  mellomrom mellom skruane, eller den avstanden som passer best. Dette må vel bli stabilt? Det er jo tross alt under kallesje?

Har liten tru på finer på gulv....

 

Er begynnt å fundere på korleis lukene skal vere: bak i båten er det langsgående V-benker.

Mellom disse benkene skal det vere to luker. Skal disse lukene vere "firkanten/90`graders vinkler, eller skal dei gå parallellt med benken? dvs. smalere bak enn framme?

Har prlvd å teikne det, men har ikkje kommet fram til kva som er finest....

 

Takker for alle tips!!!

Link to post
Share on other sites

Bytter motor.Rører ikke en skrue selv,jobben er for stor for meg.

Så det som faller på meg er bytte av alt av diesel og eksos slanger.

Rengjøring av diesel tank.

Etter å ha lest om lensepumper så var det flere som helt klart har klart

å skremme gjødsla av Kafteinen på Slagskipet :headbang::yesnod:.Det syntes helt klart at

pumpekapasiten er høyst mangelfull så det blir nok innkjøpt diverse

pumper og slanger for å få et bedre lensesystem.

Link to post
Share on other sites

"Ønske"liste.

Opprydding i kabel spagetti.

Få merket ALLE kabler.

Montere panel for trimflaps på flybridge.

Legge opp permanent kabel og antenne til kartplotter på flybridge.

Få på ett eller to nye lag med Benar på innredningen.

Faste benker til akterdekk.

Få sydd Havnekalesje til flybridge og kalesje over akterdekk. (settes bort)

Bytte septik slanger.

Lage dør ut til badeplatform. (Settes bort)

+ Selvfølgelig alt det vanlige som må gjøres vår og høst.

 

Er veeldig spent på hvor mye som fortsatt  vil stå på "ønske" listen for neste høst/vinter.

Planene er jo alltid der. Men så er det det med tid og lommebok da. Problemet er som regel det siste. Den har en egen evne til å bli tom før jeg ønsker. :headbang:

 

Pekjan :drink:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Tja, gå og være sur for alt en ikke har gjort før kanskje?

Men noe gjøres:

 

Forsterke fester til rekkestøttene.

Flytte VHF antenna fra mastetoppen til hekken.

Flytte kutterstaget akterover.

Generell renovering av elektrisk opplegg.

 

Ellers er det bråtevis av prosjekter med tricolor i mastetoppen og sidelanterner for motorkjøring på targabøyle, erstatte Porolon med Stickson og masse som jeg sikkert ikke får gjort før til neste vinter. Eller senere.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Min liste er ikke så helt liten. Men mye er slik som skulle ha vært gjort for

mange år siden, og som nok kommer til å stå på listen neste år også!  :headbang:

Lars H.

 

ELEKTRISK:

Ny kabling pentrypumpe Utført

Nye brytere instrumentpanel  Utført

Montere ny GPS med kabling  Utført

Montere festebrakett og kabling for ny kartplotter  Utført

Montere ny betjeningsenhet for logg/dybdemåler i instrumentoppbygg  Utført

Landstrøm med skilletrafo  skilletrafo anskaffet, soft-start konstruert

Lensepumpe i fremre skott innkjøpt

Alarmgiver for begge lensepumpene

Konstruere om vindmåler til å kunne vise max verdier

Demontere DGPS-mottaker og antenne  Utført

 

VVS OG PANTRY:

Reparere og montere toalettet   Utført

Nye pakninger for kraner på toalett og pantry   Utført

Akkumulator for trykkvann  Utført

Sjekke luftslange septiktank

"Øse" og rengjøre septiktank

Montere "kjøleskap går" lampe

Kjøleskaptermometer med ekstern visning

Issolere varmtvannslanger

 

 

TREVERK:

Pusse og olje/lakke alt utvendig treverk

Pusse og olje/lakke salongbord

 

MOTOR/MOTORROM:

Justere ventiler

Skifte dieselfilter

Rense vann/slamutskiller

Feste slange for styrbord luftinntak

Lydissolere motorrom bedre

 

DIVERSE:

Reparere småskader i geclcoat

Lage to korte fortøyningstamper med gummipikk   Utført

Montere kryssholdt midtskibs begge sider

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

...Min liste er ikke så helt liten.

Se det ja! Nå begynner det å ligne. Har lurt på om jeg skal tørre å poste "ønskelista mi" hver gang jeg har lest et nytt innlegg i denne tråden, men har hver gang kommet fram til at ingen vil tro det likevel hvis jeg poster alt som er planlagt/ønskelig. Jeg har vel en 8-10 hovedgrupper alá Lars' ELEKTRISK eller VVS-PANTRY med minst like mye i hver gruppe. For hver båt... I tillegg ei like ille liste for Dillebua... Og så en masse prosjekter i form av undervannskamera, automatisk GSM varsling fra båten, osv. En ting er sikkert, uansett blir vinteren aldri lang nok med så mange prosjekter. Noen som har lite å gjøre som kunne tenkt seg å bidra litt i helgene? Betaling er fri tilgang på misnøye grunnet dårlig fremdrift og i tillegg fri tilgang på  :headbang:
Link to post
Share on other sites

Har lurt på om jeg skal tørre å poste "ønskelista mi"

Lurte lenge jeg også, og så var det alle andre ting i "heimen" da,

 

legge parkett i stuen i 2.etg, pusse opp gjesterom med nytt tapet og gulvbelegg, kjøpe inn ny dobbeltseng, snekre ny krydderhylle for kona til kjøkkenet, rydde boden, hjelpe Trude med å henge opp diverse bilder, fjerne rust og lakkere en hjulbue på bilen osv. osv.

 

Lars H.

Ps. Kanskje jeg skal vente 2 år til jeg pensjonerer meg? :headbang:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

P.s.

Jeg ringte Seldén i dag for ny rigg. Der fikk jeg beskjed om at lageret med

290 rigger hadde brent opp. Nå er de noe på etterskudd i tillegg til de

bestillinger de har akseptert. Nærmeste riggverktted som hadde ledig

kapasitet var halvveis til Stockholm. Tror jeg må gå for et her på Østlandet,

sannsynligvis With.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Ut med motor og rengjøre/male motorrom.

Skifte dørk i kabinen, - tenker faktisk på å bruke parkett av ask (klikksystem). Er det noen som har erfaringer med denne løsningen?

Videre blir det en del arbeid med byssa,- skifte dører og skuffefronter. Leser annonser og orienterer meg i markedet om håndoverfres og fresebord. Har liggende en del fin ask som kanskje kan brukes.

Når først dørken skal skiftes, tar jeg nok dieseltanken av rustfritt stål. Den lekker og må erstattes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...