Jump to content

Vinterprosjekt!! Har planer om???


Frank v.

Recommended Posts

Da kan plassen utvides ved å ha ei plate over kokeapp. Det er godt mulig du har tatt høyde for dette, jeg bare ville nevne det. Selv så var jeg mest opptatt av å ha en plate over kok, en plate over vask, disse er hengslet i ytterkant og så vipper man dem opp og ut til siden og utvider således pentry i bredden, slik som du har på venstre side. Men også plassen over selve pentry kan utnyttes bedre hvis man har plater som kan dekke over kok - respektive vask, når man bruker bare det ene.

Hei.  :rolleyes:

 

Ja, det er noe jeg jobber med, har egentlig bare tatt utgangspunkt i det eksisterende

pantryet hvor jeg bruker den gamle rustfrie kummen som jeg har tegnet. Det er et skott på høyre side, og i tillegg kommer kranen på den lille teak-fliken på høyre side.

Vurderer å ha heldekkende teaktopp og nedfellt kokeapparat og separat oppvask med eget lokk. Ser at de fleste nye båtene leveres med det.

 

Bildet er flyttet

Her ser du hvordan det blir når lokket er lagt over kokeapparatet. Kommer også en plate foran koken. Alle innspill og tips mottas med takk.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Vinterprosjekt?

Tja, båten min ligger fremdeles på vannet og jeg er ute og fisker minst én gang i uken!

 

Så mine planer for vinteren er å kose meg med båten og - :lol::lol::lol: <span style='color:Red'> Vinne i Lotto </span>, slik at jeg får råd til å kjøpe meg en skikkelig sjark 25' - 26', med kraftig, 4-syl. ferskvannskjølt dieselmotor (Sabb, Perkins, BMC, Yanmar, OM636) gløding og tørr eksos! Videre, hydraulisk styring, profft farge-ekkolodd, Refleks-dieselovn og selvlensende dekk! Mesanmast skal det også være! Kanskje også en fiskekum med sirkulasjonspumpe? :rolleyes: .. og ganske vesentlig, vribart propellanlegg! (Heia, TMe!) :lol:

 

Bilde Dette er drømmen for meg!

:lol:Bilde:lol:

 

:santcheers:

Walter_S

:wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Walter S !

 

En vesentlig ting har du glemt.

 

En sjark av nevnte type bør absolutt ha vribart propellanlegg slik at du kan få ligge i ro over fiskeplassen selv om vind og strøm.

 

En liten hydraulisk drevet kraftblokk burde også være kjekt å ha for deg som er fiskeinteressert.

Grei når du skal trekke garn og teiner.

Link to post
Share on other sites

...Her ser du hvordan det blir når lokket er lagt over kokeapparatet. Kommer også en plate foran koken. Alle innspill og tips mottas med takk.KAT

Men i denne stillingen mister du avsettingsplassen du har helt til venstre på den første skissen. Ser for meg at kanskje de 2 platene er hengslet. Når du koker, har du mulighet til å dekke vask med denne løsningen?
Link to post
Share on other sites

:santcheers: Løfter den fram igjen, det er vel flere som har framdrift i sine vinterplaner.

For egen del så er nå motor ute av båten med motorvask og puss.

 

Har startet vasking i motorrom/kjølsvin og hva fant vi der. :eek:

5 stk engangslightere, 1 stk skiftenøkkel Bahco, 3 stk skrutrekkere, 2 fastnøkler 10 og 12mm og 2 vifteremmer, 1 sprayboks og   :lol::eek: skrekk og gru et helt oljefelt, med skikkelig tjukk grøt :lol::cryin:, men nå er det ute og rent og pent har det blitt :eek:.

Gikk med 3 l Jotun Kraftvask. Utrolig effektiv. :smiley: :smiley:

 

Litt mere puss på motor og vask så får den stå i garasje og tørke opp til over nyttår. Så lakkering og inn igjen.

Da er det JUL  :santcheers: :santcheers:

 

Du slo meg i diverse verktøy.På olja tenker jeg vi var likt.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor tørr eksos. jeg spør fordi jeg holder på å bygge sjark, men har tenkt våt eksos. Er der noe jeg ikke veit om eksos?

Hei Jensen_fra_Vest!!!

Du vet sikkert like mye om eksos, som meg! Og i tillegg så har vel ikke du samme problemet med sprengfrost på Vestlandet, som vi kan ha her på Østlandet.

 

MEN, min teori er at båten skal kunne ligge ute og brukes hele året - også vinteren gjennom og for å unngå frostsprengning vil jeg ha 2 ting:

 

1 - Ferskvannskjølt dieselmotor hvor kjølevesken består av utblandet glykol-vannblanding. Det varme kjølevannet pumpes av motorens impellerpumpe gjennom en kjølesløyfe, på utsiden av båten - avkjøles av sjøvannet - kommer så inn igjen og fortsetter sirkulasjon gjennom motoren.  Dermed er impellerpumpen frostsikret!

 

2 - Tørr eksos (med eksospotte for lyden skyld) fordi da slipper jeg å ha egen saltvannskrets (pumpe og slanger / rør) for å kjøle ned eksosmanifolden. Dette fordi saltvannskretsen kan fryse istykker om vinteren, med mindre man tapper den tom, hver gang man har vært ute! Det er enten for mye jobb, eller så glemmer man det en kald dag og ødelegger pumpehus (sprenges) og eventuelle rør og slanger kan sprenges istykker.

 

Så det er av ren latskap, men også en god del sikkerhetsgrunner jeg vil ha tørr eksos og kjølesløyfe istende for varmeveksler!  :smiley:

 

 

Som helårsbåt foretrekker jeg også en trebåt - den skal være på vannet. En glassfiberbåt bør på land av og til for å tørkes ut, p.g.a. fare for plastpest (osmosis)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Men i denne stillingen mister du avsettingsplassen du har helt til venstre på den første skissen. Ser for meg at kanskje de 2 platene er hengslet. Når du koker, har du mulighet til å dekke vask med denne løsningen?

Hei.

 

Ser hva du mener. Har laget et nytt forslag.

 

Bilde

 

Det blir sannsynligvis noe slikt etterhvert.

 

Men plutselig er det noen som vil kjøpe båten min - er kommet i tvil om jeg skal selge.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Hei Jensen_fra_Vest!!!

Du vet sikkert like mye om eksos, som meg! Og i tillegg så har vel ikke du samme problemet med sprengfrost på Vestlandet, som vi kan ha her på Østlandet.

 

MEN, min teori er at båten skal kunne ligge ute og brukes hele året - også vinteren gjennom og for å unngå frostsprengning vil jeg ha 2 ting:

 

1 - Ferskvannskjølt dieselmotor hvor kjølevesken består av utblandet glykol-vannblanding. Det varme kjølevannet pumpes av motorens impellerpumpe gjennom en kjølesløyfe, på utsiden av båten - avkjøles av sjøvannet - kommer så inn igjen og fortsetter sirkulasjon gjennom motoren.  Dermed er impellerpumpen frostsikret!

 

2 - Tørr eksos (med eksospotte for lyden skyld) fordi da slipper jeg å ha egen saltvannskrets (pumpe og slanger / rør) for å kjøle ned eksosmanifolden. Dette fordi saltvannskretsen kan fryse istykker om vinteren, med mindre man tapper den tom, hver gang man har vært ute! Det er enten for mye jobb, eller så glemmer man det en kald dag og ødelegger pumpehus (sprenges) og eventuelle rør og slanger kan sprenges istykker.

 

Så det er av ren latskap, men også en god del sikkerhetsgrunner jeg vil ha tørr eksos og kjølesløyfe istende for varmeveksler!  :smiley:

 

 

Som helårsbåt foretrekker jeg også en trebåt - den skal være på vannet. En glassfiberbåt bør på land av og til for å tørkes ut, p.g.a. fare for plastpest (osmosis)

Hei igjen!

 

Goe argumenter skal man ikke diskutere imot. Jeg tenkte ikke på frostfaren. Jeg bor i Øygarden, her har vi nesten alldrig koldere end minus 6-7gr.

Hva plastpest angår: Klart plastbåter har godt av å tørke litt i ny og næ, men jeg har en åben Hansvik fra 1984. Jeg har hatt den siden 94, og i min tid har den kun en gang vært på land mer end 1 dag i året. I fjor vinter var den på land i ca. 3 uker. Da ble alt bundstof fjernet, nytt antipest smurt på ++++. Så ikke antyning til pest. Jeg hadde en seilbåt i Danmark engang. Den var på land 5 måneder hver vinter. Da den var 8 år gammel var den kraftigt angrepet av pest. Det jeg mener, er at man kan være heldig, og man kan være uheldig. Det hjelper ikke alltid at båten tørker ut.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

1 - Ferskvannskjølt dieselmotor hvor kjølevesken består av utblandet glykol-vannblanding. Det varme kjølevannet pumpes av motorens impellerpumpe gjennom en kjølesløyfe, på utsiden av båten - avkjøles av sjøvannet - kommer så inn igjen og fortsetter sirkulasjon gjennom motoren.  Dermed er impellerpumpen frostsikret!

Walter S !

 

Du har gode argumenter for hvorfor du vil ha ferskvannskjøling med utvendig kjølerør og tørr exhaust.

 

Du trenger ingen impellerpumpe i ferskvannskretsen, her er det langt bedre med en sentrifugalpumpe , denne krever intet impellerskifte. Den er ikke selvsugende, men det behøves ikke i et lukket system.

 

Vribar propell bør du selvsagt ha.

 

Båter av den typen du ønsker er det mange av her på Vestlandet.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Bilde

 

Hei..ferdig med dørken og lagt inn hydraulisk styring,legger med noen bilder er første gang jeg har lagt inn foto.ble tatt med ett filmkamera,prøvde å ta ut noen enkelstående bilder av filmen,tror ikke kvaliteten er er av de best :nonod:kanskje lysforholda var for dårlig.vet ikke..Noen andre med bilder av prosjekta sine?PS.nytt ratt og :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vinterprosjektet startet med et sommerprosjekt, som var familietur med båt fra Vestlandet, over til Danmark og så til Sverige. Det prosjektet sluttet brått (meget brått!) da moder Sverige kom opp og renset understellet. Etter to minutter var kone og tre barn i jollen, formedelst meget god innsats fra dem alle. (inklusive hun som tilbrakte de første 20 sekundene bevisstløs på dørken). Veldig godt at den fatale feilnavigeringen ble gjort av pappa, ikke av en av de oppvoksende matroser!

 

Svenske redningsskøyter besitter meget dyktig mannskap, aldri har en kopp kaffe smakt så godt som da alle var vel ombord, og båten bundet opp til skipssiden! Mottakelsen i land var fortreffelig, "hele" landsbyen møtte opp og var positivt deltakende. Dette står i grell kontrast til morsomheter om Røkke og andre tildragelser, men disse deles ut her i landet. At barna opplever det som mobbing, er ikke i tankene til de bolde sjøulker som aldri har måttet vedgå at de også har feilnavigert!

 

12-åringen la listen for vinterprosjektet med uttalelsen om at vi ikke kan la en stein på Svenskekysten ødelegge det vi er mest glad i.

 

Ettersom skadene på båten vår ikke var verre enn at den kunne repareres, har vi satt den for salg med god samvittighet.

 

Familiens vinterprosjekt er ny båt. Her spares drastisk, og ny båt leveres i mars. Da kommer selve manndomsprøven; vi skal ut og se om vi har fått den store skrekken. Det blir kanskje det viktigste vinterprosjektet? Vi har lagt ruter på C-map på PC, vi leser om stedene vi har besøkt og som vi skal besøke igjen. Bærbar VHF står på; ikke for å lytte på trafikk, men for å få inn atmosfæren. Det ble mer olje på hendene da jeg renset ut kjølsvin, skiftet styring, og la nye septikslanger for to år siden, men sannelig kan det sies at denne vinterens prosjekt heller ikke er uten svette hender! Da er det godt med avkobling, og å kunne lese om problemstillinger som vi alle har hatt, men som vi ikke har hatt så mange steder å diskutere!

 

Hadde ikke nybåten allerede hatt forpliktelser i form av gammelt familienavn (forfader med frakteskøyte, han som lærte meg at det alltid er tryggest å være midt i fjorden) så ville "Familiens Abstinens" vært et godt navn.

 

Vårt vinterprosjekt er konkret nok. jeg ser frem til å kunne rapportere neste milepæl, som er når vi har testet oss selv på havet i egen båt.

 

Fortsatt god vinter! :smiley:

Laholm

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fremdriftsrapport: Motor løs og straks løftet ut.Henger i kjettingtalje og venter på lastebil med kran. Kjølevannsfilter vil også bli montert i vinter. Ny lensepumpe etter Lars H. sitt koblingsskjema. Bytte alle gjennomføringer i skrog under vann til syrefast 316.

Alle deler er bestilt hos Maritim. Kommer med bilde før/etter, men er ikke digital så det tar litt tid.

Til helga er det julebord 2 ganger så denne uka er vel forbi

:smiley: :smiley: :cool: :cool: Slik så det ut da motor forlot sitt "rom"

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en del vinterprosjekter, som snart blir vår- og sommerprosjekter:

Montere autopilot, Raymarine T400 / med el. hydraulisk drivenhet. (halvferdig)

Rense/smøre styrekablene.

Legge inn landstrøm med sikring, jordfeilbryter og kWh-måler. (ferdig)

Vaske alle putene. (:sleep:)

Montere ny VHF. Bytte antenne og/eller kabel. (påbegynt)

Bytte toalettet og installere bend med lufting til vanninnntaket. (innkjøpt)

Rense varmeveksleren på motoren.

Montere varmer, Dickinson Newport med egen tank. (innkjøpt)

Montere ny laderegulator. (innkjøpt)

Montere akterstagstrammer og bytte akterstag.

Montere kutterstag (påbegynt)

Bytte ut Elektrolux ventilene med noe som holder vannet ute...

 

Arbeidslyst kom treng deg på....

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

På min forrige båt byttet jeg ut ventilene med Nicro med oppladbart batteri. Litt dyrt, men verdt pengene. Sto og gikk i fem år, og går så vidt jeg vet fremdeles.

Mitt prosjekt for øyeblikket er å flytte forstaget fremover slik at jeg kan sette seil på forstag og kutterstag samtidig.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

)

Vaske alle putene. (:sleep:)

GeirKS

Denne fiksa jeg lett på Yamaha`en vi hadde. Svigermor jobber på institusjon, og har tilgang til giga-vaskemaskin. Tok glatt 2-3 puter i slengen, med trekk og alt.

 

Putene har aldri vært reinere. Måtte kjøpe en potte-blomst til henne da..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Endelig :lol: Idag har jeg avtalt sjøtransport for formene vi skal hente. Neste helg skal vi klargjøre (få formene jekket frem til kaikanten) og første helg i febuar skal formene fraktes over Hjeltefjorden. Når de er vel på land blir det :lol::eek::lol: og en h....... masse arbeide. Sikkert også mye :smiley::lol: og  :lol: men akurat nu er jeg oppe i skyerne.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...