Jump to content

Vinterprosjekt!! Har planer om???


Frank v.

Recommended Posts

Hei

Baugthrusteren er bestillt og lovet montert før påske. :lol:

Sidepower 75T m/2 joysticks ble det til slutt.

mvh

giver :crazy:

Hei

Jeg har fått gjort litt i dag og :

Trukket kabler for motor/gasskontroller fra fly til styreposisjon nede.

Det samme for joystick baugthruster.

Tilpasset innfestning av kontroller oppe og nede (gikk for Kobelt).

Oljet teakplate som joystick er festet på.

Men TTT. :crazy:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Hei.

Episode 4 av 4 med mitt vinterprosjekt. I helgen så gikk motor inn på sin vante plass i motorommet igjen. Litt elektriske koblinger så er alt klart for prøvestart.

Prosjektet i vinter ble vel litt større enn beregnet, men gjort er gjort og nå går det mot polering og sjøsetting. Håper innen midten av mars at det rette element igjen skal være rundt båten.

Ellers så ligger mitt vinterprosjekt på hjemmesiden min.

 

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

...Episode 4 av 4 med mitt vinterprosjekt.......Bilde

Gratulerer, Amorosa! Dette var "et stort løft" - tenker du er glad for at det nesten er over! Lykke til med resten...  :nonod: ...og så sees vi rundt Hvaler, et eller annet sted, snart!

:cheers:

Hilsen,

Walter_S

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

 det ser så fint ut i motorrummet på Amorosa, lurer på om hun skall vare

 

 med på 'Sjöen for alle'   :nonod:

 

Neiiiiiiiiiiii  det tør jeg ikke :nonod: . Tenk om jeg skulle få et bud på henne.  :cheers:

 

Til Walter S.

Takk og gleder meg til igjen å "rusle" rundt i skjæra og finne freden. Vi møtes.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Episode 4 av 4 med mitt vinterprosjekt. I helgen så gikk motor inn på sin vante plass i motorommet igjen. Litt elektriske koblinger så er alt klart for prøvestart.

Prosjektet i vinter ble vel litt større enn beregnet, men gjort er gjort og nå går det mot polering og sjøsetting. Håper innen midten av mars at det rette element igjen skal være rundt båten.

Ellers så ligger mitt vinterprosjekt på hjemmesiden min.

 

 

Bilde

Så nå sitter (nesten) alt som det skal! Gratulerer, du får ta deg en tur til Lera snart, dersom du er glad i å fiske. Det er en del torsk der, men mest sild (desverre, er ikke så glad i å dra opp denne fisken)!Bilde
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

Jeg har fått gjort litt i dag og :

Trukket kabler for motor/gasskontroller fra fly til styreposisjon nede.

Det samme for joystick baugthruster.

Tilpasset innfestning av kontroller oppe og nede (gikk for Kobelt).

Oljet teakplate som joystick er festet på.

Men TTT. https://baatplassen.no/i/style_emoticons/default/wink.gif" style="vertical-align:middle" emoid=":wink:" border="0" alt="wink.gif" />

mvh

giver

Hei

Ja, nå er den på plass.  :lol:

:smiley:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

:lol:

Vanlig vedlikehold.

Skrubbe propell.

Montere:

fartslogg og dybdelogg,

mekanisk tåkelur (hvis det finnes for småbåter).

Feste for ekstra 135Ah akkumulator fra Biltema.

VHF antenne og vhf.

Lese mye om plast med håp om at jeg etterhvert vet nok for å lage toalett i maxi-77 neste år.

 

mvh  :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

Ja, nå er den på plass.  https://baatplassen.no/i/style_emoticons/default/flag.gif" style="vertical-align:middle" emoid=":flag:" border="0" alt="flag.gif" />

:flag:

Motorkontroller er også på plass.

Kun kosearbeid igjen. :flag:

mvh

giver

Hei

Mere arbeid. (og utgifter)

Akselen på bb motor må ut. :flag:

Anlegg for grafittpakning har kavitert.

Skal leveres til Norsk Hardkrom i Oslo.

http://www.hardkrom.no/Hardforkromming.html

"K"er og tid flagrer av sted. :flag:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

 

Hej Hulda !

Fann denne vid en surf i cyberspace!

http://www.seglamedaurora.com/

 

Utrolig, denne svarte jeg på da jeg satt på jobben og ikke visste hva jeg skulle finne på! Og så er den ikke registrert, duverden. Joda, jeg har vært og lest på sidene til "Aurora". Jernbåter er bra greier, uten at jeg skal starte diskusjon om hva som er best. En "cyber-kopmpis" starter snart med sin "Iron Eagle" fra nord om Stockholm til båtens nye hjemmehavn, Råå. Begge er bygget i h.h.t. originaltegningene. Unntaket for "Aurora" er at hun har fått  doghouse. Det har også den praktfulle "Iron Eagle". Tar tjansen på et bilde uten eierens samtykke:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Var sikker på at jeg snart var klar for sjøsetting!!!!men dengang ei.

Tengte at jeg skulle sjekke dyser på motoren,dette grunnet soting på drevet og en god del røyk ved oppstart.Synes selv at motoren gikk som ei klokke.Det viste seg at 3 av dysene stod pip opne,alså bare å kaste.(en av de få tingene på motoren som ikke er nytt etter totaloverhaling)Tok en sjangs på at de var som de skulle..

Nok en utgift(puhhh)

Gløderelet tok også kvelden etter vinterdvalen,dette løste jeg ved å bruke et rele til en bilstarter,hvor lenge det varer gjenstår å se.

Bilde

Bilde

Bilde

Satser på sjøsetting først i mai hvis alt går som det skal(gleder meg) :cheers:

 

mvh

 

Frank v.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Heisann igjen godtfolk.....

 

Da er vinteren snart over oss igjen og mange har vel nye prosjekter på gang...

 

Kan si litt om mine prosjekter i vinter..

 

Motor er tatt ut av båten igjen for litt finpuss her og der,har bestilt ny turbo da den gamle har takket for seg..(7000kr)

Skal slipe ventiler da dette ikke ble gjort sist da jeg hadde motor ute..Har demontert alt som er på motor igjen selv om det er bare 2 år siden sist..

Vil ha alt etter boka denne gangen...Ble litt for mye hastverk sist....

 

Et annet spørsmål jeg har lurt på,er om det i det hele tatt er noen sinkanode på denne motoren(BMW190D)Enn så mange ganger jeg har skrudd på denne motoren,har jeg ennå ikke funnet den...Tror ikke det er på denne motoren i det hele tatt.....

 

Et annet veldig godt tips til bmw eiere er at hvis det skal handles deler til denne motor,er det et verksted i skien som får tak i deler til den...

Til en betraktelig billigere penge enn hva båtforhadlere gjør....

 

Mvh

 

Frank v.

Link to post
Share on other sites

Tja, litt må jo gjøres som vanlig...

 

Jeg er godt i gang med å rive ut den havarerte servoassisterte styringa, som skal erstattes av en hydraulisk SeaStar2 styring jeg plukka fra en importbåt.

 

Ellers vurderer jeg å flytte ekkoloddets giver fra utvendig på akterspeil til innvendig i dørk foran motor. Dette for å se om dybdeangivelse fungerer i høyere hastigheter enn 24knop, for det er maks nå. Virker som luftstrømmer forpurrer for giverens funksjon ved høyere hastigheter. Erfaringer rundt om dette kan ha noe for seg mottas med takk.

 

I tillegg vurderer jeg å flytte batteriene. Fra å ligge på styrbord side helt bak i båten, ønsker jeg å ha dem på babord side, like bak inngangen til kabinen. I en 22fot Bayliner med V8 vil dette gjøre litt positivt for vektfordeling i lengdeakse (ikke mye, men litt...), men mest fordi jeg har en uoriginal dreggkiste på badeplattforms styrbord side fra før, og når batteriene i tillegg befinner seg der, har jeg litt slagside under planeterskel. Om hovedkablene forlenges 3meter burde ikke gi kritisk spenningsfall med grovt tverrsnitt.

 

Ellers skal kalesjen bøtes opp, et par vinduer skal skiftes ut (tusen takk for tips om vindusmateriale hos Clas Ohlsson!), impregneres på nytt osv.

 

Og all erfaring tilsier at det dukker opp mer enn det jeg har nevnt her, som da medfører "Saldo i vår favør"-brev fra banken, siden jeg fortsatt ikke er tilbake i jobb...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Denne vinteren blir adskillig roligere enn sist vinter. Skal ha båten på vannet og har planer om å ta noen turer i helgene når været innbyr til dette.

Noen planer skal gjennomføres i år også.

Teakdørk ved styreposisjon, har idag ruglete plast som er glatt.

Ny benkeplate på toalett med ny stålvask og div forbedringer ellers.

Så har jeg lyst til å bruke penger på nye seter ved styreposisjon og puter ute ellers rundt hele, sitteplasser og solsenger. Koster ca 15 tusen, men det blir ikke noe billigere å trekke om da jeg også må ha ny skungummi.

 

Alt ligger på min hjemmeside som oppdateres både titt og ofte.

Link to post
Share on other sites

Jaja, håper på mange og gode dager i båten utover vinteren. Båten skal være på vannet hele året, noe som er fordel for meg da jeg kan parkere tilhenger rett ved siden av og dermed ha lett tilgjengelig materialer og verktøy....

 

Med rederinnens godkjenning (!!!! :wink: :wink: :wink:) har jeg denne vinter planer om :

 

Nye dørker i ac, forpigg, wc samt cabin, egenprodusert med innlegg av pyntekompass etc.

Montere vannbåren varme

Montere kobber-rør for gass

Nytt toalettrom som skal bli større, montere dusj

Nye kjøleskap/skal ha to stk på gass

Nytt pentry i cabin

Nye benker i cabin

Nye dører i ac (blir ferdig med de i morgen/2 stk.

Ny dodør

Ny dør til cabin

Nye skapdører (ferdig i går med 4 stk, 5 under arbeid, 5 gjenstår (herav 5 som skuffeseksjon)

Nytt bord (blir ferdig i morgen)

Ny styreposisjon (enkelt med nye plater)

Lage verktøyvegg i motor-rommet

Lage tilsammen 7 nye skaper her og der

Lage ny mast for doghouse

Generell oppussing herav total nedpussing av ac/forpigg

+ diverse

 

Mao. masse som skal gjøres men er allerede godt i gang med mye av dette. Antar at jeg om 14 dager allerede skal vaske ut alt pussestøv i hele båten (der ser ikke ut !!!!)

 

Det kan synes som uoverkommelig, men det er fullt ut realistisk. Dersom lottopremier skulle dette ned i hue på meg, skal der også monteres opp en del utstyr som står på ønskeliste....

 

Jeg er svært heldig med å kunne stå i garasjen og arbeide med mye av tingene (uthuset for de mest grisete ting....) samt lett tilgjengelighet på båten slik at jeg slipper å bruke unødig tid på tilrigging/frarigging av verktøy etc.

 

Synd at helgene kun består av 2,5 dag  :nonod: :nonod: (slutter tidlig hver fredag.)

 

Blir spennende å se hva dere andre driver på med i disse tider ????

Link to post
Share on other sites

Har en del vitnerplaner, men er ikke sikker på om alt vil bli gjennomført pga penger og tid.

 

Dette skal gjøres:

Dekk bak på poppen skal skiftes

Kabin taket skal skiftes

Doghouset skal skiftes

 

 

Og i tillegg håper vi å få gjort dette:

Innrede kabinen, med nye soveplasser, nytt toalett osv

Trekke omm gamle puter og lage noen nye

Kjøpe nye gardiner og få dem sydd ( blir hvertfall ikke min jobb)

 

 

Og i tillegg kommer selvfølgelig den vanlige vårpussen da..............

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Tja, litt må jo gjøres som vanlig...

Ellers vurderer jeg å flytte ekkoloddets giver fra utvendig på akterspeil til innvendig i dørk foran motor. Dette for å se om dybdeangivelse fungerer i høyere hastigheter enn 24knop, for det er maks nå. Virker som luftstrømmer forpurrer for giverens funksjon ved høyere hastigheter. Erfaringer rundt om dette kan ha noe for seg mottas med takk.

Hvorfor ønsker du å se dybden i høyere hastigheter enn 24 knop? Tror ikke du vil få noen bedre angivelse ved å flytte giver.  Dette er akustiske signal som skal gå fra giver til bunn og reflekteres tilbake til giver/mottaker.  Lydhastigheten i vann er 1400 m/s. Dvs. dersom ekkoloddet ditt sender maks antall pulser per tidsendhet, ville jeg tro dette skulle være tilstrekkelig for sikker ferdsel.  Er det urent farvann ville jeg heller slakket litt på farten.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Ja, lista over vinterprosjekter er ikke av de korteste

 

- Bytte all el-kabel

- Bytte sikringsbokser, bryterpanel

- Sette inn skillediode

- Flytte batteribanken til et mere "ryggvennlig" sted

 

- Nytt tømmesystem for septik. utblåsing? :wink: ( diskutert i annen tråd)

 

- Nytt pentry, dette blir behørig avbildet og lagt ut etterhvert.

- Ny kjøleboks

- Montere gasskomfyr

- Gjøre klar for trykkvann/varmtvannsbereder

 

- Reparere div skrammer i gelcoat :headbang:

 

- Gå over riggen

- Føre fall etc. til cockpit

 

Ja, ja, så går nå dagan.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...