Jump to content

Vinterprosjekt!! Har planer om???


Frank v.

Recommended Posts

Ville vert skeptisk til laminat i båt. Disse skal helst ikke vaskes med for mye vatn, og nåt det blir liggnede i båt med fuktig lukt vil eg tro at det vil "ese" opp i kantene.

 

Hadde selv samme planen på en båt eg hadde i fjord, men ble frarådet dette.

 

Jeg la laminat på dørken i vår båt for tre år siden og den er like fin, limte laminatet oppå 15 mm finer plater.

Link to post
Share on other sites

Ville vert skeptisk til laminat i båt. Disse skal helst ikke vaskes med for mye vatn, og nåt det blir liggnede i båt med fuktig lukt vil eg tro at det vil "ese" opp i kantene.

 

Hadde selv samme planen på en båt eg hadde i fjord, men ble frarådet dette.

Enig. Tror ikke parkett egner seg som dørkmateriale.

Link to post
Share on other sites

Vinterens viktigste aktivitet: Å spare penger :yesnod:  Dette med tanke på nødvendige investeringer til våren som gummibåt m.m.

 

Imidlertid har jeg planer om gjøre ting som ikke koster annet en tid, feks kartlegge el.systemet om bord. Dette er en utfordring som kan sammelignes med å presenteres skjematisk innholdet i en spagettigryte. Likeledes har jeg ambisjoner om å sette meg inn i det som er skrevet her på baatplassen vedrørende løsninger for bedre lading av batterienen, om gul senseledning, skilledioder og hva det nå heter alt sammen.

 

Samtidig har jeg en omfattende vårpuss i vente, skipet var ikke akkurat ship shape utvendig da vi kjøpte i august. Så det blir vel nødvendig å sitte i godstolen og samle krefter også  :lol:

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Selv om det er mye jobb, gleder eg meg. Er litt usikker på natinga, men det skal nok gå bra. Har noen gjort dette før? leser på Sika.no at det må primes og vere teip i natesporet. Er dette nødvendig når det er innendørs?

Kor langt skal skruane stå fra hverandre?

Det er en imponerende liste du har Eystein!

 

Når det gjelder natingen så mener jeg absolutt at du bør ta bryderiet med priming og tape i natesporene. Poenget er at natemassen bare skal feste i begge sider  -  og ikke i bunnen av sporet. Dette for å gi natemassen mulighet for å arbeide friere.

 

For selv om dørken din er innendørs, så vil luftfuktigheten variere ganske meget gjennom året  -  og det ville jo være dumt om en ellers flott jobb ble ødelagt av at natemassen slapp taket i natene når dørkbordene tørket opp...

 

Lykke til med jobben!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte vanlig men dyr parkett med nating ('Skipsgulv') som dørk innvendig men med en god del ekstraarbeid:

 

Parkett består er et 3-lags kryssfiner med svært dårlig kvalitet på de nederste 2 lagene. Så jeg fikk et snekkeri til å høvle bort det nederste lag etter at parketten var ferdi skåret. Dermed var det ikke noe skjulte hulrom i det midterste lag. Så ble det brukt rikelig med epoxy med fyllstoff til å lime hele saken på glassfiberdørken. Lakket så overflaten og brukte sikaflex rund kantene.

 

Så langt ser det bra ut - har overlevd en sesong. Ville jeg gjort det igjen? Neppe. Antagelig ikke noe særlig besparelse og om det holder vet jeg ikke.

 

Legger kanskje et bilde inn her litt senere på dagen

Link to post
Share on other sites

Vinterprosjekt !

 

Ser det er endel som ønsker seg mere "kose"lys, lys under  targa med dimmer.

Ifjor monterte jeg endel nye lys av typen diodelys, det har etter min mening fungert perfekt. De gir et veldig behagelig koseig lys om kvelden,men det er jo selvfølgelig ikke noe leselys!

Og det beste med det er at du kan sette på lysene uten å tenke på et annet problem strømmen....... det bruker kun 50 milli amp pr stk !!

 

Teakdekk!

 

Har brukt et firma i Arendal som heter:Asdal Tradig v/  Eivind tlf: 901 65423.

Han har teakstaver med ferdig natespor, tror bredden er 55mm tykkelsen er 5 mm.

Har lagt noe av dette på trappen ned til salongen, med et resultat jeg er godt fornøid med.

Meningen er å forsette på fordekket av båten, som et senere prosjekt.

Det er en enkel dimmensjon å legge i forhold til plank. Kan legges enten i epoxi eller limes med Sikaflex. Natene kan du bruke sika eller epoxi.

Jeg brukte Sika til begge deler.

 

Prosjekter er helt nødvendig når en har båt :confused:

Link to post
Share on other sites

Vinterprosjekt! Ifjor monterte jeg endel nye lys av typen diodelys, det har etter min mening fungert perfekt.

Kan du fortelle litt mer om dette, hvilken type og hvor kjøpt?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Diodelys og teakstaver finner dere i "Hele Norges båtutstyrsbutikk" Maritim i Arendal.

 

Diodelys står beskrevet på side 90 i katalogen, pris kr 104,- pr stk(mulig de er på tilbud enda på nettsidene til ca. 80,-  www.maritim.no )

Det beste med de er at du kan sette de på om kvelden og skulle du glemme å slå de av er det ingen krise dagen derpå ! !

 

Teakstaver finner du på side 132, men der er en mye bedre pris hos Asdal Trading. Mener å huske at prisen var bortimot 30-40% lavere hos Asdal kontra Maritim. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Teakstaver finner du på side 132, men der er en mye bedre pris hos Asdal Trading. Mener å huske at prisen var bortimot 30-40% lavere hos Asdal kontra Maritim. :lol:

Hei. :lol:

 

Da det ikke ser ut til at noen vil kjøpe båten jeg har hatt tilsalgs lenge nå - må jeg nok ta frem gamle prosjekt/planer om litt fornying her og der.

 

Vil fornye pantry og instrumentpanel med trematerialer nå i løpet av vinteren. Jeg har tidligere brukt endel teakplank som jeg har ribbet for bruk til lister mm. Imidlertid syntes jeg det ble litt vel mørkt etter lakkering. Kjøpte det hos Byggmakker - kostet flesk for en enkel planke.

 

Er nå på jakt etter tremateriale som ikke blir for mørk - skal helst være "mørkegul" hvis det er noe som heter det, og siden jeg sitter her med et glass øl  :lol: vil jeg si at fargen likner veldig det jeg vil ha. Eller rettere sagt rederinnen vil ha.

 

Er det noen som vet hvilke materiale jeg skal velge for at resultatet ikke skal bli for mørkt etter lakkering?

 

Ser at BE-MY nevner Asdal Trading. Har de alle slags "eksotiske" materialer på lager - eller må man bestille?

Du holder til i Kristiansand vet jeg, er det ingen i dette området som har sånt? Har hørt at det er et firma i Søgne som kanskje leverer slike ting.

 

Noen som vet?

 

Og du har jo helt rett i at "Prosjekter er helt nødvendig når en har båt" for å overleve vinteren.

 

KAT :lol:

Link to post
Share on other sites

Hadde veldig store planer for vinteren, men har moderert meg litt. Vil heller bruke båt i vinter enn bare å mekke!

 

Men det skal selvsagt mekkes litt også!

 

Columbi 66:

- må få til noe slags lister under vinduene. Skrogtrekket henger og slenger litt der og det er ikke pent. Enten teaklister eller kanskje bare gardinskinner i aluminium.

- ta en runde på det elektriske. Lysten får avgjøre hvor mye det blir, men det er ikke helt 100% i dag.

- Få liv i varmeapparatet, en Wallas av den minste typen (1300?)

- Olje/stelle innvendig treverk

- Fikse opp lukelemmene

- KANSKJE ta av roret og male dette.

 

Viknes (har noe begrenset spillerom her av eierskapshensyn)

- montere alarm for vann i motorrom

- vurdere om pc skjermen til kartplotter kan festes i taket.

 

Har også en gammel Honda påhenger som ikke fungerer og som jeg skal prøve å få liv i eller "gi bort" dersom jeg ikke får det til.

 

Nå som det har blitt lite båtbruk kjenner jeg at abstinensene begynner å komme. Har surfet på annonsesider etter prosjekter.....Har en lyst til å bli litt mer motorkyndig og kunne godt tenkt meg en veldig billig båt med en gammel sabb eller marna som jeg kunne pusset opp over lengre tid. En solid livbåt på 17-20 fot som jeg kunne gått litt i isen med hadde latt seg høre. Måtte dog vært svært billig.

Link to post
Share on other sites

Min gode gamle perkins 4108 står for tur til og bli byttet i en like gammel perkins 4236, står i garasjen om kvelden og skrur som bare juling! Første gang jeg foretar noe slikt så det er spennende og se om jeg får dette til, har klart og demontere hele rukkelet, alt ser meget bra ut, har nå igjen og skifte innsungsmanifoil(må montere glødepluggen på nytt sted) samt sandblåse varmeveksler, så er det gear som må monteres (med kontroll måling av svinghjul etc.) Tilslutt skal alle ledninger/slanger etc tilmåles og lages. Får håpe at motoren passer når jeg tar ut den gamle.... :yesnod: :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tja! På min Fram 25 blir det en del å gjøre:

-Sy nye puter bak (Er satt bort til proffe)

-Ny dørk bak+belegg

-Nytt instrumentpanel (Ferdig)

-Ny bensintank

-Hellakkering av båten (Tips mottas med takk)

-Trekke vegger og tak med et eller annet

-montere lanternemast (Ferdig laget)

-Montere horn og søkelys

-Kjøpe Wallas varmer

-Kjøpe nye kalesjebøyler

 

Dyyyyrt.....

Link to post
Share on other sites

P.s.

Jeg ringte Seldén i dag for ny rigg. Der fikk jeg beskjed om at lageret med

290 rigger hadde brent opp. Nå er de noe på etterskudd i tillegg til de

bestillinger de har akseptert. Nærmeste riggverktted som hadde ledig

kapasitet var halvveis til Stockholm. Tror jeg må gå for et her på Østlandet,

sannsynligvis With.

mvh

giver

Hei

Jeg har gitt opp å få dette gjort i Sverige.

Løsningen lå rett under nesa mi. With ligger også i Leangbukta.

De tok jobben til en akseptabel pris. Ergo ny rigg. :smiley:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Har ikke så store planer for vinteren.  Skal ut med motor og rengjøre/male opp motorrom og motor. Det ser ikke ut nedi der og ikke mulig å komme til uten at motor går ut.

Ser på det som en liten plan, men :flag: den kan bli stor. Det er trangt.

Fremdriftsrapport: Motor løs og straks løftet ut.Henger i kjettingtalje og venter på lastebil med kran. Kjølevannsfilter vil også bli montert i vinter. Ny lensepumpe etter Lars H. sitt koblingsskjema. Bytte alle gjennomføringer i skrog under vann til syrefast 316.

Alle deler er bestilt hos Maritim. Kommer med bilde før/etter, men er ikke digital så det tar litt tid.

Til helga er det julebord 2 ganger så denne uka er vel forbi

Link to post
Share on other sites

Er det den der med automatisk lensing og lys på dash bordet du skal sette inn?

:flag:

Det er en automatisk lensing med en tannhjulspumpe som skal inn i tillegg til den som ligger i kjølsvinet fra før. 3 trinns bryter. AV/Automatisk/Tvangskjøring. Koblet direkte på batteriet, slik at når båten forlates kan jeg sette den på auto og den startes av nivåbryteren. Har skilte batteribanker, så faren for å tappe tomt skulle elimeneres.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

:santcheers: Løfter den fram igjen, det er vel flere som har framdrift i sine vinterplaner.

For egen del så er nå motor ute av båten med motorvask og puss.

 

Har startet vasking i motorrom/kjølsvin og hva fant vi der. :eek:

5 stk engangslightere, 1 stk skiftenøkkel Bahco, 3 stk skrutrekkere, 2 fastnøkler 10 og 12mm og 2 vifteremmer, 1 sprayboks og   :cryin: :cryin: skrekk og gru et helt oljefelt, med skikkelig tjukk grøt :cryin: :cryin:, men nå er det ute og rent og pent har det blitt :smiley:.

Gikk med 3 l Jotun Kraftvask. Utrolig effektiv. :yesnod: :yesnod:

 

Litt mere puss på motor og vask så får den stå i garasje og tørke opp til over nyttår. Så lakkering og inn igjen.

Da er det JUL  :santcheers: :santcheers:

Link to post
Share on other sites

:santcheers: Løfter den fram igjen, det er vel flere som har framdrift i sine vinterplaner.

For egen del så er nå motor ute av båten med motorvask og puss.

 

Har startet vasking i motorrom/kjølsvin og hva fant vi der. :eek:

5 stk engangslightere, 1 stk skiftenøkkel Bahco, 3 stk skrutrekkere, 2 fastnøkler 10 og 12mm og 2 vifteremmer, 1 sprayboks og   :cryin: :cryin: skrekk og gru et helt oljefelt, med skikkelig tjukk grøt :cryin::eek:, men nå er det ute og rent og pent har det blitt :cryin:.

Gikk med 3 l Jotun Kraftvask. Utrolig effektiv. :yesnod::smiley:

 

Litt mere puss på motor og vask så får den stå i garasje og tørke opp til over nyttår. Så lakkering og inn igjen.

Da er det JUL  :santcheers: :santcheers:

 

Hej Amorosa!

 

ikke skriv sånt..........jag får dåligt samvete........ :lol:

 

har ikke hunnit med så värst mycket än! :yesnod:

 

vet iallafall att der ligger en skruetrekker o venter nere i kjölsvinet!   :eek:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Vinterprosjekt NYTT PANTRY

Må innrømme at jeg blir litt misunnelig på de fine skissene dine. Jeg har et lignende prosjekt på gang i hodet. Underveis plukket jeg opp en sak som jeg ikke uten videre ser at du har tatt høyde for. Hvis man forutsetter at man ikke alltid både koker og vasker opp samtidig, så kan tilgjengelig benkeplass for matlaging utvides betraktelig ved å ha en plate som legges over vasken når denne ikke er i bruk. Og omvendt, når man vasker opp, er det greit med plass til å sette fra seg skittent og rent. Da kan plassen utvides ved å ha ei plate over kokeapp. Det er godt mulig du har tatt høyde for dette, jeg bare ville nevne det. Selv så var jeg mest opptatt av å ha en plate over kok, en plate over vask, disse er hengslet i ytterkant og så vipper man dem opp og ut til siden og utvider således pentry i bredden, slik som du har på venstre side. Men også plassen over selve pentry kan utnyttes bedre hvis man har plater som kan dekke over kok - respektive vask, når man bruker bare det ene.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...