Jump to content

Vinterprosjekt!! Har planer om???


Frank v.

Recommended Posts

Endelig :eek: Idag har jeg avtalt sjøtransport for formene vi skal hente. Neste helg skal vi klargjøre (få formene jekket frem til kaikanten) og første helg i febuar skal formene fraktes over Hjeltefjorden. Når de er vel på land blir det :lol: :lol: :lol: og en h....... masse arbeide. Sikkert også mye :smiley::lol: og  :lol: men akurat nu er jeg oppe i skyerne.

Gratulerer, Jensen_fra_Vest! Det begynner å skje noe!  :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Måtte ta båten på land allerede i august etter at jeg mistet propellen!!

Benytter anledningen til å gyve løs på følgende prosjekter:

  • Tatt ut motoren for å tette en liten oljelekkasje i bunnpannen.

    Resulterte i en betydelig større motoroverhaling.

    Motor står fortsatt i garasjen.

  • Skal renske skikkelig opp i motorrommet.

    Det er ikke noe vakkert syn etter den oljelekkasjen jeg har  hatt.

  • Hele propellanlegget , med hylse,aksling, propell ++ må skiftes. Den blir dyr!
  • Har skiftet ut det gamle PortaPotti toalettet og monterer nytt manuelt toalett.

    Tilkobles septiktank.

  • Må bygge noen nye benker ute.
  • Håper også å få gjort noe med dørken inne.

    Hadde tenkt å bruke teak/merbau staver, men ser ut for at det ender opp med et skipsgulvbelegg.

    Må begrense meg på hva jeg legger i den gamle båten.

Er i tvil om jeg rekker over alt, for i tillegg er det jo 10.000 andre småting som skulle vært gjort.
Link to post
Share on other sites

Ja, jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne. Det første er å få båten hjem. Har bestilt en Bayliner 2958 1989 modell fra USA. Vet ennå ikke om den er sendt, men den er ihvertfall betalt.

Motorene er tatt utav der borte, og har holdt på med å finne ut hvilken motor jeg skal sette i. Har hatt flere alternativ, Steyr, Marinediesel og Mercruiser. Hadde ikke vurdert VolvoPenta på grunn av pris, men har kommet over en 2-3 år gammel, ubrukt KAD 300, som jeg har bestilt av en hyggelig kar fra Bergen.

 

Så når alt dette kommer hjem, har jeg mye godt arbeid, har stått 2 motorer i før, så her blir der en del støpearbeider

Har tenkt å lage eget tett motorrom. I tillegg er tanken for stor i forhold til lengden på motoren, så her er der også arbeid.

 

Utenom dette, så blir der montering av ankervinsj, dieselvarmer og baugpropell. I tillegg blir der nok mye oppussingsarbeid innvendigt i båten.

 

Men jeg er ihvertfall så heldig, at jeg kan ha den rett på siden av huset, på andre siden av redskapshuset. Bor på et lite småbruk, så jeg har god plass. Jeg lager hus av pressening, slik at jeg kan få opp temperaturen inni, når støpearbeidet begynner.

 

Kommer nok en del ekstra spørsmål her i forumet, etter hvert som arbeidet skrider frem.

Ja, det ble en del forandringer i planene. Har bestilt Steyr 256, med Bravo II.

I tillegg blir der skifting av vanntank, septikktank, dieseltank, montering av dieselvarmer for vann, vannvarmer, 2 stk defrostere, repp/ombygging i baugen, omtrekking av tak og sider, nytt gulv, omtrekking av soveplasser, omtrekking av salong, omtrekking av flybrigde, nytt kjøleskap, ny komfyr, montering av baugpropell, støpe om motorrommet, montere motor, nytt ekkolodd, kartplotter, bygge om 80% av det elektriske, montere nye batterier, montere lader, montere landstrøm 230v, pusse ned hele undersiden og ta dette ordentligt, skifte allle gjennomføringer på undersiden,  :lol:  :lol: har jeg husket alt nå? nei, det tror jeg ikke, men jeg kommer ikke på mer nå.

Hvordan ligger jeg an?

Har kommet godt igang, men der er laaaaaangt igjen ennå, og båten skal på vannet til våren!! Og dermed basta!  :nono:

Mistet motet? ikke ennå.

 

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Båtbyggeren hadde kanskje gått i lære på det gamle "Karmøy Mek. Verksted", det som senere er blitt Karmøy Winch og Karmøy Pumper.

 

Den gamle verkstedeieren der hadde nemlig to læresetninger som han alltid benyttet:

 

1) man skal ikke spare på dimensjonene

 

2) man skal ikke bruke en 2" aksling hvis der er plass til en 3"

 

Dessuten teller jo akslingen positivt som ballast....

 

mvh

Poseidon

(med 5" aksling)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei

Ny vindusramme er bestillt hos møbelsnekker.

Skinnene til skyvevindu ligger hjemme. :confused:

Venter inn tilbud 2 på baugthruster.

For kaldt til å få gjort noe praktisk i båten. :wink:

Ting Tar Tid, men det går da fremover. :smiley:

mvh

giver

Hei

Baugthrusteren er bestillt og lovet montert før påske. :confused:

Sidepower 75T m/2 joysticks ble det til slutt.

mvh

giver :nonod:

Link to post
Share on other sites

Hadde vært interessant å hørt hvilke prosjekter folk har på gang nå i disse kalde og mørke tider.

Da tenker jeg på forbedringer eller fornyelser som man ønsker å gjøre..

Jeg kan si litt om mine planer for vinteren...

Liste ferdig alt innvendig i båten.

Lydisolere motorrom..

Bytte ut vannkraner.

Nye slanger fra motor til varmtvannstank.

Nye skapdører til pentry.

Dimmer til lys i targabøyle

Montere flere sigarettenneruttak.

En baugpropell står også høyt på listen.

Få reparert siget som er på drevet.

Blir sikkert mye mer som dukker opp etterhvert,finner bestandig på nye prosjekter etter hvert.

har også planer om å ta båtførerprøven i løpet av vinteren.

Ser ut som mange av prosjektene i vinter drøyer,eneste jeg har fått gjort hittil er å få lagt opp noen flere sigarettenneruttak.(prøver å slutte å røyke...UFFF!!!!   14 dager nå uten...)

:sleep:

Dimmer,skapdører,slanger og lydisoleringen kommer,bare det blir litt mildere(-8 ute nå)

Meldt mildere til uka,da skal jeg få fortgang i prosjektene(tror jeg ivertfall)

mvh

frank v.

Link to post
Share on other sites

Hei alle båtvenner og velkommen til episode 3 av "Motor ut for lakkering"

 

Bilde

 

Nå står den da ferdig lakkert i garasje og skal bare skifte filter på diesel og sette på nye givere for oljetrykk og vanntemparatur så er det klart for episode 4 "Innsetting". Sesongen nærmer seg jo med stormskritt. :sleep:

Link to post
Share on other sites

Nei, men jeg har en logg på 115 sider som beskriver drittvær, tilbakeslag og noen få solskinnshistorier. Som for eksempel:

 

11.03.2000

Nede kl. 0940 til kl. 1815

Ø bris, 0ºC, har snødd en del i løpet av natten, nå er det hurtig oppklarning. Sveiset motorbrakettene til front motor (de som skal skrus på motoren). Kuttet opp, presset ut og sveiset bulk i hekken. Bulken gjennoppstod, men betydelig mindre, sparklejobb. Deppa, sliten, dro hjem.

 

 

Bulken i hekken er der enda... Men jeg har blitt vant til den, den gjør meg ikke deppa lenger. Dessuten så tror alle at det er noe glupt med designet.

Link to post
Share on other sites

Har byttet det meste unntatt selve glassfiberskallet. en helvetes jobb...var nok litt optimistisk her i september når jeg begynte, men nå ser jeg enden på hele jobben, og er meget tilfreds med resultatet. Kun montering av kartplotter og ny kalesje igjen på suncruiseren nå, og det er jo bare kosejobben!!!!

Moro med båt, spesiellt for en som meg som har null erfaring, men mye spontanitet!!!!

Link to post
Share on other sites

Nei, men jeg har en logg på 115 sider som beskriver drittvær, tilbakeslag og noen få solskinnshistorier. Som for eksempel:

 

11.03.2000

Nede kl. 0940 til kl. 1815

Ø bris, 0ºC, har snødd en del i løpet av natten, nå er det hurtig oppklarning. Sveiset motorbrakettene til front motor (de som skal skrus på motoren). Kuttet opp, presset ut og sveiset bulk i hekken. Bulken gjennoppstod, men betydelig mindre, sparklejobb. Deppa, sliten, dro hjem.

 

Bulken i hekken er der enda... Men jeg har blitt vant til den, den gjør meg ikke deppa lenger. Dessuten så tror alle at det er noe glupt med designet.

Hvem står for designet forresten?

 

Og så lurer jeg på hvem har sprøytet båten med PU-skum for deg og ca. hvor mye det kostet til en så pass stor båt?

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Hvem står for designet forresten?: Pappa'n til Hulda over vann, Kai Øvre under vann (med noen modifikasjoner). Kai konstruerte Ansö39 og -42. De var tilnærmet flushdekket med 2 master.

 

Og så lurer jeg på hvem har sprøytet båten med PU-skum for deg og ca. hvor mye det kostet til en så pass stor båt?: Skum Teknikk AS, PB 8, 3056 Solbergelva. Tlf.: 32877232. Kr. 34720. Foretaket har som forretning å sprøyte isolasjon på gasstankere. Skummet er derfor selvslukkende. Har transportabelt utstyr som blir sendt verden rundt. Beregn lang levering ettersom gutta kan være ute på jobb. Utstyret trekker enormt med strøm, så de måtte leie eget aggeregat for å skumme Hulda.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Smigrende med all denne interessen! Dette er starten: 2 paller jernplater, jigg, tvinger, 9 inch vinkelsliper og innershield sveiser.

 

Bilde

 

Pussig nok var det sol, vanligvis regnet det.

 

Hoveddieseltank før lokket blir sveiset på. Firkantrøret er et s.k. syphoon cover, dieselopphentingen til motoren går ned i dette røret som har små hull i bunnen. Hindrer motoren i å suge skummende diesel ved lavt tanknivå. Ca. 400 liter i denne tanken som er ca. 60 cm dyp.

 

Bilde

 

Sandblåsing med alugrit til ISO-et-eller-annet. Malingen fulgte hakk i hæl med blåsingen for å unngå korrosjon av bart jern.

 

Bilde

 

Så kom skummingen. Denne går til ca. 1/2 meter under vannlinjen hele veien.

 

Bilde

 

Og det var alt for i kveld... Dagen i morgen starter 05:15, frisk og opplagt.

Link to post
Share on other sites

Smigrende med all denne interessen! Dette er starten: 2 paller jernplater, jigg, tvinger, 9 inch vinkelsliper og innershield sveiser.

Jøss, dette står det respekt av.  Det er bare å ta av seg hatten. Forstår ikke hvordan man kan organisere livet sitt for å hive seg på noe sånt. Stå på, ser ut til å bli en kjempefin skute.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg er imponert over ditt pågangsmot Hulda.  :eek:  

Jeg kjøpte halvfabrikat av Marex Sun Cruiser men kom aldri i gang.  :eek:  

Solgte den og kjøpte en Windy 9800, etter en sommer med to bensinmotorer hver på 260hk fant jeg ut at diesel var tingen. Investeringen kan sikkert ikke forsvares men det blir litt mer behagelig å fylle tanken til sommeren. Så nå er jeg i gang med å montere to nye Steyr 246, bytte/trekk opp puter/stoler, sjekke el. anlegget +++. Båten skal på vannet tidlig i mai  :cool:   så jeg har litt jobb foran meg.   :eek:

 

Bilde

Bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nytt klappbord+ ett "step"for å bedre inn og utgang..Har da også seelvfølgelig fått fingeravtrykk i lakken da :smiley:...måtte bare kjenne om den var støvtørr etter noen timer..ehh..og det var den ikke..men kan vel leve med det,gidder ikke å pusse det heelt ned igjen..er vel ikke nok bare å lakke ett strøk til,med litt lett pussing av fint papir??  jan

 

Bilde

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...