Jump to content

Vinterprosjekt!! Har planer om???


Frank v.

Recommended Posts

Har du noen anelse om hva slags olje du skal putte på disse ??

<{POST_SNAPBACK}>

Har vært i båten en tur nå. Fant brosjyren på vinsjen, men der stod det ikke noe om olje på gearet, dessverre. Kun andre tekniske spesifikasjoner. Blir bare gjetting fra min side da. Tror jeg vil skru ut påfyllingspluggen og lukte litt på det som er der fra før. Mest sannsynlig er det vel vanlig SAE 80 olje tipper jeg. Men det skader vel ikke å sjekke litt nærmere kanskje. Uansett, så tror jeg det går bra med vanlig gearolje, det er jo ikke så fryktelig mye vinsjen går akkurat.
Link to post
Share on other sites

GeirFrode, kunne du scannet brosjyren og lagt den i dok-arkivet?  Ankerwinchen min er så godt som det eneste om bord som jeg mangler bruksanvisning etc. til.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan godt gjøre det når jeg får anledning. Men det er ikke rare greia. Var egentlig bare litt info om størrelse og strømforbruk. + koblingskjema for releet. Og det er jo nokså enkelt det også da. Halvparten av brosjyren er på italiensk, den andre delen på engelsk.
Link to post
Share on other sites

Guest Skjælø

Hei.

 

Har vært i båten og lett frem brosjyren på Lofrans tigres.

Der står bl a følgende setning under vedlikehold: "The body is filled at proper level, as indicated on oil level tap, with SAE 90 oil."

 

Ps.

Ang forhandler så er det trykket en adresse på brosjyren: ILERØD, Tvetevn.6, Tlf 22648040. Vet ikke om dette eksisterer nå, det er fra mai 97.

 

Hilsen Skjælø (lestl)

Redigert av Skjælø (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var lite som skjedde med båten sist vinter, jeg byttet pullerter og lufteriller, men det var det hele..

men nå har jeg brukt den snart en sesong. I sommer har jeg tettet bensintank, og skiftet vindusviskermotor (spanderte på meg parallellarm og to hastigheter.)

 

Jeg har gjort meg noen tanker om hva som bør skje til vinteren.

* Trimflaps, dette er en absolutt nødvendighet.

* Vindusvisker på babord side. med parallellarm. også en nødvendighet siden det hender jeg går ut i regnet, og da er det kjipt å bare se ut gjennom ett vindu.

* brett under topplanternen.

* Defroster. for å kunne ta vekk dugg på vinduene, for eksempel når det regner..

* bensinmåler, den gamle sluttet å virke, og det er litt tungvindt med peilepinne..

* instrumentbord, med nye knapper, ledninger og automatsikringer.. det skal bli så fint så

* ny dør til kabinen. En kamerat skulle holde seg i håndtaket, og satt plutselig med hele døren i fanget.. Ofrer den klassiske draco-skyvedøren i ekte kryssfiner til fordel for en innoverdør i plexiglass med lokk. skal prøve å få det til sånn at kartet ligger bra der.

* Ett eller annet for lettere å kunne stige ombord.

* bedre motorisolasjon.

* nye stoler, kanskje, hvis jeg gidder, de er så stygge de som er nå..

* badeplatform hadde vert kjekt, men kanskje litt råflott.

* kanskje bytte utveksling på drevet sånn at den blir riktig.

* En liten remse med motor-vedlikehold-greier..

* Kanskje jeg pusser skrogsiden og gir den ett strøk lakk, den ser litt shabby ut..

 

...Så får vi se hva som blir gjort.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Du kan jo prøve hos Gravør Pettersen

 

http://www.gravorpettersen.no/

<{POST_SNAPBACK}>

NOK 3.500 for noen stakkars bokstaver :eek:

 

Noen som har andre forslag/hvor jeg kan få tak i bokstaver til båten (se innlegg litt lengre oppe)??

 

Kan kabelkanaler fra Clas Ohlson (eller andre) være noe?

 

Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

Har nå kikket på disse, de er nok brukandes men skulle så gjerne hatt "litt bedre forseggjorte" saker, noen som har andre forslag ?

 

Der er mange her på forumet med båter som er som møbler, hva har dere gjort med alt av kablinger ??

Link to post
Share on other sites

.. de er nok brukandes men skulle så gjerne hatt "litt bedre forseggjorte" saker, noen som har andre forslag ?

Ja. To fine smale lister i passende trevirke ( mahogny, teak ) , f.eks 4x4 eller 5x5mm, monteres med f.eks 1-1,5 cm innvendig avstand. ( paralelt )

Som "lokk" bruker du sånne messing gølvlister, man fester gølvtepper med. Finnes opptil 2,5m lengder, og i blank/patinert/antikk messing, alu og diverse andre overflater. Kan bøyes. Bor hull og skru, eller lim fast en bolt inne i "kanalen" og bruk kuppelmuttre.

Er priset som " hus- ting" og ikke "båt-ting";M mao. billig.

 

Kan`ke herpe den fine treskuta di med sånt billig plast søppel..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...