Jump to content

Avfukter som virker i kald båt


Regina III

Recommended Posts

Har brukt en slik billig luftavfukter en stund og da har det lagt på ca 55% fuktighet i båten. Ikke lavere. Den bruker 250w. Så slo jeg den av og det steig til 75-80% etter noen dager. Satte på varme isteden 300w og nå holder det 10 grader og 55% igjen. Likte heller at der blei litt temp i tillegg enn at bare fuktigheten var lav.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

...Jeg har tørkeren forhandlet av CO. Jeg kan henge inn våte dresser, og de tar lang tid på å tørke. Kjører igang tørkeren, i løpet av et døgn kan jeg ha borti 1/2 bøtte vann under gunstige forhold, og dressene er knusktørre.

Det derre skal jeg teste når den nye avfukteren arriverer neste helg. Skal henge opp nyvasket termodress i kjelleren (+4 grader, 25 m2) og se hvor lang tid det tar å tørke den... UTEN avfukter er jeg temmelig sikker på at det vil ta mange dager :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Når jeg for noen år siden var rundt og kikket på båt var det en ting som slo meg:

Folk har dyre plottere, radar og annet slikt utsyr (som også jeg liker) i båtene sine. Det var båter av dyrt merke (Windy) som jeg kikket på med muggsopp og båtlukt i selv om båten var 4 år gammel. Dette var en båt til 2 mill, og folk tenker ikke på at denne skal holde seg også pen og luktfri.

 

Jeg har ikke ofret noe utstyr selv, men det endte med en helt ny båt som jeg kunne ta vare på helt fra starten. Derfor fikk jeg kjøpt inn en Munters MG50K som jeg monterte i motorrommet på min båt. Skalket alle luker og luftinntak til motorrom. Deretter har jeg hatt en rel.fukt. i båten på 47% hele året uansett temperatur ute og inne. Og på vestlandet er det meg sjelden så kaldt at kulden hjelper på fuktigheten (som jo er innestengt i båten dersom man lukker igjen). Jeg har også før dette prøvd en kondenseringsavfukter. Den sto som en stor isklump en dag jeg kom for å se til den, og tempen var da bare 2 grader pluss.

 

Jeg kan skaffe rotoravfuktere fra Munters noe billigere enn det som er gjenspeilet tidligere i denne tråden. Jeg driver ikke i denne bransjen, men treffer masse båtfolk om sommeren i tillegg til venner og bekjente som har båt. Derfor syns jeg det er fint å kunne dele erfaringer med andre, og anbefale folk å ta vare på båtene sine.

 

Etter min mening er det bare adsorspsjonsavfuktere som gjør jobben. De gjør også jobben billigst pga lavest energibehov for å avfukte luften. Og det med varme + billig avfukter: det er ikke en god løsning overhodet! På plasser inne i båter som ikke er isolert, vil det likevel kunne avsettes kondens på kalde flater siden den absolutte fuktigheten ikke holdes så lav som det den gjør med adsorpsjonsavfuktere. En annen ting man skal være forsiktig med dersom man lar en billig avfukter dreneres i sluk, er at vannet fryser på veien ut dersom det er kaldt nok og deremed tetter igjen avløpet! Men for all det, det er mange som er fornøyd med billigavfuktere, men da som regel kombinert med god lunk i båten og dermed høyt strømforbruk.

 

Om det er noen i Bergensområdet som ønsker å se hvordan denne kan innstalleres, er det bare å sende en IM.

Link to post
Share on other sites

Det derre skal jeg teste når den nye avfukteren arriverer neste helg. Skal henge opp nyvasket termodress i kjelleren (+4 grader, 25 m2) og se hvor lang tid det tar å tørke den... UTEN avfukter er jeg temmelig sikker på at det vil ta mange dager

 

Vær klar over at den maskinen jeg har kjører på diff.temperatur mellom sin egen kjøler og romluften. Ved 4 grader er delta T tilnærmet null, ingen effekt.

 

Hos Hulda i dag, 12 grader inne i båten og 58% fuktighet. Avfukteren min går for det meste september til jul, og mars til mai. Fyrer opp også om sommeren hvis de er vått i båten etter tur i dårlig vær. Avfukteren står litt høyt med slange gjennom en plastpose og ned i en bøtte.

 

Dagen i dag i Son, Hulda på vei inn til Son brygge for å bryte litt is for en som sitter fast og gjerne vil utpå:

 

Isbryter_fra_Son_brygge_100207a.jpg

Link to post
Share on other sites

Har grublet litt på denne tråden i noen dager. Bruker tidvis selv en avfukter i uteboden, har deltatt på en del malingsjobber der slikt utstyr (både amatør og proff-varianter) har blitt benyttet, og nytter min lille kjekke woods avfuter med stort hell i båten i løpet av høst og vår.

 

Problemet: Alt som ble sagt om etterfylling av fuktighet utenfra for ikke å få et "underskudd" harmonerer godt med mine akademiske betraktinger, støttet av mine antal år på fysisk institutt som student, på hva som skjer. Hvorfor er jeg da storveis fornøyd hver gang avfukteren er benyttet i båten. Lar jeg meg lure? Er det bare slik at relativ luftfuktighet synker men absolutt luftfuktiget er uendret?

Nei, tror ikke det er så enkelt. Poenget for mange er at båten til tider er så fuktig at inventaret suger fukt. Gardiner, madrasser, skrogisolasjon, tekstiler generelt suger mye fuktighet. Denne fuktigheten brukes først og fremst til å erstatte fuktigheten som fjernes fra luften. Dermed oppleves båten som mye tørrere selv om luftfuktigheten er den samme relativt sett. Luften i seg selv er jo ikke så viktig, men at gardiner og madrasser ikke trenger vrides før bruk er jo en fordel.

Selv har jeg etter en uke med avfukter senket luftfuktigheten minimalt, tatt ut 5-6 liter vann, og generelt fått en mye tørrere båt.

 

Det er akkurat denne fremgangsmåten profesjonelle malere benytter for å tørke ut vegger i murhus før maling. (ref erfaring ovenfor) At dette fungerer er da lett å bekrefte med fuktmålinger av veggene. Har hatt to uker med tørk i en leilighet, luftfuktigheten var minimalt senket, men veggen ble tørr (målt med riktig utstyr) og vi tok ut maaaange liter vann.

Oso

Link to post
Share on other sites

Neida, jeg tror ikke at du lar deg lure. Jeg tror at sannheten kanskje er mer komplisert, og at den inneholder elementer fra mye av det som har fremkommet. Varme er energi, energi holder på fukt. Jeg kommer inn i båten nå om dagen. Ingen avfukter går. 56% fukt og 8 grader pluss i båten. Setter på vannvarmeren arvet etter svigermor for å få meg en kopp kaffe. 59% fuktighet, 8 grader i båten. Henger inn våte dresser, 70% fukt og 20 grader (+ om sommeren). Dressene forblir våte. Setter inn avfukteren, to dager etter 22 grader i båten, 50% fukt, tørre dresser og 10-liters-bøtta renner nesten over, det er fremdeles drittvær ute. Det er ikke nok bare å forklare med at temperaturen fikser alt.

 

Dessuten, som du selv skriver at fuktigheten sitter i innredning osv. Hvorfor gjør den det? Denne fuktigheten burde bli tatt opp av luften som en del av energibalansen. Eller som en dame jeg kjente som hadde bodd noen år i Rio. 35 grader ute og umulig å få tøyet tørt. Måtte henge det inne der det var lufkondisjonering og lavere temperatur. Kunne det være at luften på vei inn ble avfuktet ved kondensasjon? På samme måte som med bilene mine, der defroster automatisk kikker in air condition for å tørke uteluften over fordamperen? Det funker i hvert fall utmerket, men systemet stopper et sted mellom 10- og 5 plussgrader. Det er nok flere enn en teori som funker her.

Link to post
Share on other sites

Var mye teori her ja...

 

Er helt sikker på at en luftavfukter virker uansett teori og luft utenfra..

 

Hjemme har vi en varmepumpe, og kjører jeg den i "tørke" modus fungerer den likt som en avfukter. Henger vi klær til tørk i stua tar ikke lang tid før alt er knusk tørt. Og huset er IKKE tett, så her drar den mengder med luft inn utenfra.

 

I bilen med AC suger den luft rett fra uteluften, men likevel forsvinner dugg på sekundet og matter og andre våte ting i bilen tørker umiddelbart.

 

I båten med kompressor avfukter fra obs! er puter, sengetøy, tepper og eller alt annet som vanligvis er litt fuktig når båten ligger i ro helt tørt. Dugg fra vinuduer forsvinner etter noen timer.. Her er ingenting teipet igjen eller lukket så kommer masse luft utenfra, og ikke har jeg varme på..

Er båten fuktig innvendig etter en helg i dårlig vær og våte klær er den knusk tørr etter en dag med avfukteren på..

I nabobåter som ikke har avfukter og ingen lekkasjer renner vannet på innsiden av rutene når været er på sitt fuktigeste her i Bergen, men hos meg er alle vinduer tørre og klare..

 

At den ikke fungerer så godt under 5 grader har ikke vært noe problem, her på Vestlandet er det stortsett over 5 grader på de fuktigste periodene og når det er kaldt er det mindre fuktighet i luften..

 

Nå har jeg ikke hengt meg opp i relativ fuktighet, teori eller spec, men rein og kjær erfaring etter bruk...

 

Så IKKE kom å si at det ikke funker basert på teori, for i praksis er det helt supert :seeya:

Redigert av Audifil (see edit history)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Var mye teori her ja...

 

At den ikke fungerer så godt under 5 grader har ikke vært noe problem, her på Vestlandet er det stortsett over 5 grader på de fuktigste periodene og når det er kaldt er det mindre fuktighet i luften..

 

Så IKKE kom å si at det ikke funker basert på teori, for i praksis er det helt supert :seeya:

Hvem er det som har skrevet at en avfukter ikke fungerer over 5 grader, eller under 5 grader for den saks skyld da.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg mener her at den funker fint over ca. 5 grader, derfor passer det fint her på Vestlandet som temperaturen som oftest ligger over dette.. At den ikke tar til seg så mye fuktighet under 5 grader er nevnt av flere her i tråden og basert på egen erfaring fra båten. Den går da ofte i avtiningsmodus og har dermed færre "gang" timer og fuktigheten i luften er mindre når det er kaldt..

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Dessuten, som du selv skriver at fuktigheten sitter i innredning osv. Hvorfor gjør den det? Denne fuktigheten burde bli tatt opp av luften som en del av energibalansen.

Når det gjelder den væskemengde som er absorbert i innredning osv., så vil den selvsagt bli tatt opp av luften, men det vil ta lang tid. Så over tid så vil dette selvsagt utjevne seg... Naturens lover er greie slik, de streber alltid mot likevekt. Hvorfor tar dette så langt tid.. jo av den enkle grunn at den vannmegde som er akkumulert i innredning ol. må fordampe før den tas opp i luften. Når det er lav omgivelsestemperatur så er fordampningen svært liten, og dermed trenger en lang tid

 

Eller som en dame jeg kjente som hadde bodd noen år i Rio. 35 grader ute og umulig å få tøyet tørt. Måtte henge det inne der det var lufkondisjonering og lavere temperatur. Kunne det være at luften på vei inn ble avfuktet ved kondensasjon?

Når det gjelder dette fenomenet så stemmer dette meget godt både med teri og praksis. Når jeg bodde i Qatar så kunne ikke vi tørke klær utendørs på sommeren fordi den relatvie fuktigheten var på 98-99% i store deler av døgnet, med unntak av noen få timer midt på dagen hvor den var lavere. Tempertur utendørs var vanlivis rundt 35-39 grader og inne hadde vi 25, fra Ac uniten rant det en fin strøm med vann til enhver tid, og lunften kondenserte på yttersiden av vinduene i heimen. Det tok litt over ett minutt fra en gikk ut med tørr klær, til kunne vri dem opp av vann... Det samme var med klesvasken, etter en time på klessnoren var vasken våtere enn fra sentrifugen. Som en annen digresjon så tørket min mor sengetøyet ute på snoren i Finnmark i minus 20-30 grader, de førs og ble stive, men etter noen dager(5-6 stykker av dem) så var de jammen meg tørre, kanskje frysetørret :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei

 

 

Jeg bruker en billig avfukter fra chlasolson, og har en frosvakt på 200 w (også chlasolson) Avfukteren begynte å ise når innetemp. sank til under ca. 11 grader.

Jeg satt inn et tidsur på avfukter, sånn at den går ca. 15 timer i døgnet, og er strømmløs 9 timer i døgnet. den fjerner nå lett 3 liter i døgnet ved temperaturer ned mot 0

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvordan det er med andre, men den Pure Line saken jeg kjøpte blir aldri til en isboks, den går i avtiningsmodis av seg selv ved behov og står på 24 timer uansett temperatur... eneste forskjellen er at den mister effektiviteten sin ca fra 5 grader og nedover..

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Pakket opp avfukteren (Ruby Dry) da jeg kom hjem seint lørdag kveld....

Hm.. Ser fin ut :rolleyes: Måler 55 x 43 x 20 cm (H x B x D). Håndtak på toppen for lett å kunne flytte/bære den.. veier 2-3 kg.

Uttak bak for å kunne koble på slange for å la vannet gå rett i sluken, hvis man ikke ønsker å bruke den innebygde tanken. Lettfattelig bruksanvisning på norsk. Skal starte den opp "first thing in the morning". :smiley:

 

Etter å ha lest gjennom innleggene i denne strengen, er det en ting som slår meg: Hvordan går det an å få SÅ mye vann kondenseres i SÅÅ lite volum som nevnt? :confused: KAN det være at det også er mye fuktighet i "ting og tang" i båten? I dyner, treverk puter etc. etc.?

Jeg nevnte at jeg ville vaske en "bobledress" og henge den til tørk i kjelleren, som holder ca. 3-4 grader; Vel, kjelleren (og huset) er gammel, tykke musteinsvegger og 4/5-deler er under jordbandet; Sikkert MYE vann i de veggene :rolleyes:

Satte inn et hygrometer og termometer i kveld, så jeg kan se hva verdiene er FØR jeg starter "klenodiet" i morgen tidlig. Vil se hvordan luftfuktigheten endrer seg før jeg henger opp "klestørken".

 

Redigert: DET ble tabbe gitt! Trodde IKKE at luftfuktigheten lå på 45%, men det gjør den faktisk.... Stillte inn på 40% og etter 5 timer er det "produsert" 2 liter vann!!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Etter at avkommet forlot redet, går ikke vaskemaskinen SÅ ofte her i huset :smiley: Men vi vasket noen hånduker i går og hang dem opp på badet; Til vanlig tar det et døgn før slikt er tørt, men med avfukteren på, var det hele skikkelig tørt på 5 timer. Ikke noen stor test akkurat, men den virker i hvert fall godt. Mulig en billigsak fra Claes Ohlsson hadde gjordt samme nytten i dette tilfellet, for temperaturen på badet var 15 - 17 grader :blush:

Skal prøve i kjelleren senere. (Med minus 10 grader og kuling ute, tipper jeg at kjellertempen kryper under 5 grader ganske snart!)

Og så snart båten taes ut, skal avfukteren testes videre.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Min Ruby Dry (absorsjonsavfukter) har nå surret og gått i båten i drøye to uker. Jeg har den stilt på 40%. Fuktigheten inne i båten ligger også konstant på 40%, ute 80-90%. Den går nå bare på laveste hastighet, med et strømforbruk, og avgitt varme, på 300 W. Det har vært skikkelig sur og kald nordavind i det siste, så temperaturen inne i båten har ligget nær 0.

 

Jeg er ikke i tvil. Jeg har prøvd alle nevnte alternativer, og har nå endelig fått en løsning som fungerer helt optimalt!

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Fukt i båter, campingvogner og andre bygg er et stadig tilbakevendene samtalsemne. Et alternativ som kanskje ingen kjenner til, er en avfukter som drives av sola, uten behov av å koble til strøm.

Det skrives her om løsninger som fra å lufte båten godt til å teipe igjen hele båten.

Det siste alternativet jeg vil informere om her, er et luft-solpanel som samarbeider med sola og blåser inn varm tørr luft i båten. En kombinasjon av vanlig ventilering, og tilførsel av luft med betydlig mindre luftfuktighet enn uten ett slikt panel.

Panelet er produsert i Danmark, heter SolarVenti SV3 og har forhandler i Norge som heter Selko Motor.

Panelet virker som en bil som står i sola. Lufta inne i panelet varmes opp av solen. Den varme lufta blåses inn i båten kontinuerligt så lenge sola skinner. Vifta som blåser inn den tørre oppvarmede lufta, drives av et i panelet, innebygget solcellepanel. Så fort sola skinner på panelet, starter vifta og blåser inn tørr luft.

Når sola ikke skinner, kommer ingen ny fuktig luft inn i båten, da vifta stanser.

 

Har testa panelet med godt resultat.

 

firmaet har hjemmeside, søk på www.selkomotor.no og SV3 koster rundt 3000 kr og behøver ingen strømsv3_paa_baat2a.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Legger merke til at de som er kritisk til avfukter er de som aldri har prøvd dette i praksis. Har selv 46 fot trebåt som ligger på vannet i haugesund året rundt. Har woods avfukter som går fra høst til vår. Inne er det konstant ca 40-50% fuktighet i luften. Madrasser, dyner literatur er tørt og fint, og det er ingen båtlukt. Det er heller aldri fukt på vinduer og skrog, og eg har kun stengte ventiler. Er stort sett ombord hver dag i båten og går ut og inn uten å være så nøye på å lukke dører kjapt, etc. Avfukteren trekker 250w og det er ikke behov for tilleggsvarme. Har 5 års erfaring med avfukter nå, før dette brukte eg varme og resultatet var dårlig. Med avfukter er det en helt annen verden, så kan skeptikerne si hva de vil. Fine beregninger tar ikke bort fuktighet for de som måtte tru det!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor gjøre det enkelt når det kan gjøres dyrt og vaskelig :rolleyes: ?

 

To store dørslag med veisalt (Natriumklorid NaCl eller enda bedre Magnesiumklorid MgCl(2) ) over hver sin bøtte. Veisalt er sterkt hydroskopisk og tar til seg mye fuktighet. En sekk veisalt holder i flere år og koster ikke mange kr. En liten varmovn som gir en lunk i båten er også bra ...ingen problemer med fuktighet.

Link to post
Share on other sites

Legger merke til at de som er kritisk til avfukter er de som aldri har prøvd dette i praksis. Har selv 46 fot trebåt som ligger på vannet i haugesund året rundt. Har woods avfukter som går fra høst til vår. Inne er det konstant ca 40-50% fuktighet i luften. Madrasser, dyner literatur er tørt og fint, og det er ingen båtlukt. Det er heller aldri fukt på vinduer og skrog, og eg har kun stengte ventiler. Er stort sett ombord hver dag i båten og går ut og inn uten å være så nøye på å lukke dører kjapt, etc. Avfukteren trekker 250w og det er ikke behov for tilleggsvarme. Har 5 års erfaring med avfukter nå, før dette brukte eg varme og resultatet var dårlig. Med avfukter er det en helt annen verden, så kan skeptikerne si hva de vil.

 

 

Støtter det du skriver 100%. :smash:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...