Jump to content

Avfukter som virker i kald båt


Regina III

Recommended Posts

Jeg har prøvd og forkastet avfukter av kompressortype. De billige typene er nærmest ubrukelige under 10 grader og under 5 blir de fort en isklump. Bare profesjoelle typer har varmeelment for avtining.!

 

Endelig har jeg nå funnet en elektrisk avfukter som gjør jobben også i vintertemperatur. Den er av rotasjonstype, veier bare 7 kg. og fjerner opp til 5.5 liter vann pr. døgn.

 

På de første 24 timer med 3-4 grader + inne i båten tok den ut ca. 5 liter vann og reduserte fuktigheten fra 84% til 47% Den bruker ca. 500W, men dette blåses ut som varmluft, og litt varme vil jeg ha på uansett.

 

Importøren opplyste at han har sluttet å ta den inn, da den solgte for dårlig, antakelig fordi en få kompressortype for halve prisen. At disse er ubrukelige i båt om vinteren er en annen sak! De ble solgt hos Coop Obs, og en liten ringerunde viste at de er på lager fortsatt. Type RUBY DRY, pris 2495.

 

Så løp og kjøp !

Link to post
Share on other sites

Jeg tviler ikke på at disse avfukterene reduserer relativ luftfuktighet i båten, men tror hovedeffekten ligger i den tilførte varmen (500W).

 

Dersom en har LITT lufting vil den fjernete vanndampen straks bli erstattet utenifra. Men fordi temperaturen i båten stiger, vil relativ luftfuktighet avta selv om absolutt fuktighet er den samme.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det finnes to typer avfuktere; kjøler og sorbasjon?

 

Kjøletypene f.eks Woods virker ikke under +5 grader. Da man evt. tilføre noe varme.

 

Derimot sorbasjonstypen virker ned til -10 grader.

 

Ilas har denne, Munter.

 

Desverre så koster denne typen 3-4 ganger mer.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Bleier suger ikke opp nevneverdig fra luften (i alle fall ikke Pampers eller Libero som ligger i min båt). Greie å ha på steder hvor det kan samle seg vann (i kjølen, eller under elekriske avfuktere fra Clas Ohlson som kondenserer på siden av avfukteren selvom slangen går ut av båten).

 

Jeg tror nok du må over på salt-avfuktere i en eller annen form for at det skal hjelpe, og elektriske avfuktere om det skal hjelpe enda mer.

Link to post
Share on other sites

...Desverre så koster denne typen 3-4 ganger mer.

Nope. Spurte på pris hos ILAS nå, og de sa 13.900,- +MVA!!

Kjøper samme type som pascal(!!) De hadde bare et par stykker igjen (i Vestfold) og var ikke å få tak i nord for Dovre!!

 

Blir MYE å teste etter neste uke... Ny Fræser og Luftavfukter++ Hm.. Ka blir det neste? :crazy: DAB ER jo testet ferdig her :wink:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Du tar nok feil der, NilsPils. Til tross for tilført litt varme SANK innetemperaturen ca. 2 grader. (Fordi utetemperaturen sank vesentlig i samme tidsrom).

 

Og - det var vitterlig ca 5 liter vann i oppsamlingskaret.

 

Generelt burde man alltid være åpen for at man kan ta feil, men i denne saken føler jeg meg på relativ trygg grunn og mener å ha fysikkens lover på min side.

 

Enhver gass vil utbre seg i tilgjengelig volum som om andre gasser ikke var til stede (Daltons lov om gassenes partialtrykk). Når du fjerner vanndamp i båten oppstår det et vanndampvakum som straks vil bli etterfylt av vanndamp utenfra (medmindre du har helt tett båt). Derfor kan du fortsette å utvinne kondensvann i det uendelige. Når du har fått 5 liter kondens tilsvarer det selvfølgelig mye mer fuktighet enn luften inne i båten kan inneholde. Du utvinner fuktighet fra uteluften. Og slik kan du fortsette i det uendelige.

 

Det viktigste er å holde temperaturen i båten rimelig over utetemperaturen. Når utetemperaturen synker om vinteren vil den absoutte luftfuktigheten avta (kald luft kan ikke inneholde så mye vanndamp). Selv om luften i båten har samme absolutte fuktighet som ute, vil den RELATIVE luftfuktigheten være lavere pga. høyere temperatur. Det spiller derfor ingen stor rolle at temperaturen i båten synker i takt med utetemperaturen så lenge en tilfører varme i båten.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ned mot minus 10 grader er det nok ikke mye fuktighet i luften.... Om vi ser på Mollier diagrammet så er det marginalt med fuktighet i luften og dermed er det ikke så kondensere ut...

Ser vi ved 0 grader så er det en absolutt fuktighet på rundt 4 g/kg luft (1 m3 luft er ca. 1,25 kg) ved 100% relativ fuktighet

Ramler vi ned mot minus 10 så er den absolutte under 2 g/kg luft ved 100 % fuktighet.

 

Fuktighetsproblematikken i båten er nok størst i temperaturer godt på pluss siden. I Stuaden er det ikke noe varme på, og fuktigheten lå sist jeg sjekket på noen og 80%... alt var tørt og fint... temperturen var da rundt 3 grader ombord..

 

Min mening er at det lite å hente på avfukting under frysepunktet.... og jeg kan vanskelig se at gevinsten vil stå seg i forhold til investeringen..

 

mollier.JPG

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har billigavfukter koplet til 220V via elektronisk temperaturbryter stilt slik at den kun slår seg på ved mer enn 5 grader. I tillegg har jeg en varme/vifteovn koplet til 220V via elektronisk temperaturbryter stilt slik at den kun aktiviseres ved temperaturer under 5 grader (frostvakt). Alt installert i avlukket kabin. Cockpit/båt kun dekket med kalesje med god gjennomlufting. I tillegg følger jeg med på temperatur/fuktighet med max/min registreringer ukentlig. Er meget fornøyd med dette, og ser ingen poeng ved luftavfukting ved temperaturer under 5 grader for mitt formål, som er å forhindre fuktskader. Fuktskader oppstår ved temperaturer over 5 grader og relativ luftfuktighet på over 80 %. Varmeovnen/frostvakten er kun fordi jeg syns båten fortjener det, har ingen rasjonelle grunner for dette. Har også frostvakt i motorrommet.

 

Alt utstyr fra Clas Ohlsson.

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Share on other sites

På de første 24 timer med 3-4 grader + inne i båten tok den ut ca. 5 liter vann og reduserte fuktigheten fra 84% til 47%

 

Når du har fått 5 liter kondens tilsvarer det selvfølgelig mye mer fuktighet enn luften inne i båten kan inneholde. Du utvinner fuktighet fra uteluften.

 

Ned mot minus 10 grader er det nok ikke mye fuktighet i luften. (...) Min mening er at det lite å hente på avfukting under frysepunktet.... og jeg kan vanskelig se at gevinsten vil stå seg i forhold til investeringen..

Med 4 grader og 84% relativ fuktighet (RH) er vanninnholdet ca. 0,0042 kg per kg luft, og med 4 grader og 47% (RH) er det ca. 0,0023 kg per kg luft. Du fjernet altså omkring 0,0019 kg vann per kg luft. Dersom en slik vannmengde skal utgjøre 5 kg, må du ha over 2.000 kubikkmeter luft å ta den fra. Er båten så stor innvendig?

 

Jeg er nok enig med NilsPils og Sydvesten her.

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke slik at en luftavfukter fjerner lufta. Den bare avfukter lufta. La oss si at den avfukter 10 kubikk luft i minuttet (ambisiøst?). Da vil den ha en gjennomstrømning av 600 kubikk i timen - eller 14000 kubikk i døgnet. Hvis båten har tilstrekkelig med åpne ventiler vil det stadig strømmet til fuktig luft (så lenge lufta utenfor er varm nok og har høy r.f.). Er det da helt usannsynlig at man vil kunne fange opp 5 kg vann?

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig er er det ikke usannsynlig. Det er jo allerede fastslått at det kom 5 liter i oppsamleren. Men poenget er at dette er fuktighet som kommer utenifra FORDI en driver avfukting av inneluft. Fuktigheten erstattes utenifra like fort som en får fjernet den. Derfor er den ABSOLUTTE fuktigheten konstant. Men den RELATIVE fuktigheten blir lavere når temperaturen inne stiger.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

For å kommentere litt vedrørende testbetingelser:

 

Volum: helt klart, kabiner er ikke fullt 2000 kubikkmeter. Jeg har ikke målt, men vil tro sånn ca. 50 er nærmere virkeligheten.

 

Redusert rel. fuktighet: siden fuktighetsmåler står nær avfukter, var nok gjennomsnittlig reduksjon mindre.

 

Fjernet vannmengde: beholder tar 5.5 liter og var nesten full, så feilen her er ikke stor.

 

Temperatur: Jeg skulle jo målt mer nøyaktig, men jeg tror ikke forskjellen var mer enn 2 grader.

 

Luftutbytte med uteluft: Lite, alle vinduer og ventiler lukket, bakdør tettet med list, sidedør liten glipe nederst (3 mm ?)

 

Og for orden skyld: ingen vannlekkasje, rennende kraner eller fontener.

 

Så: HVOR KOM VANNET FRA ????

Link to post
Share on other sites

Vannet kommer helt sikkert fra uteluften. Enhver gass, også vanndampen, utbrer seg i tilgjengelig volum som om andre gasser ikke var til stede. Det vil si at ved avfukting inne i båten oppstår det et vanndampvakum som etterfylles utenifra gjennom alle tilgjengelige åpninger. Det er også veldig vanskelig å hindre dette ved å stenge alle åpninger, tape over ventiler, etc..

Når derimot luft med konstant vanninnhold (=konstant absolutt fuktighet) oppvarmes vil evnen til å oppta vanndamp (=relativ fuktighet) øke. Det ser en ved å følge de vertikale linjene i Sydvesten's Mollierdiagram.

 

En viktig konklusjon av dette er at effekten av luftfuktere og luftavfuktere som regel er sterkt overvurdert. I de fleste tilfelle er de sannsynligvis uten nevneverdig effekt på klimaet i det hele tatt (bortsett fra avfuktere som tilfører varme). Dette er ingen nyhet i endel fagmiljøer, men det nytter selvfølgelig ikke å diskutere det med en som selger luftavfuktere. Det er heller ikke rimelig å anta at en vanlig forbruker skal være fortrolig med Daltons lov og Mollier diagrammet. Derfor er det temmelig lett å selge slikt utstyr som ikke virker. ("det kommer jo masse vann i oppsamlingskaret").

 

En annen viktig konklusjon: Sats heller på litt varme dersom du vil unngå fuktskader om vinteren. Det skal ikke mange grader over utetemperaturen til for å hindre kondenskader.

 

Når det gjelder bruk av bleier og andre fuktighetsabsorberende midler er de garantert uten effekt på luftfuktigheten i båten. Slike midler har kun en effekt i helt tette beholdere.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok at man i formelen/beregningen må legge inn at når man fjerner fukt (vann) fra luften, volumet minsker og dette volumet blir erstattet med uteluft, skjer det ikke en total utskifting av luften. Man har mao et eksempel på bruk av Newtons tilnærmingsformel der man i og for seg aldri oppnår equilibrium, men tilført luft blir stadig mindre.

 

Jeg har tørkeren forhandlet av CO. Jeg kan henge inn våte dresser, og de tar lang tid på å tørke. Kjører igang tørkeren, i løpet av et døgn kan jeg ha borti 1/2 bøtte vann under gunstige forhold, og dressene er knusktørre.

 

Hulda er konstruert med kun kontrollert lufttilgang utenifra. Nå om vinteren er det tilnærmet null innsig utenifra.

Link to post
Share on other sites

Det er riktig at litt varme og litt lufting fungerer helt fint mot mugg og fuktskader. Jeg har praktisert metoden i over 20 år, med båt på vannet. Det året den lå på land, uten varme, rant kodensvannet inne i strie strømmer og ødela ihvertfall litteratur i bokhylla! Etter at jeg fikk fuktighetsmåler ser jeg likevel at relativ fuktighet er ekkelt høy.

 

Fuktighet nå er stabil på 40%, (minste hygrostatinnstilling på rotasjonsavfukteren) og vannuttak er redusert til 1.8 ltr. siste døgn. Gangtid er også redusert til ca. 50%, og effektforbruket i forhold til varmeovnen er også halvert.

Kompressoravfukteren kom aldri i nærheten av dette, selv ved kontinuerlig gange og 15-20 grader lufttemperatur.

 

Det skal bli spennende å se hvor langt ned vannuttak og effektforbruk synker etterhvert. Det føles også langt bedre å ha en rel. fuktighet på 40-50% Jeg vil tro at sengetøyet vil kjennes mye mindre klamt ved neste overnatting!

Link to post
Share on other sites

Anbefaler denne: http://www.tortbygg.no/index.php?id=2 eller tilsvarende

 

Men den er jo ikke noe særlig billig tipper rundt 20 000. greit om mann er i byggebransjen å kan få fradragene. Men for den alminnelige båtmann er det vel i det drygeste laget.

Skalk alle luker å dører, teip igjen alle ventiler så er man i mål med en avfukter fra 1500-3000.

Selv kjøpte jeg i fjord Pure line hos Obs bygg, avgir fuktighet så det holder. Med en liten ovn ombord blir det ikke noe særlig vann i avfukteren i disse dager.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...