Jump to content

Avfukter som virker i kald båt


Regina III

Recommended Posts

Det kan virke som om den luftavfukteren som M/S Malene beskriver er basert på dette systemet som vist i figuren?

 

luftavfukter.jpg

 

Jeg har en DeLonghi DNC 60 luftavfukter. Her er en skisse av avfuktingsprinsippet.

 

 

dnc60.jpg

 

Den ser slik ut. Den kan innstilles på auto, minumumsuttak og maksuttak av fuktighet fra lufta i båten. I tillegg funksjon for såkalt avionisering - hva nå det betyr?

Link to post
Share on other sites

To store dørslag med veisalt (Natriumklorid NaCl eller enda bedre Magnesiumklorid MgCl(2) )

Hvilke salt er det riktige, og mest effektive? trodde det var kalsiumklorid i pakkene til tørr-bollen?

Kjøpte "veisalt" fra felleskjøpet til denne sesongen - og det var bare tull. Trakk ikke ut en dråpe - men den forrige sekken (også fra Fellekskjøpet for ca 3 år siden) som nå tok slutt var meget effektiv. Forrige sekk hadde store hvite flak - den siste sekken litt mer kornete og ikke så kritt-hvit farge.

Link to post
Share on other sites

Å bruke en avfukter som er større en mg 50 som den til Munters i en båt er bortkastet.

Denne avfukteren bytter ut 50m3 i timen og siden luften bare behøves og byttes en gang pr time er dette nok.

Alle avf arbeide maksimalt når det er 20`og 60% RF.

Å bruke en avf når det er minus grader har den liten efekt.

Det har den grunn at kalt luft bærer lite RF i forhold til varm luft(varmere luft høyere RF)

Hadde man ikke brukt varme i båten hadde man ikke fått ut så mye fuktighet da det kondenserer mellom kald og varm luft og altid mellom de to ytterste lagene.

Gjennomsnitten på Rf pr år er ca 45% om sommeren når det er varmt og fint ute kan RF komme opp i over 90% noe man merker på dekket på båten om kvelden(igjenn kondens mellom varm og kald luft)

Om vinteren helt nede i 15%(når det er kaldt ute)samme som en avfukter produserer.

Få kontroll på ute inne luft i båten så går dette fint. :yesnod:

Redigert av dezibella (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kommer ikke i nærheten en luftavfukter med veisalt etc, etter min mening og erfaring er disse saltbollene bare tull.

Enig at de små tørrball blir noe puslete, men det jeg har beskrevet har fungert i min båt, og jeg har ikke observet noe mugg ellër fuktighet i løpet av vinteren. Det mange gjør her er å avfukte ny fuktig luft som kommer inn i båten og tømmer ut litervis med vann.

Link to post
Share on other sites

Enig at de små tørrball blir noe puslete, men det jeg har beskrevet har fungert i min båt, og jeg har ikke observet noe mugg ellër fuktighet i løpet av vinteren. Det mange gjør her er å avfukte ny fuktig luft som kommer inn i båten og tømmer ut litervis med vann.

Helt enig. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja litt luft utenfra vil det komme til, men det er jo bare bra en trenger jo en sirkulasjon av luft også. Det er dette så er med på å få en luktfri båt, stillestående luft er ikke bra. Det en også skal vite er at viften i avfukteren sirkulerer luften rundt overalt i båten og tar med seg fuktigheten hvor den enn måtte være.

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest heile tråden men sverger til avfukter. Bruker den billige kompressortypen som fryser når det er under 4 -5C Dette har eg løyst ved å kople den på et døgnur slik at avfukteren er på ca halve døgnet. fungerer utmerket, og er en rimelig løysing. tørt og fint og nesten ingen båtlukt. Dvs eg kjenner ingenting men fruen er ikke heilt einig.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om de har sluttet - for tre-fire år siden spurte jeg om vei-salt og fikk noe effektivt, og sist spurte jeg om det samme, men fikk noe som ikke var effektivt. Jeg undersøkte ikke om de hadde andre typer tilgjengelig da jeg ikke hadde kunnskaper om hva slag salt som skulle være i sekken.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Jeg har som tidligere nevnt på dette forumet en fastmontert Munters MG 50 avfukter i min Bavaria 38 AC. Den har de siste 120 døgnene gått 5 timer i snitt pr. døgn. Selvfølgelig betyr det at båten lekker inn fuktig luft, det er jo nettopp derfor man har en avfukter. Før avfukteren ble montert lå gjerne luftfuktigheten på over 80%. Muntersen går i korte intervaller døgnet rundt, og "øser" ut igjen den fukten som finner veien ombord, ligger på ca 50% jevnt hele tiden med avfukteren ombord. Har ikke gjort noen ekstra tiltak for å tette båten ytterligere. Hvor mange liter med vann som lekker inn fra luften utenfor er egentlig ikke så interessant all den tid avfukteren sørger for både god ventillasjon og 50% luftfuktighet ombord. 260kwh på 120 dager er ikke mye til strømforbruk. Har hatt denne løsningen i noen år nå, og ombord hos oss finnes hverken båtlukt, mugg, korrosjon, eller rust. Jeg ser derfor på avfukteren som en vellykket investering i sunt inneklima. Egentlig ganske utrolig at mange investerer flere millioner i båt uten å ha en slik ombord i opplaget.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Siden denne tråden er dratt igang igjen, kan jeg bidra med min erfaring denne vinteren. Etter tips herfra og diverse lesing på nettet dro jeg i januar til FK-butikken og kjøpte 25 kg MG-kombi (85 kroner) og på Clas O 5 bøtter og dørslag. Totalt med salt ca. 250 kroner. Det er nok salt til ihvertfall 25 bøtter. De 5 bøttene har til nå dratt ut 10-15 liter vann. Ikke mye, men virkningen er viktig. All rimfrost som bygde seg på oppunder dekk forsvant etterhvert. Dette er rim som ellers ville kommet ned som vann på innredningen.

FK hadde både havsalt, vegsalt og MG-kombi. Vedlagte link inneholder mye jeg ikke orket å sette meg inn i, men det viktige med magnesiumsalt er at den er fuktig og trekker vann helt ned til omtrent 40% RF og ned til mange kuldegrader. MG brukes som støvbinder på grusveier av denne grunnen.

http://www.luftkvalitet.info/Files/reports/MgCl-Rapport.pdf

http://www.gcrieber.no/?page=70&show=406

Redigert av dvil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Venter i spenning på flere tilbakemeldinger på den fra Meaco. Spessielt interisert i dette med støy nivået.

Den avfukteren jeg har, har ett i mine øyne/ører ett for høyt støy nivå. Støyer litt mer enn en rimelig vifteovn. Skulle gjerne hatt noe som var nærmest lydløst og som kunne gått kontuelig, ved høy fuktighet. Uten at jeg må irritere meg over bråket.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Kjøpte en slik, men har ikke testet den i båt enda, men den fungerer veldig fint i heimen. Hvis den kjøres på fullt i "klestørkemodus" da er det ikke vanskelig å høre den!

Det ser i alle fall ut som den gjør jobben den er tiltenkt, for det blir fort noen liter vann i beholderen. Det er forøvrig ikke nødvendig å bruke beholder, da det følger med slange for direkte drenering til avløp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...