Jump to content

Avfukter som virker i kald båt


Regina III

Recommended Posts

 

Det har den grunn at kalt luft bærer lite RF i forhold til varm luft(varmere luft høyere RF)

Hadde man ikke brukt varme i båten hadde man ikke fått ut så mye fuktighet da det kondenserer mellom kald og varm luft og altid mellom de to ytterste lagene.

:yesnod:

 

Her er det vel litt vranglære ute å går.......

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at Ruby Dry igjen er å få kjøpt i Norge. Jeg er like fornøyd med min etter flere års bruk. Den står på fra høst til vår. Jeg stiller den på 60%, den går da stort sett bare på minste hastighet, svært støysvak og lite forbruk.

 

En fordel med absorbsjonsavfuktere av denne typen er at det benyttes et peltierelement som både varmer og kjøler. Varmesiden benyttes til å tørke silicagelen, og den kalde siden benyttes til å kondensere ut fuktigheten fra tørkeluften til vann. Dermed kan den oppvarmede luften beholdes inne i båten og ikke måtte luftes ut til kråka som med f.eks. en Munter avfukter.

 

Et viktig råd er å sørge for å tette alle ventiler og mulige luftlekkasjer inn/ut. Den utvendige luftfuktigheten er flink til finne veien inn med luftlekkasjer, og da kreves mer drift på høy effekt.

Link to post
Share on other sites

Hvem er Qviller forhandlere? Forhandlerlinkene på siden deres virker ikke.

 

Kunne kjøpes direkte..

Prisen på den er 3700 + mva og frakt.

Her var det bare å støvsuge filteret, ingen forbruk av noe slag.. Har Meaco'en forbruk på noe??

 

Synest den var litt dyr sammenlignet med Meaco...

 

Har Meaco'en auto luftfuktighets funksjon at den stopper på for eksempel 60% og starter på feks. 65%,

eller må dette ca styres med timer?

 

Noen som har sett begge i bruk og kan sammenligne?

Link to post
Share on other sites

Spurte de hvem som var forhandlere. Fikk til svar at de lurte på hva jeg skulle kjøpe. Kan tyde på at ikke alt selges gjennom samme forhandlere. Kanskje Ruby Dry er noe de kun selger selv?

Litt dumt, for de selger nok til listepris. Som ofte er en del dyrere en det en kan få hos en eventuel forhandler.

Fikk et inntrykk etter litt nettsøk at den lå på ca 2500. 3700++ er alt for dyrt, og da leder DD122FW fortsatt. Må bare operere inn en tømmepumpe for at den passer mitt bruk.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Nope. Spurte på pris hos ILAS nå, og de sa 13.900,- +MVA!!

:wink:

 

Ikke allverden av pris det hvis den virker i minusgrader.

Har selv to avfuktere til hus og byggformål. den ene kostet 1900 og gir vel 5-10 liter max i døgnet under ideelle forhold som jeg bruker til klesvasken, den andre koster 35lapper og gir 30liter i døgnet. denne bruker jeg i kjelleren for å ha lav fuktighet der.. til den prisen kunne jeg hatt en i båten og en i kjelleren.... :headbang: gjøre det hvis den ryker med tiden...

Link to post
Share on other sites

Bestillte en Meaco DD122FW men har nå blitt oppgradert til en Meaco DD8L til samme pris.

 

Her og... :cheers_wine: Gleder meg til å sette den på prøve. Litt fuktig her nå. Leverandøren ba om PID for customs..? Hva er det? Person nummer kanskje, men det er da ikke nødvendig for å tollbehandle..

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Ser at flere hevder at Torrbollen bare er tull er ikke enig.

Har tre stykker i båten hele året.

 

Klart det kommer an på hvor "tørt" en skal ha det.

 

Så lenge en åpen pakke KORNI er sprø og sengetøyet er tørt og det er tørt under madrassen så er det ok.

Flatbrødet ble sprøtt etter tre uker med Torrbollen ombord.

Skal jammen ta med et Hygrometer ned i båten.

 

Har brukt "veisaltet" til felleskjøpet CaCl2 CALCIUM CHLORIDE (Kalsiumklorid) , men det fungerte ikke om vinteren så da bruker jeg Torrboller fra clasohlson

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har forsøkt forskjellige "systemer" for avfuktning av båten, alt fra elektrisk varmeovn, luftavfukter, tørrballer, åpne luker, luftsirkulasjon med sirkulasjonsvifte og oppstart av varmer ombord.

Jeg "tror" at nøkkelen til å unngå soppangrep ombord under vinteropplag er knyttet til to forhold:

- geografisk beliggenhet (kuldeperioder, kulde-jevnhet, luftfuktighet, vindforhold)

- luftingssystemet ombord.

De(n) teknikker som benyttes i den enkelte båt bør vel derfor ta hensyn til opplagssted?

Link to post
Share on other sites

Bestillte en Meaco DD122FW men har nå blitt oppgradert til en Meaco DD8L til samme pris. koster 200kr + mva og ev.toll mer.

 

200kr + mva det var dyrt.

Fant Meaco DD8L her til Pris: Kr 153,18 (Kr 179,99 Inkl. mva)

 

http://www.meaco.com/proddetail.asp?prod=XDry

 

Men det var etter at GOOGLE oversatte siden, betaler GOOGLE mellomlegget? :giggle:

 

Prisen før var, Price: £153.18 (£179.99 Inc. VAT)

 

Jeg har forsøkt forskjellige "systemer" for avfuktning av båten, alt fra elektrisk varmeovn, luftavfukter, Jeg "tror" at nøkkelen til å unngå soppangrep ombord under vinteropplag er knyttet til to forhold:

- geografisk beliggenhet (kuldeperioder, kulde-jevnhet, luftfuktighet, vindforhold)

De(n) teknikker som benyttes i den enkelte båt bør vel derfor ta hensyn til opplagssted?

 

Har ikke tilgang på strøm i bøya, har vel på de siste 20 åra har alt av de forskjellige værtypene som finns fra isfritt til 1,5 meter is rundt båten.

Min erfaring at jeg stenger alle luft inntak, skyveluka og dørene slipper inn luft, men ikke mer enn at Torrbollen holder luftfuktigheten på et nivå

som hindrer jordslag.

 

Før når jeg hadde båt på land ble putene satt på høykant dekksluka åpen presenningen åpen i begge ender.

Men jeg hadde bygge plast under presenningen med luftlag i mellom, telt inne i teltet

som også var åpen i begge ender..

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Sendte di fødselsnr. håper det holder...

 

De måtte ha fullt person nummer av meg for å sende. Det oppgir jeg ikke på nett. Kredittkort + person nummer er litt vel drøyt :crazy:

 

Kansellerte ordren. Har bestillt delonghi annet sted. :yesnod:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

De siste par vintre har jeg benyttet en rimelig avfukter kjøpt på Clas Ohlsson. Denne lar jeg gå en ukes tid etter opplag slik at jeg får tørket ut fukt i inventar og løsøre ellers som har bundet opp fukt iløpet av sesongen. Stanser apparatet når luftfuktigheten ligger på rundt 60-65%. Så plasserer jeg ut flere tørrballer.

 

Min teori er at tørrballene vil kunne holde fuktigheten nede under opplaget så lenge man på forhånd har gjort en god tørkejobb med avfukteren. Om teorien "holder vann" vet jeg ikke sikkert, men det funket tilfresstillende forrige vinter.

Link to post
Share on other sites

Jeg har to erfaringer. 1, ingen varme om bord masse fuktighet. 2. Kun en vegghengt varmevifte på 750 watt og termostat. Tørt som bare det. I motorrom en frostvakt på 200 watt. knusktørt der også. I tillegg har jeg montert en brannvarsler. Kunne sikkert ha fått en sånn trådløs som er montert opp mot alarmen i huset også da båten står i hagen. Ser derfor ingen grunn til å montere dyre avfuktere når en varmevifte gjør samme jobb.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Bestilte meg en Meaco D122FW direkte fra UK men de ville ikke levere til meg da der er norsk forhandler www.shipshop.no Min bestilling ble videresendt og norsk pris er 1.990.-

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...