Jump to content

Avfukter som virker i kald båt


Regina III

Recommended Posts

Tenkte å bestille en Meaco DD8L, siden jeg er veldig fornøyd med forgjengeren DD122FW.

Men syntes foten ser veldig smal ut i forhold til DD122? Noen som har sett begge og kan kommentere? DD122 kan stå på egen hånd i båten min uten bekymring for tipping. Den DD8L ser litt mer ustabil ut?

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ble en Meaco 30L isteden (skal brukes i kjelleren). Bestilt fra Meaco i england. Fikk bekreftelse på mail rett etter bestilling.

Dagen etter fikk jeg ny mail om at ordren var sendt videre til den norske forhandleren... Crap tenkte jeg, da har de som mange andre utsalg i verden sluttet å sende direkte. Men må taes via forhandler i Norge, og med den prisen de tar :headbang:

Forrige avfukter jeg bestilte fra Meaco.com kom fra England, så praksisen var tydeligvis endret.

 

Fikk så en mail fra shipshop.no rett etterpå at de hadde mottatt ordren fra Meaco, og hadde sendt varen. Stod også at trekt beløp fra handelen fra Meaco.com vil bli tilbakeført.

Tenkte jaja, får se hva henteprisen blir på. Så får jeg avgjøre om jeg vil hente den ut, eller la den gå i retur.

 

Overraskelsen var positiv når prisen på pakken var på samme som jeg hadde forventet den fra England hadde kommet på med frakt, moms, og espedisjonsgebyr. Så da ble prisen 1000kr under det den står til salgs på Shipshap.no sin egen side :thumbsup:

 

Så med andre ord: Hvis du vurderer noe fra Meaco så tror jeg tiden er inne for å bestille den fra Meaco.com nå. Snart vil jeg tro en bare får mail i retur. Og beskjed om å ta kontakt med Shipshop for å bestille. Og da vil jeg tro det blir til prisen som står på nettsiden.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Fikk min Meaco DD8L fra Shipshop i forrige uke. I motsetning til den gamle kompressorbaserte avfukteren får Meacoen lufta tørr på bare et par timer! Fra 88% til 49% ved en temperatur på 7 grader. I tillegg varmer den opp lufta en viss grad. Ikke verst :thumbsup:

 

Den kunne gjerne vært litt lavere, blir ikke så lett å få bygget den inn som den gamle. En annen ting de kunne spart seg for er overdrevent høy piping og blinkefestival med lys når du skrur den på. Noe som gjør styring med tidsur verre, spesielt på nattestid om man sover i båten og helst ikke vil våkne hver gang avfukteren går på. Savner også gode gammeldagse skruknopper til å stille inn effekt, viftehastighet, osv., nå er det trykkbrytere der man må trykke seg fram til ønsket effekt. Ved bruk av tidsur eller strømbrudd vil avfukteren gå i en standardinnstilling der vifta går ganske fort (hilsen støy og unødvendig strømforbruk).

 

Virker som Meaco vil at man ikke skal bruke tidsur, noe jeg synes er dumt fordi jeg liker å bruke tidsur (har mange, de må bli brukt til noe de og) :headbang:

 

Muligheten for tidsinnstillinger på selve avfukteren er bra. Man kan velge at den skal gå i 1, 2, 4 eller 8 timer for så skru seg av. Fint å bruke om man skal tørke klær og lignende.

 

Avfukteren er såpass effektiv at den innebygde tanken/oppsamleren er en vits ombord i en fuktig båt. Godt det følger med slange, så slipper man å tømme tanken flere ganger til dagen :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg også bestilt meg en slik maeco dd8L. Hadde egentlig tenkt å kjøpe en til halve prisen, men etter å ha lest på forskjellige inlegg i denne tråden fant jeg ut at de rimlige jeg har vurdert kun fungerer ned til 10 grader og dermed er lite egnet til mitt formål. Det er jo oftest mellom 3-10 grader og 90%luftfuktiget på vestlandet fra september til april. Noen som har den stående på kontinuerlig vinteren igjennom. Den slår seg jo av og på via fuktmåler så det burde jo kunne fungere.

Link to post
Share on other sites

Er kjempefornøyd med Meaco DD8L og resultatet er forbausende godt for båten blir tørr og fin. MEN den sluker mye vann når en skal bruke mode "høy" - kanskje grei i korte perioder. Ellers fant jeg ut at mode "lav" kan være god nok da den kontrollerer ved 60 % fuktighet og sluker vann når det er nødvendig ved hjelp av hygrostat ("termostat" på fuktighetsmåler). Det betyr at jeg vil spare noe på strøm for da blir det enten ca. 30 watt eller 300 watt avhengig fuktighet. Velger jeg mode "høy" er strømforbruket høyt som ca. 600 watt. Også fornøyd at den avgir noe varme samtidig. :thumbsup:

 

P.S. Jeg har slange til drenering i en 10 liters bøtte med mode "lav" slik at det blir mellom 3 dager og en uke jeg må være innom båten og tømme bøtten. Håper det blir en uke om gangen - må bare bli bedre kjent etterhvert. :rolleyes:

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Proff Norge AS har en hendig avfukter som heter PNA 80. Den virker etter samme prinsipp som den mye omtalte Munters: Den blåser den fuktige luften ut av båten gjennom en slange. Det er ikke noe vann som skal ledes eller tømmes. PNA 80 er noen tusenlapper billigere enn Munters minste avfukter.

 

www.proffnorge.no

 

Husk å ha på litt lys. Mørke er like stimulerende for mugg og råte som fuktighet.

 

Vennlig hilsen

Kjetil Dahl

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
  • 1 år senere...

Vannet kommer helt sikkert fra uteluften. Enhver gass, også vanndampen, utbrer seg i tilgjengelig volum som om andre gasser ikke var til stede.

(...)

En viktig konklusjon av dette er at effekten av luftfuktere og luftavfuktere som regel er sterkt overvurdert. I de fleste tilfelle er de sannsynligvis uten nevneverdig effekt på klimaet i det hele tatt (bortsett fra avfuktere som tilfører varme). Dette er ingen nyhet i endel fagmiljøer,

(...)

En annen viktig konklusjon: Sats heller på litt varme dersom du vil unngå fuktskader om vinteren. Det skal ikke mange grader over utetemperaturen til for å hindre kondenskader.

(...)

Når det gjelder bruk av bleier og andre fuktighetsabsorberende midler er de garantert uten effekt på luftfuktigheten i båten. Slike midler har kun en effekt i helt tette beholdere.

Interessant å lese dette syv år gamle innlegget - jeg lurer på om du fortsatt har samme meninger om luftavfuktere?

 

Det er noe jeg ikke har tenkt på, du har selvfølgelig rett i at når man tar fuktighet ut av lufta medfører det nødvendigvis innsug av ny luft utenfra (såfremt båten ikke er like tett som en ubåt) - men jeg skjønner ikke helt hvorfor dette skulle være noen uendelig prossess - såvidt jeg kan skjønne har Hulda veldig rett i sitt innlegg om at man etterhvert vil nærme seg en likevektstilstand med tørr luft i båten, minimalt med ytterligere avfukting, og dermed også minimalt med ekstra innsug. Det andre momentet er at fuktigheten i lufta utenfor relativt raskt vil finne veien inn i båten dersom luftfuktigheten er lavere inne i båten. Det kan nok stemme, men jeg kan ikke forstå at fuktigheten skulle strømme inn like fort som om det ikke var luft i båten i det hele tatt. Det fungerer i allefall ikke slik dersom man åpner et vindu i et neddampet kjøkken. Trykkforskjeller vil jevne seg ut i løpet av sekunder, men det tar lang tid før fuktighetsforskjellen har jevnet seg ut.

 

Et annet moment som også er blitt belyst andre steder i tråden - dersom man har en relativt fuktig båt med relativt kald luft, setter inn en luftavfukter og trekker ut flere liter vann, så vil signifikante deler av dette vannet stamme fra puter, klær, sengtøy, inventar og tildels også treverk i båten. Det første er jo sterkt ønskelig, det siste ikke fullt like ønskelig.

 

Jeg er tilbøyelig til å være enig i at når det er minusgrader ute, så vil bittelitt varme være ganske så effektivt på å holde luftfuktigheta nede, men jeg har allikevel troen på at en sorbsjonsluftavfukter kan gjøre bedre nytte for seg. Dersom båten er fuktig (fukt i puter etc) og man setter på varme vil man forflytte fuktighet - har man tilstrekkelig ventilasjon vil fuktigheten etterhvert finne veien ut, men man risikerer også at fuktigheten kondenserer på kalde overflater.

 

Jeg ser at mange hevder at fukt ikke er noe problem vinterstid - lufta kan ikke holde på signifikante mengder fuktighet - likefullt opplever jeg vinteren som en fuktig årstid - bilen får ofte is både på innsiden og utsiden av vinduene over natta, selv her i Oslo (og i Tromsø var det mye værre). Det er jo heller ikke slik at temperaturen er konstant under null fra vinteropplagets begynnelse til slutt - nei, temperaturen kan krype opp i adskillige plussgrader, det kan regne, og det kan sne - med varierende værforhold kan regnet komme inn nærmest horisontalt fra alle mulige vinkler, og sneen kan snike seg oppover. Nesten alle båter har lekkasjer i større eller mindre grad - steder hvor små mengder regnvann finner veien inn (avfuktingstiltak kan ikke forhindre fuktskader akkurat rundt lekkasjestedet, men kan begrense skadeomfanget). Kanskje båten ble plassert under vinteropplag da det var kaldt, og står der uten signifikant ventilasjon - når temperaturen da synker, kan den fort komme under duggpunktet, og fuktigheten vil sette seg overalt. Det blir kanskje fortere råteskader under varmere temperaturer, men det er ikke slik at man unngår råteskader ved rundt 0C. Avfuktingstiltak er billig sammenlignet med det potensielle skadeomfanget ved ikke å ha satt inn avfuktingstiltak!

 

Jeg har ikke landstrøm gjennom vinteren, så for meg i år ble løsningen veisalt (prøver kalsiumklorid så langt - fant aldri ut av om magnesiumklorid er mer egnet eller ikke) sammen med en 30-kroners nylonstrømpebukse og bøtte. Båten er også lukket så godt det lar seg gjøre, jeg har troen på at denne løsningen vil trekke til seg en del liter fuktighet gjennom opplaget, samt holde innombords RF lavere enn utendørs RF.

 

Jeg har lekt meg litt med "torrballer" og kommet frem til at bidraget er totalt insignifikant dersom man ønsker å holde hele kahytten fuktfri, særlig dersom båten er i bruk - men jeg har også kommet frem til at de faktisk utgjør et signifikant bidrag til å holde det tørt i små skap, stuerom etc.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig i at luftavfukter kan ha sin misjon, også vinterstid. Så lenge det ikke er frost gidder jeg ikke fyre med dieselovnen når jeg ikke er i båten. Glømmer jeg å sette på avfukteren før jeg går på jobb kommer luftfuktigheten fort opp i 85-90% nå i disse fuktige regnværsdagene vi har hatt i den siste tiden. Kunne nok holdt seg noe lavere hvis båten var potte tett, men liker å ha noe lufting.

Link to post
Share on other sites

Generelt burde man alltid være åpen for at man kan ta feil, men i denne saken føler jeg meg på relativ trygg grunn og mener å ha fysikkens lover på min side.

 

Enhver gass vil utbre seg i tilgjengelig volum som om andre gasser ikke var til stede (Daltons lov om gassenes partialtrykk). Når du fjerner vanndamp i båten oppstår det et vanndampvakum som straks vil bli etterfylt av vanndamp utenfra (medmindre du har helt tett båt). Derfor kan du fortsette å utvinne kondensvann i det uendelige.

Jeg tror dette er en overfortolkning av Daltons lov.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Daltons_lov

http://en.wikipedia.org/wiki/Dalton%27s_law

 

Partielltrykket til hver gass er lik totaltrykket for en ideell gass. Vannets partielltrykk er det som er signifikant for å bl.a. trekke fuktighet ut av putene i båten. En ideell gass er en gass hvor de intermolekylære kreftene er totalt insignifikante sammenlignet med molekylenes kinetiske energi, slik at ethvert molekyl beveger seg ihht Newtons lover. Molekylene vil allikevel "kollidere" og frastøte hverandre.

 

Det er altså ikke slik at en båt med tørr inneluft og samme temperatur som utelufta vil suge til seg fuktighet utenfra i samme tempo som om det skulle være trykkforskjeller mellom inne- og utelufta. Inne i båten vil vanntrykket være lavere enn utenfor, dette vil veies opp av et høyere nitrogentrykk.

 

Tror jeg.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Etter et døgns drift:

Satte den ene i fuktig kjeller og den andre på et bad...

Begge fungere utmerket og er stillere enn Ruby Dry.

Lettere slangetilkobling enn på noen annen jeg har sett.

Rimeligere i drift. (Prisen ovenfor er for 2 stk. inkl. frakt.)

Anbefales.

http://www.meaco.com/manuals/DD8L%20NORWEGIAN%20september%202013.pdf

 

(Redigert: La inn disse FØR jeg hadde lest mange tidl. innlegg om Meaco.

Prisen er i dag billigere enn Ruby Dry var.

Kundebehandlingen hos Meaco var upåklagelig!)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...