Jump to content

Avfukter som virker i kald båt


Regina III

Recommended Posts

Kun en vegghengt varmevifte på 750 watt og termostat. Tørt som bare det. I motorrom en frostvakt på 200 watt. . Ser derfor ingen grunn til å montere dyre avfuktere når en varmevifte gjør samme jobb.

 

 

Hmmmmm..... lurer litt på hva du mener med dyre avfuktere

 

Totalt ca. 1000W med en kraftpris på 50 øre blir det ca 350,- kr pr. mnd regner du med at dette står på i 4 mnd kommer det på 1800,-. pr vinter. Muligens blir kraft prisen noe høyere i vinter men så er det heller ikke sikkert frostvaken slår inn i hele tiden derfor tar jeg utgangspunkt i 50 øre pr KWh.

 

Setter du inn en avfukter og halverer el. forbruket blir det ikke snakk om dyre avfuktere over tid, den kan spare seg inn relativt fort. Avfukteren er også super å ha om høsten og våren når temperaturen ligger på 10 - 15 grader.

Link to post
Share on other sites

Har nå bestilt denne Meaco avfukteren fra shipshop.no jeg også. Skrur den seg automatisk av når det fryser på, eller vil den ødelegges av å stå på når det blir for kaldt? Forutsetter selvsagt at jeg leder vannet ut i slangen og ikke lar det ligge i tanken. Den fryser vel istykker.

 

T

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte

 

1 stk. DNC65 - Delonghi DNC65

hos Elprice.

 

Montert oppå vasken i cabinen.

 

Sjekket i dag. Sviver fint og det drypper litt ned i avløpet. Jeg har ikke hatt annen varme på. Med tanke på kulden som har vært i vinter må vel dette være godkjent. Puter og inventar forøvrig er knusktørt.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

En fordel med absorbsjonsavfuktere av denne typen er at det benyttes et peltierelement som både varmer og kjøler. Varmesiden benyttes til å tørke silicagelen, og den kalde siden benyttes til å kondensere ut fuktigheten fra tørkeluften til vann. Dermed kan den oppvarmede luften beholdes inne i båten og ikke måtte luftes ut til kråka som med f.eks. en Munter avfukter.

Ruby Dry er vel å betrakte som en bastard, dvs. ikke "renraset" absorpsjonsavfukter :wink: . Ruby Dry har vannbeholder som må tømmes md jevne mellomrom, det slipper du med ekte absorpsjonsavfuktere som f.eks. Munters.

 

Det er vel heller ikke helt rett å påstå at Munters sender den varme luften ut til kråka, tvertimot er det bare fuktig og våt luft som sendes ut via slange, mens tørr (og litt oppvarmet) luft sendes tilbake i rommet avfukteren står i.

 

Jeg skal for øvrig ikke bruke avfukter i båt, men i en krypkjeller. Der er absorpsjonsavfukter det eneste som duger.

Redigert av Skvulpen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med den lille 2 liters beholderen, hadde jeg montert opp med slange med en gang om jeg ikke bodde i båten.

Om du ikke har hatt avfukter i båten tidligere, regner jeg med at den drar ut 5-8ltr pr døgn i begynnelsen.

Siden Avfukteren også produserer litt varme, TROR jeg ikke at det er noen fare med å ha den gående selv om det blir -grader inne i båten igjen. Da med slange og ikke beholder.

Men om det er noen vits å ha den gående med -grader er en helt annen sak.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

hva med å bruke en sån termostat i tilleg i vinteropplag?? http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=158516903

eller kan den bare stå på i 20- grader? tenker på maeco sin.

eller bør deg gå på 5.plusgrader også tru??

 

den starter jo av seg selv etter strømbrudd

Redigert av Cathrine. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min raklende Ceramic vifte har nå begynte å hyle i tillegg bare 3 år gml, dritt... Vel, jeg er nesten glad for det for nå er Meaco D122 bestilt og jeg har virkelig tro på dette konseptet og jeg kan jo kjenne at det lukter mer "fuktig" i båten nå om sommeren. Tror denne kan fungere fint også på tur om sommeren i øse pøs, har iallefall erfaring med at det er tøft å holde det tørt nok da, spesielt er dyner utsatt for å bli så fuktige at du merker det når du skal krype inn under dem... Satser på at dette blir et lykkelig valg og at holdbarheten på dingsen er god!

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

hva med å bruke en sån termostat i tilleg i vinteropplag?? http://www.clasohlso...px?id=158516903

eller kan den bare stå på i 20- grader? tenker på maeco sin.

eller bør deg gå på 5.plusgrader også tru??

 

den starter jo av seg selv etter strømbrudd

 

 

Jeg har benyttet akkurat denne termostaten til min Maeco. Jeg har også en varmekabel tapet til slangen for å sikre at den ikke fryser igjen. Siden dette er første sesongen med Maeco'en har jeg ikke fått tid til å sjekke om det er behov for noe varme inne i maskinen når det er kuldegrader.

Eneste ulempen med termostaten fra Clas'ern er at +5 grader er laveste temperatur den kan måle/bryte strømmen.

 

Nå er det mer enn 30 år siden jeg leste termodynamikk og Mollierdiagrammer, så hvis jeg tar feil her er det sikkert noen som har bedre vedlikeholdt kunnskap som vil korrigere meg :giggle: :

Det spørs om det er noen vits å la avfukteren gå når det er f.eks 5 kuldegrader. Så vidt jeg kan lese av Mollierdiagrammet er det ca. 2g vann/kg luft ved 80% relativ fuktighet ved denne temperaturen. Antar maskinen vil måtte jobbe lenge for å få ut mere vann av denne luften. Noen som har erfaringer?

Forrige helg var det fra to/tre varmegrader ombord og jeg koblet forbi termostaten. Det piplet ut av slangen. ingen tvil om den virker.

Redigert av Biscaya (see edit history)

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
Share on other sites

Det spørs om det er noen vits å la avfukteren gå når det er f.eks 5 kuldegrader. Så vidt jeg kan lese av Mollierdiagrammet er det ca. 2g vann/kg luft ved 80% relativ fuktighet ved denne temperaturen. Antar maskinen vil måtte jobbe lenge for å få ut mere vann av denne luften. Noen som har erfaringer?

 

 

Om høsten bruker en avfukter og i løpet av sept. okt. fjærner avfukteren ca 30 liter vann. Når det blir kaldere benytter jeg kun 200W varme i båten. Det virker som om det er knusktørt i båten hele vinteren. Har benyttet en værstasjon som lagrer temp/fuktighet, denne registerer ca 20% lavere fuktighet inne i båten enn utenfor. Luftfuktigheten inne ligger på 60% i snitt med en temp rundt 0grader. Har prøvd med tørrboller med disser ser ikke ut til å samle noe vann.

 

Jeg ser derfor ikke noe behov for å ha avfukter på om vinteren, men har stor tro på at det er lurt å ha den på om høsten slik at det blir tørt inne i båten før pressening settes på og det blir kaldt.

 

Båten ligger i boblehavn slik at det er stabil temp inne i båten og har god lufting under pressenning.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Min erfaring er 100% at luftavfukter er tingen.

Det finnest så mange kjerringråd,men avfukter er tingen.

Min båt ligger i Bergen så normalt er det ikke med temp på - siden noe problem.

For noen år tilbake forsøkte jeg å pakke inn båten med presenning med god lufting, hadde vifter som gav bevegelse i luften og verre en dette har jeg ikke opplevd.

 

At det kan komme mer vann en det matematisk skal komme fra luften er jo enkeldt da alle puter, dyner, medrasser, vegger med mer inneholder fukt.

 

Til dem som velger å tvile får dere bare fortsette med deres, mens jeg og flere med meg kobler i kontakten og båten forblir tørr.

mvh

Catano

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

ja den tar kansje ikke ikke skade av å stå på i minusgrader da den sikkert ikke går for luften blir jo tørr når det er kaldt :yesnod:

dere som bruker avfukter i båten, har der varme på i tillegg???

ellers gir den jo en del varme også.

 

Har kjempegod erfaring med luftravfukter, valgte en Munters avfukter da denne fungerer uansett temperatur, valgte denne for å slippe å ha vann som må tømmes eller fryser, samt slippe å ha varme på i tilegg. Har satt denne litt høyt ved styrepossisjonen og et y ledd samt slanger på tørr luft delen som gjør at jeg får fordelt tørr luft til akter og baug. Får da en liten sirkulasjon av luften inne i båten, fuktig luft blåses ut av båten via en liten slange. båten er lukket og det meste av luker er tettet igjen.

Hydrostaten er stilt inn på ca 45% fuktighet, Båten er fin og tørr uansett vær og tempratur, dette er et system som ikke trenger noe vedlikehold i opplagstiden.

 

Munters avfukter er litt dyr, den er derimot kostruert for å vare i veldig mange år, og den gjør jobben med tørr båt veldig enkel jeg bare setter inn konakten på høsten og ta den ut igjen på våren, så jeg mener den er verdt prisen. En fordel til er at du slipper god "gjennomlufting" (som drar med seg litt av hvert) slik at allt er like rent og pent inne i båten om våren som da du satte den fra deg om høsten. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nå har min Meaco D122FW stått på i en stor og kald kjeller i ca en mnd. og har tatt ned fuktigheten fra 70-75% til 30%. Hver annen dag har jeg tømt ut 7-8 liter vann men de siste 4-5 dagene er der bare kommet et par liter i bøtta tilsammen. Klimaet i kjelleren føles også mye bedre.

 

I de ukene den har gått på fullt så synes jeg den bråker en smule mye men slik må det nok bli når store mengder luft skal passere gjennom små kanaler, passer ikke i oppholdsrom i alle fall. Nå når den har giret seg ned er den nesten støyfri.

 

Suksess så langt :thumbsup:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Denne slangen, må den ha fall eller kan avfukteren stå på dørken med slangen oppi en vask f.eks?

 

Nå vet jeg forresten ikke om jeg trenger hele avfukteren, da det jo ble en helt annen båt enn den var tiltenkt.

 

Hvis det er Munters du lurer på, så kommer det kun varm "fuktig" luft ut av slangen (fleksibel ventilasjons slange ca Ø50),men det kan oppstå kondens inne i slangen, det er ikke så bra hvis vann renner tilbake inn i avfukteren, så det er fordel med fall hvis mulig. En løsning er å lage hull i slangen på laveste punkt slik at kondensvann kan dryppe ut. Jeg har sørget for fall på slangen under vinterlagringen kun for å være på den sikkre siden. Jeg har ikke sett noe kondens i slangen i vinter, så jeg tror ikke kondens problemet er stort.

Link to post
Share on other sites

Meaco må ha fall på slangen, der er ingen pumpe som pumper vannet ut.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

De billig-greiene fra Chlas er ikke til å stole på. Jeg kjøpte et digitalt for å måle i båten, og et slikt analog til pynt i båten. Menfør jeg rakk å ta de med til båten ble de liggende litt hjemme. De viste helt forskjellige verdier - og langt fra det som mitt litt mer ekslusive på veggen hjemme viser. "testet" disse i mer fuktighetbasert på tips fra betjeningen på Chlas (fuktig klut) - men det endte med at de tok begge i retur og gav meg to nye. Også disse ble levert inn, og jeg brukte opp pengene på noe annet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...