Jump to content

Redningsselskapet vil ha driftsstøtte fra Staten


Lotus

Recommended Posts

Vil ha statsstøtte med 800 millionar på bok

Redningsselskapet har 800 millionar kroner på konto, men vil likevel ha pengar frå staten når forbodet mot speleautomatar kjem.

 

bylinePrintOff.gif bylineMailOff.gif (NPK): – Vi håpar å få stønad slik at vi kan drive på det nivået vi er i dag. Det seier generalsekretær Øyvind Stene til NRK Sogn og Fjordane.

 

Tidlegare generalsekretær i selskapet, Anne Enger Lahnstein, såg tidleg at automatfesten neppe kunne vare. Dermed tok ho initiativet til eit fond som i dag er verdt godt over 800 millionar kroner. Likevel ynskjer Stene stønad frå Staten.

 

– Vi har oppfatta det slik at styresmaktene vil kome med ein kompensasjon. Utan den vil vi etter kvart kome i vanskar.

 

Departementet seier derimot at det ikkje kjem på tale utan vidare å gi fleire titals millionar kroner til ein organisasjon som har ein så velfylt konto. (NPK)

 

 

 

Kilde: Nationen

---------------------------------------------

 

 

Det er vel ikke unaturlig at en organisasjon som bruker en drøss penger på å utføre noe som den norske stat i utgangspunktet har forpliktet seg til gjennom bilaterale avtaler med andre kyststater bør få litt penger? For øyeblikket får NSSR ca 10% i statstøtte av sitt budsjett på ca 500 millioner. Det synes staten er akkurat passe. I tillegg tjener de netto ca 10 mill på RSSR. Likevel er det langt igjen når automatpengene forsvinner.

 

Bør staten være mer rundhåndet? De kan jo risikere å betale for hele kalaset hvis det utenkelige skjer at NSSR legger inn årene eller reduserer aktiviteten til det halve. En ting er i alle fall helt klart: Også NSSR må sette tæring etter næring. Greit med fond, men man kan ikke over tid bruke mer penger enn det man får inn. Konsekvensen er konkurs.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke noe problem med at NSSR mottar statsstøtte til driften, efter min mening er dette naturlig. Det å sørge for tygghet for sjøfarende er en statlig oppgave... Hvorvidt det har noen kroner på bok eller ei har ikke noe med saken å gjøre.. disse millionene holder jo knapt nok til et års drift av selskapet.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mener også det er naturlig at staten bidrar med en større del , spesielt nå som de ved å forby automater , har fratatt NSSR en stor del av inntektsgrunnlaget.

At de har penger på bok , burde da telle til deres fordel , og ikke være negativt..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Den kan neppe være en stalig oppgave å redde småbåteiere som har vann i bensinen eller har glemt å skifte impeller. Det er vel det det handler om? Statsstøtten NSSR får er ment til beredskap for skips og yrkestrafikk langs kysten . Småbåteierene må betale sin del av beredskapen , hvis de ønsker en slik.

 

 

Det er uvanlig stille og lite informasjon som lekker ut i automatsaken. Lotteritilsynet har iverksatt ytterligere tiltak, som forundrer meg noe. Tiltakene gjør motivet til å fjerne automatene mindre og staten får en dårligere sak. Jeg nevner nattestengte automater, seddelforbud og merking og advarseler om spilleavhengighet. Anken i rettsaken mellom automatbransjen og Staten faller i månedskifte februar/mars . Jeg er ikke helt sikker på at autmatforbudet blir iverksatt 01.07.2007, selv om Giske har sagt sitt og alt tyder på det.

 

Et avsatt fond kan ikke brukes til drift av redningsskøyter. Det blir som å sage over grenen man sitter på ..... Man faller garantert ned...

Link to post
Share on other sites

Et avsatt fond kan ikke brukes til drift av redningsskøyter. Det blir som å sage over grenen man sitter på ..... Man faller garantert ned...

 

Det har du helt rett i, HG. Men for politikere er det nok titt annerledes, siden det gjelder en helt annen logikk og fysikk for politiske vedtak enn hva det gjør i virkelighetens verden. Derfor vil statlig finansiering av NSSRs aktiviteter garantert dra inn dette forndet på en eller annen måte. Ingen finansminister vil sitte og finansiere driften og samtidig "bare se på" fondet uten å kunne gjøre noe med det. Garantert. Jeg eter havgapluen min hvis jeg tar feil her.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Den kan neppe være en stalig oppgave å redde småbåteiere som har vann i bensinen eller har glemt å skifte impeller. Det er vel det det handler om? Statsstøtten NSSR får er ment til beredskap for skips og yrkestrafikk langs kysten . Småbåteierene må betale sin del av beredskapen , hvis de ønsker en slik.

Vi snakker vel ikke om småbåteiere med ødelagt impeller eller vann i bensinen?

Vi snakker om alle som av en eller annen grunn har kommet i havsnød. Å ha en slik beredskap koster.

Da Fjord Champion fikk problemer utenfor Kristiansand, hadde man jo ingen annen beredskap enn en redningsskøyte. Skulle redningsskøytene også forsvinne, har man ingenting.

Sakset fra NSSR årsrapport 2005 (siste tilgjengelige)

Statistikk

6 328 oppdrag var resultatet i 2005. Av disse var 499

såkalte SAR (Search And Rescue)-oppdrag, delegert

av Hovedredningssentralen eller Lokal Redningssentral

(Politiet). SAR-oppdragene er betalt gjennom det årlige

tilskuddet fra Fiskeridepartementet.

101 fartøy er blitt berget og 5864 er assistert. Det

er grunn til å tro at mange av fartøyene som er blitt

assistert ville ha kunnet komme i vanskeligheter og blitt

definert som havarerte, om ikke redningsskøytene på

denne måten var kommet tidlig til og forebygget

 

 

 

 

Havgapet får det til å lyde som om NSSR kun er en barnepasser for fritidsflåten.

I så fall er det jo bare å legge ned hele Redningsselskapet uten at det får særlige konsekvenser?

 

Og om det neppe kan være en stalig oppgave å redde småbåteiere som har vann i bensinen eller har glemt å skifte impeller, er det da heller ikke en statlig oppgave å redde Severin Suveren som har gått seg vill på Hardangervidda?

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men for politikere er det nok titt annerledes, siden det gjelder en helt annen logikk og fysikk for politiske vedtak enn hva det gjør i virkelighetens verden.

 

Fortell oss litt om hvordan verden egentlig ser ut da herr Worse! Jeg mener siden de vi (du også!) har valgt ikke skjønner noe som helst av noenting!

 

Forøvrig er jeg i aller høyeste grad med på at noe av den skatten jeg betaler går til å drive NSSR! :flag:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og om det neppe kan være en stalig oppgave å redde småbåteiere som har vann i bensinen eller har glemt å skifte impeller, er det da heller ikke en statlig oppgave å redde Severin Suveren som har gått seg vill på Hardangervidda?

 

Sea King helikopterene står klare for å redde folk i nød , men de med tom tank eller har glemt matpakka når de er på fjellet , får ringe andre steder for hjelp.

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sea King helikopterene står klare for å redde folk i nød , men de med tom tank eller har glemt matpakka når de er på fjellet , får ringe andre steder for hjelp.

 

Så du mener at hvis du går tom for drivstoff ute på fjorden så må du klare å komme deg til land veed egen hjelp? Enkelt i en 50 fot cabincruiser! :headbang:

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Så du mener at hvis du går tom for drivstoff ute på fjorden så må du klare å komme deg til land veed egen hjelp? Enkelt i en 50 fot cabincruiser!

 

Nei nå misforstår du. Det er ikke en stalig oppgave å hente en 50 fot stor båt som er gått tom for diesel. Det kan redningsselskapet gjøre , men ønsker du tjenesten må du betale for den.

Link to post
Share on other sites

Så når staten betaler 10% av NSSR sitt budsjett, betyr det at 90% av oppdragene som utføres er å hjelpe småbåteiere med impellerskifte, ankere, drivstoffilert og andre trivialiteter som ikke staten skal belemres med å betale?

 

 

Men om 90% av tiden medgår til å vente på redningsoppdrag, er det vel greit å benytte tiden til litt nabohjelp til løsing av trivielle problemer?

 

Hva tror du hovedredningssentralens mannskaper gjør 90% av tiden? Brannmennene?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke noe problem med at NSSR mottar statsstøtte til driften, efter min mening er dette naturlig. Det å sørge for tygghet for sjøfarende er en statlig oppgave... Hvorvidt det har noen kroner på bok eller ei har ikke noe med saken å gjøre.. disse millionene holder jo knapt nok til et års drift av selskapet.

 

Enig med deg!

 

Hvis en skal dra retorikken med at det ikke er noen statlig oppgave å skape trygghet på sjøen....ja da får vi bare kvitte oss med 330 skvadronen, luftambulansene, etc. for de også redder til stadighet "privatpersoner" som har satt seg selv, gjerne forskylt i en vanskelig situasjon.

 

Hvis vi drar denne retorikken til ytterste konsekvens...Hvis en basehopper eller fjellklatrer sitter fast så kan han bare greie seg selv eller henge der til spott og spe fordi det ikke er noen statlig oppgave å hjelpe de???

 

Trøste og bære meg for et samfunn vi ville fått..

 

Klart det er en statlig oppgave å drive redning på land og vann, skulle bare mangle..

Link to post
Share on other sites

Jeg kan vel ikke se at staten har et ansvar for å fylle diesel på båten min om jeg går tom midtfjords? Ikke har de ansvar om impeller går istykker heller...

Hvis mine skattepenger i fremtiden skal gå til slikt blir jeg arg... :boxing::headbang: Det er jo derfor vi kan forsikre oss og betale medlemskap i organisasjoner som kan hjelpe oss når uhell som dette er ute, enten vi er på fjellet, langs veien eller på vannet.

 

Om det står om liv så skal det selvfølgelig være et statlig finansiert apparat stående klart til å redde oss alle...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette litt korttenkt da, Vikers? En "pan-pan" situasjon kan jo fort bli en "mayday" hvis ingen kommer til unnsetning i tide. Det må da være betydelig bedre å hjelpe til før det blir en ekte nødsituasjon av det; og hvorfor skal det i det hele tatt være en grense?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette litt korttenkt da, Vikers? En "pan-pan" situasjon kan jo fort bli en "mayday" hvis ingen kommer til unnsetning i tide. Det må da være betydelig bedre å hjelpe til før det blir en ekte nødsituasjon av det; og hvorfor skal det i det hele tatt være en grense?

 

Jeg ringer jo ikke brannvesenet/sykebil om jeg stopper opp for bensin eller pungterer på E-18? Hvis jeg har en fødende i bilen så gjør jeg selvfølgelig det. Om jeg er på vannet og diesel tar slutt og jeg ser at det kan bære rett i fjæra, så er det jo fare for livet og da er det jo en annen sak, og ikke en assistanse.... Er det vindstille og jeg ligger greit til, så er taxibåt, eller redningsbåt helt greit å ringe og betale for å bringe ut noen liter (og er man medlem og forsikret så blir det rimeligere).

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Bare sånn rent bortsett fra at det er en anelse småvittig, på en barnslig måte, så er det en krenkelse av opphavsretten. Man behøver ikke å være rakettforsker for å se hvilket billede de har stjålet for å lage montasjen. Det hadde vært kjekt om de anonyme navlebeskuerne som driver (-- reference to evil site removed --) hadde drevet sitt forum på lovlig måte.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Bare sånn rent bortsett fra at det er en anelse småvittig, på en barnslig måte, så er det en krenkelse av opphavsretten.

 

Jeg oppfatter SW som en person med en god porsjon lun humor og trodde faktisk ikke dette var støtende. Kanskje litt barnslig, men hvem er ikke det SW ? Det er kanskje noe i det at veslevoksne barn kan være en plage. Barnslige voksne er alltid en pest hehe

 

Et godt råd til SW. Kan du vitse og le av andre kan det være særs viktig å smile litt av seg sjøl en gang iblandt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...