Jump to content

Redningsselskapet vil ha driftsstøtte fra Staten


Lotus

Recommended Posts

Forstår jeg Lotus rett, mener han at Staten må forplikte seg til å finasiere NSSR, for å opprettholde en god berdeskap langs kysten.

Enten skjønner ikke Havgapet poenget, eller så ønsker han ikke å skjønne det. Staten skal ikke forplikte seg til å finansiere NSSR. Du vet vel hva staten har forpliktet seg til å opprettholde? Og den som forplikter seg til å opprettholde, forplikter seg også til å finansiere :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår vel hvor du står, Lotus. Du kjenner godt til hva man skal kreve av Staten . I det ene øyeblikk raser du over for høye havneavgifter i kommunale havner og sutrer over at næringslivet taper penger. Kommunale tjenester skal gå i null uansett, selv om det ikke er en kommunal oppgave. I det andre øyeblikk forlanger du at Staten skal finansiere en 24 timers beredskap for båtfolket året rundt. Ja, for det er vel fritidsflåten vi snakker om?

 

Disse tankene er typisk for FRP eller Høyrevelgere, som er selvstendig næringsdrivende . De er sjelden besjedene når staten skal finansiere goder for rikingene , men når skatten skal betales blir besjedenheten noe mer fremtredende.

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, for det er vel fritidsflåten vi snakker om?

Så fiskebåter og andre "nyttefartøyer" får altså ikke assistanse dersom de kommer i havsnød ? Det må jeg si var nytt for meg.

Disse tankene er typisk for FRP eller Høyrevelgere, som er selvstendig næringsdrivende . De er sjelden besjedene når staten skal finansiere goder for rikingene , men når skatten skal betales blir besjedenheten noe mer fremtredende.

Heller ikke visste jeg at alle Høyre og FrPvelgere var selvstendig næringsdrivende, man lærer stadig noe nytt....

 

Jeg skjønner ikke at det overhodet kan være tvil om at sjøredningstjeneste er en statlig oppgave i et land som Norge, eller i enhver kyststat for den del.

Link to post
Share on other sites

Disse tankene er typisk for FRP eller Høyrevelgere, som er selvstendig næringsdrivende . De er sjelden besjedene når staten skal finansiere goder for rikingene , men når skatten skal betales blir besjedenheten noe mer fremtredende.

 

Nå er vel politikk et ikke-tema her inne? Og det er vel å ta noe hardt i at halvparten av norges befolkning er selvstendig næringsdrivende.

 

Vet du hvor mye skatteprosenten er for selvstendig næringsdrivende?

Link to post
Share on other sites

ut ifra komentaren til sitatene dine v kystseiler , så bør du lese de om igjen.. han skriver da ikka at alle frp\høyrev er selvstendig næringsdrivene,

Joda, det er nettopp det han gjør. Dersom han ikke hadde hatt komma midt i setningen hadde meningen blitt en annen.

Men hvor mange H/FrP-velger som er selvstendig næringsdrivende er off-topic. Det som virkelig forundrer meg, er at noen i ramme alvor kan hevde at sjøredningstjeneste ikke er et statlig ansvar

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så fiskebåter og andre "nyttefartøyer" får altså ikke assistanse dersom de kommer i havsnød ? Det må jeg si var nytt for meg.

 

For dem er svaret hovedredningssentralen og Sea King helikopterene står klare døgnet rundt. Jeg gjentar at NSSR mottar 50 mill kroner + inntekter fra båtregisteret og det er det staten er villig til å betale NSSR for beredskapen. Nå er det viktig å få med seg at det er flere enn NSSR som kan bistå ved ulykker.

 

 

Forøvrig tror jeg neppe særlig mange småbåteiere har behov en 24 timers beredskap året rundt . Jeg formoder at Lotus taler fritidsbåteierenes interresser og ikke yrkesfiskere og andre som driver kommersiell virksomhet på havet

 

Selvsagt består ikke alle H og FRP av selvstendige næringsdrivende, men felles for dem er at de forvalter statens penger som fulle sjømenn på bar. :lol:

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For dem er svaret hovedredningssentralen og Sea King helikopterene står klare døgnet rundt.

Men disponerer hovedredningssentralen båter som egner seg til sjøredningstjeneste ? Et helikopter er av liten nytte dersom en f.eks har en tankbåt med motorhavari som driver mot fjæresteinene.

Jeg gjentar at NSSR mottar 50 mill kroner + Forøvrig tror jeg neppe særlig mange småbåteiere har behov en 24 timers beredskap året rundt . Jeg formoder at Lotus taler fritidsbåteierenes interresser og ikke yrkesfiskere og andre som driver kommersiell virksomhet på havet

Kan godt være at Lotus taler fritidsbåteierenes interesser, men i dette tilfelle vil jeg påstå at alle som ferdes på sjøen har felles interesse, enten de er fiskere, sjømenn i kommersiell skipsfart eller fritidsbåteiere.

Link to post
Share on other sites

Tror du har misforstått Havgapet.

 

1. Norge trenger en beredskap langs kysten

2. Det er en statlig oppgave å sørge for tilfredsstillende beredskap

3. Beredskapen koster X kroner pr år og utføres av NSSR

4. Staten bevilger 50 mill. til beredskapen

5. Det er et gap mellom hva beredskapen koster og hva staten bevilger.

 

Dermed har man to valg:

 

1. Redusere beredskapen

2. Bevilge mer penger for å utjevne gapet og opprettholde dagens beredskap.

Link to post
Share on other sites

Men disponerer hovedredningssentralen båter som egner seg til sjøredningstjeneste ? Et helikopter er av liten nytte dersom en f.eks har en tankbåt med motorhavari som driver mot fjæresteinene.

 

 

Og tankbåten kan reddes av en av NSSR's redningsbåt på 60 fot og 6-700 hk i kjelleren i stiv kuling.. Mener ikke det Vestkystseiler?

 

Staten har ansvaret og står helt fritt til å velge hvilken form de ønsker. NSSR er med i beredskapstroppen og mottar et honorar på 50 mill ++. NSSR redningsbåter egner seg kun til mindre redningsoppdrag. Avslår selskapet dette tilbudet, tror jeg de har tapt . Da må de satse på sommerberedskap for fritidsflåten noe de mestrer på en utmerket måte. (Mai - sept)

Link to post
Share on other sites

Og tankbåten kan reddes av en av NSSR's redningsbåt på 60 fot og 6-700 hk i kjelleren i stiv kuling.. Mener ikke det Vestkystseiler?

Nei, det var kanskje et dårlig eksempel. Men hva om vi bytter ut tankbåten med en 30 fots fiskebåt ? Poenget mitt er at jeg kan ikke skjønne at det er mulig å ha en effektiv sjøredningstjeneste bare basert på bruk av helikopter. Helikopter kan ikke brukes til sleping. Vær og siktforhold kan umuliggjøre bruk av helikopter. Uten at jeg har tall for det, vil jeg også anta at et helikopter er adskillig dyrere å operere enn en redningsskøyte. Derfor vil det ikke være kostnadseffektivt å benytte helikopter til oppdrag der en redningsskøyte kunne gjort nytten.

Staten har ansvaret og står helt fritt til å velge hvilken form de ønsker. NSSR er med i beredskapstroppen og mottar et honorar på 50 mill ++. NSSR redningsbåter egner seg kun til mindre redningsoppdrag. Avslår selskapet dette tilbudet, tror jeg de har tapt . Da må de satse på sommerberedskap for fritidsflåten noe de mestrer på en utmerket måte. (Mai - sept)

Og da må staten på en eller annen måte sørge for at tomrommet etter NSSR blir fylt. Og det kan fort koste masse penger.

Link to post
Share on other sites

Og tankbåten kan reddes av en av NSSR's redningsbåt på 60 fot og 6-700 hk i kjelleren i stiv kuling..

 

Tullprat igjen, havgapet. Denne linken er bare en av mange eksempler på at hurtighet og størrelse på skøytene er ofte helt avgjørende.

 

Og hvilke båttyper mener du da er bedre og hvorfor? Og hvor får du tak i de med rutinert og kvalifisert mannskap? Og hva mener du det skulle ha kostet?

 

De som er interessert i andre lands beredskap, kan jo lese litt her.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Og tankbåten kan reddes av en av NSSR's redningsbåt på 60 fot og 6-700 hk i kjelleren i stiv kuling.. Mener ikke det Vestkystseiler?

 

Slike redninger ville bestått av samarbeid mellom flere skip.

 

De nye redningsskøytene har ikke 6-700 hk i kjelleren, de ligger på 3000Kw.

 

I en redningsaksjon via HRS, så er deres ansvar kun MENESKENE ombord i skip eller instalasjoner, når disse er plukket opp av skip eller helikopter så avslutter HRS oppdraget og ansre instanser overtar.

Link to post
Share on other sites

For en enkel sjel som meg så synes jeg denne listen tatt fra NSSR sin hjemmeside sier noe om at NSSR dekker et nødvendig behove både for fiskeflåten, fritidsbåtflåten såvel som annen kommersiell virksomhet på sjøen:

 

Fartøy assistert i 2006

 

Fiskefartøy 1136 (1287)

 

Lastefartøy 1787 (2231)

 

Passasjerfartøy 135 (149)

 

Fritidsfartøy 2320 (2053)

 

Annet 171 (144)

 

Jeg kan ikke være med på å lage dette til en partipolitisk diskusjon selv om jeg er tillitsvalgt i et av de partiene som (-- reference to evil site removed --) ser ut til å forakte (det er ikke FrP).

 

Norge er en kystnasjon (ta en titt på kartet), støtte til NSSR er god distriktspolitikk både direkte (sysselsetting i utkantnorge) og indirekte (skaper trygghet) og NSSR er med på å være en beskytter av sårbar natur ved en 24/7 beredskap.

 

Et oppegående sjøredningstjeneste synes jeg bør være et fellesansvar og da må også staten på banen og ta ansvar. At denne sjøredningstjenesten også ivaretar enkeltmennesker og fritidsbåter er vel nesten for en bonus å regne.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke være med på å lage dette til en partipolitisk diskusjon selv om jeg er tillitsvalgt i et av de partiene som (-- reference to evil site removed --) ser ut til å forakte (det er ikke FrP).

 

Kan ikke partiet ditt være litt modige da og gå ut å støtte en skatteskjerping på de med høye inntekter, slik at det blir penger til nettopp slike viktige formål som redningstjeneste. Tro nå ikke at det bare er NSSR som trenger penger . Sakene står i kø, så det er bare å åpne pengesekken. Men Mouche, da får H-pipa garantert en annen låt. FRP og H har tradisjon for å sette ting ut på anbud og de billigste skal ha oppdraget eller de som ønsker å kjøpe en tjeneste skal ha valgfrihet. Å ha flere aktører skjerper konkurransen. Da kan flybridgebåten som har gått på skjær i Blindleia velge hvilket selskap vedkommende ønsker assistanse fra. Han/hun står fritt til å velge det beste eller det billigste

 

Sett at Staten får en merutgift på 300 mill når man går for Mouche/Lotus/Lasse's forslag ved å øke driftsstøtten til NSSR. Hvor tar man disse pengene fra?

 

Jeg er kanskje en enkel sjel jeg også, men har man liggende 300 mill både her og der eller blir det snakk om omprioriteringer. ( forklar meg/oss vanlige Mouche hvordan dette gjøres)

 

Hvilke områder kan man i tillfelle omfordele fra ?

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil gjerne ha meg frabedt at du HG inkluderer meg inn i hva du mener er "oss vanlige". Tror slettes ikke du snakker for flertallet her, og slettes ikke for meg. Når du gaper, så snakk for deg selv, og kun for deg selv er du snill.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil gjerne ha meg frabedt at du HG inkluderer meg inn i hva du mener er "oss vanlige". Tror slettes ikke du snakker for flertallet her, og slettes ikke for meg. Når du gaper, så snakk for deg selv, og kun for deg selv er du snill.

 

:lol::lol::lol:

 

Auda, jeg antok i et ubevoktet øyeblikk at du var en av oss vanlige. SORRYYYY

 

 

Men, her kan du, Vikers, lese litt om noen H-velgere. De gir tydeligvis blanke i både NSSR og statsstøtten og har andre planer . Hvor skaffer Mouche pengene fra mon tro? Mouche får trolig ingen hjelp av sine egne. Flytter penger

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke helt se hva dette har med båt og båtliv å gjøre, gapet? Dette er jo renspikket politikk, noe vi har en regel om at vi ikke diskuterer her på BP.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Sett at Staten får en merutgift på 300 mill når man går for Mouche/Lotus/Lasse's forslag ved å øke driftsstøtten til NSSR. Hvor tar man disse pengene fra?

 

Jeg er kanskje en enkel sjel jeg også, men har man liggende 300 mill både her og der eller blir det snakk om omprioriteringer. ( forklar meg/oss vanlige Mouche hvordan dette gjøres)

 

Hvilke områder kan man i tillfelle omfordele fra ?

AS Norge går nå med snart 300 milliarder i overskudd pr. år og pengebingen er om 2 år på 2000 milliarder.

Penger er intet problem.

300 millioner er omtrent det overskuddet staten drar inn på 1/3 døgn. Inntektene er selvfølgelig mye, mye større. Dette er overskuddet når statsbudsjettets utgifter er betalt.

 

Så ved å bruke 0,00000 et eller annet% av årets driftsoverskudd, kan de dekke inn hele mellomlegget.

 

Verre er det ikke. men 0,00000 et eller annet er kanskje litt i meste laget for å ha en sjøredningstjeneste som ikke er avhengig av kakebaking, tombola og ullsokkstrikking.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Og du har selvsagt sjekket at det er bred enighet i de politiske partier at det er ok å bruke avsatte fond som pompes inn i den norske økonomien. Eller gjør du kun et unntak for NSSR, slik at de får til driften. Kanskje du er den gode Samaritan som alltid stiller opp for alle som trenger penger . Det blir drept over 300 på veiene årlig . Bør veistandarden være en prioritet før NSSR eller betyr det at du har penger både til, veier , skoler ,sykehus, eldreomsorg som formlig skriker etter penger.

 

Jeg tror det bare er snakk fra Lotus , siden jeg minnes han sutret over å måtte betale kr 150 til kommunen for en gjesteplass midt i byen i fellesferien . Altfor dyrt var din påstand . Det var ditt bidrag til fellesskapet .

 

Ja, det blir alltid litt enklere å bevilge bort noen skattemillioner man ikke har noe forhold til. Jeg tror faktisk FRP deler ditt syn Lotus.

Link to post
Share on other sites

Det virker ikke som du helt har kontroll på politikken og forskjellen mellom konservative og sosialister, Havgapet. Lynkurs: De konservative vil la deg beholde mest mulig av penga dine selv og la deg betale for alt mulig av tjenester du måtte trenge, mens sosialistene vil ta mest mulig av penga dine og så gi deg gratis offentlige tjenester etter inntekt og behov. Sånn helt på spissen selvfølgelig.

 

Generelt virker det ikke som om du har tatt innover deg at AS Norge renner over av penger som ikke brukes og at det faktisk er forskjell på millioner og milliarder og at det er forskjell på å bruke penger til å investere og å bruke penger til forbruk.

 

Så må jeg bare beklage at jeg ikke har fått med meg at det er gjestehavnpriser og debattantenes personlige politiske preferanser vi diskuterer.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Det er klart gaapet har mer enn rett her. Den småredningen som NSSR gjør når de ikke ligger ved kai og drikker kaffe, bør finansieres ved hjelp av magi, hekleduker og lefse på julemesser, eller aller helst tigging per telefon. Det er simpelthen ikke plass til mer i statsbudsjettet :smiley:

 

Nei, jeg har heller ikke lest noen av årsrapportene til NSSR :cheers:

 

(spøk til side: Mistet for litt siden to slektninger (yrkesfiskere) i en bråttsjø. NSSR var blant de første som var på pletten for å lete etter dem. Vi har simpelthen ikke råd til å la beredskapen bygges ned. Det er statens problem mer enn NSSR's)

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Lotus tror at redningtjeneste er et ene og alene statlig ansvar ? Det er et nasjonalt ansvar basert på kommunalt , statlig og frivillig samarbeid, basert på dugnad. NSSR er en frivillig organisasjon som må ta konsekvensen av det og ikke tro at de er et statlig organ som kan få tilført statlige midler til hele driften . Staten har avsatt 50 mill og dugnad må eventuelt dekke resten. Enten får Lotus melde seg på dugnad eller betale seg fra det i form av høyere egenandeler og høyere kontigent.

 

 

http://www.redningsnett.no/text/view/1551.html

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...