Jump to content

Redningsselskapet vil ha driftsstøtte fra Staten


Lotus

Recommended Posts

Uansett hvordan situasjonen økonomisk er for redningsselskapet så bør Staten inn med driftstilskudd dersom tjenesten skal opprettholdes kysten rundt.

 

Er glad hver gang jeg møter disse stolte skutene på vår vei.

 

 

Gledelig at oppfatningen om NSSR har snudd igjen. For bare noen måneder siden ble de dømt nord og ned. Båteiere kan selvsagt ønske seg et statsfinansiert NSSR. Problemet er at det neppe finnes noen politikere som mener det samme ( kun FRP i opposisjon :puke: ). Jeg har ingen statestikk på hva NSSR's redningsoppdrag går ut på, men vil anta at 90 % er slepeoppdrag eller bistand ved motorstopp innaskjærs. Det blir i tilfelle helt håpløst om dette skulle være en statlig oppgave. De fleste båteiere var enige i når inntektene til NSSR skulle fjernes. Da må de også være villige til å ta opp lommeboka, hvis ønsker hjelp og bistand ute i skjærgården. Sier man A må man svare B

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

- NSSR skriver: Nye grupper uerfarne båtførere kjøper fritidsbåter som er større og går fortere uten at de har nødvendig kunnskap og respekt for utfordringene de møter på sjøen.
Skal vel ikke se bort fra at mange av redningsoppdragene skyldes sitatet over? NSSR får et statlig tilskudd på 50 millioner for å opprettholde bedredskap langs kysten ( ned fra 60 til 50 mill). Reduksjonen av statlige midler kan ligge i at selskapet fikk drive Småbåtregisteret som kompensasjon for redusert tilskudd ?

 

 

Det hadde vært kjekt om de anonyme navlebeskuerne som driver (-- reference to evil site removed --) hadde drevet sitt forum på lovlig måte.

 

Det var da fælt som du er på krigstien idag da , SW. Det hender noen har litt lo i navelen vet du og da må noen gjøre oppmerksom på det.. PS... Blondinene avskyr forresten menn med lo i navelen... :lol::lol:

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg oppfatter SW som en person med en god porsjon lun humor og trodde faktisk ikke dette var støtende.

 

Nei, jeg lar meg ikke støte av slikt. Jeg har bedre ting å bruke tiden på. Det er isfritt her vest, vet du :yesnod:

 

 

Det var da fælt som du er på krigstien idag da , SW.

 

Nei, jeg er ikke på krigsstien, det er jo fredag og allting!! :seeya: Frykt ikke...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Båteiere kan selvsagt ønske seg et statsfinansiert NSSR. Problemet er at det neppe finnes noen politikere som mener det samme

Der tar du feil. Båteierne ønsker seg ikke et statsfinansiert NSSR. Båteierne ønsker seg en statsfinansiert redningstjeneste til sjøs etter samme modell som på land. Litt teit at en viktig del av Norges maritime redningsberedskap skal være avhengig av tombola, ullsokkestrikking og kakelotterier.

 

Det er utvilsomt en kystsstats oppgave å ha en adekvat sjøredningstjeneste. Da er det den samme stats oppgave å finansiere tjenesten. Rett meg hvis jeg tar feil, men kongeriket har vel ikke en eneste statlig redningsbåt av noe slag? -Hvis man da ikke vil bruke et 20.000 tonns militært kystvaktskip.

 

Er du av den oppfatning at staten kan drive en god sjøredningstjeneste for 50 millioner? Så naiv er du vel ikke?

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rett meg hvis jeg tar feil, men kongeriket har vel ikke en eneste statlig redningsbåt av noe slag? -Hvis man da ikke vil bruke et 20.000 tonns militært kystvaktskip.

Lotus

Kystvakten bistår i forskjelleige situasjoner på sjøen, selv har jeg blitt slept av kystvaktens mobb til næmeste havn midt på natta. Dette var oxo kostnadsfritt. :wink:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror private redningsselskap må finne seg i å selge lodd, ha innsamlingsaksjoner, motta gaver,ta betalt for oppdrag og kreve inn medlemmsavgifter for å overleve ..Det er slutt på den tiden da man kan velte utgiftene over på staten , for alle vet jo hvor forlokkende det er med skattereduksjoner..

 

Skal vi tenke i de baner Lotus gjør, hvor statlige og kommunale tjenester skal være så billige som mulig og aldri drives med fortjeneste , blir økonomien vanskelig ( les gjestehavner)

 

I det ene øyeblikk skal kommunen stille med billige gjesteplasser og i det andre skal Staten taue inn båter med vann i dieselen, tette filtre eller flate startbatterier. Sorry Lotus , men hadde det vært for 30 år siden så kanskje...

 

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.340697

 

Sverige:

Basert på frivillighet

For å drive en redningsstasjon må man ha minst 20-25 frivillige. Disse inngår i forskjellige besetninger, som skal rykke ut når alarmen går.

Selskapet drives uten statlige midler, og har 34 000 medlemmer som støtter opp økonomisk om virksomheten.

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal vi tenke i de baner Lotus gjør, hvor statlige og kommunale tjenester skal være så billige som mulig og aldri drives med fortjeneste , blir økonomien vanskelig ( les gjestehavner)

 

Kommunale tjenester skal være så billige som mulig og ikke drives med fortjeneste - det er vedtatt av Stortinget! Kommunene må kunne dokumentere at den avgift du betaler for f.eks vann, kloakk, renovasjon, pipefeiing osv. gjøres etter selvkostprinsippet!

 

Forøvrig 100% enig med Lotus i at en sjøredningstjeneste burde vært statlig finansiert! Det burde være nok med en liten tit på Norgeskartet for å skjønne hvorfor?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Forøvrig 100% enig med Lotus i at en sjøredningstjeneste burde vært statlig finansiert! Det burde være nok med en liten tit på Norgeskartet for å skjønne hvorfor?

 

:sailing:

 

Røde Kors må selvsagt sidestilles med NSSR. De driver utstrakt nød og hjelpearbeid og har 24 timers beredskap over hele landet . De innehar mye utsyr og har høy kompetanse og er en svært viktig organisasjon ved ulykker og redningsoperasjoner. Kanskje vitigere enn NSSR.

 

 

Da spør jeg Lotus og Mouche : Bør Røde Kors være statlig finansiert?

Link to post
Share on other sites

Snakker vi om samme ting hele tiden her?

Skal vi REDDES, eller skal vi HJELPES?

 

Jeg er jo helt enig at situasjoner som oppstår på kysten som kan sette liv og helse i fare, og forsåvidt eiendom, det bør være en selvfølge at vi har et "nødnummer å ringe".

Men er hva vi diskuterer de situasjoner hvor båtfolk trenger hjelp til hva som kan oversettes til flatt batteri, pungtering, tom tank etc på landeveien - så er jeg ikke like skråsikker på at det nødnummeret skal være det samme. Det er jo ikke det på veien, så jeg ser ikke grunnen til at det skal være det på vannet.

Men fare for liv og helse så ringes 113 på veien - ved tekniske problemer så har vi Falken, Viking ++ og organisasjoner som NAF og lignende. Vi kan også forsikre oss, slik at denne type hjelp kun koster en liten egenandel - dette bør også være malen for sjøen er nå min mening.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Tror også vi snakker om ulike ting. Årsaken er nok at NSSR driver begge tjenester. Men sålenge de har en klar prioritering - og det har de nok - så er det vel greit. Svjv kan du også hente brannvesen til å få katten ned fra et tre dersom den ikke greier det selv og brannvesenet ikke mister beredskapen.

Link to post
Share on other sites

Strengt tatt så dreier jo også det seg om liv... :wink:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hele tiden snakket om NSSR, som bistår fritidsbåteiere med hjelp fra å dykke etter et mistet anker eller hjelp til å fjerne tau fra propellen og slep til nærmeste verksted eller brygge. NSSR skal også bistå ved alvorligere redningsoperasjoner og det betaler Staten kr 50 mill i året for + inntekt fra Båtregisteret.

 

Vi har en rekke andre private redningsselskap som Falck Redning, Viking Redningstjeneste , Naf Redningstjeneste og disse får ikke 5 øre i bidrag fra Staten. De har dykkere , redningsbåter og annet utstyr med 24 timers beredskap året rundt

 

 

Er man i ytterste nød kontakter man...

 

http://www.hovedredningssentralen.no/

 

Kan Lotus og Mouche redegjøre for hvilke organisasjoner som bør ha statlig finansiering og hvilke som ikke bør ha?

Link to post
Share on other sites

Så det du mener er at de 20millionene vi småbåteiere betaler i årsavgift ikke skal komme tilbake til oss? Vi skal betale for at et Tyrkisk skip går på grunn :headbang:

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Røde Kors må selvsagt sidestilles med NSSR. De driver utstrakt nød og hjelpearbeid og har 24 timers beredskap over hele landet . De innehar mye utsyr og har høy kompetanse og er en svært viktig organisasjon ved ulykker og redningsoperasjoner. Kanskje vitigere enn NSSR.

 

Da spør jeg Lotus og Mouche : Bør Røde Kors være statlig finansiert?

 

Når Røde Kors driver nødarbeid så tenker jeg på den hjelp de driver i utlandet. Her er jo både staten og frivillige organisasjoner på banen. Nok av eksempler på at mange kokker gir mye søl! Det har fremkommet mye om dett i forbindelse med tsunamikatastrofen hvor hundrevis (!) av frivillige og statlige organisasjoner fra hele verden snublet i beina på hverandre og uten at særlig mye hjelpearbeid ble utført!

 

I Norge så opplever jeg at Røde Kors er et supplement til de statlige tiltak som finnes. Noe alternativ, eller supplement, til NSSR har vi vel ikke?

 

Vi kan sikkert ha en laaaang diskusjon om det er rimelig at en båtfører som slipper opp for bensin skal få hjelp, eller ikke, gratis eller mot betaling, av en statlig finansiert redingstjeneste, men for meg er det helt greit at detter er gratis uansett. Alternativt mot en egenandel på noen hundre kroner. Bedre å være litt "rause" enn å brødfø en masse advokater som skal krangle om den og den hjelpetjenesten er verdig avgiftsfritak eller en egneandel og hvis så, hvor mye! Bortkastet bruk av overbetalt arbeidskraft!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når Røde Kors driver nødarbeid så tenker jeg på den hjelp de driver i utlandet. Her er jo både staten og frivillige organisasjoner på banen. Nok av eksempler på at mange kokker gir mye søl! Det har fremkommet mye om dett i forbindelse med tsunamikatastrofen hvor hundrevis (!) av frivillige og statlige organisasjoner fra hele verden snublet i beina på hverandre og uten at særlig mye hjelpearbeid ble utført!

 

I Norge så opplever jeg at Røde Kors er et supplement til de statlige tiltak som finnes. Noe alternativ, eller supplement, til NSSR har vi vel ikke?

 

 

:sailing:

 

Tsunamikatastrofen blir noe voldsomt i denne forbindelsen. Vi snakker om å redde en fritidsbåt ute i skjærgården. For det er vel det vi snakker og ikke naturkatastrofer eller store tankfartøy. Når du forbinder Røde Kors med hjelp i utlandet, kan du ikke ha fått med deg at organisasjonen er en av de viktigste aktørene her hjemme. De bistår i nesten alle redningsoppdragene og er ofte de første politiet kontakter.

 

Jeg spør igjen. 1.Hvilke redningsselskaper/ organisasjoner bør være statsfinansiert?

Link to post
Share on other sites

havgaaaapet

 

La oss holde oss til hva denne diskusjonen dreier seg om nemlig NSSR. For meg er det båtrelatert. Hvis vi skal snakke om Kirkens Nødhjelp, Amnesty osv osv så tar vi (du) dette heller i Off Topic sidene?

 

Jeg er for statlig støtte av NSSR, synes det er god distriktspolitikk også! :yesnod:

 

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er egentlig et vanskelig spørsmål siden NSSR utfører flere typer tjenester hvorav noen burde vært offentlige og andre burde vært betalt av bruker gjennom forsikringsordninger o.l.

 

Mange tror at assistanse fra NSSR ved f.eks tau i probell o.l er gratis men det er ikke gratis. NSSR sender regningen til ditt forsikringsselskap.

Link to post
Share on other sites

havgaaaapet

 

La oss holde oss til hva denne diskusjonen dreier seg om nemlig NSSR. For meg er det båtrelatert. Hvis vi skal snakke om Kirkens Nødhjelp, Amnesty osv osv så tar vi (du) dette heller i Off Topic sidene?

 

Jeg er for statlig støtte av NSSR, synes det er god distriktspolitikk også! :yesnod:

 

:sailing:

 

Ok, men jeg får noen problemer når du snakker om Tsunamikatastrofen , Amnesti og Kirkens nødhjelp... Har jeg nevnt dem??

 

Jeg prøvde litt billedlig å forklare at det finnes mange redningsorganisasjoner og dets medlemmer, som sikkert ønsker en statlig finansiering. Man kan ikke favorisere NSSR og la de andre klare seg sjøl. Svaret er heller å gi alle et statlig bidrag, utfra antall medlemmer og hvilken beredskapform de har..... Eller at ingen får en dritt og må klare seg sjøl og bevise at de har livets rett.

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok, men jeg får noen problemer når du snakker om Tsunamikatastrofen , Amnesti og Kirkens nødhjelp... Har jeg nevnt dem??

 

Nei, ser at jeg kanskje har misforstått deg noe, og derfor svart på/kommentert noe annet enn hva du hadde i tankene!

 

For meg er det stor forskjell på NSSR og Røde Kors (også kommentert av andre) og kan ikke se at støtte til NSSR skal automatisk utløse støtte til "alle andre" (hvem enn de er).

Har heller ikke noe problem med en løsning hvor de som får hjelp av NSSR (direkte eller indirekte via forsikringen) må betale en egenandel for den hjelp de mottar.

Det viktigste må vel være at vi har, og fortsatt skal ha, en velfungerende sjøredningstjeneste som alle kan stole på er der når/hvis behovet oppstår.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde litt billedlig å forklare at det finnes mange redningsorganisasjoner og dets medlemmer, som sikkert ønsker en statlig finansiering. Man kan ikke favorisere NSSR og la de andre klare seg sjøl. Svaret er heller å gi alle et statlig bidrag, utfra antall medlemmer og hvilken beredskapform de har..... Eller at ingen får en dritt og må klare seg sjøl og bevise at de har livets rett.

Hørt om outsourcing? Det innebærer at man som ansvarlig for en tjeneste setter denne ut til en 3. part og lar denne utføre tjenesten mot en avtalt godtgjørelse.

 

Private bedrifter gjør det stadig vekk, statlige foretak også.

Når staten gjør det, betaler staten altså bedrifter og organisasjoner for å utføre en tjeneste som i utgangspunktet er statens ansvar. Det betyr at hvis ikke staten betalte noen for å gjøre oppgaven, måtte de ha organisert oppgaven selv og dekket utgiftene selv.

 

La det være helt klart: Staten har ansvaret for en adekvat sjøredningstjeneste. På samme måte som de har ansvaret for en tilsvarende landbasert redningstjeneste, helestjenester, politi, forsvar osv.

 

Nå har vi altså NSSR som utfører en del statlige oppgaver. Snaue 10% av oppgavene er såkalte "search and rescue"- oppdrag direkte delegert av hovedredningssentralen. For selve oppdraget får de dekket hver krone. Fint. Statlig kjøp av tjenester - på et område der staten har det overordnede ansvaret for en fungerende tjeneste og bærer kostnadene ved denne.

 

Men hva med døgnberedskapen 365 dager i året? Burde man ikke også få betalt for denne all den tid det er statens ansvar å ha en adekvat sjøredningsberedskap? Redningsskøytenes beredskap er basert på døgnkontinuerlig og helårig lyttevakt. De fast ansatte mannskapene bor om bord for å kunne rykke ut på kort varsel. Turnus- og vaktperioden er på fire uker. 56 stasjoner blir betjent gjennom året. Rundt 30 av disse er helårsstasjoner, mens de øvrige blir bemannet i forbindelse med sesongfiskeriene og høysesongen for fritidsbåtflåten. Størst innsats av ressurser på årsbasis har Redningsselskapet i den nordlige delen av landet, mens beredskapen i Sør-Norge økes i sommerhalvåret.

 

Det er klart at slike ting koster. Det er like klart at det er statens oppgave som kystnasjon å he en slik beredskap. Spørsmålet blir da hvem som skal betale.

 

Siden staten bare i begrenset grad vil dekke kostnadene, betyr det at de oppgaver som brukerne ikke betaler for direkte via sitt forsikringsselskap eller sitt medlemskap i Kystpatruljen, må dekkes av selskapet selv. Og hvordan skjer dette? Ved hjelp av lotterier, kakeslag, spilleautomater, frivillig arbeide osv.

 

Når staten har betalt for sine "Search and Rescue"-oppdrag, forsikringsselskapene har betalt for sine kunders assistanse, brukerne selv har betalt sine små tjenester av ymse slag via sitt medlemskap og staten har gitt sine 50 millioner i direkte driftsstøtte, mangler det fortsatt ca 300 millioner.

 

For øyeblikket er disse 300 millionene dekket opp av 300.000 automat-junkies. Det store spørsmålet er imidlertid: Hvem betaler når disse inntekter bortfaller?

 

- Staten som øverste ansvarlig for sjøredningsberedskapen?

- De som blir reddet betaler det aksjonen kostet?

- NSSR finner en ny inntekstkilde i privatmarkedet når automatene bortfaller?

 

Andre alternativer finnes dessverre ikke.

 

 

I Norge er det slik at når du havner på intensiven og kirurgen står der med kniven klar til å lappe deg sammen, er ikke hans første spørsmål: "Hvem betaler for dette?" Han vet nemlig at den som er ansvarlig for beredskapen betaler. I Norge er det slik at fellestjenester betales av staten via fellesskapet. Betaler ikke staten det en fellestjeneste koster, er det i praksis bare to valg: La brukeren selv betale for tjenesten eller la være å tilby tjenesten.

 

Jeg synes faktisk NSSR skal legge ned den delen av virksomheten som er en statlig oppgave, men som staten ikke ønsker å betale for. Vil ikke staten betale fullt ut for døgnkontinuerlig og helårig lyttevakt, fast ansatte mannskapene og utrykning på kort varsel, så er det bare å legge ned tjenesten.

 

Det er ikke NSSR som er øverste ansvarlig for redningsberedskapen, det er staten ved hovedredningssentralen. Da får staten være sitt ansvar bevisst og betale hva det koster.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke NSSR som er øverste ansvarlig for redningsberedskapen, det er staten ved hovedredningssentralen. Da får staten være sitt ansvar bevisst og betale hva det koster.

I årets statsbudsjett har vi jo allerede sett tendensen til det. Regjeringen flyttet penger fra NSSR til kystvakta. Regjeringen ønsker med andre ord at kystvakta skal overta for redningsselskapet. At det vil føre til lavere sikkerhet langs kysten er en tragisk konsekvens. I dag drives NSSR som en blanding av "komerisell" og frivillig virksomhet. Det er ren idioti å tro at det er mulig å opprettholde den frivillige delen uten den "komeriselle".

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Forstår jeg Lotus rett, mener han at Staten må forplikte seg til å finasiere NSSR, for å opprettholde en god berdeskap langs kysten. En ikke uvanlig tanke at Staten skal øse ut penger, når et behov melder seg. Jeg tror og har trodd hele tiden, at NSSR må finne seg i å stille likt med de øvrige aktørene innen redningstjeneste. De mottar et tilskudd på 50 mill for beredskapen (+ Båtregisteret), noe Staten har vurdert som en passe godtgjørelse . Vil fritidsbåteiere ha en 24 timers beredskap 365 dager i året innaskjærs, må de ta opp lommeboka og betale det det koster. Idretten mottar store inntekter fra Spill og automater, som går til barn og ungdom. Båteierene har , hvis jeg har forstått det riktig , ikke lenger et ønske om disse pengene. Da blir det helt feil hvis de vegrer seg når regninga kommer og roper på Staten.

 

 

Jeg er nesten sikker på at hvis Lotus hadde vært en fjellmann, hadde han ropt på et statlig finasiert Røde Kors redningstjeneste. For behovet er jo tilstede der også ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...