Jump to content

Redningsselskapet vil ha driftsstøtte fra Staten


Lotus

Recommended Posts

Poenget mitt er at "normale" aktiviteter som kystpatruljen driver med i sommer måneden f.eks eskortetjenste ikke nødvendigvis er noe som skal finansiseres over statsbudsjettet.. Dette bør være bruker finansiert.... Siden vi er fritatt for særavgifter, så bør dette finansieres av brukerne.

 

Problemet er vel kanskje at det ikke bare er aktivitetene til Kystpatruljen som må være finansiert. Det er beredskapen som ligger til grunn for både kystpatruljen og alle de andre tjenestene som opereres. Eskorten i seg selv er jo ikke særlig kostbar, men å ha båter liggende å vente på å utføre eskorte er kostbart.

 

Forøvrig er jeg jo forholdsvis enig med deg, så jeg trenger vel ikke trekke det ned i detaljer :)

Link to post
Share on other sites

Hmm.

 

Hvor stor må en båt være for å utføre sikkert slep på en 37-fots seilbåt i frisk vind?

 

Jeg har observert denne båttypen slepe en 42 fots seilbåt i liten kuling, mot vind og bølger, uten problemer. Har også selv blitt slept av samme båttypen, med 25-30 sekundmeter vind, tilhørende bølger samt 3-4 knops strøm midt imot. Jeg måtte faktisk kalle dem opp på VHF og be om redusert fart da jeg var redd for at båten min ikke tålte påkjenningene. Da gjorde vi 10 knop, og så fort har aldri min 30 fots seilbåt beveget seg, verken før eller senere. Jeg glemte å spørre om hva som sto i kjelleren til kystvaktbåten, men det må være rimelig heftige greier. Er det noen som vet det ?

Link to post
Share on other sites

Problemet er vel kanskje at det ikke bare er aktivitetene til Kystpatruljen som må være finansiert. Det er beredskapen som ligger til grunn for både kystpatruljen og alle de andre tjenestene som opereres.

 

Hvis inntektene til Kystpatruljen kun dekker de variable kostnadene knyttet til driften av denne (Kystpatruljen) så er det meget dårlig butikk og rett og slett et gave-element til fritidsbåtflåten og det kan da ikke være riktig? Hvis det er sånn det er ja da må prisen på medlemsskap betraktelig opp i pris, men da blir det færre medlemmer og vi er like langt igjen.

 

Nei, jeg står på mitt at NSSR skal/bør være et statlig anliggende/ansvar og med finanisiering fra staten. Det er også det jeg oppfatter at både du og Sydvesten også mener, men tar vel feil igjen og ber på forhånd om unnskyld for det! :rolleyes:

 

La bestemor få strikke sokkene, men gi disse til barnebarna istedet!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes du tar litt feil der Mouche, men på generelt grunnlag.

 

Jeg har ingen problemer med at Nssr får "litt" støtte fra staten. Problemet er at de selskapene som får støtte viser seg også å være de mest innefektive. Det gjelder alle bedrifter med statlig støtte.

 

La heller "mor til Lotus" være med på å strikke sokker dersom de kan gi en økt inntjening til Nssr. Barnebarna har sikkert penger nok til å handle de i butikken med litt støtte fra Lotus. :lol:

 

Dersom vi syr puter under armene på alle frivillige organisasjoner så medfører det historsk at samtlige går på trynet etter en stund. Å redusere utgiftene med rundt 100 mill klarer Nssr utmerket uten at det skal gå utover servicen. Selv en økonom bør forstå det. :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Selv en økonom bør forstå det. :wink:

Nåja.... vet nå ikke dette... Sliter med å forklare livets realiteter til denne yrkesgruppen nesten daglig.... så her er jeg skeptisk... :lol::lol:

 

Du tar ikke feil i ditt siste innlegg Mouche med hensyn til min oppfatning... Vi er enig om det som ligger i bunnen her, nemelig at dette er et offentlig ansvar.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja, det er voldsomme krefter ute og går. Jeg har sett en tråler på 60 m. bli slept av en Malo 22.

Den båten er også ganske unik i og med at den er både synkefri og selvrettende. Med SOLAS motoren så stopper den når den krenger over 90 grader og lar seg starte igjen når den har kommet opp igjen.

Jeg jobba med en hvor det var tatt ut 100 hk. på PTO. For å få kraft til det og krefter til overs til å drive båten, måtte motoren kjøres fast på 2000 rpm eller mer. Og, for å få det til var reduksjonsventilen i omstyringa fjernet slik at båten lot seg manøvrere på fullt pådrag. Rimelig hårete. Den gikk fra fullt forover til fullt akterover på en båtlengde.

Link to post
Share on other sites

Det er det samme med kolektiv transporten. Hvorfor skal jeg i form av skatt støtte den som ikke engang bruker kollektiv trafikk. :wink:

Nei, det er skikkelig utrettferdig. Alle burde sette opp en liste over hva de trenger/ikke trenger av offtenlige tjenester og så burde de regnet ut hva de synes er rimelig å betale i skatt ut fra det. :lol: Forøvrig synes jeg å huske at Contraband ikke betaler skatt, så jeg ser ikke helt hvor problemet ligger for ham.

Link to post
Share on other sites

Nei, det er skikkelig utrettferdig. Alle burde sette opp en liste over hva de trenger/ikke trenger av offtenlige tjenester og så burde de regnet ut hva de synes er rimelig å betale i skatt ut fra det. :lol: Forøvrig synes jeg å huske at Contraband ikke betaler skatt, så jeg ser ikke helt hvor problemet ligger for ham.

 

Dette blir feil. Staten gir tilskudd for ulønnsomme ruter for at man skal kunne gi kollektivreisende et rimlig godt tilbud alle dager i året over hele landet. En rekke veier er også ulønnsomme, i forhold til trafikkmengde, og kunne med fordel blitt nedlagt , men alle forstår at man ikke kan gjøre det. NSSR driver også virksomhet som er ulønnsom, men nyttig for samfunnet, og trenger statsstøtte , noe de får.

 

Båteiere betaler forsikring til forsikringsselskapene, slik at en eventuell skade på båten skal bli erstattet. En båtforsikring koster fra ca kr 2-4000 for en gjenstand som kan erstattes. Nå spørs det om båteierene er villige til å forsikre sine liv i form av en medlemskontigent til NSSR. Hvor mye er du villig å betale i forsikring for ditt eget og famliens liv... ? Idag koster medlemskontgenten ca kr 500 og båtforsikringen kanskje over kr 4000,-

 

Er det rimlig?

Link to post
Share on other sites

Jeg er medlem av Kystpatruljen og har også fått hjelp et par ganger, men som jeg snart har skrevet 100 ganger nå, så var ikke hjelpen gratis. Regningen fra NSSR ble sendt til mitt forsikringsselskap!

 

Derfor er det allerede en ordning der NSSR får dekket utgiftene gjennom båteiers forsikring.

 

Jog forhørte meg om dette hos forsikringsselskapet og fikk vite at dette var vanlig praksis.

Det jeg mener vi diskuterer i denne tråden, og som tråden bør dreie seg om er beredskapen og hvem som skal finansiere den. Kosnader ved assistanse skal så langs som mulig dekket av båteier eller gjennom forsikring.

Link to post
Share on other sites

Jeg er medlem av Kystpatruljen og har også fått hjelp et par ganger, men som jeg snart har skrevet 100 ganger nå, så var ikke hjelpen gratis. Regningen fra NSSR ble sendt til mitt forsikringsselskap!

 

Derfor er det allerede en ordning der NSSR får dekket utgiftene gjennom båteiers forsikring.

 

Jog forhørte meg om dette hos forsikringsselskapet og fikk vite at dette var vanlig praksis.

 

Mener du at selv om du er medlem i Kystpatruljen så sender NSSR regning til forsikringsselskapet ditt ved assistanse som i utgangspunktet dekkes av Kystpatruljemedlemsskapet? Dette kan da ikke være riktig? Hva om du ikke er forsikret? Får du da regning selv fra NSSR? Det står det så vidt jeg vet ingen ting om i betingelsene til Kystpatruljen. Da er jo hele vitsen borte!!

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det har jeg lurt på også, men har du kasko så sender de hvertfall regning. Oppdaget dette ved en tilfeldighet da jeg gikk inn på "mine Sider" hos forsikringsselskapet for å se på tidligere "skader"

 

Mulig det har noe med avstand å gjøre, dvs at medlemsskapet kun dekker bistand innenfor en nokså kort avstand fra der NSSR er stasjonert.

 

Har også fått bistand fra svenskene, og selv om medlemmskap i kystpatruljen også skal dekke svensk bistand fikk jeg tilsendt regning som jeg sendte videre til forsikringsselskapet.

Link to post
Share on other sites

Jeg er medlem av Kystpatruljen og har også fått hjelp et par ganger, men som jeg snart har skrevet 100 ganger nå, ...........

 

mener du Lasse att NSSR sende räkningen til ditt forsikringselskap o så åkte du på en egenandel derifra oxo......

 

har misset dine "100 ganger"

 

kansje ikke noen ide o vare med i SSRS för min del...om kostnaden hamnar hos forsikkringsellskapet til slutt ändå med egenandel......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det har jeg lurt på også, men har du kasko så sender de hvertfall regning. Oppdaget dette ved en tilfeldighet da jeg gikk inn på "mine Sider" hos forsikringsselskapet for å se på tidligere "skader"

Mulig det har noe med avstand å gjøre, dvs at medlemsskapet kun dekker bistand innenfor en nokså kort avstand fra der NSSR er stasjonert.

Har også fått bistand fra svenskene, og selv om medlemmskap i kystpatruljen også skal dekke svensk bistand fikk jeg tilsendt regning som jeg sendte videre til forsikringsselskapet.

Hei Lasse,

Det er viktige spørsmål du tar opp her. Assistanse fra NSSR skal være gratis for medlemmene hvis assistansen ligger innenfor de begrensninger som ligger i betingelsene for medlemskapet. Det er jo derfor du får rabatt på premien for medlemskap i KystPatruljen! Hvis NSSR sender regning til forsikringsselskapet, vil du bli belastet for egenandel, samt at du trolig også får tillegg i premien, eller at rabatt på grunn av skadefri seilas bortfaller (sjekk vilkårene).

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Kan anbefale medlemskap i Sjøassistanse.

Bedre vilkår enn Kystpatruljen, rimeligere og i tillegg får man redusert egenandel på kaskoforsikringen. Greit ved skade.

 

Når Sjøassistanse kan gi alle disse fordelene for kr. 390, er det klart at NSSR tjener penger på å gi dårligere vilkår til en høyere pris. Spesielt siden tjenestene bare er innbringende tidsfordriv mens man venter på å redde noen.

 

Man kan altså bruke redningsskøytas folk til å fjerne tauet fra propellen uten egenandel, uten avstandsbegrensninger og uten at forsikringsselskapet på noe vis er innblandet. Og skulle man få en kaskoskade? Ja da dekkes 1500 kroner av egenandelen din.

 

På dette vis slipper småbåtfolket å være et bryderimoment for NSSR og føle at de bruker sterkt subsidierte tjenester. Fint for NSSR også. De kan fakturere for tjenestene sine og drive business.

 

Høres ikke dette greit ut? Redningsselskapet får betalt for sine "NAF/Falken"-tjenester. Staten betaler beredskap og redning av mennesker i nød. Ingen hyler lenger opp om at du skal betale din andel av NSSR's driftsbudsjett der småbåtfolket etter sigende minst bør betale hele kalaset i sommerhalvåret.

 

Vinn/vinn? For 390 kroner vinner du stor og slipper maset om at du bør dekke inn NSSR sine utgifter. Nå har du en tegnet en maritim fritidsforsikring som betaler NSSR eller den du måtte få hjelp av for alle påløpte utgifter. Tom for drivstoff? Kaputt oljefilter? Frakt av deler dekkes også. Ja for nå kan du få hjelp av hvem som helst uten at det koster, ikke bare NSSR.

 

Herlig å slippe snylterfølelsen hver gang du benytter NSSR sine tjenester, ikke sant? :wink:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

slipper maset om at du bør dekke inn NSSR sine utgifter

 

Fornuftige tanker Lotus. Du trodde en stund at kommunen skulle tilby billige gjesteplasser og at staten skulle stille med nærmest gratis assistanse i skjærgården. Hvis stat og kommuner driver butikken godt, kan ansatte få bonus. Helt i tråd med det jeg har ment hele tiden. :flag:

 

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.1843341

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.1855840

Link to post
Share on other sites

Kan anbefale medlemskap i Sjøassistanse....

Lotus

DET ER TINGEN!!

Vi kutta ut NSSR for et par år siden og satser nå alt på Sjøassistanses forsikring istedet.

Sjekk fordelene....! Føles mere riktig å betale for eventuell assistanse selv via medlemskap hos dem og forsikring enn å satse på assistanse delvis finansiert via spillegalskap og kakelotteri. Ja til mer ansvar for stateten når det gjelder sikkerhet i kystnære farvann med det sammme!!!!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...