Jump to content

Yanmar 6LY3-UTP eller Volvo D6


Josefine

Recommended Posts

For meg synes det rart att en i det hele tatt tar opp spørsmålet om en skal velge yanmar eller volvo skal du ha ett godt båtliv er yanmar noe av det beste en kan ha i båt. volvo kan være bra hvis du om noen år har tenkt og legge båten på svai har en da volvo penta i båten så er disse grønne motorene gode og ha som moring.

Link to post
Share on other sites

Inter TC - det er nok nettopp derfor Volvo Penta er markedsleder i hele Europa - fordi det de selger er noe dritt. Det må være en deilig følelse å være en av de få som har sett lyset og velger riktig :wink:

 

Jeg har ikke noe rede på motor.

 

Men jeg undrer meg litt over hvorfor det er nødvendig med en slik formulering?

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal være enig med deg att formuleringen hvar litt krass men det kan ofte være nødvendig og bruke litt sterke ord når det gjelder volvopenta for att i hvertfall nye båtfolk som har lite erfaring med båt og motor skal forstå att grønne volvoer er noe en bør styre unna annen hånds verdi på en båt med yanmar vil og altid ligge over en tilsvarende båt med volvo.

Link to post
Share on other sites

Valg av motor i en båt kan være en sentral handling for oss fritidsbåteiere.

 

I de to siste båtene jeg har benyttet har det vært installert Yanmar 6LY -motorer.

 

Så langt har jeg vært svært fornøyd.

 

Jeg ser det er synspunkter for og imot både VP og Y.

 

På dette forumet kunne det kanskje være et mål om vi klarer å få frem fordeler og ulemper med de forskjellige typer motorer ut fra objektive kriterier,

 

fremfor følelsesmessige vurderinger.

 

Jeg er selv et dårlig eksempel:

 

Et par måneder før båten skulle fullføres fikk jeg tilbud om å innstallere nye Volvo D6 motorer fremfor de opprinnelige 2 x 6LY motorene som var bestillt.

 

Det ble argumentert med lavere drivstoff-forbruk. Jeg hadde en dag til å vurdere tilbudet fra Volvo. I tillegg var argumentet fra Volvo at jeg ville spare penger i forhold til ordinær pris på to D6 motorer.

 

Som båtkjøper står man mange ganger maktesløs i forhold til en slik kortsiktig avgjørelse.

 

Jeg syntes at argumentene var så pass diffuse at jeg valgte den opprinnelige motorinstallasjonen.

 

Jeg tror ikke jeg har valgt de ultimate motorene.

 

Mitt håp er at motorleverandørene - uansett merke - har en seriøs oppfølging av de alvorlige feil som inntrer.

 

I fremtiden vil jeg selvfølgelig søke å registrere erfaringer fra forskjellige brukere av fritidsbåptbrukere,

 

men jeg har vanselig med å se at en motoråprodusent i dag er overlegen en annen.

Link to post
Share on other sites

annen hånds verdi på en båt med yanmar vil og altid ligge over en tilsvarende båt med volvo.

Det regner jeg med at du kan dokumentere på en enkel og grei måte.

 

til roaldbj - hvorfor det er nødvendig med en slik kommentar som jeg kom med: fordi jeg mener at Inter Tc kommer med påstander som ikke holder mål ut i fra at trådstarter ber om konkrete råd. etter min mening er de bare tull. Om påstandene er riktige ville markedet sett annerledes ut enn det gjør i dag.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For en del år siden hadde vi en Viksun 660 (er i familien ennu).

I denne var det en Yanmar 22 Hk. En kamerat kjøpten snekke av samme lengde, litt smalere og med en VP motor på 25 Hk. De skulle "flise" oss.

Resultatet ble der vi raste avårde i 7 knop tapte han noen meter etter en mil eller to. Men det ble ikke bare med det nederlaget. Som oftes måtte han etter en slik tur bytte topp pakninger, dette ble dyrt i lengden og han ble lei. Det siste han gjorde var å lage nye pakninger selv og solgte båten der motor fulgte med gratis. Motoren har siden fungert ok.

Men Yanmaren fikk også sine problemer, ventilsetene i toppen løsnet og toppen sprakk. Dette er ca. 20 år siden. Prisen på ny topp var 13' lapper. Ikke en mulighet til å unngå Yanmar Norge den gang.

 

 

Så hva er moralen, alt går til h.. når det brukes feil........

 

Glemte en ting, kameraten "fikk" ikke betalt for motoren, når svogeren solgte Yanmaren sto de i kø på døren....

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Så det du sier bmo er at en båt er tilnærmet uselgelig med VP motor . Da går jeg utifra at det forholder seg slik med ikke Yamaha utstyrte båter også :rolleyes: Ja,ja enhver er salig i sin tro. Det trøbbelet jeg har hatt med innenbords båtmotorer,både Yanmar og Volvo, har vært et resultat av manglende vedlikehold over mange år før motorene kom i min eie. Driftssikkerheten er nok temmelig lik på begge disse motormerkene også er det sånn at noen liker mora og noen liker dattera.

Link to post
Share on other sites

Dette er religion for noen og det er håpløst å diskutere, vi har jo prøvd en del ganger på dette og andre forum uten hell vil jeg si.

 

Men litt morro er det jo så derfor kommer min erfaring også:

 

Mange er glad i Yanmar og har klokketro på dette merket. Vi hadde en 77 hk i 20 år uten et feilslag så jeg var også meget fornøyd når jeg fikk kjøpt en Viksund med 222 hk Yanmar 2003 modell (STP, altså den siste versjonen). Vel, på denne var det en feil på dieselpumpa som gjorde at den gikk ujenvt på tomgang, det ble selvsagt fikset, men det hadde ikke blitt plukket av den før den ble levert. SÅ sprakk dieselrøret, vi kunne med litt mer uflaks ha brent opp hele båten og når det skjedde var vi 8 personer ombord... og ingen gummibåt skrekk og gru, men vi kom oss til lands, bare flaks det siste selvsagt (nå er alltid gummibåten med)!!!!

 

Her er poenget med historien: Når jeg så fortalte om dette til disse Yanmar-religiøse så ville de ikke tro det, det kunne bare ikke stemme... Jeg måtte flire litt, dette rokket jo med hele grunnsynet og det bare KUNNE ikke stemme...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde uten tvil valgt Yanmar, men det er kun på grunn av et relatvit godt rykte... Kan jeg velge motor i den båten jeg kjøper, så velger jeg bort den svenske "dritten". :lol:

 

Javel ja...og hvilken motor sitter det i 99 % av disse "utsøkte" Bavaria båtene da ?? Din 39 cruiser f.eks. Ikke en "grønn moring "vel :rolleyes: :rolleyes: :confused: :confused: :confused: Selvsagt!! Kun det beste er godt nok for kvalitetsbevisste tyskere. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Dette er religion for noen og det er håpløst å diskutere, vi har jo prøvd en del ganger på dette og andre forum uten hell vil jeg si.

 

Stemmer! Men allikevel fortsetter denne diskusjonen i det uendelige....gudane vet hvorfor :confused: :confused: Båtabstinesen blir bare sterkere og sterkere jo mer vi nærmer oss april...Gid det hadde vært mulig å hoppe over disse 3 mnd etter jul :yesnod: :yesnod:

Jeg ønsker meg april NÅ !!

Link to post
Share on other sites

Men jeg undrer meg litt over hvorfor det er nødvendig med en slik formulering?

 

 

Nødvendig er det vel ikke,men det er ikke så vanskelig å forstå det. VP og Bavaria eiere er mere eller mindre idiot forklart. Greit nok for meg, er fornøyd med grønnklumpen min jeg. Så kan hele verden mene hva de vil for min del.

Link to post
Share on other sites

Jeg gjentar gang på gang at jeg ikke har kunnskap om dieselmotor - men jeg ønsker å få kjennskap til svakhetene ved min egen motor.

 

Dette kan kanskje forebygge at jeg kommer ut for store vansker.

 

Jeg har bl.a. hatt en BMW - hvor det ble en god del vansker over tid (tålte ikke noe særlig hard kjøring), denne ble byttet til en VP.

 

Sernere har jeg hatt en Yanmar 6 LY (340/370 Hk) i en Scand Atlantic og har nå to 6 LY om bord (2 x 370 Hk).

 

Jeg synes det er interessant å høre om erfaringene fra bjoris - hvilket dieselrør var det som sprakk?

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder LY serien så er det en del info om denne og andre motorer på forumet boatdiesel.com, som en amerikansk side

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

... det er nok nettopp derfor Volvo Penta er markedsleder i hele Europa - fordi det de selger er noe dritt. Det må være en deilig følelse å være en av de få som har sett lyset og velger riktig :wink:

 

Bitteliten, dersom du verkeleg trur på "tesen" om at markedsleder leverer det beste produktet til ei kvar tid treng du nok eit par alvorlege lysglimt sjøl.

Det ville mellom anna bety at 80-tals slageren Ford Sierra skulle vera det rosa tiårets beste produkt på hjul, noko ingen med litt over middels dømmekraft ville finna på å hevde i dag. Sierraen er eit legendarisk bevis på at boss er boss sjølv om det sel i bøtter og spann.

Det handlar om prissetting, leverandøravtalar, leasingavtalar og ei lang rekke andre forhold.

 

Trådstartar ber om råd, her skal du få eit av meg: Argumentasjonen til mellom andre Bitteliten som for eksempel inneheld begrep som "Europas største", "hoffleverandør til Princess og Fairline", "markedsleder", "common rail", "moderne", og "elektronisk styring" kan du berre drite i. Same argumenta går igjen kvar einaste gong det blir spørsmål om VP kontra eit anna fabrikat, og same fanatiske VP-menigheten utbasunerer sin evige lojalitet til dei grønnmalte og dei tilhøyrande delepusharane.

Akkurat verkstads- og deletilgang er VP sin beste force, sjøv om internett har gjort det langt enklare å få tak i deler til meir obskure og perifere maskinfabrikat.

 

VP leverer sannsynlegvis gode motorar, på lik linje med mange andre produsentar. I valget mellom VP og Yanmar er valget enkelt sidan Yanmaren er konstruert av japanske ingeniørar. Japansk ingeniørkunst har sidan sola stod opp utmerka seg med å nesten utan unntak levere produkt som fungerer feilfritt, over tid og under varierande påvirkning. Og i dei tilfella der det eventuelt er eit samarbeid med andre produsentar er japsane nøye på å overvake samarbeidet slik at resultatet skal bli det same som om det var made in Japan. Det er ingen andre nasjonar som når japsane til anklane på dette punktet, siste gong Volvo var i nærleiken var B16 motoren som stod i PV'en i ei anna og legendarisk tid.

 

Dersom det faktisk er tilfelle at Yanmaren leverer høgare dreiemoment enn D6'en og i tillegg kjem inn under dei nye avgasskrava med konvensjonell teknologi vil eg seie at Volvoen høyrest akterutseilt allerede.

 

Gå for Yanmar, det har du garantert igjen for både som brukar og den dagen du skal selje.

Redigert av RITS (see edit history)

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner til denne siden - man må imidlertid være registrert medlem for å lese innleggene.

 

Jeg glemmer alltid mine innregistreringer og er sikkert kjent for å være nordmannen med dårlig hukommelse.

 

Så langt jeg har registrert de siste 3 - 4 årene er det omfattende kommentarer til Yanmar i USA - mrn nesten ingen kommentar til Volvo Penta, relativt sett.

 

Vet ikke riktig, den mest sannsynlige årsaken tildette kan være omsetningstallene.

 

Mange av kommentarene til Yanmar i USA har vi drøftet på BP.

 

Men mange er nok knyttet til andre temperaturforhold, saltvannsforhold og krav til kontinuerlig strømforsyning (bl.a. drift av air.conditioning).

Link to post
Share on other sites

Bitteliten, dersom du verkeleg trur på "tesen" om at markedsleder leverer det beste produktet til ei kvar tid treng du nok eit par alvorlege lysglimt sjøl.

Jeg har aldri sagt at VP har en overtruffen konstruksjon eller teknologi, men de er størt i Europa. og hadde de lagt drittmotorer som det blir påstått her hadde ikke store båtprodusenter montert disse båtene inn i båtene sine. Man kan ikke selge en høykvalitetsbåt som Fairline med et skrap av motor.

 

Og at japansk ingeniørkunst er overlegen - ja, det er de nok i mange sammenhenger. Det er nok ikke derfor Yanmar nå kommer med en helt ny motorserie basert på BMW motorer og med amerikansk konstruerte hekkagregat (Mercruiser).

 

At jeg er VP fan får stå for din egen regning - jeg har aldri sagt noe om mine preferanser hverken ene eller andre veien. Men jeg tillater meg å si at jeg er fornøyd med de to motorene jeg har, og jeg motsier med ganske stor kraft ubegrunnede påstander som bla du kommer med.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt Yanmar og har hatt VP motorer som har hatt samme ytelse. Ærlig talt kan jeg ikke med handa på hjertet si at den ene motoren har vært den andre overlegen på noen måte. Skal jeg si noe negativt om Yanmar så syntes jeg den støyet mye mere enn VP med samme ytelse mens VP røyk noe mere. Yanmaren

døde brutalt grunnet tap av kjølevann på fersakvannssiden etter 15 år - det var varmeveksleren som sprakk når den gikk på full rpm. VP en gikk til den ble byttet ut etter 18 år men den hadde også problemer med varmeveksleren. VP motoren er fremdeles i drift etter at ny eier reparerte den for en halv formue-mens Yanmar motoren var bare skrot.

Og Princess og Fairline tilbyr nok ikke VP motorer hvis disse hadde vært av lav kvalitet. Det er nok mere fordi at kvaliteten er OK og at de får en bedre pris av VP enn Yanmar. Jeg er sikker på at hvis Yanmar virkelig ønsker det så blir de leverandører temmelig fort. Det er et spørsmål om pund og pence tenker jeg.

 

Jeg har litt problemer med å skjønne at Yanmar er VP overlegen generellt sett. Begge motorfabrikanter har nok både sine pluss og minus .

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri sagt at VP har en overtruffen konstruksjon eller teknologi, men de er størt i Europa. og hadde de lagt drittmotorer som det blir påstått her hadde ikke store båtprodusenter montert disse båtene inn i båtene sine. Man kan ikke selge en høykvalitetsbåt som Fairline med et skrap av motor.

 

Du har så langt eg kan erindre ofte hevda at VP både har uovertruffen konstruksjon og teknologi i tillegg til at dei er størst i Europa. Punkt 1 og 2 er svada medan punkt 3 godt kan ha ein viss sannhetsgehalt i seg.

Men at dei lagar drittmotorar, kor har du det i frå?

 

Og at japansk ingeniørkunst er overlegen - ja, det er de nok i mange sammenhenger. Det er nok ikke derfor Yanmar nå kommer med en helt ny motorserie basert på BMW motorer og med amerikansk konstruerte hekkagregat (Mercruiser).

 

Som eg sa, japsen overvakar og kvalitetskontrollerer sine samarbeidspartnarar så grundig at samarbeidsproduktet er jamngodt med Made In Japan. Sjølv om japsen er best, og akkurat det vil eg påstå er eit ubestrideleg fakta, kan andre produsentar slumpe til å lage produkt som stiller delvis i same klasse. "Slumpe" fordi dei ikkje er i nærleiken av japsane sine toleransegrenser på deler som arbeider saman, eller kontrollsystemet i produksjonen på at grensene faktisk blir overholdt. Japsen sin genialitet ligg nemlig på teiknebrettet og utrekningane, det er derfor dei kan bygge ein bilfabrikk i England ( Lavkvalitetens Fødeland) og framleis få ut høgkvalitetsprodukt ( Avensis m. fl. )

 

At jeg er VP fan får stå for din egen regning - jeg har aldri sagt noe om mine preferanser hverken ene eller andre veien. Men jeg tillater meg å si at jeg er fornøyd med de to motorene jeg har, og jeg motsier med ganske stor kraft ubegrunnede påstander som bla du kommer med.

 

Nokre ubegrunna påstander kan eg ikkje sjå å ha kome med, og vil på det sterkaste hevde at gjennom innlegga dine skin det så totalt igjennom at du er baatplassens største VP fan og er på det næraste blind for alle anna fabrikat enn VP når det kjem til framdrift. Det bør ikkje kome som eit sjokk at du blir oppfatta på den måten, på same måten kan ikkje eg fråskrive meg eit eventuelt stempel som "Den Største Japsefanatikaren" både på baatplassen og elles.

Redigert av RITS (see edit history)

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Akkurat den kommentaren grenser etter min mening til usakelig. Her handler det om et verksted som har gjort en feil - ikke en motorprodusent. Blir omtrent som at jeg skal saksøke BMW fordi verkstedet har fylt på for mye olje på servicen.

Er klar over at verkstedet har gjort feil i dette tilfellet. Men det forteller litt om Volvo som importør sin vilje til å ordne opp i nettverket sitt og sørge for at kunden ikke blir skadelidende. Dette er ikke det eneste tilfelle hvor kunder må bruke tid og resurser på å krangle hos Volvo. Det hjelper ikke med godt utbygget servicenettverk når man ikke vet hva service er. Det er flere som slår Volvo på service og deletilgang uten stort nettverk, uten at jeg kjenner Yanmar i så måte. Det er vel ingen som kan si at D6 er noe dritt enda, til det er den for ny. Men Volvo har hatt monopol på å lage motorer med kjøleproblemer opp gjennom årene, motorer som havarerer pga spyledyser til stempler som tetter( burde vært trukket tilbake og bygget om av Volvo), motor med tilnavnet krølltoppen osv. Har selvfølgelig vært feil på Yanmarmotorer også, men jeg har ikke fått med meg tilsvarende "problem motorer" hos de. Når Yanmar kan godt og vel matche ytelsen til D6 uten elektronisk styring (så vidt jeg kan se), synes ikke jeg valget blir vanskelig mellom disse to. :smiley:

Link to post
Share on other sites

og vil på det sterkaste hevde at gjennom innlegga dine skin det så totalt igjennom at du er baatplassens største VP fan og er på det næraste blind for alle anna fabrikat enn VP når det kjem til framdrift. Det bør ikkje kome som eit sjokk at du blir oppfatta på den måten,

 

Som sagt før - det får stå for din regning. Jeg vet hva jeg mener - og jeg vet også om du tar feil eller ikke. Det er totalt irrelevant i denne sammenhengen - her bes det om konkrete råd.

At du mener at japansk ingeniørkunst er utsøkt er jo fint - men det gir ikke konkrete råd eller erfaringer utover at du hevder det. Så får hver og en vurdere om det er troverdig.

 

Så langt i denne tråden er det eneste jeg har sagt til fordel for VP at jeg er fornøyd med de to D4'ene vi har i hekken. Om jeg skal tillegge noe må jeg si at jeg var veldig godt fornøyd med den D6'en vi hadde i forrige båt også. Men det beviser jo ikke at Volvo har bedre motorer. Det beviser bare at jeg er fornøyd. Så får folk velge selv hvilken vekt det skal tillegges.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og Princess og Fairline tilbyr nok ikke VP motorer hvis disse hadde vært av lav kvalitet. Det er nok mere fordi at kvaliteten er OK og at de får en bedre pris av VP enn Yanmar. Jeg er sikker på at hvis Yanmar virkelig ønsker det så blir de leverandører temmelig fort. Det er et spørsmål om pund og pence tenker jeg.

 

Korrekt!

 

Jeg har litt problemer med å skjønne at Yanmar er VP overlegen generellt sett. Begge motorfabrikanter har nok både sine pluss og minus .

 

Korrekt, med visse modifikasjonar. Generelt sett er Yanmar eit teknisk betre produkt og vil til dømes ikkje begynne å svette olje etter eit par år.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Generelt sett er Yanmar eit teknisk betre produkt og vil til dømes ikkje begynne å svette olje etter eit par år.

 

 

Du er velkommen ombord for å sjekke min VP TAMD 31L som ikke svetter olje noe sted selv om den har passert 2 års grensen din med 1 år. Uanmeldt besøk ikke noe problem. Du må da kunne bedre enn dette her vel ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...