Josefine Startet 9.Februar.2007 Del på Facebook Startet 9.Februar.2007 Hei ! Har bestilt meg ny båt, men er noe usikker når det gjelder motorvalg. Valget er mellom Yanmar 6LY3-UTP 369 hk med elektronisk styrt dieselpumpe eller Volvo D6 364 hk commonrail. Motoren skal leveres med aksling. Noen synspunkter der ute ? Mvh. Josefine Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 9.Februar.2007 Del på Facebook Svart 9.Februar.2007 Yanmar 6LY3-UTP 369 hk ..... best rykte på seg. ( dette emne kan bli ... ) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Februar.2007 Del på Facebook Svart 9.Februar.2007 Det var interessant. Hvem kommer det rykte fra da? Om du skal gjøre et kvalifisert eget valg bør du velge ut i fra det som er viktigst for deg, som motorens karakteristikk (dreimoment, dieselforbruk etc), service tilgjengelighet og båtbyggerens anbefalinger. Volvo Penta har kanskje lenger erfaring med elektronisk styrte motorer enn Yanmar? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.Februar.2007 Del på Facebook Svart 9.Februar.2007 Det ene ryktet er kanskje ikke bedre enn det andre. Jeg vil anta at du også har mulighet for andre motorer uten elektronisk kontroll. Hvilken båt dreier dette seg om? Jeg har forsdtått det slik at enkelte motorleverandører kjører et ganske "rått" opplegg for å få inn sine motorer i båter. Jeg har i alle fall opplevd dette selv fra Volvo. Jeg synes det var usmaklig. Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 9.Februar.2007 Del på Facebook Svart 9.Februar.2007 Er det råd å få tak i slike motorer uten ein eller annan form for elektronisk styring ? Har ein mistanke om at for å tilfredstilla dei nye utsleppskrava må ein ha e3in eller anna form for elektronikk. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 9.Februar.2007 Del på Facebook Svart 9.Februar.2007 Både Regina af Vindö og Viksund har gått over til å kun levere Volvo. De fortalte meg at de nye Volvo'ene var overlegne, og Yanmar'ene var blitt "old fasion" . Sitér dette innlegget Link to post
Josefine Svart 9.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2007 Det var interessant. Hvem kommer det rykte fra da? Om du skal gjøre et kvalifisert eget valg bør du velge ut i fra det som er viktigst for deg, som motorens karakteristikk (dreimoment, dieselforbruk etc), service tilgjengelighet og båtbyggerens anbefalinger. Volvo Penta har kanskje lenger erfaring med elektronisk styrte motorer enn Yanmar? Motorens "karakteristikk" er ganske lik. Yanmaren er kanskje noe enklere å vedlikeholde, har "utvendige" dyser, ikke under topplokk,ikke tannreim. Når det gjelder elektronisk styrte motorer har kanskje japanerne vært sikre på at ting fungerte før de slapp det på markedet? Det ene ryktet er kanskje ikke bedre enn det andre. Jeg vil anta at du også har mulighet for andre motorer uten elektronisk kontroll. Hvilken båt dreier dette seg om? Jeg har forsdtått det slik at enkelte motorleverandører kjører et ganske "rått" opplegg for å få inn sine motorer i båter. Jeg har i alle fall opplevd dette selv fra Volvo. Jeg synes det var usmaklig. Det er nok vanskelig å få tak i nye motorer uten elektronisk styrning. Båten er en Viksund 320 fb. Har ikke hatt noe press fra båt/motorlevrandør i forbindelse med valget. Er det råd å få tak i slike motorer uten ein eller annan form for elektronisk styring ? Har ein mistanke om at for å tilfredstilla dei nye utsleppskrava må ein ha e3in eller anna form for elektronikk. Både Regina af Vindö og Viksund har gått over til å kun levere Volvo. De fortalte meg at de nye Volvo'ene var overlegne, og Yanmar'ene var blitt "old fasion" .Viksund leverer både Volvo og Yanmar Sitér dette innlegget Link to post
ptt Svart 9.Februar.2007 Del på Facebook Svart 9.Februar.2007 har jobbet my med både yanmar og volvo , saken er grei ,aksling innstallasjon det er yanmar , drev innstallasjon er volvo, enkelt og greit Sitér dette innlegget Link to post
Belgarath Svart 9.Februar.2007 Del på Facebook Svart 9.Februar.2007 Hva med Deere, Nanni, Scania, Steyr eller Iveco? Er du låst til Yanmar/Volvo? Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
ptt Svart 9.Februar.2007 Del på Facebook Svart 9.Februar.2007 Sitat: (lano2 @ 09.02.07) Både Regina af Vindö og Viksund har gått over til å kun levere Volvo. De fortalte meg at de nye Volvo'ene var overlegne, og Yanmar'ene var blitt "old fasion" . Viksund leverer både Volvo og Yanmar det er vel ikke helt riktig , de kan vel ikke kalles old fashion når de klarer utslipps kravene til eu ,men de måtte alliere seg med bmw Sitér dette innlegget Link to post
maskinisten32 Svart 9.Februar.2007 Del på Facebook Svart 9.Februar.2007 Må si jeg er veldig enig med det de andre har skrevet her. Er nok ikke så store forskjeller i karakteristikk på disse motorene. Kurven for dreiemoment kan nok være litt forskjellig. Tror ikke det vil gjøre så mye fra eller til da. Det man burde se på er at motoren er så enklest mulig. Til mere mikkmakk til flere problemer kan man få. Jeg mener her at vitale deler er fremme i lyset slik at det går an å komme til det vis noe skulle skje. Greit med en bil for da er det jo bare å stoppe i veikanten. Se hvor ting er plassert. Impellerhus, diesel filter. Se at det er plassert på en slik måte at det er enkelt å bytte det. Delepriser er jo også en viktig ting å ta med. Det er jo her motorprodusentene har sine største inntekter. Har hørt mye bra om Yanmar, og har bra erfaringer med VP motorer. Men likevel er det allment kjent at volvo tar seg veldig bra betalt for deler. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 9.Februar.2007 Del på Facebook Svart 9.Februar.2007 Men likevel er det allment kjent at volvo tar seg veldig bra betalt for deler. OK, da er det i alle fall ingen forskjell på de to motormerkene i så måte. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
bjoris Svart 9.Februar.2007 Del på Facebook Svart 9.Februar.2007 Nevnte Yanmar er det vel heller lite erfaringer med pt. Vet at det er levert noen Viknes 1030 med denne motoren så kanskje du skulle ta deg en tlf til Viknes å høre om deres erfaringer til nå. Tipper Viksund har levert noen også i 340èn. Det går mange 350/370 D6 og det er vel ikke kommet frem så mange problem? Litt var det vel i starten... Syns dette er dette er et vanskelig valg så var det meg ville jeg nok valgt Volvoen bare fordi det er VP forhandler her og ikke Yanmar, det er alltid praktisk å ha dette nært uansett problem eller ikke... Du vil uansett få gode motorer... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Apollo32 Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Har hørt mye bra om Yanmar, og har bra erfaringer med VP motorer. Men likevel er det allment kjent at volvo tar seg veldig bra betalt for deler. Hvem er "billige" på deler når det gjelder marinemotorer ?? I hvertfall IKKE Yanmar !! Det vet nok de som har denne motoren .... :yesnod: Tror vel ikke at VP ligger mye over Yanmar når det gjelder delepriser. Men uansett, er det vel ikke ofte det er behov for å bytte annet enn slite/service deler, eller ?? Sitér dette innlegget Link to post
Josefine Svart 10.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Hva med Deere, Nanni, Scania, Steyr eller Iveco? Er du låst til Yanmar/Volvo? Nei, jeg er ikke låst til Yanmar/Volvo, men siden båtforhandleren selger begge disse motorene synes jeg er praktisk å holde meg disse. Sitér dette innlegget Link to post
870 Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Jeg hadde droppet volvo og yanmar og heller kjøpt en Cummins maskin, det er noe av det råeste jeg har hatt i båt, 5,9 liter med et rått dreiemoment - lite støy - fin gange - rimelig i drift med andre ord bare positive erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Hei ! Vanskelig valg - var innom det samme for ett år siden - bare at dengang (i allefall i min motorstørrelse) betydde Volvo Common Rail, mens Yanmar fortsatt var tradisjonell mekanisk. Det ble Yanmar på meg, og jeg har ikke angret. Men for deg blir det nok litt annerledes. Jeg tror ikke årsaken til at Yanmar ikke kom tidligere med CR var at de skulle teste så grundig - snarere tror jeg de var så opptatt med å sole seg i sin egen fortreffelighet at de ikke oppdaget hva som skjedde. Jeg tror kanskje man kan si de ble tatt litt på senga. Derfor ble også løsningen samarbeide med BMW som jo har hatt slike i bilene i noen år. Så spørs det da i hvilken grad Yanmar har fått påvirke med sin mariniseringstenking, og i hvilken grad dette er en bilmotor. Jeg ville i allefall ikke tatt for god fisk at kvaliteten på denne motoren kan avledes av kvaliteten på en tradisjonell Yanmar (som jeg tror er blant de beste ). Det du først bør prøve å finne ut er om du ønsker Common Rail (=elektronikk++) eller ikke. Cummins er nevnt, og jeg vet ikke, men jeg ville kanskje tro at dette fortsatt er snakk om reine mekaniske maskiner. Snakker vi drev, velger flere CR, pga lavere vekt. Snakker vi miljø , CR, fordi man greier å styre innsprøytning mer presist. Snakker vi forbruk, er CR mer økonomisk i mellomregisteret, men vissnok ikke på full gass - da er det likt. Snakker vi levetid vet ingen annet enn at de tradisjonelle kan leve lenge. Mange tror elekronikken ikke vil kunne leve like mange år i sjømiljø. CR kom vel på båtmotorene først 02-03 - slik at de eldste bare er 4-5 år ennå. Mange av CR fordelene vil du ha mer glede av i bil enn i båt. Dette først og fremst pga belastningskarakteristikken. Bestemmer du deg for CR har Volvo mest erfaring med CR sammenliknet med Y, og D4-D6 er vel bygget som marinemotor fra bunnen. Vet ikke om du ble noe klokere - lykke til med valget i alle fall -koherman Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Jeg vil si at dreimomentet har ganske mye å si på en båt - man bruker dreimoment mer enn hestekreftene. Det er dreimomentet som gir fleksibilitet - feks for raskt å komme opp i fart fra stilleliggende, gir mindre påvirkning av stor last i båten og gir mer kraft raskere om man kjører i mye sjø Jeg har mye større glede av det store dreimomentet på våre D4 motorer enn at de har 260 hk hver - det gir rask askellerasjon opp i plan uansett hvor mye vi er lastet, og det gjør nok livet enklere for omgivelsene også ved at det blir mindre hekksjø. I medsjø er det fint å bruke gassen aktivt for å holde båten god i sjøen - og da er det dreimomentet man bruker. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 (redigert) Jeg vil si at dreimomentet har ganske mye å si på en båt - man bruker dreimoment mer enn hestekreftene. Her er jeg faktisk enig med Bitteliten. Og derfor bør du velge Yanmar 6LY3-UTP fremfor Volvo D6 370. Yanmaren er totalt overlegen Volvo når det gjelder dreiemoment. Og det uten commonrail . De var faktisk overlegne også med mekanisk innsprøytning på 6LY, og 6LY2 som jeg har selv. I tillegg får du større slagvolum+ Yanmaren er 380 Hk på veiv, Volvo 370. Yanmaren bygger i tillegg på en velprøvd motorserie 6LY(370 Hk) og 6LY2(440Hk) som har vært lenge på markedet og bevist sin driftssikkerhet i mange år. Personlig synes jeg forresten det er synd at miljøhysteriet har tvunget frem elektronikk og commonrail på båtmotorene. Redigert 10.Februar.2007 av jolo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Her er jeg faktisk enig med Bitteliten.Og derfor bør du velge Yanmar 6LY3-UTP fremfor Volvo D6 370. Yanmaren er totalt overlegen Volvo når det gjelder dreiemoment. Og det uten commonrail . De var faktisk overlegne også med mekanisk innsprøytning på 6LY, og 6LY2 som jeg har selv. I tillegg får du større slagvolum+ Yanmaren er 380 Hk på veiv, Volvo 370. Yanmaren bygger i tillegg på en velprøvd motorserie 6LY(370 Hk) og 6LY2(440Hk) som har vært lenge på markedet og bevist sin driftssikkerhet i mange år. Personlig synes jeg forresten det er synd at miljøhysteriet har tvunget frem elektronikk og commonrail på båtmotorene. Dreiemoment. Skal du opp bratte bakker ? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Jeg hadde uten tvil valgt Yanmar, men det er kun på grunn av et relatvit godt rykte... Kan jeg velge motor i den båten jeg kjøper, så velger jeg bort den svenske "dritten". Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bitteliten Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 (redigert) Dreiemoment. Skal du opp bratte bakker ? Ja, det skal vi. Båten går jo i prinsipp i motbakke når den skal opp i plan. Og kjører du i medsjø med motorbåt trengs det også en hel del kraft for å komme opp bakkene. dreimoment er også viktig på seilbåtmotorer - høyt dreimoment på lavt turtall gir bedre manøvreringsevne i havner Redigert 10.Februar.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Både Yanmar og Volvo er gode levrandører. Men kan man velge, velg en som lokalt er god på produktet. Før eller senere må motorene til "legen". Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Gullfisk Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Vet ikke om Volvo er så god leverandør. Her er i hvertfall et skoleeksempel på det motsatte. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=25283&st=220 Den yanmar motoren det her er snakk om, har vel ikke noe med BMW samarbeidet å gjøre? Vet ikke hva elektronisk styrt dieselpumpe innebærer, men det ser da ut som Yanmaren ligger godt over D6 i dreiemoment. Den er riktignok noen få kilo tyngre enn D6. Personlig ville jeg ikke vært i tvil, det ville blitt Yanmar. Når det gjelder "før eller senere til legen", Blir det vel Volvo før, og Yanmar senere. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Vet ikke om Volvo er så god leverandør. Her er i hvertfall et skoleeksempel på det motsatte. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=25283&st=220 Akkurat den kommentaren grenser etter min mening til usakelig. Her handler det om et verksted som har gjort en feil - ikke en motorprodusent. Blir omtrent som at jeg skal saksøke BMW fordi verkstedet har fylt på for mye olje på servicen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.