Gullfisk Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 Må si meg veldig enig med Rogeri sin fornemelse her. Siden jeg har sansen for Steyr, må jeg bare si at der slipper man høytrykks dyserør på motoren som kan sprekke. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 Både Regina af Vindö og Viksund har gått over til å kun levere Volvo. De fortalte meg at de nye Volvo'ene var overlegne, og Yanmar'ene var blitt "old fasion" . Skal si du er lettlurt. Det er selvsakt kun pris som gjelder her. Får båtbygger veldig god pris fra Volvo så blir det Volvo i båten. HR hadde f.eks Volvo i sine første 40 fotere, men skiftet til Yanamar. Hvorfor ? Benetau hadde Volvo i sine første Oceanis 423 og kunne kun leveres med disse i 2003. men så kom muligheten for også å få Yanmar mot tillegg i prisen. Hvorfor ? Pris er alt. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
olpi Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 Korrekt! Du har skjønt sammenhengen Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 Hvis de blir behandlet fint, og riktig, så holder de vel like lenge, og vil gi like mange problemer (det er nesten som med Bavaria , bruk dem forsiktig ) Nei skal ikke slenge med leppa Nå kom nettopp siste utgave av Seilmagasinet, i posten så Kjøp den du syns er lettest å få gjort service på. det ville eg ha gjort. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Brutus Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 Den yanmar motoren det her er snakk om, har vel ikke noe med BMW samarbeidet å gjøre? Det er vel bare den nye BY-serien som har litt BMW i blodet. Men BMW og diesel låter liksom ikke noe særlig det heller. MB hadde vel vært et bedre valg rent strategisk. Men de har jo MTU. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 Vi har ikke vært på fabrikken, så vi har således kun tegningene å forholde hos til. Vi er kjempespente til å se den i virkeligheten,muligens på Lillestøm. Motormessig sto det mellom Volvo 370 hk og Yanmar 369 hk. Var lenge usikker men valgte til slutt Yanmar. Mvh Josefine Ble det noen prisforskjell på båten med D6-370Hk kontra 6LY3-380Hk ?? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 (redigert) Det er vel bare den nye BY-serien som har litt BMW i blodet.Men BMW og diesel låter liksom ikke noe særlig det heller. MB hadde vel vært et bedre valg rent strategisk. Men de har jo MTU. Kan hende BMW og diesel ikke låter noe særlig for deg, men nyere BMW dieselmotorer (etter 2000 mod) har vært veldig bra. MB har etter det jeg har hørt hatt mer trøbbel på sine dieslermotorer. Redigert 12.Februar.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 Er nogle af volvos basismotorer ikke perkins? Sådan tror jeg det var engang med deres 28hk motor. Eller hvor bliver volvo motorer produceret? I sverige? De fleste små dieseler fra Vovlo, bygges i Japan på Shibura/Perkins sin motorfabrikk, og som en digresjon så er Yanmar er en relativt stor askjonær her.... Dette gjelder vel stort sett alle nyere grønne motorer inntil 75hk, (D2-75), men er ikke sikkert på om D2 er en Shibura/Perkins... D1, MD20xx er i allefall fra japan og Shibura.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Josefine Svart 12.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 Ble det noen prisforskjell på båten med D6-370Hk kontra 6LY3-380Hk ?? Som du forstår av mitt innlegg 20/1-07 har jeg vært veldig i tvil. Volvo D6 er snillere i forbruk er blitt meg fortalt og er lite "tøv" med. Gikk da bort fra Yanmar, men var forsatt veldig i tvil Ringte i dag en forhandler der vest som har begge merkene, hans påstand var Yanmar har mindre feil frekvens der en må ha hjelp av andre til f.eks slep. Dette begrunnet han med at Volvo motoren kutter turtallet helt ved feil på f.eks en giver, men Yanmaren går ned på 1800 0/min slik at en kommer seg til land. Så til ditt spørsmål; Yanmaren er kr.5000.- dyrere. Tar mitt endelige valg ikveld. Takk for mange innspill. Mvh. Josefine Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 Volvo D6 er snillere i forbruk er blitt meg fortalt Ikke ifølge drivstoff kurvene i spec'n. Der er de temmelig identiske. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 I vår forrige båt, Scand Atlantic 3500 fra 2000, hadde vi motor produsert hos Yanmar, februar 1999 340 HK, 6 LYA STE , motornr. 50 692. Levert fra Japan august 1999. 4. juli 2004, fikk vi betydelig vanninntregning ute i Kattegat. Årsaken var manglende bolt i underkant av varmeveksler til gearboks lokalisert ved motorens bakkant. Varmeveksleren til gearkassen hadde følgende spesifikasjon: BOWMAN, nr 1069 – 1, Date 5 -99. Det viste seg at bolten i varmeveksleren var korrodert slik at gjengefestet ble tæret bort og at dermed ble presset ut av kjølevannstrykket. Skal si at vanninntregtningen i motorrommet var stort. Skaden ble lokalisert pågrunn av økt temperaturstigning i stevnelageret - skal ikke komme inn på dette her. Yanmar forklarte at årsaken var materialsvakhet i bolten levert av Bowman i England. Siden det dreide seg om materialsvakhet fikk jeg ingen dekning av skaden fra forsikringsselskapet, men Yanmar Norge var meget rause og dekket skade på batterilader, konstantgående hydralikkpumpe, inverter, pumper og en del andre ting - jeg tror skadene på tekniske deler kom på ca kr 23.000. Jeg fikk således svært god behandling fra Yanmars side. Senere har jeg elektronisk fått overført instruksjonshefte/motorbok på motoren fra Yanmar og annen informasjon. Jeg har stilt mange spørsmål om rensing av turbo, innkjøringsteknikker, service intervaller, belastningtester, o.a., og de personene jeg snakker med hos Yanmar Norge, bl.a. ettermarkedsdirektør Jørvad, er alltid imøtekommende og gir mye informasjon. Jeg synes informasjonsviljen også er en verdi hos forhandlerne av en motor. Jeg har tidligere på BP informert om korrosjonsskade på lydpotta i båten - men dette hadde ikke Yanmar noe ansvar for. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 . Dette begrunnet han med at Volvo motoren kutter turtallet helt ved feil på f.eks en giver, men Yanmaren går ned på 1800 0/min slik at en kommer seg til land. Så til ditt spørsmål; Yanmaren er kr.5000.- dyrere. Tar mitt endelige valg ikveld. Takk for mange innspill. Mvh. Josefine Trodde VP'en gikk på normal effekt hvis du får oransje giveralarm og redusert effekt hvis du får rød alarm.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 Det er feil at VP stopper ved giverfeil - det avhenger av hva slags feil dette er. I følge instruksjonsboka mi er det kun totalt tap av kjølevæsketrykk og oljetrykk som gjør at motoren stopper helt. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 Årsaken var manglende bolt i underkant av varmeveksler til gearboks lokalisert ved motorens bakkant. Varmeveksleren til gearkassen hadde følgende spesifikasjon: BOWMAN, nr 1069 – 1, Date 5 -99. Dette var veldig ryddig gjort av Yanmar må jeg si. Gearoljekjøleren kom sannsynligvis fra ZF sammen med gearkassen. Så dette kunne nok skjedd med alle motormerker med ZF kasse og Bowman gearoljekjøler, og det gjelder vel de fleste motormerker idag. Husker du hvilke skruer det var på Bowman gearoljekjøleren og hvilket materiale de var i ? Jeg har også Bowman gearoljekjøler på ZF gearet på min Yanmar 6LY2. Var det skruene på slangestussene inn på gearkjøleren som røk ? Stussene på Bowman gearoljekjøleren min er festet med noen umbrako skruer av ubestemmelig materiale. Lyder det kjent ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 Når det gjelder problemene med giroljekjøleren fra Bauman som ble benyttet av Yanmar/Scand Atlantic i 2000 er dette et bilde av giroljekjøleren tatt ovenfra: Bolten som ble tæret bort er vist ved bilde av oljekjøleren tatt under kjøleren, fra BB mor SB: (Bildet viser en modifisert tetting med bruk av tettetape på en mm-gjenget bolt.) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 Det der, roaldbj, ser ut som en ganske standard Bowman oljekjøler. Hadde en lignende på min forrige båt, og den samme pluggen irret opp der også. Jeg oppdaget det heldigvis i tide i.f.m vårsjekken, slik at jeg fikk byttet den. Forøvrig var det lignenede tendenser på selve oljekjøleren også, slik at jeg holdt disse under oppsyn senere. Etter å ha byttet flere slike plugger over en periode på noen år, gikk jeg over til å sette inn plugger med påmontert sink. Virket som det hjalp på problemet. Men hvorfor det var slik fant jeg aldri ut. I følge Bowman skal det ikke sitte sink der, så vidt jeg kan huske. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 Takker for svar Roald ! Bowman har nok modifisert kjølerne. Min kjøler har endelokkene i et slags komposittmateriale, med det samme materiale i avtappingspluggen. Jeg trodde du mente skruene som endelokket er festet med. Da føler jeg meg rimelig trygg. Takker ! Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 ... I følge Bowman skal det ikke sitte sink der, så vidt jeg kan huske. ..... Har sjekka de to 6LY3ene jeg normalt styrer med tildaglig og der er det ingen zink ved oljekjølerne. Holder et godt øye med eventuell utvikling av korrosjon etter tidligere råd fra roaldbj. Forøvrig til trådstarter: Jeg har kun gode erfaringer med disse motorene i yrkessammenheng. Kjører to forskjellige båter med hver sin installasjon, driftsikkert og pålitlig så langt etter nesten daglig drift i 9 måneder. Jeg vet lite om D6, men vil nok anta at det også sikkert er en like god motor. Jeg stoler derimot mer på Yanmaren da jeg opplevde masse problemer med eldre Volvoer i tidliger båter. sikkert bare litt forruintatthet. Uansett, jeg ville gått for Yanmar..... min magefølelse sier det. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 har jobbet my med både yanmar og volvo , saken er grei ,aksling innstallasjon det er yanmar , drev innstallasjon er volvo, enkelt og greit Hvordan begrunner du denne påstanden? Sitér dette innlegget Link to post
ptt Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Det begrunner jeg slik, yanmar har ikke produsert egne drev,så da må du bruke mercruiser sine drev, hvist du skal ha en yanmar på over 290 hk ,har ikke de noe drev du kan bruke fra mercruiser , dette syntes jeg er for dårlig , volvo er størst på drev innsallasjon og de leverer gang på gang det vi trenger , kunde servicen syntes jeg er bedre på drev hos volvo , men begge typer motorer er gode motorer , Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Jeg legger ved bilde av oljekjølerne jeg har i mine to nåværende Yanmarmotorer (6 LY2). Jeg har ikke registrert enda hvem som har produsert disse kjølerene - men det virker ikke som om de har samme plugg som i den forrige Bowman-kjøleren. Ellers har jeg nå mye bedre plass til å bevege meg omkring motoren. Det er flere ting jeg lurer på med mine nye Yanmar 6 LY2 motorer. En ting er spenningsregulering av dynamoen. Det er åpenbart at installatøren (Beneteau) har foretatt modifisering av Hitatchi 80 A bl.a. ved å montere et utvendig rele. Jeg vet ikke riktig om det interne er koblet fra og om det utvendige fungerer som et skillerele? Noen synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 (redigert) Det er flere ting jeg lurer på med mine nye Yanmar 6 LY2 motorer. Har du byttet ut dine 6LY-370Hk motorer til nye 6LY2-440Hk ??? Var de "gamle" utslitt ? Fikk du bra innbyttepris ? Redigert 14.Februar.2007 av jolo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Linn Christina Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Har hatt volvo i en del år, har nå en volvo kad 42 96 modell som er så til di grader svartmalt her på båtplassen. Motoren har passert 1600 timer, har vært skiftet toppakning en gang men det var det, skift filter og olje hvert år å kjør motoren med 10 % reduksjon så går den mange timer til. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 (redigert) Jeg legger ved bilde av oljekjølerne jeg har i mine to nåværende Yanmarmotorer (6 LY2). Slike nye Yanmar motorer er et imponerende syn... Skulle ønske mitt eget motorrom også var like rent som en operasjonstue! Redigert 15.Februar.2007 av Hank (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Ja det var et forbilledlig motorrom. Litt silikonspray på slangene slik at de blir helt sorte, da er det perfekt... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.