Jump to content

Yanmar 6LY3-UTP eller Volvo D6


Josefine

Recommended Posts

Særlig Yanmar med Mercruiser hekkagregat. Da hadde det antakelig vært reklamasjonsservice for drevhavari hver sommer

 

Noe erfaring/ dokumentasjon på dette?

 

Eller bare et "vittig" svar på Rits "vittighet"?

 

:crazy:

 

Forresten flott motorrom i KOB's båt. Ser at det er et "trau" under motorene, er dette uttagbart? For å samle opp olje/deisel e.l. på avveie?

Link to post

Det er en vittig spøk med halvt innhold av sannhet :rolleyes: Det er et ikke ukjent problem at det har vært enkelte drevhavarier på Yanmar/Mercruiser og Styr/Mercruiser installasjoner. Om man ser på Goldfish RIB's som bruker denne kombinasjonen mye ettersom de trimmer opp Yanmar motoren (D-max tror jeg den da kalles) så har de ekstra kjøling av drevet for å hindre at det går varmt. Ett av drevhavariene var omtalt i en langtidstest som Båtmagasinet hadde av en Marex 330 med 2xSteyr. Der tror jeg det ble byttet drevtype etter havariet (husker ikke helt - men tror det var fra Bravo 2 til Bravo 3 eller noe sånt - dette kan sikkert andre mer om enn meg)

 

Trauene er ikke uttagbare - de er til for å samle opp søl slik at det ikke kommer ned i "kjølsvinet" og presses langt bak under motoren.

 

For å sitere Motorboat Monthly grovt da de testet Windy 33 Scirocco med 2xD4 260. Om man får uvented gjester til middag og det er fullt i salongen så kan man dekke på til 3-4 mann i motorrommet :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Trauene er ikke uttagbare - de er til for å samle opp søl slik at det ikke kommer ned i "kjølsvinet" og presses langt bak under motoren.

 

......kan man dekke på til 3-4 mann i motorrommet :smiley:

 

PÅ min båt er det støpt "trau" for å hindre for mye spredning av søl. Kunne vært praktisk med noe uttagbart.

 

Dessverre er båten min for liten til egen salong i motorrommet, men jeg får gang etter gang bekreftet at jeg aldri har vært noen turner. Stå på hodet har aldri vært min greie :crazy:

Link to post

Det måtte vera genialt å fått tillaga uttakbare trau, spesielt for oss som er i den særskild utakksame stoda at det står grøne motorar der nede. Nokon som har sett dette?

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post

Jeg tror nok at flere har tenkt på å ha et uttagbart trau uden motoren. Jeg haqr gått bort fra denne ideen.

 

Utfordringen er å finne ut hva som skjer under trauet.

 

Jeg var en god tur i motorrommet i dag.

 

Må først vise stigen ned til motorrommet:

 

stige_motorrom.jpg

 

Det neste bildet viser noen av koblingene til / fra dynamoen.

 

Jeg klarer ikke finne ut om den er kontrollert intert, eller av ekstern sensor.

 

 

 

 

 

SB_dynamo_rele.jpg

Link to post

Fyttigrisen, roaldbj, å legge ut slik ren pornografi, det er jo mindreårige som leser forumet her og allting!!! :eek: Du får nok foreningen for god moral på nakken nå, skal du se! :lol:

 

Den grønne tingen bak dynamoen din ser klart ut som et rele. Har du koblingsskjema eller oversikt over hva de forskjellige ledningene går til?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Ja dette har jo blitt en morsom tråd etterhvert med mange friske synspunkter, og klare skiller mellom klubben for VP og klubben for Yanmar elskere. Selv har jeg hatt litt av hvert, og neste sesong blir det 2 stk. VP D4 i kjelleren, med de nye VP drevene. Denne pakken ser jo glitrende flott ut, og alle jeg har vært i kontakt med før kjøp, hadde bare godord å si om løsningen, inklusiv min faste Yanmar mekaniker, som skrudde på min forrige båt.

Denne hadde Yanmar 6lp-stzte med Bravo III, og jeg havarerte drevet i fjor sommer. Hele underhuset eksploderte utefor Resö, men nytt drev ble montert og kostnadene dekket av Marine Power. Flott service på en installasjon fra 2002 med 490 timer på telleren.

 

Problematikken rundt Yanmar/ Mercruiser henger sammen med tunge båter og 1 installasjon, som gjør at belastningen blir for stor for drevet, og primært drevtoppen ryker. Dette kan avhjelpes ved å kjøre pent opp i plan, og montere drevdusj, som kjøler drevtoppen i plan. Noe av årsaken ligger visstnok i at oljekanalene i Bravo III er trange, og at oljen fra underhuset alene ikke kjøler nok når båten går i plan over lengre tid.

 

Jeg tror at uansett om man velger VP eller Yanmar er begge meget gode motorer, som holder lenge bare man tar vare på dem, og følger vedlikeholdsintervallene, vasker av dem en gang i mellom. Hva ulike båtprodusenter dytter inn er nok mer avhengig av pris og andre relasjonssaker mellom produsentene, enn noe annet.

 

Yanmar, Volvo Penta? Tror ikke det er forskjellen på lykke eller ikke. Vedlikehold, vedlikehold og å kjøre med innsiden av hodet, det derimot bidrar til båtlykke i årevis.

 

Ludde, Volvo-frelst igen for n`te gang. :smiley:

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post

Kjell,

 

gjett om henvisningen din umiddelbart er lagt til mine favoritter.

 

Hva skulle vi gjort uten vennene her på BP?

 

Forøvrig sliter jeg med å huske lanterneføringen på noen skip.

 

Dette med doble grønne og røde og hvit over eller under rød husker jeg noen ganger "klart som blekk" - mens andre ganger er det fullstendig borte.

 

Sammenkoblede fartøyer forstår jeg noen ganger - mens det andrr ganger er helt glemt.

 

Det er nesten utrolig at jeg har klart meg på sjøen i mørke så langt.

Link to post

Da har jeg forstått det slik at den ene av mine ombord med bildet under, som er en Yanmar 6 LYA - STP, er en motor som har

 

6 = seks sylindre

LY = ferskvannskjølt

A = opprinnelig satt sammen i Japan men endelig ferdigstilt i Amerika (USA) med deler produsert i USA

 

ST = Super turbo charget

P = Pleasure, dvs fritidsbåt? Hvor det fremgår at:

 

A 'P', as in 6LYA-STP, is a pleasure boat performance engine. (There is no difference between the 'P' and the 'E' engines. They have been re-spec'd to show "competitive" horsepower. Yanmar was the only engine manufacturer I know who used to deliver, from the factory, more horsepower than what was stated on the brochure.

 

Kan noen eventuelt korrigere min oppfatning?

 

 

Yanmar-56924.jpg

Link to post

Jeg var en tur på Framnæs Maritime i dag og kurerte den gryende våryrheten. Hadde med fotoappart og tok noen bilder.

Framnæs har kjørt motorene i dag for å sjekke en pipelyd fra en rem - derfor er det kjølevæske i bunnen av maskinrommet. Også har de satt på kuleventiler på vannutskillerne. Ren lykke å være ombord igjen :smiley:

 

Motorrom_Windy_37.jpg

Jeg ser nå at jeg har en del bedre plass foran motorene enn KOB - antakelig fordi D motorene har utvendig styring og da plasseres nærmere akterpseilet. Og fordi D4 er litt kortere enn KAD'en (4 syl mot 6 syl). Her ser man også den rustfrie stigen ned. Den skulle jeg tatt eget bilde av men det glemte jeg.

 

Motorrom_Windy_37_bb_side.jpg

bb side er forbeholdt batteriene - 4 stk totalt.

 

Motorrom_Windy_37_stb_side.jpg

 

På stb side har vi pumpe for autopiloten, defroster og ankervinsj

 

Så ba frøknene Vera og Petra å få lov til å bli introdusert for denne ærede publik :smiley:

Vera er stb motor - har vært snill og grei

Motorrom_Windy_37_Vera.jpg

Petra er bb motor - ble visstnok bra etter en lett lobotomering i høst - det har jeg ikke sjekket selv - men de som nå pleier henne sier at hun er normal igjen

Motorrom_Windy_37_Petra.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Flotte bilder Bitteliten.

 

Det er flere ting jeg lurer på:

 

På bilde med batteriene er det i overkant et sort horisontalt "rør" - hva er dette?

 

Hvordan er de fire batteriene koblet, og hvordan er baugpropellen koblet til disse? (Avansert rele som kobler inn samtlige 4?).

 

På bildet under antar jeg vi ser en varmeveksler til SB - hovor kommer og hvor går inn og uttilførslene, og hvor går de fire utblåsningsrørene. Er dette en ARDIC 1012 (Eber 1012?)

 

På samme bilde, til SB: er dette varmtvannstanken? I så fall merke, kapasitet og kolbestørrelse?

Link to post

Her er vi på grensen av hva jeg vet om egen båt helt på husken :wink:

 

Det sorte røret er aktuatoren til drevet - dvs der hvor datasignalene overføres til fysisk bevegelse for girskift på drevet. Det er en til hvert drev av disse. Fra aktuatoren ser du at det går en rød kabel (det er en wire) som da går til drevet. Jeg har ikke sett selv hvordan dette funker - men jeg tror røret beveger seg.

 

Det er ett startbatteri, 3 forbruk. Hvordan baugpropellen er koblet til vet jeg ikke. Det er en blå boks i alu med kjøleribber med tykke kabler rett ved siden av batteriene - tror det er et relee eller noe sånt - men strøm er ikke min styrke. Hovedstrømtavla er i midtkabinen med et digitalt voltmeter. Hovedstrømbryterne kan jeg velge "mergency" - der jeg kobler alle 4 sammen

 

Vv tank sitter midt i båten - i forkant av motorene. 40 liter - Isotherm. Den sitter rett foran de to løfterne til maskinromsluka som stitter mellom motorenen. Den er plassert der for optimal ballanse i båten.

 

Defrosteren er 10 kw. utløp på ruta og ved beina mine (deilig). Merke ??

Om jeg husker rett går varmtvannet fra stb motor, til defrosteren, videre til vv tanken - så tilbake. Men er ikke 100% sikker.

 

Mer finner vi ut om du kommer bortom til våren :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Selv om du nå har hekkaggregat på Volvoen,

 

er det viktig i forhold til D5L å kjenne til forskjellen mellom H- drev, V- drev, U-drev og A-drev.

 

 

 

Jeg har flere ganger stilt spørsmål til fritidsbåteiere med Volvo hekkaggregat hvordan de utfører Williamsens turn,

 

men har ikke fått noe klart svar.

 

Dette vet sikkert Bitteliten eller andre hekkaggregat-brukere her på BP?

Link to post
Selv om du nå har hekkaggregat på Volvoen,

 

er det viktig i forhold til D5L å kjenne til forskjellen mellom H- drev, V- drev, U-drev og A-drev.

Jeg har flere ganger stilt spørsmål til fritidsbåteiere med Volvo hekkaggregat hvordan de utfører Williamsens turn,

 

men har ikke fått noe klart svar.

 

Dette vet sikkert Bitteliten eller andre hekkaggregat-brukere her på BP?

Jepp - vi svinger først til venstre så til høyre - så setter vi båten i revers fra ca 40 knop når vi er på høyde med personen i vannet - enkelt som bare det

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg har vurdert litt om jeg skal vente med kommentar, men:

 

Innlegget var noe humoristisk ment, men all humor har jo en seiøs side.

 

Williamsens turn er en velkjent prosedyre for navigatørerer for hvorledes de skal manøvrere/styre båten etter at en mann har falt over bord (MOB).

 

Det følgende bygger på min erindring, men kan være feil på flere punkter, i så fall får vi korreksjonene etter hvert:

 

1. Det første man må vurdere er hvilken side personen har ramlet over bord og beholdt kurs må registreres.

 

2. Roret legges deretter hardt SB eller BB avhengig av hvilken side personen falt ombord.

 

3. Etter at ny kurs er endret omlag 60 grader, skal det gis hardt motror.

 

4. Ved ny kurs omlag 240 grader for opprinnelig kurs rettes ror opp og man kommer både i teorien og i praksis inn i motsatt kurs av kurslinjen for MOB.

 

(240 grader innebærer: 60 grader + 180 grader).

 

5. Deremed er man på god kurslinje for å hente opp MOB.

 

Spørsmålet var knyttet til hvordan hekkaggregat-båter hånderer denne prosedyren?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...