Kjell E Svart 23.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 Og her kan du lese mer om svingen te Villiamsen.... Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
roaldbj Svart 23.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 Bra Kjell, jeg har møtt "sjøfolk" som ikke liker å forenkle prosedyren til han "Villiamsen" - noe som sikkert henger sammen med at "Williamsens turn" er oppfattet som en særdeles alvorlig navigansjonsprosedyre ombord ved MOB. I praksis har jeg forstått gjennom samtaler med en god del kapteiner på store skip (OBO, tankere) at det er krevende å vurdere om man skal legge den første 60 graderen til SB eller BB, her har vi småbåtbrukere en enklere beslutning. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 (redigert) omtrent som beskrevet - bare at vi gjør den raskere ettersom våre båter går raskere og svinger skarpere Jeg har ennå ikke klart å finne ut hva som er grensen for båten vår i svinger. Har lagt fullt over i full fart og den bare fortsetter å svinge og svinge - slipper ikke - lener seg bare litt mer innover i svingen Redigert 23.Februar.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 (redigert) Jeg sakser litt fra http://en.wikipedia.org/wiki/Williamson_turn Williamson turn From Wikipedia, the free encyclopedia Jump to: navigation, search Main article: Man_overboard The Williamson Turn is a maneuver used to bring a ship or boat under power back to a point it previously passed through, often for the purpose of recovering a man overboard. It was named for John Williamson, USNR, who used it in 1943. However, according to Uncommon Carriers by John McPhee, the maneuver was originally called the "Butakov pipe" and was used in the Russo-Japanese War as a way of keeping guns at the same distance from an enemy.[1] The Williamson Turn is most appropriate at night or in reduced visibility, or if the point can be allowed to go (or already has gone) out of sight, but is still relatively near. For other situations, an Anderson turn (Quickest method) or a Scharnow turn might be more appropriate. The choice of which method will in large part depend on the prevailing wind and weather conditions. Put the rudder over full. If in response to a man overboard, put the rudder toward the person (e.g., if the person fell over the starboard side, put the rudder over full to starboard). After deviating from the original course by about 60 degrees, shift the rudder full to the opposite side. When heading about 20 degrees short of the reciprocal, put the rudder amidships so that vessel will turn onto the reciprocal course. Bring the vessel upwind of the person, stop the vessel in the water with the person along-side, well forward of the propellers If dealing with a man overboard, always bring the vessel upwind of the person. Stop the vessel in the water with the person well forward of the propellers. Problemstiollingen ved MOB er hvordan man skal styre etter at personen er falt over bord og man ønsker å komme tilbake til fallstedet. Vanligvis glemmmer man nødvendigheten av ror og motror, og effekten av vind og strøm. Ser at hekkaggregatene mener at dette går raskere enn ved aksling - mine observasjoner tyder noen ganger på at dette ikke er tilfelle, men det kan jo komme av manglende kunnskap om Williamsens turn. Redigert 24.Februar.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 23.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 Denne Man Overboard manøveren har jeg aldri hørt om, men den var smart. Funker den like bra om det er fruen som har fallt over ripa Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Brutus Svart 23.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 Se der ja, så lærte man det også... Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 23.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 (redigert) .......Ser at hekkaggregatene mener at dette går raskere enn ved aksling - mine observasjoner tyder noen ganger på at dette ikke er tilfelle......., Tror det har med med fart/akselrasjon på båten å gjøre. Min erfaring er at det er ett fett om det er fast aksling eller hekkagregat. Jeg praktiserer en del Williamsen turn både som egenpraksis og under opplæring av andre, og da i de fleste tilfeller utført med vanjet. Helt klart raskere med jet enn de to nevnte pga manøvrerbarhet. Hvorvidt man gjør den kjappeste svingen av denne typen med fast aksling eller med agregat er bare tilfeldigheter tror jeg. Skrogform og kraft nok til å opprettholde farta i svingen har mer å si. Uansett er Williamsonturn tiltenkt noe større fartøyer enn hva vi normalt ferdes i for hurtigst å finne igjen si egen kjølvansstripe. For meg i min båt er det aller raskest å bare bakke opp, snu, og plukke opp tullingen som har fomla seg overbord. Redigert 23.Februar.2007 av Sigurd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2007 Jeg har øvd på Williamsens turn flere ganger ved å kaste ut en fender i litt grov sjø og observert at prosedyren med 60 grader ror mot den siden som fenderen driver, og deretter 180 grader motror med fartsreduksjon gir en brukbar posisjon for å fange fenderen opp igjen. Dersom man begynner å bakke og å snu med sirkel uten bruk av motror er det vanskelig å komme tilbake til opprinnelig kurslinje. Anbefaler å trene på Williamsens turn, men dette har ikke så mye å gjøre med tråden om Y og VP. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 24.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2007 Man bør også trykke på "mob knappen" på GPS/ Kartplotteren nå mann faller over bord, men det er vel velkjent. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 24.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2007 Da har jeg forstått det slik at den ene av mine ombord med bildet under, som er en Yanmar 6 LYA - STP, er en motor som har 6 = seks sylindre LY = ferskvannskjølt A = opprinnelig satt sammen i Japan men endelig ferdigstilt i Amerika (USA) med deler produsert i USA ST = Super turbo charget P = Pleasure, dvs fritidsbåt? Hvor det fremgår at: A 'P', as in 6LYA-STP, is a pleasure boat performance engine. (There is no difference between the 'P' and the 'E' engines. They have been re-spec'd to show "competitive" horsepower. Yanmar was the only engine manufacturer I know who used to deliver, from the factory, more horsepower than what was stated on the brochure. Kan noen eventuelt korrigere min oppfatning? Se her ja. Mor når alle bokstavene i motorkoden er forståelig. Jeg derimot, har en bokstav i min kode jeg ikke finner ut av. Motoren min er en Yanmar 4JH-HTXE. og det er X'en som volder meg besvær. En vanlig HTE er på 66 hk, og min er 63 hk, så en forskjell er det jo, men jeg fant ikke bokstaven X i oversikten LA3939 linket til. Noen som har peiling? Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Mulligan Svart 24.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2007 bb side er forbeholdt batteriene - 4 stk totalt. Jeg synes det er litt forbausende at en så ny, og dyr, båt har batteriene i maskinrommet. Det er nesten hakket verre enn å ha de på dørken i salongen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2007 Det må du gjerne forklare ytterligere. Batteriene står i ventilerte batteribokser med utluftuingsslange ut av båten Hvor vil du ha batteriene? Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 24.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2007 Jeg derimot, har en bokstav i min kode jeg ikke finner ut av. Motoren min er en Yanmar 4JH-HTXE. og det er X'en som volder meg besvær. En vanlig HTE er på 66 hk, og min er 63 hk, så en forskjell er det jo, men jeg fant ikke bokstaven X i oversikten LA3939 linket til. Noen som har peiling? X står for sluregir. Jeg har en 4LHA-STXP, hvor X-en står for sluregir. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
hasse Svart 24.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2007 Jeg har 4LHADTP 184 AHK og har også sluregir. Hasse. Sitér dette innlegget NB 820 Link to post
GeirFrode Svart 24.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2007 Er det noen som har en grei forklaring på hva de forskjellige bokstavkodene betyr på Yanmar? En stakkar blir jo bare mere og mere forvirret, jo. Hadde vært fint om det fantes en komplett oversikt. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 24.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2007 bitteliten .. det er vel for at batteriene skal stå på kaldest mulig sted... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Arnstein Svart 25.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2007 Er det noen som har en grei forklaring på hva de forskjellige bokstavkodene betyr på Yanmar? En stakkar blir jo bare mere og mere forvirret, jo. Hadde vært fint om det fantes en komplett oversikt. Ja. se innlegg #135 i denne tråden. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Ludde30 Svart 25.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2007 X står for sluregir. Jeg har en 4LHA-STXP, hvor X-en står for sluregir. Jeg har ikke sluregir. Jeg har PRM160 hydraulisk gir så det kan hende X'en betyr noe annet, eventuelt at det ikke er original girinstallasjon. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
GeirFrode Svart 25.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2007 Ja. se innlegg #135 i denne tråden. Aahhh! Takk Arnstein. Denne hadde jeg oversett. Men lurer fortsatt litt på enkelte ting. Som f.eks hva som er forskjellen på disse: -TE, is a Turbo charged, Export model -ETE is Extra Turbo charged, Export model -HTE is Highly Turbo charged, Export model -DTE is Deluxe Turbo charged, Export model -UTE is Ultra turbo charged, Export model -STE is Super turbo charged, Export model, etc Jeg har ikke sluregir. Jeg har PRM160 hydraulisk gir så det kan hende X'en betyr noe annet, eventuelt at det ikke er original girinstallasjon. Hvis jeg klarte å tolke kodene riktig, så betyr X'en at din motor er levert ny uten gear. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 25.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2007 (redigert) Jeg har ikke sluregir. Jeg har PRM160 hydraulisk gir så det kan hende X'en betyr noe annet, eventuelt at det ikke er original girinstallasjon. X-en står ikke på nummerplata på min motor, såvidt jeg kan huske i farten. Den dukket opp i forbindelse med salgsdokumentene fra NB, og den gang fikk jeg opplyst at den stod for sluregir. Kan være at X er en en engelsk forkortelse for "extra", "external" eller "crossover". Det siste passer kanskje best i forbindelse med sluring, siden det er en omløpsventil montert i girkassen? Redigert 25.Februar.2007 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Mulligan Svart 25.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2007 Det må du gjerne forklare ytterligere. Batteriene står i ventilerte batteribokser med utluftuingsslange ut av båten Hvor vil du ha batteriene? Bildet var så mørkt at jeg ikke så kassa. Beklager det. Foretrekker allikevel separat batterirom. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2007 Foretrekker allikevel separat batterirom. Hvorfor det egentlig? tenker du på gnistfaren eller er det andre ting du tenker på? Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 25.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2007 Hvis jeg klarte å tolke kodene riktig, så betyr X'en at din motor er levert ny uten gear. Det tror jeg du har helt rett i. Giret er ikke engang i Yanmar-farge, men sort. Godt å få løst noen uviktige men akk så irriterende problemstillinger Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
roaldbj Svart 28.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2007 Jeg har diskutert via IM kjøp av motor-anoder til Yanmar motorer med en kollega her på BP. I Norge kan et sett på 5 stav-anoder koste omlag kr 700, mens importering fra USA kan komme på omlag 2 $ stykket (uten mutter) pluss frakt pluss toll/moms. Tar gjerne mot råd om hvordan man effektivt bestiller dette fra USA. På denne lenken er prisene ganske brukbare: http://www.shipstore.com/search?search=zinc+pencil+anodes De anodene jeg trenger til min & LYA STE er: Sink-anodene har følgende nummer: MTR CMEZ1 F (pris $ 2,19) MTR CMEZ2 (pris $ 2,19) MTR CME1 F (pris $ 4,90) (med mutter) MTR CME2 (pris $ 4,99) (med mutter) Er det andre synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 28.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2007 (redigert) Jeg har diskutert via IM kjøp av motor-anoder til Yanmar motorer med en kollega her på BP. I Norge kan et sett på 5 stav-anoder koste omlag kr 700,.... .... Er det andre synspunkter? Ikke annet enn at hvis det er noe å spare inn for dere med hensyn til f.eks. frakt eller rabatt på kjøpsvolum, så blir jeg gjerne med på lasset med et par-tre årganger til min Yanmar 6LP Det er vel 5 stk pr. anodeskift til min motor også, og den norske prisen høres absolutt kjent ut Redigert 28.Februar.2007 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.