Jump to content

Fjerning av bunnstoff


Xo

Recommended Posts

Ikke direkte svar på spørsmålet, men relatert: Har sett en del anbefale å fjerne bunnstoffet på høsten, og gjerne etter at det har blitt kaldt. Det skal visstnok slippe mye lettere når det er kaldt. Har dessverre ikke fått forsket på dette selv enda, men hører gjerne fra andre som har forsket på dette. Er dette bare tull, gjelder det bare bestemte typer - i så fall hvilke, eller gjelder det alle bunnstoffer?

Link to post
Share on other sites

Gjorde dette i fjor med kalk og vann. Dette skal etter sigende være mer skånsomt enn sand og vann. Operasjonen gikk smertefritt. Jeg tror jeg kan finne frem denne blåseren enda dersom det er av interesse. Dette vil nok spare deg for en del slit. Marexen bør nok være gjort unna på en god lørdag. Husker ikke helt hvor mye kalk jeg brukte. Tror det var ca 300 kg på 31 foteren. Dette kommer nok litt an på hvor tykt lag med bunnstoff som ligger på.

 

Lykke til!

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Bruk maske/åndedrettsvern ved skraping/pussing av bunnstoff.Dette er gufne greier å få i kroppen.Mener å ha sett noen linker på dette forumet om hvordan man fjerner bunnstoff. Var det en blanding av tapetlim/klister og kaustisk soda? Har ihvertfall fått anbefalt å ta drittjobben på høsten når det er litt kaldt. Lykke til.

Jørgen

Link to post
Share on other sites

Var det en blanding av tapetlim/klister og kaustisk sodaJørgen

 

 

NB!: Vær klar over at blandingen skader gelcoat om den sitter på for lenge.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

NB!: Vær klar over at blandingen skader gelcoat om den sitter på for lenge.

Det har jeg også hørt. Men mistanken går i retning av at det er propaganda for å få solgt dyre båtprodukter.

Noen som har opplevd at gelcoat har blitt skadet av kaustisk soda?

Isåfall, hva slags skade er det snakk om? Misfarging?

Sterkt alkaliske produkter som f.eks. Plumbo leveres i plastembalasje.

To-komponent lakk lar seg heller ikke affisere av Reprin etc., som vel stort sett består av kaustisk soda.

Link to post
Share on other sites

Ikke direkte svar på spørsmålet, men relatert: Har sett en del anbefale å fjerne bunnstoffet på høsten, og gjerne etter at det har blitt kaldt. Det skal visstnok slippe mye lettere når det er kaldt. Har dessverre ikke fått forsket på dette selv enda, men hører gjerne fra andre som har forsket på dette. Er dette bare tull, gjelder det bare bestemte typer - i så fall hvilke, eller gjelder det alle bunnstoffer?

Gjorde dette i vinter på min saga 20. Hadde mange lag med bunnstoff av forsjellige typer.

Fant ut at det måtte av for at det skulle sitte.

 Hadde også lest at det var betre med minusgrader i luften, så dette gjorde eg. Fullt påkledd med manuell skrape tok eg fatt i arbeidet i romjula i -13 grader.

Skrapte heilt ned til gelgoaten og brukte pussemaskin med 80-papir på resten.

 

Arbeidsstillingane var ikkje dei beste, med kjøl på 80cm og pukkstein som underlag og forfrosne tær og fingrer er dette arbeid en må ta litt over tid.

Tok siste resten rundt påsketider med mildver i luften og då satt bunnstoffet som bare det.

 

Då jobben var gjort var bunnen helt hvit. Ikkje et bunnstoffmerke kunne sjåes.

Bunnen vart skylt med store mengder vatten før små plastpest bobler blei sparkla igjen og bunnen prima med antipest.

 

Skal si skuta var fin då den vart heist på sjøen!

Men alt arbeidet føles nå forgjeves då båten vart solgt 3 måneder etter, men bunnen var like fin da....

 

Dette var ein jobb eg ikkje vil gjere igjen men det første!

Link to post
Share on other sites

Da vi var innom Koppervik for å fylle diesel i sommer stod det en på kaien der og jobbet med bunnen på en 33 fot glassfiberbåt

Spurte hva han holdt på med og fikk til svar at han fjærnet bunnstoffet da han skulle antipestbehandle den.

Han hadde blandet lut og potetmel, denne blandingen påførte han med en langkost, da blandingen hadde virket ca 15 minutter spylte han det av med en høytrykkspyler med varmt vann.

Da han påførte blandingen i vannlinjen kom han flere steder over bunnsmøringen, men det ble ingen merker eller misfarging på gelcoaten.

Metoden var virkelig effektiv, etter to omganger var allt bunnstoffet borte.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Det har jeg også hørt. Men mistanken går i retning av at det er propaganda for å få solgt dyre båtprodukter.

Noen som har opplevd at gelcoat har blitt skadet av kaustisk soda?

Isåfall, hva slags skade er det snakk om? Misfarging?

Sterkt alkaliske produkter som f.eks. Plumbo leveres i plastembalasje.

To-komponent lakk lar seg heller ikke affisere av Reprin etc., som vel stort sett består av kaustisk soda.

Her er det et spørsmål om virketider.  Om man lar kjemien virke i 15 minutter som det står nedenfor i et annet innlegg, er det neppe noen fare for skader.  Imidlertid er det normalt å la slik kjemi virke over natten ved bruk f eks på trevirke, og gjør man det på gelcoat, er det store muligheter for nedbryting av stoffet.  Dette er som regel synlig etter nedvasking ved at deler av gelcoat/polyester er fjernet.  Kan forøvrig vise til test i båtmagasinet for en tid tilbake hvor man så skader på gelcoat etter bruk av forskjellige typer bunnstoffjernere som hadde virket for lenge.

 

Jeg selger ikke stoffene, men har levd av malingsfjerning på hus, tanker, båter etc i snart 20 år, og mitt firma renser omlag 30.000 kvm hvert år,så jeg er av den oppfatning at jeg har litt peiling.  Det er to stoffer jeg vet om som ved normale virketider opp til 15 timer garantert ikke skader gelcoat/polyester som samtidig er effektive til fjerning av bunnstoff, og det er STS7, og Sea to Sky 203.  Den siste er best med tanke på miljøet og den som arbeider.  Kjemikaliet er vannbasert.  Disse stoffene kan være vanskelige å få tak i billig, men jeg kan til en viss grad skaffe dem til selvkostpris, ca kr 50,- Veil. er kr  80,-  pr kg.  Forbruk er 0,5 til 1,0 kg pr kvadratmeter.  Kjemikalier og bunnstoff vaskes av med høytrykksvasker og varmt vann etter virketiden som er 8 - 15 timer.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte et produkt som kalles Peel-Away for et par år siden.  De har også et produkt som kalles Peel-Away Marine, som visstnok er akkurat det samme men til dobbel pris  :smiley:  Peel-Away er en tjukk, melkefarget substans som smöres på og deretter dekkes med vokspapir.

Jeg smurte en lang stripe på begge sidene av båten da jeg kun skulle bruke det til å endre vannlinjen til bunnstoffet.  Husker ikke hvor lenge det satt, men toppen et par timer.  Temperaturen var 34 °C (husker det godt pga ölkonsumet) og den ene siden av båten var vendt mot sola og den andre i skyggen.  Da jeg fjernet Peel-Away guffa, var siden i skyggen helt OK, men på solsiden hadde jeg en lang stripe gelcoat som var begynt å skalle av.  Jeg tror tid og utetemperatur er veldig viktige faktorer for hvorvidt man skader gelcoaten.

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Guest hib00bdu

Hallo!!

 

Ser det er noen som har laget tema om vinter arbeid.

 

Har endel planer eg også, bla. motor bytte og fjerning av bunnstoff.

 

Har hørt at en blanding av kaustisksoda, vann og tapetlim gjør susen.

 

Veit at dette er en farlig/etsende blandig og må brukes med verneutstyr (gummihansker, vernebriller/ansiktsmaske og ellers god beskyttelse av kroppen)

 

Er interessert i blandingsforhold hvis det er noen som har erfaring med denne metoden.

 

Ellers er eg mottagelig for andre løsninger.

 

Båten var også rengjort under i 90, med derpå følgende behandling med to-komponent primer.

Håper eg slipper primingsjobben på nytt.

Link to post
Share on other sites

Hallo!!

 

Ser det er noen som har laget tema om vinter arbeid.

 

Ellers er eg mottagelig for andre løsninger.

 

Båten var også rengjort under i 90, med derpå følgende behandling med to-komponent primer.

Håper eg slipper primingsjobben på nytt.

Hei.  :yesnod:

 

Noen anbefaler kalkblåsing. Imidlertid blir det sagt at en må gå over og slipe etterpå. Har også hørt at noen blåser direkte med sand.

 

Har selv planer om det nærmere våren.

 

KAT :lol:

Link to post
Share on other sites

Guest hib00bdu

Kalblåsing virker både effektivt og greit, har sett endel båter det er gjort med.

 

Blir kansje litt ru overflate, og en sliter på gelcoat.

 

Det virker som en med denne metode også får frem luftbobler under gelcoat som en må sparkle igjenn, men det er vel bare en fordel.

 

Men kalkblåsing koster relativt mye penger, og da forsvinner den primeren som er lagt på også.

Link to post
Share on other sites

Har bekjente som har benyttet kalkblåsing, og vært fornøyd. Selv har jeg forsøkt den "kjemiske" veien uten at det fungerte spesielt godt. Bruket ferdigproduktet Afox. Endte med at jeg skrapte ned alt gammelt bunnstoff.

 

Når det gjelder hjemmelaget malingsfjerner basert på kaustisk soda er blandingsforholdet så vidt jeg husker slik: 1 pakke tapetklister, 4 liter vann, 1/2 kg kaustisk soda, og 2 ss Zalo. Oppvaskmiddlet fjernerspenning i vannet og gjør at blandingen penetrerer bedre.

 

Har ingen erfaring med dette på gelcoat, så her må andre bidra.

 

Lykke til uansett hva som velges av metode.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Prøvde de fleste metoder, kjemisk, sandblåsing, sliping osv...

Endte opp med en gammel malingsskrape som jeg slipte sylskarp i den flate enden, rundet hjørnene. Brukte denne til å "høvle" av bunnstoffet. Brukte to kvelder på en 27 foter. Etter en lett omgang med eksentersliper var undervannskroget helt rent og klart for priming.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
Guest Thor-Erik

Hei,

 

Jeg har en 26' skjærgårdsjeep som jeg ønsker å fjærne gammelt bunnstoff,

for å legge på nytt.  Grunnen til dette er at gammelt flasser en del steder.

 

Nåværende bunnstoff er Jotun Hardt.

 

Er det noen her som kan gi tips om hvordan effektivt fjærne det gamle bunnstoffet?

 

Er det noen som har erfaring med STS-7 malingfjærner?

 

hilsen Th-E

Link to post
Share on other sites

Jeg har god erfaring med kaustik soda. 1 del kautiksoda/2 deler vann, så litt tapetklister for å få en smørevillig konsistens.La det virke ca. 1 time før du går på med høytrykkspyler. Dette ble gjort på en Master 820,  men har ingen aning om hva slags bunnstoff som var der fra før.

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til baatplassen  :crazy:

 

Du finner alt som har blitt diskutert om bunnstoff og primer - både påføring og fjerning - ved å gå til kategoriene (link øverst) å så følge linkrekken som begynner med 'Utenfor sesongen....'

 

(For nykommere gjør vi det gjerne litt enklere og legger ut linken direkte: http://hallen/baatplassen/kategorier.php?ID=6975  :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...