Jump to content

Fjerning av bunnstoff


Xo

Recommended Posts

Når du først har lagt ned en betydelig jobb i å fjerne gammelt bunnstoff vil det være dumt å spare på antall lag med primer. Mitt råd er å følge produsentens anvisninger. Vår erfaring er at alle de ledende produsentene på markedet leverer gode primere, men husk at primeren er avhengig av god vedheft til gelcoaten og det er her kalkblåsing virkelig kommer til sin rett vs kjemiske metoder skraping etc som krever at du må matte ned hele undervannskroget før påføring av primer. Når det kommer til bunnstoff er det mange faktorer som spiller inn, men påfør ett lag hardracing bunnstoff når det siste laget med primer er nesten herdet (som limsiden på en tape) og bruk båten med det en sesong,. Er du heldig kan du bare spyle båten til høsten og gå en ny sesong trygt i møte....

Link to post
Share on other sites

......men husk at primeren er avhengig av god vedheft til gelcoaten og det er her kalkblåsing virkelig kommer til sin rett vs kjemiske metoder skraping etc som krever at du må matte ned hele undervannskroget før påføring av primer.

 

Det er viktig å matte ned overflaten som du sier Admiral1, men på en 30 foter er det da ikke noen voldsom jobb, med en eksentersliper og litt smergel er dette gjort på en time....ikke noen serlig lengre tid enn et nytt lag primer.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg er nå i gang med skraping av Nefertiti. Det er en god del lag å skrape vekk. (Det skal visstnok vært gjort minst en gang før av tidligere eier, men det er nok noen lag med bunnstoff siden).

 

Prøvde med en rimelig enkel skrape med 4 blader som du snur rundt. Det funket, men gikk langsomt. Dyreste skrape på Clas Ohlson (189.-), med god kule for to-håndsgrep med 60 mm hardmetallblad var veldig mye bedre. Gått tom for blader dog, de slites veldig fort, og det er så mye lettere med skarpt blad at det nok er verdt å bytte ofte.

 

Noen sår i Gelcoaten har det jo allerede blitt. Er litt "trade-off" i brutalitet/hastighet. Gelcoat skader er vel rimelig lett å reparere...rent bortsett fra at det trengs 15 grader temperatur som vel kan bli en utfordring å få før utsetting... Epoxy sparkel herder vel ved noe lavere temperatur? Er det OK å bruke dette for å fylle i sårskader i Gelcoaten? Det skal jo dekkes med Primer og bunnstoff, så det vil jo ikke synes....

 

(Ellers skal jeg prøve tipset med å file/runde kantene på bladet, da det jo nettopp er kantene som skaper sårene...

 

Erfaringen så langt er at selve bunnstoffet går rimelig lett å få bort. Iallefall der det ikke er flekkprimet over gamle lag. Underste primeren sitter derimot temmelig godt, og den som innebærer størst risiko i det å skade gelcoat.

 

Trenger man strengt tatt fjerne dette 100%?

 

Jernkjølen har jeg tatt tidligere, og er primet med et dusin lag med Hempels Light Primer. Den har jeg ikke tenkt å gjøre så mye med, da den ser temmelig bra ut, annet enn å pusse/vaske av bunnstoffet fra i fjor. Hempels Glide Cruiser lot seg faktisk vaske av med svamp og såpevann på den glatte Primeren. Kanskje betenkelig at det også da slites fort av, men det er kanskje like greit for å unngå lagbygging.

 

Har alikevel tenkt å bytte til VC17M. Jeg går ut fra at VC primeren (Som jeg forstår må brukes) kan legges oppå Hempel sin Primer? (Og evt. annen primer)?

Link to post
Share on other sites

Undri bunnstoff-fjerner er det noe som heter. Har brukt den på båten, løsnet opp i de ytterste lagene (hadde mange lag) og bunnstoffet fikk en klissete grøtkonsistens. Kunne nok fått vekk vesentlig mer om vi hadde lagt det på flere ganger, og latt den virke litt lengre da det var litt for kaldt.. Men det ble skraping og sliping på gamlemåten og litt slipemaskin som tok mesteparten her, hadde ikke tid til å vente :smash:

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har akkurat gjort den jobben på min båt nå, og prøvd litt forskjellige remedier..

Den som funket best på min båt var(jeg hadde myyyye drit under)-

- Skrap av det meste bunnstoffet med en skarp kvalitetsskrape, går ganske lett av (bacho o.l)

- Så bruker du en malingsfjerner som heter "duxola", fåes b.l.a på maxbo

- Smør på ca en halv m2, og bruk varmluftspistol på det...

- Skrap av, og skyll med litt vann!

Dette fungerte meget bra på min båt, og den gamle 2 komponent grunningen måtte delvis slipes av..

Gelcoaten ble ikke berørt, untatt av når jeg slipte med maskin for å få det strøkent..

Jeg brukte en 2,5 kilos kanne på min båt (27 fot)

 

Lykke til

Mvh

Henboe.

Link to post
Share on other sites

Du sier ikke om du skal fjerne alt, eventuelt hvorfor. Etter min mening er det ikke nødvendig å fjerne mer enn det som er løst først med høytrykkspyler, om mulig med varmt vann, gå raskt over med en skrape, deretter en eksentersliper med passe grovt papir. Og så smør på, TO (2) ganger.

 

Mvh stig

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt en oppskrift jeg fant i et båtblad, husker ikke hvilket. 2 deler vann og 1 del kaustisk soda og en pakke tapetklister.Husk å blande i riktig rekkefølge(se pakning)Herligheten kostet meg mindre enn et par hundre kroner. Legg det på med en gammel malerrulle. La det sitte på i 1 time. Gå så over med høytrykkspyler. Jeg måtte ta 4 runder. Første runden løsnet det nesten ingenting, men jeg skal love deg at det gjorde det på runde 2 og 3. Tilslutt tok jeg en runde 4 for å forsikre meg om at alt "bunnstoffjerneren var borte. La på primer og bunnstoff.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ser at jeg har noen blører så jeg kunne tenkt meg å fått "blåst" hele bunnen under vannlinja og sparklet opp med epoxy.

Har prøvd å finne noen i Stavanger området som kommer til deg og kalkblåser eller hva de nå bruker.... uten hell.(regner med at jeg ikke hiver på land før til høsten og får dette gjort siden den skal stå en stund og tørke etterpå...)

Er det noen av dere her på forumet som vet om noen som driver med dette til en levelig pris...?

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg er nå igang med den hyggelige jobben å renskrape snekka for både bunnstoff og primer, begge deler har nok sittet på i minst 10-15 år og det har etterhvert bygd seg opp en tykt lag som ikke sitter like bra lenger. Det finnes mange flekker rett inn på gelcoaten.

De siste dagene har jeg testet flere skraper og denne varianten fungerer veldig bra

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=21922987 . Den finnes i ulike merker hos mange leverandører og de fleste bør gjøre en bra jobb, det som er viktigst er bladene. Du bør helst kjøpe hardmetallblader da disse holder seg skarpe mye lenger, jeg er usikker på om disse kan slipes pga. de er belagt med tungsten belegg. Slip kantene på bladene runde og skrap i vei.

 

Hvis bunnstoffet er gammelt og i mange lag vil du sannsynligvis få av de øverste lagene mens primer og litt bunnstoff vil sitte igjen. Å fjerne disse siste lagene viste seg å være en slitsom affære med skrape, dessuten ble det flere sår i gelcoaten. For min del ble løsningen å legge på duxola malingfjerner og dekke dette med plastfolie, la det deretter sitte noen minutter.

Etterpå vil resten av primer og bunnstoff være svært enkelt å skrape av og du har spart deg selv masse arbeid. Du bør kun jobbe med dette stoffet på små områder og teste om du reagerer med gelcoaten først. Skyll deretter med store menger vann.

 

Jeg har tenkt å male båten med Hempels epoxy primer, 5-6 strøk, deretter et egnet Hempel bunnstoff.

 

Lykke til med jobben :flag:

 

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Prøvde noen Fein-skrapa i fjor? Sitter på jobb og ser ut på sola... Har bestilt kranbil 18/3 og satser på knall-påske! :sailing:

Chiba

 

Jeg fikk nettopp låne en spjut ny Fein skrape som ble forsøkt under min Nidelv 26.

Som tidligere nevnt vibrerer denne sideveis, og min konklusjon er at denne er helt ubrukelig til denne oppgaven.

Jeg ville forsøkt Kaustiksoda blandet i Arabin tapetklister om ikke båten hadde vært plassert midt på plenen.....

Har kommet frem til at rå muskelkraft kombinert med en god skrape med herdet blad er løsningen for meg.

 

Svend Ole

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...