Jump to content

Fjerning av bunnstoff


Xo

Recommended Posts

Siste nytt på fronten her er høytykkspyler kombinert med sand, Båt og Industriservise i Harstad har prøvd det med stort hell. Krever en industri høytrykkspyler som kan ta sand som tilsettnings stoff. Antydet en pris på 6-7000 for å fjerne bunnstoff på en 29 foter. Har selv konstatert at resultatet ble meget bra.

kgt

Link to post
Share on other sites

sånn fra clas ohlsson.

eller tilsvarende elektrisk skrape fra bosch - med avrunding av hjørner. En (ei faktisk) kollega brukte 2 personer 2 elektriske skraper 2 kvelder (uvisst hvor lange) etter jobb på en nidelv 24 for å få det gamle av- og er fornøyd med resultatet.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg brukte også en slik Bosch skrape på en Scand Nordic. Måtte imidlertid bruke en pussemaskin også får å få alt av. Nabobåten hadde samme erfaring.

Uansett et helvetes møkkajobb. Jeg brukte vel en måned på det, men klarer bare å jobbe i korte perioder.

Resultatet ble imdildertid veldig bra.

Link to post
Share on other sites

Gjorde selv samme jobb i romjulen for 5 år siden... Brukte vanlig manuell sandvik skrape i 10 minusgrader. Da var bunnstoffet sprøtt og lett å fjerne.

 

Men var ikke helt behaglig (og ikke helsemessig bra) å ligge på rygg på pukkstein, med forfryste bein, blå i trynet av bunstoffet, og bunnstoff i øyene...

 

Til våren slipte eg gelgoaten helt ren, før vask og priming.

 

Ble iallfall veldig bra!

Link to post
Share on other sites

Jeg har i høst gjort jobben på min båt. Brukte Sandvik skrape, og det fungerte perfekt.

 

Brukte vel en 6-7 kvelder med økter på 2-4 timer. Ganske tung jobbing, så man blir fort sliten i armene.

 

Jeg vil ikke kalle det noen favorittsyssel, men hvis du går på med en positiv innstilling, godt verneutstyr og gjerne en radio i bakgrunnen er dette "fort" gjort. Du kan glede deg over hvor fint det blir til neste år!!

 

Ikke tenk på det som en MØKKAJOBB ihvertfall. Da gjør du det verre for deg selv. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Shitjobb i begynnelsen så gikk det lettere etter hvert synes jeg.

Skrapte først med tilkoblet støvsuger, brukte en "askebøtte" for å spare støvsugeren og en ekstra støvsugerslange for å få bedere rørlighet. Dette anbefalles fordi du slipper å bli blå over det hele og all skiten går rett i bøtta :-)

Etter det brukte jeg eksentrisk sliper med 80 papir deretter håndpusset med 100 papir vått på vansklige steder.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/545/Foer_skraping.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/545/Etter_skraping.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/545/Etter_pussing.jpg

Link to post
Share on other sites

Påsken for tre-fire år siden gikk med til den jobben på Skarpnes-en. Brukte en elektrisk Bosch-skrape, trengte bare å finpusse litt etterpå. Boschen var suveren til jobben, synes jeg. Prøvde først den manuelle metoden, men fant FORT ut at jeg ikke hadde spesielt lyst til å bruke den metoden på hele bunnen. Skroget på en Skarpnes 30 er ganske stort når du skal gjøre noe sånt! Og ja, det er UANSETT en skikkelig MØKKAJOBB!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

IKKE bruk kalk !!!!!!!!!!!

 

Kalken ligger igjen i porene/sår som senere løsner og da er det fare for plastpest.

 

Blåsing med is er det beste.

 

Ellers er det kunn skarape som nytter, hold deg unna alt annet. ( prøver du å løse det opp, ja da har du ett skikkelig problem )

Redigert av ola_dunk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder å skrape rent versus å smøre nytt bunnstoff over gammelt, hvor ofte bør det skrapes rent for en plastbåt som er på vannet fra mai til oktober - og hvor mye har dette med fart og drivstofforbruk å gjøre versus skumle ting som plastpest ol.? Sorry hvis spørsmålet blir for naivt, men jeg spør jo fordi jeg ikke vet. :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte en bosh elektrisk skrape. Gikk rimelig fort. Smurte så på med fem lag tokomponent epoxy primer. To lag med bunnstoff på dette igjen. Leste i ett eller annet blad den gangen at det var veldig viktig med tokomponent epoxy primer. Da er du helt sikker på at det er vanntett. Plasten og bunnstoffet trekker nemlig vann vis det blir liggende under vann lenge.

Link to post
Share on other sites

Skulle også fjernet bunnstoff etter flere år hvor jeg har gitt blaffen.

Er det noen som har prøvd om en Feinmaskin med skrapeblad har noen effekt? Den vibrerer jo sideveis, som kanskje ikke gir den store effekten i denne sammenheng - men er det noen erfaringer om det?

 

Ellers er i alle fall Fein'en utmerket til mye! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Bunnen på båten min er litt spesiell - noe plast og kanskje rundt 2 m2 støpejern. Kan den Borscskrapa bruke på hva som helst - støpejern?

 

Ja du kan bruke den på støpejern også. Får mange forskjellige skraperblad til den. Sist jeg brukte den var til å fjerne noe kjæreaktig belegg på mur. Dette var noe gammel dritt som satt som f... Brukte skrapa med hardmetall skrapeblad. Var som å skjære i smør. Brukte tre kvarter på ca 12kvm.

Link to post
Share on other sites

...Plasten og bunnstoffet trekker nemlig vann vis det blir liggende under vann lenge.

 

Noen bunnstoff er formulert slik at de skal trekke til seg vann, f.eks Penguin Nonstop.

Rettere sagt; etter noe drift i sjøen vil pigmentene i filmen løse seg opp og etterlate porer.

--

Jon

Link to post
Share on other sites

Hvor stor er denne båten din?

 

Det går raskt å skrape en 26 foter. Det er det andre som tar tid, flere lag og det er viktig å følge intervallene før neste strøk skal på. Rett temp er viktig.

 

Det er en senkekjølsbåt på 39 fot, hvor bunnen er delvis en støpejernsplate. Tidligere eier tok nedover sidene, men bunnen står igjen med nokså tykt stofflag. Jeg har ikke lyst å bruke noe kjemikalier så det blir vel noe arbeid.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte en bosh elektrisk skrape.

En kollega skryter også veldig av den skrapen, men kantene på bladet måtte slipes litt (for skarpe). En annen mulighet er en liten minibuss med arbeidskraft fra f.eks Polen med forsvarlig timelønn. Det skulle vel ikke bli spesielt dyrt?

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at selvpolerende bunnstoff er best å høytrykksspyle ved opptak mens det er mykt, men at skrapingen gjerne kan vente til våren slik at det resterende stoffet blir sprøtt og fint. Så manner en seg opp med kaffe på termos, liggeunderlag, ei av di "feite" malingsskrapene (slik at en får brukt begge hender v/behov) som rundslipes på hjørnene og masse godt humør.

 

Så kommer det viktigste: Lag delmål, og feire hvert oppnådd delmål med kaffe/røyk eller det som passer. Har skrapt ren 2 båter på denne måten og det gikk rimelig greit begge gangene (ble i alle fall ferdig samme dag..).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...