Jump to content

Fjerning av bunnstoff


Xo

Recommended Posts

I et av månedens båtblader leste jeg om ett eller annet organisk vidunderstoff som man smurte på og som løste opp bunnstoff på noen timer. Vet ikke mer her og nå - men med tanke på alle som skraper og drikker øl og skraper og drikker øl hver vår må dette være en dårlig nyhet for bryggeriene

Link to post
Share on other sites

Bare husk, det er ikke bunnstoffet som er vanskelig å fjerne, men primeren.

Og da spesielt den 2-komponente epoxyprimeren.

Jeg har skrapt og slipt 4 båter rene under vannlinjen

 

1990- Alicraft 18 ble skrapet å slipt ned i på den manuelle måten

 

1994- Selco 18 kjøpte inn mengder med malingsfjerner av ulike typer for å lette arbeidet med det resultatet at lommeboken ble tømt, bunnstoffet fjernet med malingsfjerner og høytrykksspyling og en masse klin :puke: , men epoxyprimeren måtte fjernes manuelt med skrape allikevel :headbang:

 

2001- Samme prosedyre igjen på Alicraften under eierskap av min far.

 

2005- Scand classic 25 ble møysommelig skrapt ned og slipt manuelt og epoxybehandlet (trode da det var siste gangen jeg gjorde jobben selv) :blush:

 

2005- Tresfjord 28 skrapt ned til gelcoaten, venter nå på å bli slipt og epoxyprimet

 

Hvis jeg :crazy: bytter båt om mange år :blush: , skal jobben settes bort til noen flinke latviere, estlendere eller polakker :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kom i prat med naboen om å strippe båtene for bunnstoff. Begge hadde planer om å gjøre det før årets sesong, og ingen av oss var særlig ivrige på å stå med skrapa. Etter en dag eller to ringer han meg og sier han har kommet i kontakt med et firma i oslo som heter Surface Treatment Systems AS. Disse har mirakelmiddelet! det heter STS7 og kom bare i 20 liters bøtter, tilfellet ville det slik at jeg var i Oslo akkurat da, så jeg svingte innom og hentet en bøtte. Spenningen var stor ! Hva slags lurium hvar dette? Vi ble både skriftlig og mundtlig oppfordret til å bokstavlig talt smøre kjukt på. Det virket best i tykke lag. Vel vel. Det ble testet på hans Tresfjord, men ikke alt for oppløftende resultat. Testet hos meg etterpå. Middelet ble smurt på i går kveld og fikk virke over natten, deretter frem med Karcher.... Resultatet var nedslående, det meste av bunnstoff hang der det hang i går. Tok skrapa fatt, og da løsnet det meget lett, og det var helt tydelig at der det var smurt på i tjukke lag, løsnet det lettest. Prøvde et felt der jeg hadde gått på med 40 papir på eksentersliperen først, bare for å rubbe opp overflaten. Og et område som ikke har vært rørt siden det ble spylt i fjor høst. På de to prøvefeltene er det begge plasser smurt kjukt på til høyre og tynnere til venstre, Prøvefeltet til venstre er rubbet med eksentersliper først. det til høyre var rett på.

 

Bilde

 

Bilde

 

Konklusjonen var at det var viktig å smøre kjukt på (som ellers i livet :lol:). Det hjalp lite å rubbe overflaten først. Det ble myyyye lettere å skrape båten etter en runde med dette stoffet, men med mindre man har et monster av en høytrykkspyler, så må skrapa frem... Har man noen lag med bunnstoff på må det nok taes i to runder... Gidder jeg å strippe bunnen i år? Kanskje, kanskje ikke....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hadde relativt god erfaring med Kaustisk soda og tapetklister for noen år siden. Det blandes sterk lut, og så røres tapetklisteret inn til litt tynn havregrøtkonsistens. Værneutstyr må brukes. Har ikke brukt STS, men resultatet på bildene minner om resultatet etter denne lut og tapetlimmiksturen. Uansett kommer man ikke unna sliping. En god eksentersliper og 040 papir. Neste gang skal jeg også ha støvsuger koblet til!

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme erfaring som Keiko II, skraping og pussing. Men det er viktig å ha rette typen skrape. Jeg brukte en tohåndsskrape med hardmetallblad. Det mest geniale er dette bladet, har hatt det samme i flere år og det fungerer ennå. Har skrapt båt, husvegger, dører++, spiker tar det også. Kjøpte faktisk to blad samtidig, det ene ligger ennå i embalasjen, prisen var dengang 0,115 båtkroner.

 

mvh

mvh john øivind

Link to post
Share on other sites

Det ble myyyye lettere å skrape båten etter en runde med dette stoffet, men med mindre man har et monster av en høytrykkspyler, så må skrapa frem... Har man noen lag med bunnstoff på må det nok taes i to runder... Gidder jeg å strippe bunnen i år? Kanskje, kanskje ikke....

Du trenger neppe et monster av en spyler, men en vanlig hobbyvasker med kaldt vann går dårlig. Du må ha varmt vann til STS 7 og STS 1. På en trebåt ville jeg benyttet STS 1, da denne er billigere, og spylingen går lettere, slik at flisete treverk unngås. Ikke glem nøytralisering med eddikksyreløsning.

Nå har det seg slik at all malingsfjerner kun tar 1 lag av gangen (lag 1 løses opp, neste lag blir seigt men kan ikke spyles av).... Så har man 10 lag bunnstoff så må man fort smøre på 7-8 ganger før man er kvitt alt med Reprin og høytrykkspyler....

Denne påstanden er vel noe bombastisk. Om du velger rett kjemi tar du flere lag, og kanskje alle ved en gangs pålegging. Det du skriver er tull. (Sa han som har levd av kjemisk malingsfjerning i 20 år.)

 

Hadde relativt god erfaring med Kaustisk soda og tapetklister for noen år siden. Det blandes sterk lut, og så røres tapetklisteret inn til litt tynn havregrøtkonsistens. Værneutstyr må brukes. Har ikke brukt STS, men resultatet på bildene minner om resultatet etter denne lut og tapetlimmiksturen. Uansett kommer man ikke unna sliping. En god eksentersliper og 040 papir. Neste gang skal jeg også ha støvsuger koblet til!

Løsningen er grei nok på en trebåt, men ikke fullt så bra på en GAP båt, da luta kan ødelegge plasten om den får virke for lenge. For kort løser den ikke malingen. STS 1 er også en lut, men den har endel tilsetninger som gjør at den virker bedre enn din skisserte løsning, slik at arbeidstiden reduseres. Jeg kjøper ca 2 tonn STS 1 hvert år, og tjener på det i forhold til å blande lut og tapetklister selv.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Når jeg sier malingsfjerner så mener jeg Reprin... Ikke noe drep alt i omkrets av 100 meter stoff :-)

Da er det kanskje greit for deg å vite at Reprin er betydelig farligere enn STS 1 og STS 7, som ikke engang er merkepliktige. Så, feil igjen.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

tja, jeg har sagt det før, og gjentar det:

Jokeren har absolutt alt som finnes av fartshemmende egenskaper. Jolle på slep, fast propell, dårlige seil, dårlig trim på de seila som tross alt er, alt for mye vekt ombord, ( ankerx 3 , daumann x2, komplett dykkersett, verktøy nok til et verksted ) dårlig undervannsskrog.

 

Ifølge ekspertene skulle derfor Jokeren gått baklengs med omlag 1-2KN.

Heldigvis veit ikke båten om dette, og går derfor fremover, med vant og kjent sig.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det beste på trebåt vil jeg tro er skrape.

Kommer selv til å bruke det. Har allerede testet et par steder og synes det fungerer meget bra.

Vil tro at dette er det rimeligste alternativet, og så fryktelig lang tid tar det jo ikke.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Blandt de mange ting jeg ikke bgriper er nødvendigheten av å skrape av primer som sitter.

Kan noen fortelle meg hensikten.

 

Satt akkurat og tenkte på det samme. Kan ikke primeren som sitter få bli.

 

"La primeren sitte" får herved sitt tredje medlem!

 

At man sliper litt med vannslipepapir kan være positivt for vedheft med neste lag bunnstoff og litt betydning for farten, men vi snakker promille og det får vi heller ordne med inntak av en bedre vin til litt god sjømat ute i skjæra på en godværskveld. Sommeren kommer til slutt! :flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Problemet som ofte melder seg på en trebåt er at primeren løsner når treverket beveger på seg og dermed faller bunnstoffet av.

Grunnen til dette er jo fordi primeren ikke er bevegelig (mener å huske at den inneholder noe epoxy)

Derfor lønner det seg å skrape helt ned og heller legge på noe som fungerer bedre enn primer. Så vidt jeg har funnet ut/hørt er det kun black varnish som fungerer på trebåter.

 

Så fjern alt og begynn på nytt med black varnish.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Vil bare legge til at... Dersom du dekker området du har lagt malingsfjerneren (STS). Så virker den mye mer effektivt. Legg tynn plast over, virker som malingsfjerner uten dekking mister mye av effekt pga lufta tørker den ut. Og som er selvsagt grunnen til å smøre på tjukkt

Link to post
Share on other sites

Ellers er Epoxy noe skikkelig dritt...

 

Bruk verneutstyr, spesielt handsker og briller. Dette er et stoff som er nesten ren gift. Svært irriterende for hud.

 

En liten hisorie fra gammel maler:

 

Tre malere satt i varebilen bak, på vei hjem fra jobb. De hadde brukt epoxy diverse steder. Og bl.a brukt en duk/teppe til å dekke med mot malingssøl. De hadde da sittet på denne rullen på vei hjem, og etter turen hadde visst samtliges rumpestumper blir helt røde av kontakt med epoxyn!

Link to post
Share on other sites

Alt som er miljøvennlig er ubruklig for det meste... :lol:

Huff da, da har jeg kastet bort kjemi ca 100 tonn malingsfjerningskjemikalier de siste 10 årene... :lol::lol::lol:

 

Nei da, jeg kan garantere at det virker, og betydelig bedre enn Reprin. Under forutsetning at det får virketiden sin, 8 - 14 timer. Som det helt riktig blir hevdet av Vannvidd, tildekking øker effekten av kjemien.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hei Pirius, har dere kjemi som tar bort pulverlakk også i sortimentet?

Jeg har sendt deg en IM :cheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Du må ha varmt vann til STS 7 og STS 1.

Prøvde først på naboens båt med 65 grader varmt vann, det gjorde i alle fall ikke nyetten.

 

M.h.p. årsaken til at jeg ønsker å fjerne gamle lag med munnstoff, så er det flere årsaker til dette. Jeg skal slipe ned kjølen p.g.a. noe rust, tok en kvikkjobb på dette i fjor og det ble mye bedre. Tar det skikkelig i år så trenger jeg ikke tenke mer på det.

Jeg skal bytte 5 skroggjennomføringer og fjerne en gammel knopmåler som ikke lenger har noen misjon. må derfor uansett slipe en del rundt disse og er ikke sikker på hvordan ny og gammel primer/bunnstoff reagerer med Antipest.

Det er mange gamle lag med bunnstoff og jeg ønsker å fjerne dette, med tilhørende ujevnheter. Og sist men ikke minst, jeg er slett ikke sikker på at det er noen form for grunning på denne båten i det hele tatt. Noen som kan mene noe om dette utfra bildene???

 

Å se et glatt og jevnt undervannsskrog med nye skroggjennomføringer, skikkelig primer, og en kjøl som ikke kommer til å ruste, det kommer til å gi meg ro og glede når jeg skal sette båten på vannet....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Heisan,driver å skraper bunnstoff til den store gullmedaljen her det går forsåvidt greit med ei skrape,problemet er gammel primer som ikke vil av tror ikke det er tokomponent ,når jeg pusser med ei fille dynka i aceton smitter det litt av,da er det vel enkomponent?..hvis så er må vel det av når jeg skal ha tokomponent antipest over?prøvde ett lite felt med tokomponent over den gamle primeren,virka som det ikke "kokte"men 30fot båt er ganske mye hvis en gjør feil med grunnarbeidet da :sad: slenger med ett bilde..hva tror dere,må resten av?og hvis,noe lurium som en kan smøre på og spyle av?

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...