Jump to content

Fjerning av bunnstoff


Xo

Recommended Posts

Nå er jeg lei av å skrape, nå! :crazy: Skal ha av alt gammelt bunnstoff (selvpolerende) og starte på ny frisk med VC17. Har brukt en Bosch skrap som er kjempefin, den, men det er så mye å komme igjennom at det tar evigheter å komme ned til opprinnelig primer. Nå har jeg derfor gått over til vinkelsliper med pusserondell korning 40! Brutalt, ja! Men jeg pusser bare ned til jeg ser litt hvitt, og tar deretter over med skrapa igjen før siste runde tas med plansliper. Det blir faktisk veldi bra når siste pussing er gjort. Så nå har jeg fått opp farta en god del. Må jo ha båten på vannet i sommer, ikke til høsten :wink:

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Har fulgt med en som brukte metoden som pettersand beskriver, dette var på en Fairline 36 og resultat ble veldig bra.

Trolig den enkleste og rimeligste måten å ordne denne jobben på, husk skikkelig værneutsyr dersom du prøver deg med kaustikksoda og klister.

 

Har en venn som fikk båten kalkblåst, han måtte sparkle med epoxysparkel i flere dager fordi kalken laget mange porer (små groper) i gelcoaten. Han ville uten tvil brukt kaustikksoda dersom han skulle gjøre dette en gang til.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Litt kjemi hjelper også - kaustiksoda blandet med vanlig tapetklister. La de stå litt, spyl av med høytrykkspyler. Blandingsforholdet husker jeg ikke, men det er det sikkert noen som vet.

 

Det blandingsforholdet skulle jeg gjerne visst.

 

Hvor kjøper man egentlig kaustikk soda?

Dette er jo kraftige saker.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Noen som har forsøkt Undri bunnstoffjerner? Ble lansert i vår, tror jeg det var, og fikk positiv omtale i et av båtbladene. Siden har det vært stille, så mulig det var en døgnflue.

 

Stoff til å smøre på, etter minst seks timer kunne bunnstoffet, ifølge reklamen, fjernes med plastskrape eller høytrykkssplyler. Det var vel for godt til å være sant, som de fleste nye vidundermidler.

Link to post
Share on other sites

Har en venn som fikk båten kalkblåst, han måtte sparkle med epoxysparkel i flere dager fordi kalken laget mange porer (små groper) i gelcoaten. Han ville uten tvil brukt kaustikksoda dersom han skulle gjøre dette en gang til.

 

 

Har sett det samme på en Saga som ble kalkblåst nylig,gelcoaten var vekk i flekker og det var bobler med vannintrenging i bunnstoff

 

Er det noen som har kalkblåst uten problem,så kom med erfaringer....

Link to post
Share on other sites

Duxola malingsfjerner virker som den gammle (river i nesa :crazy: ) typen Reprin !

Jeg har hørt rykter om att denne går ut til neste år så løp og kjøp .

 

Til info så blir det også slutt på poluritanlakk til neste år også pga miljø , så fra nå av blir det kun vannbaser lakk . :headbang:

Redigert av power (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Duxola malingfjærner er ikke noe godt valg da den løser opp gelcoaten... (selvopplevd)

 

Hvis du spyler med vann så slutter den å tære seg inn i Gecoaten .

 

Når jeg brukte Duxola så smørte jeg på ett lite felt av gange ventet 30 min spylte , skrapet å til slutt stållbørste .

Trenger man flere runder så må man vente til båter har tørket -

Redigert av power (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slenger meg med her med noen erfaringer. Har ikke selv benyttet noe kjemi, men opplagsnaboen prøvde seg med soda/tapetklister-løsningen og mente det ble noe hersens klin og at han måtte gå løs med skrape etter høytrykksspyling alikevel. Det kan sikkert være mange forklaringer på hvorfor det ikke fungerete, kanskje for lite soda, for kort tid etc.

Selv fikk jeg tipset om å sette i gang relativt rett etter opptak før bunnstoffet tørker/stivner. Så høsten 2003 gikk jeg i gang med å fjerne alt under vannlinja. Først med høytrykkspyler (uten kjemi), men dette tok så lang tid at jeg tydde til god gammal brødkraft og bruket en Sandvik malingskrape, og etter en del timer var det bart. Bare pass på å slipe ned hjørnene på skrapebladene så slipper du at hjørnene lager stygge riper og hakk.

Redigert av Grunna (see edit history)

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post
Share on other sites

Tror det finnes noen tråder om dette tidligere. Jeg skal i gang med dette når båten kommer på land. Da skal jeg bruke Bosch elektrisk skrape med blad av fjærmetall med avrundede hjørner.

 

På en tidligere båt prøvde jeg alle kjemiske midler. Bunnstoffet løste seg noe opp, men straks man begynner å spyle, forsvinner løsemidlene, og dermed stivner bunnstoffet igjen.

 

"Selvpolende" bunnstoff - burde ikke det være en sak for Forbrukerombudet. Jeg har aldri sett noe bunnstoff polere seg selv.

 

Til våren skal jeg stoffe med VC 17m - som ikke bygger opp lag.

 

Jan Erik

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

På en tidligere båt prøvde jeg alle kjemiske midler. Bunnstoffet løste seg noe opp, men straks man begynner å spyle, forsvinner løsemidlene, og dermed stivner bunnstoffet igjen.

Spyling blir feil ja.

Det beste er å smøre inn et felt med kaustisk soda velling (tyknet med Arabin tapetklister)

La det godgjøre seg en tid.

Så gå på med manuell skrape.

Hjelp litt til med varmluftpistol, varme gjør susen.

Det bli som å skrape av smør.

Husk verneutstyr.

 

 

Link to post
Share on other sites

Etter antipest behandlinger mener jeg at det er lurt med ett hart bunnstoff som førse lag ( blir som en slite-besyttende hinne..

 

Utenpå dette legges så stoff i en annen farge, da vil det harde bunnlaget skinne gjennom når det ytre selvpolerende laget blir tynt og det er på tide å stoffe igjen, samtidig beskyttes båten mot groe fortsatt av det harde stoffet.

Redigert av pete (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Gikk til anskaffelse av en viksund i vår,men pleien under vannlinjen var så som så.Da jeg hadde den opp så fikk jeg se at her hadde jeg skaffet meg jobb.Den har tydeligvis ikke blitt fjernet smøring\skrapt på en god stund,det ser ut som bunnsmøringen har krakkelert.Her ser jeg for meg maaaaange timer med skraping :headbang: Er det noen som har ett råd hvordan man enklest mulig fjerner dette,og hva kommer dette av?

Svar mottas med TAKK :confused:

Link to post
Share on other sites

Skyldes sikkert dårlig rengjøring, alternativt at forskjellige typer bunnstoff har blitt smurt oppå hverandre. Fjernes visstnok lettest når det er blitt noen kuldegrader, skarp skrape med avrundede hjørner.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...