Jump to content

Fjerning av bunnstoff


Xo

Recommended Posts

1. skraping

2. sliping med papir

3. tokomponent epoxy primer i flere lag. ( 4-6 lag er topp )

4. hardt bunnstoff

5. selvpolerende.

 

 

det er lurt å ta første bunnstoffet med hardt bunnstoff, da får man en god sliteflate.

 

Ett lag med hardt og ett med selvpolerende er tingen.

Link to post
Share on other sites

Ett lag med hardt og ett med selvpolerende er tingen.

 

Og gjerne en annen farge på den selvpolerende enn den harde for da vet du til "enhver tid" om det er nødvendig med litt "påfyll" istedenfor å bare pøse på med nytt bunnstoff som koster både tid og penger!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ser det har vært endel negative kommentarer til kalkblåsing - jeg har bare positive erfaringer, selv om det kostet endel. Viktig å benytte fagfolk, se referanse i innlegg #3

 

Det har ingenting med om det er proffer eller ikke som gjør arbeidet.

 

Kalken ligger igjen i porene/sår som senere løsner og da er det fare for plastpest.

 

Blåsing med is er det beste.

Link to post
Share on other sites

Jeg leste en gang om en fra Hempel fabrikken, som kviet seg så lenge for å fjerne bunnstoffet, at tiden gikk og plutselig var det blitt 7-10 kullegrader.

Han fant da ut til sin forundringer at bunnstoffet forandret karakter i kulden og ble veldig sprøtt, det var bare å bruke skrapen og så flasset det enkelt og greit av.

Det var bare en dårlig nyhet, det måtte være tilstrekkelig kaldt. Rundt 10minus.

 

Jeg prøvde det selv, og det fungerte!

 

:)Sverre

Redigert av Sverre Olav (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder å skrape rent versus å smøre nytt bunnstoff over gammelt, hvor ofte bør det skrapes rent for en plastbåt som er på vannet fra mai til oktober - og hvor mye har dette med fart og drivstofforbruk å gjøre versus skumle ting som plastpest ol.? Sorry hvis spørsmålet blir for naivt, men jeg spør jo fordi jeg ikke vet. :confused:

Henger meg på spørsmålet. Kan ikke se at det har kommet noen gode svar. Jeg har i alle år bare smurt nytt bunnstoff over det gamle. Fungere utmerket! Selvsagt pusset ned der det har vært skjell, groe og løst bunnstoff, men ellers bare lagt på nytt lag. Er ikke det greit nok da, hvorfor slite med å pusse helt ned og prime og smøre helt fra grunnen?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

er det noen som har fjernet bunnstoffet med blåsing ( is,sand el.)

Hva koster det?

Hva koster det totalt.. sandblåsing,sparkling, priming, stoffing ?

 

jeg vet det er mange treff på dette fra før, men prisene i 2003 og prisen i 2007 kan vel ikke samenlignes. finns vel også ny produkter :eek:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Holder på med skraping av min båt for tiden. Skal skrape helt ned til gelcoat og deretter legge på primer + bunnstoff. Begynte først med vanlig håndskrape, men måtte gi meg etter en stund. Fikk skrapt ca. 75X75cm på over 1 time og vondt i skulderen. Var da inne på tanken å bare flekke over med primer/bunnstoff der hvor det hadde skalet av/sprekt opp i bunnstoffet.

Dagen etter fikk jeg låne en Bosch el-skrape og dette gikk som en drøm. Lagene ble bare skrelt av og et tilsvarende område som jeg tidligere hadde tatt for hånd gikk av på 5 minutter.

...så nå blir båten "som ny" under vannlinjen med ny primer og bunnstoff.

Vær forsiktig hvis du har tenkt å bruke en slik el-skrape. Ikke bruk mye makt. Press forsiktig. Jeg kjørte på laveste hastighet og brukte litt tid på å finne riktig vinkel slik at gelcoaten ikke ble skadet.

 

Lykkelig Baatmann.

Link to post
Share on other sites

Brukte det skarpe bladet som fulgte med i esken/kofferten.

Prøvde først et annet, ikke så skarpt blad som er kjøpt utenom, men med denne så gikk kun bunnstoffet av.

Må være veldig varsom og holde rett vinkel. Da går det som en drøm...og ikke press på!

Tok litt av gelcoaten i starten, men det får jeg bare tette igjen.

Holder det kanskje med epoxy-primer i bunn, eller bør jeg flekke over med noe annet?

Link to post
Share on other sites

Det skarpe bladet som følger med Bosh-maskinen lager lett skader i gelcoaten. Her gjelder det å være forsiktig, og runde av hjørnene på skrapa før du starter.

 

Selv brukte jeg ekstra blad av fjærstål som ikke tar like hardt, men som heller ikke skader båten. Nå har jeg blank gelcoat under vannlinjen!

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Kaustisk soda og Arabin er en blanding som skader gel-coat om den står på for lenge. Det samme gjelder Duksola og andre fjernere som inneholder metyllenklorid. Det stoffet spiser på det meste, også hjerneceller. De smeller som popkorn når du puster inn gassen.

 

 

Har tenkt å forsøke Fein saga som skrape, men det blir ikke før i slutten av februar.

Ellers har jeg lyst å prøve STS sin malingsfjerner. Noen som har forsøkt?

 

STS 7M er greit å bruke. Skader ikke gelcoat. Men, du må ha varmt vann når du spyler av, og begynne neders på kjølen og arbeide oppover. Unngå i størst mulig grad å få vann på kjmien før du spyler den av. Jeg har fjernet bunnstoff på mange plast båter etterhvert, og det går greit så lenge du har riktig utstyr. Du trenger sprøyte for å legge på kjemien om du skal få et bra resultat, kan sikkert leies. Kjøp ca kr 30 000.Høytrykkspyler må du leie for jobben, for kjøp av en sånn ligger på fra kr 100 000,- for en elektrisk (trefas) og fra kr 160 000 for en ren dieselmaskin. Jeg bruker en til kr 275 000,-Jeg har fjernet maling på ca 20 000 kvadratmeter i året de siste 15 årene, og bruker STS kjemi for ca kr 700 000 eks mva hvert år.

Ellers ligger prisene på utførelsen på omlag kr 6 000,- for en 27 foter, alt inkludert, bortsett fra dekking.

 

Så, skal du gjøre det selv, velg skraping. Da kan du tenke på hvor mye du sparer ved å gjøre jobben selv.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg hørte at på den Bosch skrapa, holder du ikke riktig vinkel kan den ødelegge gelcoat. Siden den ``borrer`` seg igjennom..

 

Men jeg skal skrape for hånd, det er første gang og jeg er veldig skeptisk til hvor langt ned jeg skal skrape..

 

Noen som har noen tips til når jeg når bunnen eller noe i den gata??

Link to post
Share on other sites

Så, skal du gjøre det selv, velg skraping. Da kan du tenke på hvor mye du sparer ved å gjøre jobben selv.

Srapte halve båten i går, det gikk faktisk mye lettere enn jeg trodde. Men fy hvor støl jeg er i dag. Blir mange rare arbeidsstillinger for en som har en kropp som ikke er bygd for trange rom :lol:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Madamen er klar for bunnstoff. Erfaring med Boschskrapa er veldig bra, tar alt bunnstoff som er rimelig løst. Pusser over med eksentersliper og sandp. nr 40. Tre strøk med epoxyprimer + ett lag med hardt bunnstoff før siste primerstrøk er tørt. Bunnstoffet som sitter veldig bra og ikke for tykt for være i fred (orginalprimeren så veldig bra ut). Jeg har turbåt så farten er ikke sååå avgjørende. God verneutstyr anbefales på det varmeste.

Link to post
Share on other sites

Hei jeg driver og skraper ned også,bare ett spørsmål når det gjelder småhakk der gelcot er borte.Kan jeg bruke vanlig sparkel glassfiber under vannlinja?mvh Bjørn :confused:

 

Siden du sannsynligvis skal legge på epoksy primer, kan du sparkle med epoksy-sparket, f.eks. International Watertite.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...