Jump to content

Fart avgjørende for båtlappen


Kosmix

Recommended Posts

:flag: HURRA !

Nå blir det snart slutt på kollisjoner, grunnstøtinger, forlis, parapy-dregger, store hekkbølger og båtførere med en pils innenbords!

 

:confused: Hva skal redningsselskapet drive med da ? Selge is, rundstykker, Dagblad og VG til sommerturistene ?

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Sjøfartsdirektoratets utredning pr. 30. april 2007

 

Arbeidsgruppen konkluderte med at den typiske dødsulykken har følgende

karakteristikker:

* Det er en mann

* Han er rundt 50 år

* Han benytter jolle, robåt eller åpen motorbåt

* Han er alene i båten

* Han er innaskjærs

* Det er bra vær

* Han faller over bord

* Han benytter ikke flyteutstyr

 

 

Arbeidsgruppen har 3 alternative løsninger, hvor kun den ene dekkes i media i dag (blekka side 70)...

 

1) Obligatorisk båtførerbevis innføres for førere av fritidsfartøy med største lengde på 7 meter og derover og fartøy med motor med ytelse over 25 HK (19 KW).

 

2) Obligatorisk båtførerbevis innføres for førere av fritidsfartøy med:

* største lengde mindre enn 4 meter med motor med ytelse på 20 HK ellermer, og

* største lengde på 4 meter eller mer men under 5 meter med motor med ytelse på 30 HK eller mer, og

* største lengde på 5 meter eller mer men under 6 meter med motor med ytelse på 40 HK eller mer, og

* største lengde på 6 meter eller mer men under 7 meter med motor med ytelse på 50 HK og

* største lengde på 7 meter eller mer med motor med ytelse på 60 HK eller mer, og

* største lengde på 10 meter eller mer, uansett motorytelse.

 

3) Obligatorisk båtførerbevis innføres for førere av fritidsfartøy med største lengde på 7 meter og derover og fartøy som har en potensiell topphastighet på 20 knop eller mer med bare fører ombord.

 

 

 

 

"Det legges opp til at båtførere som har tatt båtførerprøven tidligere og som kan dokumentere dette, kan føre fritidsbåter som omfattes av ordningen. Det samme gjelder personer som innehar fritidsbåtskippersertifikat, maritime yrkessertifikater for dekk, og militære maritime sertifikater. For båtførerbevis utstedt i utlandet legges det også opp til at slike gir rettigheter til å kunne føre fritidsbåt i Norge."

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

:flag: HURRA !

Nå blir det snart slutt på kollisjoner, grunnstøtinger, forlis, parapy-dregger, store hekkbølger og båtførere med en pils innenbords!

 

:confused: Hva skal redningsselskapet drive med da ? Selge is, rundstykker, Dagblad og VG til sommerturistene ?

 

flere regler, mere tullinger på sjøen, jeg gleeeeder meg.

 

:flag_da:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Forslaget om å innføre en båtførerlapp ble slaktet av Nettavisens lesere. Men hvor godt kan du reglene? Test deg selv her!

 

Hvordan kan man få mere enn 100% på en test? :confused:

 

Også jeg som ingenting kan, og ingenting vil, i hvertfall hva angår obligatorisk båtføreprøve!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Artig test, 1 nautisk mil er nå krympet til 1850 meter.

 

 

Hva er riktig svar på denne?

 

På hvilken side skal du passere en rød stake?
  • På babord side dersom du seiler i leiens hovedretning
  • På babord side
  • På styrbords side

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Artig test, 1 nautisk mil er nå krympet til 1850 meter.

Hva er riktig svar på denne?

 

På hvilken side skal du passere en rød stake?

  • På babord side dersom du seiler i leiens hovedretning
    På babord side
    På styrbords side

Synes dette blir litt feil, etter mitt syn kan man ikke passere en stake på hverken bb eller styrbord side, man passere slik at man har den på/om babord side eller styrbord side. Det er båten som har en babord eller en styrbord side og ikke staken. Staken har en kun en geografisk orientering, som nord, sør, øst eller vest eller noe annet sataa sammen av disse retningene. Derfor må en passering relateres til båten og ikke staken

 

Jeg ville passert denne staken slik at jeg har den om babord side når jeg seiler i leias hovedretning, det betyr ikke at jeg passerer staken på babord side av staken, den har ikke noen slik side.

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Blir flisespikkeri, men passerer du på babord side av rød stake i leias retning så er du på feil sted.

Riktig er at du skal passere på styrbord side av rød stake, du skal ha den på din babord side. :wink:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert rett at det kan oppfattes som flisespikkeri, men jeg mener nå fortsatt at en stake ikke har noen babord eller strybord side, men båten har det. Derfor må en passering av stake relateres til båten om en skal snakke om babord eller styrbord side. Ergo så må man passere en stake slik at den enten er på båtens styrbord eller babord side etter mitt syn.

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert rett at det kan oppfattes som flisespikkeri, .....

 

Jeg synes ikke det er flisespikkere, men en nyttig presisering! Generelt er folk blitt altfor "avslappet" (eller slappe) i forhold til hvordan språket brukes, og det skaper en masse misforståelser.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...