Jump to content

Fart avgjørende for båtlappen


Kosmix

Recommended Posts

Ja jeg har tatt dagens båtførerbevis, men er jeg noen god båtfører av den grunn :nonod:

Hei Oteren :seeya:

Hensikten med obligatorisk båtførerbevis er å sikre at alle som ferdes med båt som innebærer et skade-/risikopotensiale for seg selv og andre sjøfarende skal ha de mest elementære kunnskaper om lover og regler på sjøen, samt forståelse for hva "godt sjømannskap" innebærer. Det er jo betryggende å vite at føreren av et fartøy på kollisjonskurs kjenner vikepliktsreglene, bare for å ta et banalt eksempel. Det er det dessverre ikke alle som vet... Det er ikke vanskeligere enn det.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei Oteren :seeya:

Hensikten med obligatorisk båtførerbevis er å sikre at alle som ferdes med båt som innebærer et skade-/risikopotensiale for seg selv og andre sjøfarende skal ha de mest elementære kunnskaper om lover og regler på sjøen, samt forståelse for hva "godt sjømannskap" innebærer. Det er jo betryggende å vite at føreren av et fartøy på kollisjonskurs kjenner vikepliktsreglene, bare for å ta et banalt eksempel. Det er det dessverre ikke alle som vet... Det er ikke vanskeligere enn det.

Hilsen Syvert :flag:

endelig et fornuftig innlegg,

Link to post
Share on other sites

Det er jo betryggende å vite at føreren av et fartøy på kollisjonskurs kjenner vikepliktsreglene, bare for å ta et banalt eksempel. Det er det dessverre ikke alle som vet... Det er ikke vanskeligere enn det.

Hilsen Syvert :flag:

 

Men stemmer det ikke at de etter eksisterende lover og regler plikter å kjenne til dette, og hvis de så ikke gjør faktisk bryter loven? :confused:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Men stemmer det ikke at de etter eksisterende lover og regler plikter å kjenne til dette, og hvis de så ikke gjør faktisk bryter loven? :confused:

Hei igjen Mouche :seeya:

Det er helt korrekt, men hvordan kan han/hun vite det da når ingen har fortalt vedkommende det? Det er jo i alle fall for sent å få vite det når skaden allerede har skjedd. Derfor.

Men nå er jeg i Gøteborg på møte i Svenska Båtunionens Båtriksdag. Der diskuterer de også obligatorisk båtførerbevis... Altså ingen flere innlegg fra meg i kveld.. :cheers:

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Det er helt korrekt, men hvordan kan han/hun vite det da når ingen har fortalt vedkommende det?

 

Det heter i all enkelhet undersøkelsesplikt og denne gjelder oss alle og i alle sammenhenger! Hvis man svarer feil på f.eks et spørsmål om vikeplikt på sjøen er man da utelukket fra å bestå dagens båtførerprøve, eller klarer man seg allikevel hvis det er en av få feil? Dette synes du kanskje var satt litt "på spissen", men jeg spør allikevel.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er helt korrekt, men hvordan kan han/hun vite det da når ingen har fortalt vedkommende det?

Hilsen Syvert

 

Jeg er tilhenger av obligatorisk opplæring. Men det der er ikke et argument. ( ja, jeg kverulerer)

 

Fører du en båt er du på forhånd pliktig til å sette deg inn i alle nødvendige lover og regler.

 

Dette er et grunnleggende prinsipp (undersøkelsesplikt). Mottar du lønn for utført arbeid, er du pliktig til å vite at lønnen er skattepliktig. Skal du kjøpe nye dekk til bilen din, plikter du å vite hvilke dimensjoner som er lovlige å sette på. Importerer du en båt fra utlandet, plikter du å betale de avgifter som påløper. Det er ingen som forteller deg disse tingene, medmindre du spør. Men loven pålegger deg like forbannet å vite det.

 

Akkurat som sjøloven pålegger den som fører en hvilken som helst båt å kjenne til Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen.

 

Mvh Emil

 

edit: Mouche kom meg i forkjøpet

Redigert av emilskj (see edit history)

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Og hvordan vet du at føreren av båten du møter på ikke sov i timene og bestod prøven med flaks ? :rolleyes:

 

Man kan aldri vite, men man kan anta.

 

Rundt i distriktet her jeg holder til tipper jeg at ca 25% av båtførerne kjenner til regler om vikeplikt. Etter gjennomført obligatorisk opplæring håper og tror jeg at så mange som 80% vil være kjent med - og kanskje også velger å praktisere reglene.

 

Det kan hvertfall vanskelig bli færre av dem etter gjennomføring av obligatorisk opplæring.

Link to post
Share on other sites

jeg er også for obligatorisk opplæring, men den må være praktisk! Selv om man kan lage kryss innenfor ei rute behøver man ikke å være skikket til å føre en båt...

 

og dagens båtførerprøve er ikke en vits, jeg har hatt egen båt siden jeg var seks, og jeg måtte også lese, og jeg skal heller ikke nekte for at jeg lærte noe på kurset, selv om det kanskje ikke var så viktig...

Redigert av Selleri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og hvor mange leser bruksanvisningen?

 

Jeg vil vite at de båtene jeg møter har lest "bruksanvisningen".

Derfor må det en eller annen form for eksamen til.

Nemlig!Det er presis det som er sakens kjerne. Dessuten bør en båtfører kunne lese et sjøkart, ha kjennskap til sjømerker, hva som kreves for at et fartøy er sjødyktig og ha kunnskaper om elementær navigasjon. Dette må kunne bekreftes i form av en avlagt prøve. Alle storskipperne her inne ville antakelig kunne avlegge denne prøven i løpet av en halvtime. Hvis de er usikre på om de tilfredsstiller disse elementære kravene, så er det en bekreftelse på at det er nødvendig å innføre et obligatorisk båtførerbevis.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei Oteren :seeya:

Hensikten med obligatorisk båtførerbevis er å sikre at alle som ferdes med båt som innebærer et skade-/risikopotensiale for seg selv og andre sjøfarende skal ha de mest elementære kunnskaper om lover og regler på sjøen, samt forståelse for hva "godt sjømannskap" innebærer. Det er jo betryggende å vite at føreren av et fartøy på kollisjonskurs kjenner vikepliktsreglene, bare for å ta et banalt eksempel. Det er det dessverre ikke alle som vet... Det er ikke vanskeligere enn det.

Hilsen Syvert :flag:

:yesnod: mycket bra inlegg Syvert........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Alle storskipperne her inne ville antakelig kunne avlegge denne prøven i løpet av en halvtime. Hvis de er usikre på om de tilfredsstiller disse elementære kravene, så er det en bekreftelse på at det er nødvendig å innføre et obligatorisk båtførerbevis.

Hilsen Syvert :flag:

 

Jeg tror du skal lete lenge her inne før du finner noen av "motstanderene" til obligatorisk båtføreoppllæring som innrømmer at de er i tvil om egen kompetanse noen ganger. Så for dem så er det nok bare å avsette en liten halvtime og avlegge eksamen, de trenger nok ikke åpne en bok engang..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer, hvorfor kjøres det ikke kampanjer ala fjellvettreglene?

Jo da Bastard30000, Sjøvettkampanjen har kjørt kampanjer for Sjøvettreglene i flere år. Du finner reglene på www.sjovett.no, men jeg tror nok at det vil være en fordel med noen kunnskaper også...

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

..... Sjøvettkampanjen har kjørt kampanjer for Sjøvettreglene i flere år. Du finner reglene på www.sjovett.no, .....

Ja, men så må det i rettferdighetens navn også kunne sies at de 7 sjøvettreglene er "null og nix" i forhold til det som vi gjennomgår på et grundig båtførerkurs. Jeg har ikke tall på alle de virkelig erfarne og flinke båtfolkene, med mange års båtbruk bak seg, som kommer tilbake etter et kurs og sier: "Det var ufattelig hvor mye vi lærte.....", "Jeg ante ikke at man kunne finne så mange opplysninger i sjøkartet....", "Jeg har aldri visst at det gikk an å sjekke deviasjonen på en så enkel måte....", osv, osv.

Og det som kanskje vil overraske noen: vi har det svært, svært moro mens vi holder på! Ta bare en titt på f.eks.: båtførerkurs for å få en føling med stemningen og se litt av det vi holder på med.

 

PS

Hvis noen i Stavangerdistriktet sliter med tiden til å gå på kurs, men føler seg så fortrolige med hele båtførerpensum at de vil gå rett på prøven så kan det ordnes. Man får 50 spørsmål og har en time til rådighet, bare ta kontakt.

DS

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det synes å være en viss fare for at "tilhengerne" av obligatorisk båtføreprøve her inne ikke har fått helt tak i en liten nyanse, eller kanskje presisering er et bedre ord; For egen del er det ordet "obligatorisk" jeg sliter med, ikke at folk skal inneha den nødvendige kompetanse for trygt å føre sin skute for det er allerede lovpålagt, ikke sant Syvert, Poseidon, Gunga Din, Sydvesten o.a.?

Jeg har heller ikke sett, lest eller hørt at noen er motstandere av at båtførere innehar nødvendig kompetanse, tvert derimot. Men, som "enkelte" ynder å si, så er det ikke mye jeg får med meg, og har sikkert mye igjen å lære bla bla bla!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Helt riktig at man må ha de nødvendige kunnskaper for å kunne føre en båt lovlig i dag også, men hvordan skal dette dokumenteres.

Det blir opp til hver enkelt å vurdere dette. Og om man ikke har de nødvendige kunnskapene så har man heller ikke de nødvendige kunnskapene til å vurdere om man har de nødvendige kunnskapene.

 

Men nå er det skitur.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du skal lete lenge her inne før du finner noen av "motstanderene" til obligatorisk båtføreoppllæring som innrømmer at de er i tvil om egen kompetanse noen ganger. Så for dem så er det nok bare å avsette en liten halvtime og avlegge eksamen, de trenger nok ikke åpne en bok engang..

 

 

Jeg er faktisk imot obligatorisk båtsertifikat da jeg ferdes 99% på innsjø med båten min, den dagen jeg kjøper seileren så tar jeg navigering og annet som jeg synes jeg trenger for å ferdes sikkert . men å måtte ta et pålagt kurs for å vispe rundt i andedammen her hjemme ser jeg ingen hensikt med da jeg har kjørt båt i 20 år med motor og vært på vannet enda lengere.

Det samme er også hvis jeg skal en tur på oslofjorden en sommerdag, da ser jeg heller ikke nytten for meg med sertifikatet.

Jeg ser nytten for nye førere men da bør de sette grensen på 16 år og førere av båter over et visst antall fot/tyngde til obligatorisk prøve ,og heller la en del tvilstilfeller gå gjennom uten på lik linje med liten lastebil som var med vanlig klasse B på bil før og moped for de født før 1971

Link to post
Share on other sites

så du mener at båtførere under 16 år bør ta kurset? er det det du mener blir jeg skuffet, det er ikke og kommer aldri til å være de unge som forusaker ulykker eller farlige situasjoner, nei jeg syntes båtførerkurs burde være påbudt for de over 40 . For uansett hvordan du vrir og vender på det så er det disse som er problemet på sjøen, ikke barn og ungdom!

Link to post
Share on other sites

så du mener at båtførere under 16 år bør ta kurset? er det det du mener blir jeg skuffet, det er ikke og kommer aldri til å være de unge som forusaker ulykker eller farlige situasjoner, nei jeg syntes båtførerkurs burde være påbudt for de over 40 . For uansett hvordan du vrir og vender på det så er det disse som er problemet på sjøen, ikke barn og ungdom!

 

 

Ikke for de under 16 :smiley: for de over hvis det skal innføres, ja kjøper den at det er de som ofte skaper situasjoner.

Skal det uansett innføres må de som kan dokumentere at de har kjørt båt i mange år slippe og heller la en del av de som burde ha tatt det gå fri i stedet for å "straffe" alle med et kurs som ikke er nødvendigt.

Liker fritiden min og har ikke lyst til hverken bruke tid eller penger på noe unyttig i min situasjon

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...