Jump to content

Fart avgjørende for båtlappen


Kosmix

Recommended Posts

Er i grunnen glad jeg ikke sliter med at noe som er frivillg har et krav obligatorisk opplæring i seg.

  • Det er frivillig å eie en VHF, men krever obligatorisk opplæring å bruke den med eksamen
  • Det er frivillig å eie en bil, men krever obligatorisk opplæring å bruke den med eksamen
  • Det er frivillig å eie en moped, men krever obligatorisk opplæring å bruke den med eksamen
  • Det er frivillig å gå på jakt, men krever obligatorisk opplæring for å gjøre det med eksamen
  • Det er frivillig å eie en båt, og jeg ser selvsagt ikke noe problem med at det kreves obligatorisk opplæring å bruke den.

Obligatorisk opplæring vil gjøre at i allefall føler meg litt tryggere på sjøen, i og med at jeg da med større sannsynlighet enn ved frivillighet kan anta at en annen båtfører i rimelig avstand fra meg sannsynligvis kjenner til de mest elemntære reglene til sjøs.

 

Det som jeg sliter mere med er det som er obligatorisk men ikke frivillg, som mye av det som staten trykker ned over hodene våre.. som moms, skatt osv. Selvsagt kan en si at det er frivillig å leve, men det blir litt satt på spissen... noe som ikke jeg gjør..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

ok, da er vi enigepå det punktet! Forstår deg veldig godt, men hvis du mener at du kan dette, kan du jo benytte deg av Poseidons tilbud om å ta prøven uten noen undervisning, det tar bare den tiden du vil bruke (maks en klokketime). Men akkurat det om at hvis man har kjørt båt så og så lenge slipper man, DET er noe stort tull, man kan ha kjørt idiot i tjue år. så det er ingen unnskyldning...Og til alle som syntes at de ikke trenger den og at den er for lett, tar for lang tid osv. Benytt dere av Poseidons tilbud, ta prøven og vis oss at den er så lett som dere vil ha det til!

Link to post
Share on other sites

Jeg vil minne folket om at vi har noe som heter førerkort for bil. Betyr det at vi ikke har ulykker ? :crazy::lol:

Nei, og det er det vel heller ingen som har hevdet. Hvor mange ulykker det hadde vært i trafikken uten førerkort blir bare spekulasjoner. Men det fleste er nok av den oppfatning at det ville ha vært flere.

Link to post
Share on other sites

Nei, og det er det vel heller ingen som har hevdet. Hvor mange ulykker det hadde vært i trafikken uten førerkort blir bare spekulasjoner. Men det fleste er nok av den oppfatning at det ville ha vært flere.

 

 

For å se på en overgangsordning ala lastebil 7500kg og moped som gikk ut pa at du kunne kjøre det hvis født før en alder.

De som gikk under denne overgangen er ikke de som hadde høyest ulykkesstatestikk noe som garantert hadde vist seg med båt og.

Hvis valget mellom En fersk fører/kaptein av 40fot cabincruiser med sertifikat og en selvlært dreven båtfører uten sertifikat med flere års fartstid, Kommer meg i møte i en "nødsituasjon" under pressede forhold vet jeg hvem jeg ville møtt iallefall.

 

Det er ikke han med sertifisering for å ha sagt det :smash:

 

Et papir er ikke verdt en "dritt" sålenge den som har det ikke har interesse av innholdet, derimot vil en som har interesse for båtliv skaffe seg informasjonen med eller uten sertifikat.

 

Er holdningene som er viktige her, se bare på bil. Her kjører man som en tulling selvom man blir lært til at det ikke er tillatt, noe man også vet før man tar sertifikatet.

Link to post
Share on other sites

Oh,hvilke blasfemiske spørsmpl du tar opp Contraband :nono: Jeg er så tjukk i løken at jeg forventer at medtraffikantene holder seg sånn nogenlunde til trafikkreglene og ihvertfall ikke kjører rundt i ruset tilstand. Og stort sett så gjør de vel hva som er forventet av dem. Men hvorfor opplever jeg det til tider litt anderledes når jeg befordrer legemet på motorsykkel ? Endrer jeg automatisk min egen oppførsel i trafikken da ? Og er det sånn at vi opplever hensynsløsheten anderledes etter hva slags båt vi oppholder oss i ? Jeg opplever ikke det sånn som avisene skriver om ihvertfall. Tvertom,syntes jeg den overveldene majoritet oppfører seg fornuftig og hensynsfullt på vannet.

Link to post
Share on other sites

Tvertom,syntes jeg den overveldene majoritet oppfører seg fornuftig og hensynsfullt på vannet.

 

Og bare for å underbygge det så finnes det faktisk en del artikler, som flere her har prøvd å referere til, hvor det fremkommer at antallet ulykker har gått ned og at politiet diverse steder uttrykker at folk oppfører seg i det store og hele bra, men dette er nok å banne i kjerka - dessverre!

 

Forøvrig er det en rekke situasjoner her i livet som er høyst frivillig, men konsekvensene av å ikke kjenne til de regler man dermed må forholde seg til, kan være høyst ubehagelige.

 

Her hevdes det av enkelte "tilhengere" av obligatorisk båtførerprøve at det tilsynelatende er svært mange mennesker som har båt, men ikke kjenner selv den enkleste regel som gjelder til sjøs, det synes jeg er en grov desavuering av våre medmennesker! :diving:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dæven :crazy: Da er jeg for innføring av Obligatorisk Sykkelserifikat ihvertfall :smash: Så kanskje de dærre pølsehuene på tråsykkel kan sykkle på riktig side av veien. Det er spesiellt viktig i uoversiktlige kryss har jeg hørt rykter om. Og kanskje de også kan slutte å hive seg ut i forgjengerovergangen helt uten varsel og tanke på at en motorisert kjøregreie trenger noen meter å stoppe på. Ørnhild ble påkjørt av en sykklist på skrå bakfra venstre side og fikk grei beskjed om at hun måtte jo skjønne han sykklet sånn fordi han ville krysse inn i fotgjemger overgangen fra venstre kjørefelt. Hun ble truet med juling og jeg må innrømme det var med den største fornøyelse jeg trøkkte sykkelen rundt det skuddsikkre kamikaze huet hans :smash:

Jeg ser for meg et langt liv med mange gode kurs i årene som kommer. Spesiellt ser jeg frem til Ski og Påskefjell kurset. Hurra :flag:

Stryker jeg ikke der er kurset alt for lett !

Link to post
Share on other sites

Ørnhild ble påkjørt av en sykklist på skrå bakfra venstre side og fikk grei beskjed om at hun måtte jo skjønne han sykklet sånn fordi han ville krysse inn i fotgjemger overgangen fra venstre kjørefelt.

Billister har ikke vikeplikt for syklende som sykler over et fotgjengerfelt! Det burde både billister og syklende lære seg.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det begynner å bli langt imellom de gode momentene i denne diskusjonen, så jeg slenger inn noen mindre velfunderte.

 

-Hva kommer til å skje på bruktmarkedet for båter som rammes av sertifikatplikt?

-Kommer vi til å se båter med avskjærte bauger og "mopedmotorer" for at de skal tilfredstille kravene til sertifikatfrihet?

Link to post
Share on other sites

Det betyr at så godt som 100% av bilførerne vet hvilken side av veien de skal kjøre på.

 

Helt riktig Lasse og dersom 100 % av de som har førarkort også har båt så burde det ikke være så vanskelig å se parallelen :wink::lol:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Har vært ufrivillig fra verende fra BP noen dager, og ser denne tråden har sporet av noe fra sitt egentlige emne.

 

Ville bare meddele dere at jeg mer en noen gang tidligere er for innføring av obligatorisk båtfører sertifikat.

 

God påske til dere alle sammen.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Jeg opplever ikke det sånn som avisene skriver om ihvertfall. Tvertom,syntes jeg den overveldene majoritet oppfører seg fornuftig og hensynsfullt på vannet.

Ikke ubetinget enig med deg der Slagskibet. Joda, i mange situasjoner synes også jeg de fleste båtfolkene jeg ser på sjøen oppfører seg fint og viser hensyn, men dette varierer noe.

 

Ta som et eksempel elveløpet opp Nildelva i Trondheim. Her er det 5 knops sone hele veien og rett nedenfor jernbanebroen er det en sjøsettingsrampe. I løpet av de siste årene har jeg erfart at en god del av båtene som kjører opp/ned elva IKKE overholder 5 knops regelen og nesten like mange gir blaffen i å senke farten til et minimum når de ser noen sette/trekke båt på rampen. Enkelte raser avgårde i plan i elveløpet. Jeg har spurt enkelte av disse etterpå hvorfor de ikke holdt seg til 5 knop eller under og samtlige hevdet de ikke var klar over at det var 5 knops grense. Da jeg spurte om de hadde tatt båtførerprøve ble noen få dypt fornærmet og ville ikke snakke med meg mer og de andre svarte mer eller mindre sur eller flau at nei de hadde ikke tatt båtførerprøven. Jeg vil slett ikke hevde at problemene jeg som eksempel erfarer i elveløpet i Trondheim (primært ifm sjøsettingsrampen) vil bli eliminert ved obligatorisk opplæring for båtførere, men jeg tror for min del problemet i alle fall vil reduseres.

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg du kan tro for deg selv.

 

Jeg setter noen kroner på at de alle visste det fra før og ikke brydde seg om det.

veldig lett å si det når de blir konfrontert på den måten.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg du kan tro for deg selv.

Nei, tenk det kan jeg nok ikke tro for meg selv. Ta meg selv som et eksempel. Sommeren 2000 visste IKKE jeg at det var 5 knops grense nedenfor jernbanebroen i Nidelva. Jeg var vel strengt tatt ikke bevisst på det og siden en god del andre kjørte i plan så var vel det lov....? Ikke var det noen tydelig skilting og ja, jeg var vel dum og naiv. Etter at jeg tok båtførerkurs og båtførerprøven i 2001 ble jeg klart mer bevisst på slike ting samt en del andre faktorer rundt båt og sikkerhet. Jeg sjekket Trondheim havn sin nettside og fant slik ut hvor 5 knops grensen for Trondheims havneområde går.

 

Jeg setter noen kroner på at de alle visste det fra før og ikke brydde seg om det.

Vel, kanskje noen visste det, men neppe samtlige av de jeg har spurt om dette. Flere virket rimelig overbeviste om at 5 knops grensen gikk VED jernbanebroen.

 

ok67 har også et poeng synes jeg.

Link to post
Share on other sites

Utydelig eller mangelfull skilting altså ?

Ja, det må man gjerne mene.

Men det gjør ingen forskjell, for der har myndighetene ordnet seg så praktisk at det er en del av skipperansvaret å skaffe kjennskap til hvilke fartsbegrensninger som gjelder - og selvfølgelig å følge dem . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...