Jump to content

Fart avgjørende for båtlappen


Kosmix

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg synes nettopp de siste utalelsene styrker kravet til båtførersertifikat.

Hovedgrunnen til at vi har bilsertifikat, er at det ligger noe basiskunnskap der, utover skilting osv. Det er faktisk slik at på mange mindre veier er det ikke hastighetskilt, og da jgelder hovedregelen 50 km/t i tettbygd strøk og 80 km/t utenfor.

Link to post
Share on other sites

Hmm... merkelig dette her. På alle områder i samfunnet gjelder det regler og lover som du som innbygger plikter å overholde. Uvitenhet om loven unntar ikke for straff ved overtredelse på noen områder. En hver borger plikter altså å holde seg orientert om hva som er rett og galt. Det er ikke noe nytt eller spesielt i dette.

Vil de herrer som kjemper så ihuga for et obligatorisk båtsertifikat også innføre flere slike obligatoriske prøver. For å sykle? For å fiske? For å tømme søppel i søppelkassen? For i det hele tatt å bevege seg utenfor døren.

 

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Vil de herrer som kjemper så ihuga for et obligatorisk båtsertifikat også innføre flere slike obligatoriske prøver. For å sykle? For å fiske? For å tømme søppel i søppelkassen? For i det hele tatt å bevege seg utenfor døren.

mvh tuffff

 

Svaret er nei. Obligatorisk førerprøve må innføres der det er behov.

 

Jeg vil kort og godt ha en forsikring om at båtførere jeg møter kjenner til sjøveisreglene. Dette vil jeg ha fordi jeg ser et skrikende behov for det, ikke for noe annet. Dette skrikende behovet ser jeg i indre Oslofjord, og jeg forlanger at det gjøres noe med. I fjor måtte jeg slå full bakk 3 ganger i løpet av 30 minutter på en dag med stor trafikk, grunnet manglende kunnskap hos andre båtførere, og det er jeg møkka lei av.

Om folk ikke ønsker å lære seg navigasjon o.l så får det være opp til dem.

 

Så hvis du tufff har bedre forslag til hvordan jeg skal slippe å stadig måtte vike unna båter som ikke kan reglene så kom med dem.

Link to post
Share on other sites

Hmm... merkelig dette her. På alle områder i samfunnet gjelder det regler og lover som du som innbygger plikter å overholde. Uvitenhet om loven unntar ikke for straff ved overtredelse på noen områder. En hver borger plikter altså å holde seg orientert om hva som er rett og galt. Det er ikke noe nytt eller spesielt i dette.

Vil de herrer som kjemper så ihuga for et obligatorisk båtsertifikat også innføre flere slike obligatoriske prøver.

Vi har også en obligatorisk skolegang hvor det er ett og annet fag som på en eller annen måte gir innsikt i en del av samfunnets lover og regler. Forrige gang obligatorisk båtførerbevis sto på dagsorden var et av de sterke argumentene mot innføring at dette kunne vi overlate til skolen. Det er vel rundt 25 år siden, og da er det vel på tide å vurdere om dét argumentet holdt vann.

 

Obligatorisk båtførerbevis er på ingen måte et sertifikat som sier at innehaveren er kvalifisert til å føre alle slags båter under 15 meter. Det er et minimumskrav. For myndighetene gir det også mulighet til å innføre en ny sanksjon. I stedet for å betale en bot vil det trolig også bli en straffereaksjon at båtførerbeviset kan bli inndratt og at du må ta det på nytt. Det kan hende det svir mer enn en liten bot.

 

Dersom lista legges på nivå med dagens frivillige båtførerprøve og det blir gitt anledning til å gå opp som privatist, i allefall for dem som har brukt båt noen år, så kan jeg ikke se noen problemer med obligatorisk båtførerbevis. For dem som kan dette fra før er det bare å ta prøven. Om enkelte er blitt litt rustne så er det bare å sette av en kveld eller to til repetisjon. Personlig er jeg motstander av et amnesti som dekker dagens teoriprøve, for den er det ikke noe problem å gjennomføre for et stort antall trengende.

Link to post
Share on other sites

Tanken om obl. båtførerbevis går nok mye lenger tilbake enn 25 år. :smiley:

 

I 1945 skriver Halvdan Hansen - en kjent båtmann fra den tiden følgendei boka yachtseilas:

For noen år siden kom det fram et forslag om skrarpere kontroll med småbåter i sterkt beferdet farvann, og i den hensikt skulle alle båtene være registrert og merket med nummer, og eieren eller føreren ha et båtførerbevis.

 

Dette skriver han i 1945, og snakker da om ting som skjedde for noen år siden, altså før 2. verdenskrig.

Så det å tro at tanken om obl båtførerbevis er noe nytt som har dukket opp er feil.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Er vel en smule naivt å tro at folk ikke viker fordi de ikke kan reglene? Ser man bort fra de mer spissfindige regler tror jeg faktisk 99.9 % av alle i båt kjenner reglene. At den viss prosentdel velger å gi f.... er jo en annen sak og vil neppe bedre seg med en båtlapp. Bakking 3 ganger i løpet av 30 min hørtes drøyt ut. Kan huske bakking en gang og det var da jeg fikk en kar inn fra babord ved Gamle Hellesund. Fyren hadde en tresjekte rundt 20 fot. Stod midt i båten med rorpinnen i hånden, sydvest på hodet og nesa i sky. Kjørte rett på. Tydelig at det var en lokal regel om forkjørssrett for folk med trebåt, marna-motor eller event. lokalt slektstre tilbake til svartedauden. Hadde øyekontakt med karen og et mer foraktelig blikk tror jeg aldri jeg har fått.

 

Men er for båtlapp da jeg rett og slett håper det kan føre til at en del soft-core båtfolk ikke gidder ta den og dropper båtlivet så det blir færre på sjøen.

Link to post
Share on other sites

OK....regner liksom med at disse Oslofolka kjører bil også når de er i båt og regler da f.eks om vikeplikt fra høyre skal det jo ikke så altformye til å skjønne. Samme med innhentende båt. Har man dette på plass kommer man langt. Men har ikke vært innenfor Horten med egen båt og sjekket de lokale forhold. Men teorien min er at folk gir blaffen, ikke at de ikke kan reglene for vikeplikt. Kunnskap om f.eks de gule og sorte merkene tror jeg nok derimot er dårlig.

Link to post
Share on other sites

Vikeplikt fra høyre? Den regelen, og regelen om at møtende fartøy skal holde til høyre, er for motordrevne fartøy. Jeg føler meg ikke nevneverdig beroliget av at dette er noe vi antar at folk kan gjette seg fram til, og at dette holder. Like ille er det at folk ikke kan sjømerkene og ikke kan se en merket lei i vannet, eller en godt merket grunne for den saks skyld.

 

Anslag om hvor mange prosent som trolig kan de viktigste reglene er ren gjetting og synsing, og da kan vi like gjerne legge dem til side.

 

Egentlig har jeg en enkel teori om dette. Jo flere som protesterer mot obligatorisk båtførerbevis, jo større er behovet. Hadde det vært så enkelt som mange vil ha det til så hadde det vært en bagatell å ta prøven. Det er da heller ikke en alt for vanskelig prøve.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke vi skal se bort i fra at Lasse kanskje krysser for seil gjennom middagsbukta eller gjennom trange sund og med mye trafikk så er det mulig at de andre motoriserte rett og slett ikke har tid eller praktisk mulighet til å vike. :wink:

 

Jeg har hatt båt siden jeg var rundt 6 år og har ferdes mere enn gjennomsnittet på sjøen. At noen gir f... i regler er helt sikkert men er enig om at 99 % kan både regler og oppfører seg pent. Har kun svært få ganger opplevd noen store problemer.

 

Siste gang var ifjor da jeg lå til anker. En pram kom mot meg i 1/2 plan. Bak satt en voksen kar på bak tofta men uten å kunne se forover. Da var det kjekt med ett horn å tute med :cool:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Egentlig har jeg en enkel teori om dette. Jo flere som protesterer mot obligatorisk båtførerbevis, jo større er behovet. Hadde det vært så enkelt som mange vil ha det til så hadde det vært en bagatell å ta prøven. Det er da heller ikke en alt for vanskelig prøve.

 

Min motstand, Sjøtummel, ligger først og fremst på det prinsippielle plan. Jeg liker fristeder hvor vanlig folkeskikk og høflighet får råde, og sjøen er for meg et slikt sted. Kan ikke se at jeg har vært i noen overhengende fare på grunn av andre menneskers uvitenhet etter 50 års ferdsel på sjøen.

Jeg kan heller ikke overhodet se at et sertifikat av omtrent nåværende kaliber (båtførerprøven) tilfører noe som helst hva skadeforebygging og trygg ferdsel til sjøs angår. Jeg tviler i tillegg på at noe nytt sertifikat legger lista noe særlig høyere, nettopp fordi det ville bli for omstendig å arrangere noe særlig mere rigide prøver for 200.000 båteiere/førere.

Som du skriver er det en bagatell å ta prøven slik den foreligger nå, og det er derfor selvfølgelig et minimum av ny kunnskap du blir tilført når du tar denne prøven.

Jeg kan imidlertid endre oppfatning når jeg ser de eventuelle kravene som kommer - hvis de altså virkelig tør å innføre f.eks praktiske prøver og et noe mer gjennomgående kunnskapsnivå enn til dagens prøve.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Min motstand, Sjøtummel, ligger først og fremst på det prinsippielle plan. Jeg liker fristeder hvor vanlig folkeskikk og høflighet får råde, og sjøen er for meg et slikt sted. Kan ikke se at jeg har vært i noen overhengende fare på grunn av andre menneskers uvitenhet etter 50 års ferdsel på sjøen.

Jeg kan imidlertid endre oppfatning når jeg ser de eventuelle kravene som kommer - hvis de altså virkelig tør å innføre f.eks praktiske prøver og et noe mer gjennomgående kunnskapsnivå enn til dagens prøve.

 

mvh tuffff

 

tiltredes :yesnod::flag:

 

Sistnevnte praktiske prøve tror jeg vanskelig kan gjennomføres. :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Sistnevnte praktiske prøve tror jeg vanskelig kan gjennomføres. :lol:

Slettes ikke, slettes ikke :wink:

En slik praktisk prøve kan gjennomføres på kort varsel. Her er beskrivelsen for praktisk utsjekk detaljene finner du på linkene som fører videre.

Til orientering: Sjøtummel gjennomførte sin utsjekk forrige helg - og alle andre som måtte ønske er når som helst velkommen til å vise sin kompetanse og få et dokument på at de har gjennomført.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ting kan tyde på det.

 

 

Kan det ikke ha noe med den store båttettheten å gjøre da ? Jeg tror ikke folk i Oslogryta er dummere enn andre mennesker. Være seg om de går for seil eller motor. Og jeg er ikke direkte imponert av serifiserte mennesker heller. I fjor møtte jeg en kar med ei svær skøyte som fortalte meg at jeg ikke behøvde å ha ankerkula oppe fordi vi begge lå på plass i kartet merket som ankerplass. :eek: Han kom roende over om kvelden også for å minne meg på å slå av ankerlyset også før vi køyet. :nonod:

Tar jeg ikke helt feil hadde han ett ferskt Kystskipper sertifikat i lomma. Mine tunge stønn falt på stengrunn. Han var fra Drammen og det er jo nærme Oslo så det nok forklaringa . :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja, det må man gjerne mene.

Men det gjør ingen forskjell, for der har myndighetene ordnet seg så praktisk at det er en del av skipperansvaret å skaffe kjennskap til hvilke fartsbegrensninger som gjelder - og selvfølgelig å følge dem . . . .

 

Nettopp hva jeg ville frem til. Hadde disse førerene konsultert kartet så hadde de muligens sett denne informasjonen ?

Link to post
Share on other sites

Min motstand, Sjøtummel, ligger først og fremst på det prinsippielle plan. Jeg liker fristeder hvor vanlig folkeskikk og høflighet får råde, og sjøen er for meg et slikt sted.

mvh tuffff

 

Står man i kø for bunkring seru at den vannlige folkeskikken er bort og jeg tror at den tiden er forbi. Nå ser vi bare normal folkeskikk på sjøen etter oktober og fram til april. Det skyldes vel at da er "sjømannen" på sjøen og han for ha den helt for seg selv for de mindre vitene er i opplag for sesongen eller som jeg vil definere det- det er ikke tiden for blondiner i bikini og dermed mindre testosteron på sjøen.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min motstand, Sjøtummel, ligger først og fremst på det prinsippielle plan. Jeg liker fristeder hvor vanlig folkeskikk og høflighet får råde, og sjøen er for meg et slikt sted.

Liker jo ordlyden av fristed, folkeskikk og høflighet - absolutt tuffff :yesnod: Nå vil vel de med robåt, seilbåter under en viss lengde og motorbåter som ikke gjør så høy fart sannsynligvis slippe unna et krav om obligatorisk opplæring uansett utfall av det pågående arbeidet? Jeg for min del vil dessuten IKKE anse sjøen som noe mindre fristed selv om jeg eventuelt for ettertiden må ha et "båtførerkort" for å kunne føre de to båtene jeg har som gjør over 30 knop.

 

Kan ikke se at jeg har vært i noen overhengende fare på grunn av andre menneskers uvitenhet etter 50 års ferdsel på sjøen. Jeg kan heller ikke overhodet se at et sertifikat av omtrent nåværende kaliber (båtførerprøven) tilfører noe som helst hva skadeforebygging og trygg ferdsel til sjøs angår.

Jeg skal ikke lyve på meg å ha vært i overhengende fare mht liv pga "uskolerte" båtførere. Men JO - jeg har holdt på å få skadet min 22-foter pga uvettige båtførere som passerte sjøsettingsrampen i for høy fart og lagde STORE bølger. En av disse konfronterte jeg med dette etterpå oppe ved ESSO-stasjonen der han fyllte drivstoff. Han var blant de som "trodde" 5 knops grensen startet først ved jernbanebroen ovenfor sjøsettingsrampen (hadde altså ikke undersøkt ordentlig) og som ikke hadde tatt noe båtførerprøve/opplæring. Han haddde nettopp kjøpt båten (150 Hk motor). Som jeg har sagt tidligere - jeg er ikke blåøyd nok til å tro at en relativt enkel obligatorisk opplæring vil gjøre kjempestore utslag på sjøen og i havneområdene. Men jeg tror det vil hjelpe noe.

Link to post
Share on other sites

[...] Jeg liker fristeder hvor vanlig folkeskikk og høflighet får råde, og sjøen er for meg et slikt sted.[...]

Som du skriver er det en bagatell å ta prøven slik den foreligger nå, og det er derfor selvfølgelig et minimum av ny kunnskap du blir tilført når du tar denne prøven.

Jeg kan imidlertid endre oppfatning når jeg ser de eventuelle kravene som kommer - hvis de altså virkelig tør å innføre f.eks praktiske prøver og et noe mer gjennomgående kunnskapsnivå enn til dagens prøve.

For meg er sjøen et fristed å samme måte som på fjellet, og det blir relativt enkelt når det er snakk om ski og pulk, eller mindre båter med moderat motorkraft og fart, og en moderat trafikktetthet.

 

Jeg skriver ikke at det er en bagatell å ta båtførerprøven. Følg denne diskusjonen gjennom flere tråder så ser du at det er mange som påstår å ha såpass kunnskaper fra før at en prøve har liten hensikt. Jeg skriver at om prøven er så enkel så er det bare en bagatell å ta den i stedet for å gnåle med en prinsippdiskusjon. For svært mange er det my å lære når man gjennomgår teorien, så for flertallet tror jeg vi snakker om mer enn "et minimum av ny kunnskap".

 

Tenkte nå mere i banen båtførerprøven og praktisk utskjekk. Det tror jeg blir både dyrt og kostbart selv om den praktiske gjennomføringen for endel småbåtskippere helt hadde vært på sin plass.

Her er jeg antagelig en avviker som mener at det kan bli litt for mye av det gode at en praktisk utsjekk blir del av den obligatoriske prøven, om det ikke blir snakk om et differensiert system hvor de største småbåtene får litt høyere krav. At båtskolene tilbyr frivillig utsjekk vil bare være positivt.

 

Det er litt deprimerende når det kommer båter på drøye 40 for som får store problemer med tillegging i maksvær dersom baugpropellen svikter.

 

Det jeg derimot er tilhenger av er et enkelt praktisk sikkerhetskurs (dvs førstehjelp for sjøulykker) som gir litt praktisk kunnskap om å det å falle i sjøen, utfordringer med å komme ombord igjen, livredning og behandling av hypotermi.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...