Jump to content

vårpuss av Grimstadsnekka Tora. Trenger litt råd.


NilsPils

Recommended Posts

Takk for hyggelig kommentar.

 

Tora har vært godt tatt vare på gjennom årene med lakkering (vel rikelig noen steder) og er fri for råte. Hun har også overbygg av massiv mahogny. Derfor er hun vel verdt å ta vare på videre. Når det gjelder interiør og diverse detaljer har det desverre vært en del manglende vedlikehold og uforstand. Hun har tydeligvis vært gjennom en dårlig periode med en eier som har brukt spiker(!!) til diverse utbedringer. Disse er nå stort sett fjernet og sårene utbedret. Hun skal ikke få en eneste spiker i seg så lenge jeg bestemmer!

 

Tora er opplagt en spennende dame som byr på mange interessante prosjekter. Foreløpig går det veldig bra fremover. Kona er ikke blitt sjalu (enda). Jeg pleier begge damene etter beste evne. Da er det kanskje verre med båtbyggeren min i Thailand. Jeg tror han er blitt sjalu på Tora.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
  • 1 måned senere...

Tora er forlengst på vannet etter en noe omfattende "vårpuss".

 

img_2545small.jpg

Akterdekket er ferdig oljet. Det ble kun Ovatrol 1 og 2, uten beis. Synes at furu ser bra ut sammen med mahogny. Legg også merke til beslagene som er forniklet. Vannpumpelokket er foreløpig som før, men ny blank flens er under veis. Ny rorkult står på programmet for vinteren.

 

img_2423small.jpg

Nye vinduer i herdet glass er satt inn med fugemasse. Maskeringen er omfattende, men helt nødvendig for at det skal bli pent. Mahognyen i overbygget er ferdig oljet med Ovatrol 1 + 2. Jeg brukte også mahognybeis for å hindre gulning etter hvert (håper jeg).

 

img_2428small.jpg

Jeg valgte sort fugemasse, da jeg synes det står best til treverket. Jeg har ellers lagt merke til at hvit fugemasse alltid gulner ette hvert. Jeg ble veldig fornøyd med resultatet og er glad for å bli kvitt de gamle gummilistene. Nå er det garantert tett rundt vinduene. Det ble litt dyrt med nytt glass (+fugemsse!), men de gamle måtte skiftes uansett. De var i ferd med å delaminere og ble matte.

 

img_2457small.jpg

Sjøsetting. Båten var potte tett med en gang. Uten bruk av noen tettemidler annet enn primer og bunnstoff.

 

Ett nytt problem med Tora er at hun går for fort! På tomgang gjør hun 5.5 knop, og det er i meste laget for dorging. Tror det kommer av unødvendig stor motor og stor propellstigning. Jeg skal forske litt i det utover høsten. Nå er jeg i Thailand for å få ferdig Saowanee.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Desverre! Har bare fast propell.

 

Tror at båten opprinnelig må ha hatt en mer langsomtgående motor. Sannsynligvis er det blitt skiftet motor mens propellen er beholdt. Nå har den en firesylindret bensinmotor på 1.8 L og 3200 o/min. Det må være langt i overkant. Jeg får 7 knop med 3 mm gasspådrag. Ved å gi på mere får jeg maks 7.8 knop, men da går den med snuta i været og skyver hele oslofjorden foran seg. Bensinforbruket er ellers rimelig. Mener å ha registrert godt under 1 liter per nm.

 

Etter ferien skal jeg ta opp kurve over turtall og hastighet. Da bør en kunne få vurdert propellen. Har mistanke om at det må bli ny propell til høsten med vesentlig mindre stigning. Vridpropellanlegg blir kanskje litt for stor investering? Skal også kikke litt på justering av forgasseren. Den går dårlig på tomgang, også når den står i fri.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Flott båt Nils!! :flag:

 

Du har nok for stor propell, så se om du finner en mindre så vil nok farten kunne bestemmes på normalmåten.

 

Husk å sjekke retningen (noe jeg ikke gjorde ifjor da jeg skiftet propell av samme grunn som deg - da ble det mye bakking... :lol: )

 

Jeg gikk ned flere størrelser på propellen og da gikk den supert.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Det blir nok neppe aktuelt å skifte motor. Skulle gjerne hatt mer snekkelyd, men firesylinderen går til gjengjeld ganske stille.

 

Som sagt, når jeg får tid utover høsten skal jeg måle litt. Turtall, gearoversetning, hastighet og propelldim/stigning (må vel bade da). Da kommer jeg tilbake med opplysninger så BP's ekspertise kan hjelpe meg til å finne riktig propell. For dorgefart er et absolutt krav!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Om du vil bytte propell nå, så er det jo en kjekk og grei løsning å bakke båten opp på en strand ved høyvann og med masse vekt i baugen....vente på lavvann og trå til med avtrekker. Er du heldig så er jo jobben gjort på en liten time....og du kan fiske etter annet enn flyvefisk allerede i sommer. :smiley:

 

Lagt til: Husk å ta med noen 2x4 som støtter :)

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Takk for det. Men egentlig kjøpte jeg båt omtrent klar for sjøsetting. Det jeg har bedrevet er jo bare kosmetikk.

 

Hvordan går det med prosjektet ditt? Ser du har båten på vannet, og det er kanskje det viktigste akkurat nå? Motoren ble bra, skjønner jeg.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
  • 2 måneder senere...

Tora har blitt en ganske staselig dame etter vårpussen, ialfall utenpå. Bildene er fra Tisler og Fredrikstad.

Det har blitt noen fine turer, og sesongen er ikke helt over enda. Selv om jeg får større båt etter hvert, har vi bestemt å beholde Tora.

 

Hun skal hjem i hagen i vinter for innvendig oppgradering. I den forbindelse lurer jeg på hvor mye, sånn omtrent hun kan veie? Hun er 24 fot uten roret og ca 2.2 m bred.

 

img_3118.jpgimg_3112.jpg

 

Oppgraderinger hittil har stort sett vært:

- nytt akterdekk i furu

- fornikling av beslag

- utskifting av alle vindusglass (herdet) og innsetting med fugemasse

- utskifting av plast lanterne i masta

- pussing og oljing av mast og håndrekker

- oppussing, beising og oljing av overbygg

- rep. av frontluke

- montere trompethorn (gave fra båtbygger Luigi i Thailand)

- utskifting av styrewire

- nytt el. opplegg i motorrom

- ny bensinpumpe

- BÅTPLASSENVIMPEL

 

Her er nytt el opplegg i motorrom. Viserinstrumentene er ikke tilkoblet. De skal skiftes til nye i mer standsmessig utførelse.

img_3099.jpg

 

El. opplegget ellers er en katastrofe. Her er en rask titt på el opplegget under bryterpanelet slik det var (og er). Her ble det raskt lukket igjen og arbedet utsatt til vinteren.

img_3094.jpg

 

Følgende arbeider er notert på blokka til neste sesong

- nytt el opplegg

- nytt bryterpanel på dashbord med ekstra sett kontrollamper

- ekstra sett hendler for gass og gear foran på motorkasse

- nye motorinstrumenter

- nye bunntiljer over alt

- vegg og skapdør mot forpigg

- ny rorkult i mer klassisk design

- badetrapp i teak

- oppussing og oljing av innredning

- rengjøring av bensintank og bensitilførsel

- sjekk av og evt ny startmotor

- oppretting av dynamo (sitter 10 mm feil)

- ...........

 

Ser frem til en hyggelig vinter med Tora liggende rett utenfor snekkerboden.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Tora har blitt en staselig og nydelig dame det skal du ha skrøyd for NilsPils!

 

Instrumenter til motoren er så sin sak, men det viktigste er at du har givere som sier ifra/stopper motoren visst man fek.s mister oljetrykket eller den går varm av en eller annen grunn! :wink:

 

Jeg tror ikke jeg ville beykymret meg så voldsomt for vekten, skal du sette inni så mangen hundre kilo med plater å dill dall da? :lol:

 

Jeg følger garantert med videre på denne her så du for holde oss oppdatert! :wink:

Link to post

Takk for skrytet. Skal gjøre mitt beste fremover.

 

Det er han som skal transportere Tora hjem som lurer på vekten. Er to tonn veldig feil tippet??

 

Ellers synes jeg hun er i letteste laget i sjøen. Hun er smal og ruller mye. Har en del bly under tiljene foran. Skal se om det er plass til litt mer.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Det er han som skal transportere Tora hjem som lurer på vekten. Er to tonn veldig feil tippet??

Er nok ikke langt unna sannheten. Tipper du ligger litt i overkant av dette, 2,0 - 2,2 tonn.

Har 25' plattgatter 2,40m bred med vindskjerm. Ikke overbygg og ikke spesielt grovbygget. Vekt på motor er 250kg. Den er ble en høst veid til 1800kg med mobilkran.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Hun er ganske tett, ja. Det var hun også med en gang hun ble sjøsatt. Jeg gjode ingenting for å tette heller, bortsett fra vanlig utvendig stoffing.

 

Lensepumpa starter på veldig lavt nivå. Når vi bruker båten går den med ca to timers mellomrom i noen sekunder. Sannsyligvis (?) sjeldnere når hun er ubelastet.

Har på batterilader i havna. Kunne godt hatt ekstra lensepumpe også, men føler meg litt trygg sålenge vi har vaktordning.

 

Skroget har blitt RIKELG oljet fra innsiden hvert år av forige eier(e). Det har blitt PØST på med rester av Ovatrol, terrasseolje ol. Tror det bidrar til at hun ikke tørker ut så lett når hun ligger på land. Stort sett har forige eier konservert båten bra, så hun er tett og helt uten råte. Men det ble for mye lakking over beslag. ol.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Du har jo fin båt, du også da!

 

Jeg vet ikke nøyaktig hvor mye bly det er. Kanskje 50 - 60 kg?

Skal sjekke nærmere når jeg tar henne opp. Da skal i alle tilfelle alt ut for rengjøring og tilpsassing av nye tiljer.

 

Sleipner93: Trutnet båten din etter hvert?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Den er mye bedre enn den var når vi satte uti men den lekker godt enda. Lensepumpen går nok noen ganger til dagen. Lekker kanskje dobbelt så mye når jeg kjører. Så jeg må nok klinke til høsten men det skal bli vanskelig å få med far på klinking, han vil ha treskruer å farm han :lol:

 

Men jeg må få lurt ham til det :wink: Men i stevnen bak går jeg nok for treskruer.

Link to post

Enig med deg: KLINK! (+ Farm senere hvis nødvendig).

Dessuten, som båtrestaurerer er det nyttig å lære seg å klinke. Du hører sikkert på Sintens råd også.

 

Jeg liker båten din veldig godt og angrer på at jeg ikke begynte med dette selv for MANGE år siden.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Litt avsporing NilsPils, men hvordan går det med båten du har under bygging i Asien... har ikke lest noe mere om prosjektet på en stund

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

"Så og si" ferdig. Det jobbes med detaljer som daviter, div. interiør og montering av elektrisk og tekn. utstyr.

Det blir skiping til Norge i vinter. Skal se å få lagt inn noen bilder igjen. Håper også å få lagt inn en tur i løpet av høsten.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...