Jump to content

vårpuss av Grimstadsnekka Tora. Trenger litt råd.


NilsPils

Recommended Posts

Flott ble jo dette! Du har fulgt med godt under byggingen av den andre båten skjønner jeg. :lol:

Ellers er jeg enig med Jon-Kåre på det andre her.. Tec7 brukte de jo på den badeplattformen, så som natemasse er den helt fin..har brukt den flere ganger selv og kan stå inne for den. Om du skal beise med eksempelvis brun mahognybeis på annenhver stav, så lønner det seg å olje litt først, da flyter beisen letter ut og blir litt jevnere i fargen. Masker annenhver stav helt, olje de andre stavene, beise disse la tørke litt og ta av maskering for så å olje det hele godt. :)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Takker. Har fulgt godt med på forumet her også, da.

Skal prøvebeise på en liten trebit først, for å se hvordan det blir. Er litt redd for å få for store kontraster.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville ha beiset enten alle eller ingen! Ser for meg at det lett kan bli litt "tivoliaktig" med annen hver! Dessuten: Så fint treverk og håndtverk trenger vel ikke skjules av beis?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Man skjuler ikke med beis man fremhever trevirket :wink:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Nå er akterdekket lagt og natet. Det ble Sikaflex 290. På bildet har jeg tatt av tapen. Fugene er ikke så brede som det ser ut til for jeg hadde tapet i litt avstand fra fugekantene.

 

Jeg har lært at:

 

- Det var ikke noe sjakktrekk å ta av stavene igjen og så legge dem på nytt. Det var da vanskelig å få HELT jevne fuger igjen. Foreløpig er det bare jeg som har sett at fugene ikke er nøyaktig like brede, men jeg har en i familien som helt sikkert kommer til å bemerke det når han får se det.

- Sikaflex 290 er noe søl! Omtrent som tjære. Nå har jeg begge hender fulle av svart guffe som det er komplett umulig å få av. Må nok slite det av over tid.

- Kassettape i bunnen av fugene er vanskelig å holde styr på. Neste gang lager jeg fugene enda dypere og legger en snor i bunnen.

- Natmasse var den største utgiftsposten. Sikaen er dyr. Håper den er like bra som ryktet sier.

 

Nå skal natmassen få tørke i noen uker før jeg sliper over og oljer. Har nok av andre prosjekter i mellomtiden.

 

 

img_2010small.jpgimg_2020small.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Har nå lært at:

Den som arbeider på gammel trebåt vil ha lett for å gå lengere med oppussingen enn en hadde tenkt opprinnelig.

- Det begynte med at frontrutene var blitt matte (laminert glass som hadde begynt å delaminere) og skulle skiftes.

- Da jeg ikke likte montering med gummiprofiler ble det til at jeg rev ut alle rutene.

- Når rutene er ute er det jo en god anledning til å pusse opp treverket rundt

Nå er overbygget ferdig pusset og klar for oljing til helgen. Det er jo meldt kjempevær. Arbeidet det gikk veldig lett med varmluft og skrape. Deretter pussing med plansliper. Det viser seg at mahognien blir lysere med tiden, ikke mørkere som vi er vant til med norske treslag. For å få vekk skjolder og for å frem den rette gløden var det nødvendig å pusse over med relativt grovt sandpspir først.

 

img_2065small.jpg

 

Så til dagens spørsmål:

- hvor mange lag Ovatrol 2 bør jeg legge på etter å ha mettet med Ovatrol 1 først?

 

Bildet nedenfor viser motorkasse med instrumenter og gearspak. Jeg kunne tenke meg å bygge fjernbetjening av gear og gass med hendler ved styreposisjonen i cockpiten. Gasswire skulle gå greit, men

- har noen noe godt forslag til hvordan lage wiretrekk for gearet?

- skulle gjerne også ha byttet ut plastknottene for gass og choke med noe blankt. Forslag?

 

img_2081small.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

D2 legges på i 5-6 strøk med 24 timer mellomrom mellom strøkene.

 

Solblekingen i mahognyen kan du friske opp med å blande inn mahognybeis i første strøk med d1. selv bruker jeg 1:5 blanging. 1 del mahognybeis og 5 deler olje. Dette er på sipo mahogny fra 1964.

 

Alf Kåre

Redigert av M/B Shanty (see edit history)

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Det viser seg at mahognien blir lysere med tiden, ikke mørkere som vi er vant til med norske treslag. For å få vekk skjolder og for å frem den rette gløden var det nødvendig å pusse over med relativt grovt sandpspir først.

 

Det er vel derfor man beiser mahognyen, iallefall på jotun sin beis står det at det er for å gjøre den fargeekte og hindre nedbryting av virket grunnet UV stråling. Med andre ord beising er ikke bare kosmetisk. Jeg mener derfor at beis påført direkte uten at den er inblandet i olje er det beste

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

1. strøk olje vil gi lysere farge en det Shanty har. Ser du på tråden min om gjeldfri vil du iallefall se hvordan det blir seende ut med 2 strk mahogny

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

selv bruker jeg 1:5 blanging. 1 del mahognybeis og 5 deler olje.

 

1:5 er ikke det samme som 1+5. 1:5 er fem deler totalt, altså 1+4.

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

baatloeft_med_manitou.jpg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

baatloeft_med_manitou.jpg

 

Har bestandig trodd at jeg var verktøyfreak, men egen teleskoptruck har jeg ikke tenkt på en gang :lol:

 

Blir litt missunelig når jeg ser hvor raskt du for jobben gjort NilsPils, dette ser ut til å bli et flott resultat. Hos meg står det i stampe. :headbang:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Jo, har tenkt på teleflex, men vet ikke helt hvordan jeg skal koble det til gearet?

 

Skal du ha gearspaken inntakt + fjernbetjening?

 

Hvis ikke kan man jo lage til en ny kort hendel på gearet som teleflex festes til.

Med gaffel/kule ledd ala slik man fester styring på påhengsmotor

Link to post
Share on other sites

Hadde tenkt å fortsatt ha gearspak, men lage en ny en da den gamle er rusten og stygg. Kunne jo da lage festepunkt for teleflex. Men det må vel likevel bli over dørken? Det blir veldig i veien da det er trangt i båten her fra før. Jeg får skissere litt og se hva jeg får plass til. Dette blir i alle tilfelle vinterprosjekt. Begynner etter hvert å skjønne de som har gammel trebåt. Prosjektene står i kø, men det er jo litt moro, da.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det med å montere noe inne i motokassa er opplagt en ide. Men da det er liten plass innenfor må jeg sannsynligvis lage litt reodor. Skal måle opp og se hva jeg får til.

 

Ellers takk for svar og lykke til videre med prosjektene dine. Du er opplagt en av våre inspirasjonskilder.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...