Jump to content

TAMD40B 1986 mod. starter ikke etter opplag


litt peiling

Recommended Posts

Kan nesten virke som de har kjørt den i filler under konservering synes jeg. Hvis den får diesel i dysene, og får luft så må det vel mangle komp. Registeret og timing skal vel ikke klåes på under slik service, så med mindre de har knærtet noen drev, skulle dette være i orden vel. Ser vel om ventiler rører seg i oljepåfylling om ikke annet.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Høres leit ut for deg dette. Du skal se at det ordner seg for deg.

I og med at det er en "servicemann" som har utført dette går jeg sterkt ut ifra at han vet hva han gjør.

Er det ikke antydning til at motoren starter i det hele tatt??

 

Hvis dere har prøvd med startgass og ikke hørt antydning til tenning, har du omtrent ingen kompresjon i noen av sylindrene. At man har tatt ut pumpe og i tillegg justert på "tenningen" høres merkelig ut for meg

 

Et tips er å sjekke at ventilene beveger seg og ikke henger..

 

Skal bli spennende høre hvordan det går videre...

Link to post
Share on other sites

Forøvrig setter jeg 10kr på at motoren drar falsk luft et sted, og at dette lar seg fixe på 2 minutter om ingen med " litt peiling" skrur motoren fullstendig i fillebiter først...:smiley:

Suzuki

Falsk luft er neppe noe problem i en 4 takts forkammerdiesel som dette så du kan sende tieren til meg Suzuki :wink:

Dersom du mener falsk luft i brennstoffsystemet så er vi vel enige og tieren kan beholdes og brukes til å kjøpe sjokolade som du gir til kona under påskekrimmen i kveld :cool:

 

Ellers synes jeg i likhet med flere andre at hele denne historien virker noe suspekt.

Det mest sannsynlige i nevnte tilfelle ville jo være at ventiler har satt seg med tap av kompresjon som følge eller at det er vann i diesel eller ingen diesel. Alt dette skulle jo være i sin skjønneste orden (i følge litt peiling). Dvs at vi har en motor med 20bar kompresjonstrykk på alle sylindre som drar luft og startgass gjennom innsuget mens den tørner med fullt turtall på startmotoren uten så mye som tegn til liv.

Da melder jeg pass.....

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Det er ingen som har nevnt frostsprenging.Ved vinterkonserveringen ble det kanskje bare fyllt fryseveske på saltvannskretsen.Kanskje ferskvannskretsen har stått med gammel uttynnet frostveske med for dårlig frysepunkt.Det var sikkert kaldt der i vinter ?????????

Påskehilsen !

Link to post
Share on other sites

Det er ingen som har nevnt frostsprenging.Ved vinterkonserveringen ble det kanskje bare fyllt fryseveske på saltvannskretsen.Kanskje ferskvannskretsen har stått med gammel uttynnet frostveske med for dårlig frysepunkt.Det var sikkert kaldt der i vinter ?????????

Påskehilsen !

 

Sjekk av ferskvannskretsen med kontroll av frostvæsken er en del av konserveringsprosedyren. Dessuten skal denne frostvæsken skiftes med jevne mellomrom. Jeg regner med at litt peiling har fått opplyst prosedyren på det som skal utføres og forhåndsgotkjent den.

Link to post
Share on other sites

Her på Bp er det mange hjelpsomme sjeler! Meget stor bredde i erfaring OG vilje til å hjelpe / støtte.

Men denne strengen begynner å bli litt merkelig :rolleyes:

I februar kom dette innlegget:

:confused: Jeg er på utkikk etter en brukt båtmotor til min scand 29 baltiC. Min. 200 hk, helst 250 hk... må også ha aksel og gir.

Noen som har??? :sailing:

VISSTE du at det var noe galt med motoren din DA??

 

takk for mange svar. jeg har ikke lyst til å gå ut med hvor og hvem ennå.

nok en gang.................. motor virket ok når vi leverte den til verksted.

verkstedet skulle ta å skifte olje og filtre, impeller + å ta vinterkoservering. dette er vel normalt om høsten eller :confused::confused::confused:

han insisterte på å sjøsette båten for oss, samt å prøve at alt fungerte før vi dro ut på tur???????????????????????? hvorfor

Og hvorfor i all verden lot du ikke verkstedet sjøsette OG få i gang motoren din før du skulle ut på tur?? :crazy:

Tror det er lurt å ikke henge ut hverken person eller verksted før du vet HVA som er skjedd med motoren din.

Og forsøk på "justeringer" uten at du VET hva du gjør er vel heller ikke så lurt.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt problem med å få startet motor etter mange års lagring. Det som var problemet da var at sugeventilen som står inne i fødepumpen 3. av bilde hadde hengt seg, som resulterte i at fødepumpen ikke klarte å pumpe opp nok diesel. Det andre tilfellet var i forbindelse ved mariniseringen. Da hadde jeg demontert dieselpumpen og ved montering var innstillingsmerket overens med pumpekoblingen 4. på bildet. Det som skulle til var å rotere pumpekoblingen 360gr. og alt ordnet seg, dette p.g.a. at dieselpumpen roterer det halve av motorturtallet.

Innsprutingspumpe.jpg

Ville nok hørt med mekanikeren om dieselpumpen har vært demontert, siden han ville prøve å justere på denne. Innstillingen her skal ikke endre seg av seg selv når den står lagret.

Link to post
Share on other sites

til marvin.. ta påskeferie du.

ja båten ble kjøpt i juli i fjord, tanken var å bytte motor til en 250 hk. den som satt i var 100%

jeg hadde avtalt om at verkstedet skulle teste båt, tok det over mail og på tlf. dette skulle vært utført 28.02.07

det ble ikke gjort, selv om verkstedet sa at de hadde gjort det. den ble førts prøvet den 3 april 07

vi har nå vært å skrudd ut dieselpumpe for å prøve den i benk. det er 100% sikkert at motor får for lite drivstoff.

det kommer diesel fra pumpe og ut til dyser, men er det nok????????????

dysene er testet, de er ok.

pumpe blir testet imorgen av spesialist på dieselpumper i østfold.

utgangspunktet til denne tråden var om noen hadde ideer til hva det kunne være.

still ikke tvil om mine opplysninger marvin!!!!!!!!!!!!!!!!!

god påske :easter:

Link to post
Share on other sites

jeg skulle vært på koster jeg nå :headbang:

jeg er fortvilet,ja.. derfor er jeg takknemlig for seriøse innspill. mekaniker på verksted har erfaring med dieselmotor i over 40 år. derfor er han helt oppgitt over å ikke kunne finne problemet.

hans problem, er at han ikke løser problemet

mitt problem er at han ikke forteller/har fortalt sannheten. ikke oppfylt skriftlige krav jeg hadde.

 

men etter mange innspill fra dere, telefoner til andre. er vi 99% sikkre på at det dieselpumpa. det har nemlig en tendens til å bli fukt,kondens i pumpa som gjør at den setter seg,ruster litt e.l. = dette løses ved en service av pumpa, pris 3000kr som verkstedet skal betale..det også....jiiiipppppiiiii :flag:

Link to post
Share on other sites

Min erfaring gjennom mange år med denne jernklumpen er at den er rimelig umulig å starte uten gløding. Svært fort gjort å "svi" av glødepluggene hvis du gløder for lenge. Enkelt å måle hvis du fjerner felles pluss til pluggene (skinna mellom pluggene) og måler motstanden i hver plugg. Med mindre enn to virksomme glødeplugger har du et stort problem...

Link to post
Share on other sites

nytt om motorproblem.

når vi prøvde å starte motor, startet den nesten (gikk i max 1 sek)for deretter å stoppe igjen. akkurat som å prøve å starte etter at du har gått tom for drivstoff.

vi sjekket diesel på tanker, dieselrør og koblinger, grovfilter, finfilter, lufteskruer, fødepumpe, og dysene. vi kom fram til at det kom lite drivstoff ut av dyserørene.

derfor er våres konklusjon at det må være pumpa. er levert til rep/service. men kunne ikke spennes opp for sjekk før etter påske.

dette er omtalt omhyggelig både på baatplassen.no og batmagasinet.no

det ordner seg nok :flag:

 

dette til info, siden det er ganske vanlig på litt eldre motorer. overhalling av dieselpumpe koster ca 3000,- + evt deler

pumpa skruer dere ut selv.. ta ut pumpa på sylinder 6 (dvs når sylinder 6 er max oppe). få en motormann til å sette den inn igjen.

tar max 30 min å sette den inn.

TUT OG KJØR :cheers:

 

håper jeg da :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Problemet som du beskriver med dieselpumpen er vel egentlig ikke vanlig!

Det som er "vanlig" ved slike symtomer er lekkasjer (falsk luft) i dieselsystemet, dårlig fødepumpe, tilstoppede filter osv.

At selve dieselpumpen går fyken hører vel til sjeldenhetene med mindre vann er kommet i pumpen!

Dieselpumpen bør en derfor å holde fingrene langt unna med mindre du har "mye peiling" på hva du holder på med!

 

Teorien om manglende gløding av motoren er kanskje også verdt å undersøke!

 

 

Håper dere finner ut av det!

Link to post
Share on other sites

Påstanden min, om at det dras inn falsk luft et sted, er beskrevet.

At en mekaniker med 40 års erfaring ikke innser at å mekke motoren i småbiter uten å sjekke dette, er meg ubegripelig.

 

En klar slangebit til å bypasse filteret med, en påhengsmotorpumpe og en tom og rengjordt colaflaske snudd på hodet som " dieseltank" så tipper jeg motoren går jeg.

 

Å konkludere med at motoren " får for lite drivstoff" av en visuell sjekk, er bare tull. Det går rett og slett ikke an, sier mekanikeren det, så bløffer han. :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg hadde i hvertfall fåt sjekket dette først. En Joda med VP hadde tilsvarende problem i fjor. Ringte SP motor (kjenner ham) og spurte. 90% sikker at den suger luft sa ham. Filteret dras ofte for hard til og tettningen kan krølle seg litt. Vi demonterte dieselfilter, på med litt diesel på pakning og monterter den igjen. Problem løst.

Før vi gjorde det fikk vi motoren til å snøfte å gå korte perioder ved å operere nickepumpe.

 

Det hører også med til historien at motoren startet og gikk en stund før feilsymptomene kom etter at filter var byttet. Det er derfor ikke rart om den startet og gikk etter filterbytte i fjor høst.

 

Håper for din del at det det noe tilsvarende som har skjedd med din motor. Husk alltid at vi prøver å hjelpe, ikke lage mer trøbbel for deg.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

jeg vet at alle vil hjelpe det er bra. :yesnod:

vi har sjekket fødepumpe, byttet ut dieselfilter 3 ganger. koblet forbi filter m.m.

vi løsnet på de 2 miterste dysene og turnet motor på starter. kom litt diesel(tisvarende 2 dråper) gjorde det samme

med fødepumpe. kom bare litt diesel da også.

han snakket med en kollega som driver med dieselpumper, motorer og diesel elektro. han bekreftet våres mistanke om dieselpumpe måtte være årsaken. vi har elimert bort nesten alt det andre.

men kan ikke utelukke at det er noe annet, men pumpa er skrudd ut og skal testes i benk etter påske. så for vi jo se.

hvis ikke er dere velkommen til å prøve å fikse for meg. sentralt i østfold. :wink::wink::wink::wink:

Link to post
Share on other sites

.....vi løsnet på de 2 miterste dysene og turnet motor på starter. kom litt diesel(tisvarende 2 dråper) gjorde det samme

med fødepumpe. kom bare litt diesel da også.

...

 

Dette vil etter mitt ringe skjønn indikere at evnt. feilårsak ligger et sted fra og med fødepumpen og retning dieseltanken og IKKE andre veien mot dieselpumpen eller dysene. Fødepumpen skal normalt gi en brukbar sprut når motoren tørnes v.h.a starteren :yesnod:

 

Men,men.......!

Link to post
Share on other sites

Nå kan det være at tampen begynner å brenne her.For to år siden var det umulig å få motoren til å starte.Det kom ikke diesel når jeg koblet fra røret fra fødepumpa Forfilteret var ikke tett.Det var derimot stigerøret fra tanklokket og ned.Fullt av gjørme fra dieseldyr.Ut med 40 -50 liter dieselgjørme og rengjøring av alt.Men det kostet masse spekulasjon og rådspørring før jeg fant det ut.Jeg skal ikke nevne alle gode råd jeg fikk,men situasjonen ligner.Fødepumpene til volvo kan også skape trøbbel.En ventil løsner.Den kan med mer eller mindre hell festes igjen ved å bruke en kjørner og slå på kanten på innfestingen.Da får heller ikke dieselpumpa tilstrekkelig med trykk ,er det ikke 0.25 atm den skal ha ?

GOD PÅSKE igjen !

Link to post
Share on other sites

det virker som om de fleste her inne ikke har tro på at det er pumpa. :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes: det har gjort at jeg også blir mer og mer usikker. hvor kan motoren trekke falsk luft da?

den går jo nesten.... virker som om den ikke får nok diesel til å fortsette å dure :drink:

men, som sagt pumpa er ute... så jeg får vente å se... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...