litt peiling Startet 5.April.2007 Del på Facebook Startet 5.April.2007 Kommentar fra moderator: Emnetittelen er endret, var opprinnelig Motortrøbbel. Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette Motor volvo penta Tamd 40b 1986 mod. Ca 2300 timer Motor ok, ved sesong slutt. Mekaniker kjørte båt/motor varm for å skifte filtre,olje m.m. i høst. Alt var da ok. Motor ble vinterkonservert før opplag. Dette også av mekaniker. Når mekaniker skulle sjøsette/prøve båten nå den 3.april 07. Virket ikke motor. Det var akkurat som når man har kjørt tom for diesel å prøver å starte igjen sa ham. Hva kan skje når motor står stille? Hvem har ansvaret her? Hva kan jeg kreve? Påskeferien er i alle fall ødelagt for våres del. Hvorfor skulle han prøve båten først??????????????? Han har reparert vannpumpe,dynamo m.m. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VortexSurfer Svart 5.April.2007 Del på Facebook Svart 5.April.2007 Virker ikke,hva mener du???? Starter den ikke? Kan jo være noe så trivielt som luft....men du må beskrive bedre hva du mener med "Virker ikke" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
litt peiling Svart 5.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2007 står i innlegget jo motor vil ikke tenne/starte. den virker som en motor som skal startes uten diesel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 5.April.2007 Del på Facebook Svart 5.April.2007 Det vil være naturlig å sjekke om motor virkelig FÅR diesel, først? Hvis ditt nick er representativt for dine kunnskaper om båt og motor, skjønner du nok sikkert dette! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 5.April.2007 Del på Facebook Svart 5.April.2007 Hva kan skje når motor står stille? Mest sannsynlig har diesel seget tilbake og der er kommet luft i systemet. Da er det bare å lufte og få frem diesel. Dette burde jo mekanikeren din vite ???!!!!!! Er han mekaniker eller bare deleskifter ? ;-) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 5.April.2007 Del på Facebook Svart 5.April.2007 Ta og skjekk filteret ditt mulig full av dritt og mulig ingen diesel.mvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 5.April.2007 Del på Facebook Svart 5.April.2007 Sjekk at det virkelig kommer diesel fram til dysene. Opplevde når jeg skulle hente min båt ved kjøp at regulatoren i dieselpumpen kilte seg, og blokkerte for dieselen ut fra pumpen. Tok en stund før vi skjønte hva som skjedde, men med hjelp av en dyktig dieselmekaniker ordnet det seg! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
JonnyBoy Svart 5.April.2007 Del på Facebook Svart 5.April.2007 (redigert) Hvem har ansvaret her?Hva kan jeg kreve? Hvorfor skulle han prøve båten først??????????????? Skjønner din frustrasjon over ødelagt påskeferie, men mener du dette hadde vært unngått dersom mekanikeren ikke hadde prøvestartet??? Da hadde han vel fått kjeft når du fikk overlevert en båt som ikke startet?! Forutsatt at mekanikeren ikke har gjort noe som medfører problemet, kan han neppe lastes. Høres ut som feilen skyldes blokkering i drivstofftilførselen (dersom det er diesel på tanken da - ikke noe usannsynlig feil det heller!). Etter mitt skjønn kan du da ikke kreve noe som helst, annet enn at mekanikeren fakturerer flere timer på videre feilsøking. Fortsatt god påske til deg, og alle andre brukere av Båtplassen! Redigert 5.April.2007 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 5.April.2007 Del på Facebook Svart 5.April.2007 Min mening: Les innlegg # 4,5 og 6 en gang til, og sjekk at diesel virkelig kommer frem! Lykke til. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
litt peiling Svart 5.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2007 et merke verksted i østfold. takker for seriøse svar. til dere som ikke er seriøse..la vær......... selvfølgelig er det diesel på tanken,nøkkel i tenninga osv. båten ble satt bort til mekaniker.. da virket alt. han kjørte motor varm, hadde service på motor og vinterkoserverte. satte deretter bort båten i opplag. skulle nå sjøsettes og oppdager at det ikke er mulig å få start. det virker som om motor ikke får drivstoff..sier mekaniker til meg.. han har sjekket at diesel kommer frem dit den skal men allikevel.. vil den ikke tenne ordentlig. nå har han trykk sjekket dyser og prøvet en annen diesel pumpe men................. ikke start. han pratet noe om mellom kransen i registeret, men det tror ikke andre han har snakket med.................. jeg er oppgitt.......... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 5.April.2007 Del på Facebook Svart 5.April.2007 Tenkte litt på om noe av mekanismen til stopperen henger, men den sitter kanskje i pumpa som er forsøkt byttet? Hvis det kommer diesel ut av dysene, må det vel mangle luft eller kompresjon? Må vel være verkstedet sitt ansvar å få den i gang igjenn så lenge den virket når de fikk den, og det er de som har klådd på den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
litt peiling Svart 5.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2007 helt enig må jo være verkstedet som må ordne opp i dette. jeg leverer jo en motor som fungerer. og som bare skal skiftes dieselfilter,olje,oljefilter,luftfilter,impeller osv. og i tillegg skal motor vinterkoserveres. og når motor da igjen etter 5 mnd i vinteropplag i fungerer, hvem er da ansvarlig????????????????????? båt er scand 29 og motor tamd 40b Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
litt peiling Svart 5.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2007 skrivefeil i forrige innlegg...... skal være motor ikke fungerer, hvem er da ansvarlig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 5.April.2007 Del på Facebook Svart 5.April.2007 Det som trengs for at motoren skal starte er luft, diesel og kompresjon. Med mindre noen har "hærpet" motoren din SKAL den starte når disse forutsetninger er tilstede. Vet ikke hvor dreven denne mekanikeren din er da han tydeligvis ikke evner å stille diagnosen? Worst case kan være feil som av og til oppstår er hvis man er uheldig med oppløfting av båten og at sjøvann som befinner seg i eksosslangen kommer inn i ventiler og brennkammer på motoren fordi båten hellet for mye med baugen. Da er den tiden en vinteropplagring tar, nok til at motoren tar alvorlig skade av korrosjon i sylinder og ventiler. Men dette blir jo bare spekulasjoner. Mener at den selvsamme firmaet i det minste har et moralsk ansvar for å hjelpe deg til å finne ut av dette problemet, all den tid de meget vel KAN være ansvarlig for at dette problemet har oppstått! Diesel til dysene og kompresjon er nøkkelord i din søken etter feil! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 5.April.2007 Del på Facebook Svart 5.April.2007 Unnskyld meg; men er dette et spørsmål om hjelp for å få en motor igang - eller er det en hevngjerrig jakt på en syndebukk? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
litt peiling Svart 5.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2007 til å få igang motoren selvsagt men, det kan bli dyrt også da Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 5.April.2007 Del på Facebook Svart 5.April.2007 Tenker høyt: 1. Hvis kompresjon er tilstede (sjekkes med kompresjonstest...) 2. Hvis det er diesel som kommer frem til motoren (sjekk at det ikke er vann...) 3. Hvis "stopperen" ikke "henger" (sjekk at den ikke er aktivert) 4. Hvis glødingen virker (dersom det ER gløding på denne "steinknuseren" da...) Hvis JA på alt dette, da SKAL motoren starte... (Antydning om "herping" osv. ser jeg bort fra.) Har jeg glemt noe?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
litt peiling Svart 5.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2007 er prøv med start gass, har også brukt propan varmer rett i turbo. ikke no hjeper det må jo enten være diesel eller luft... trodde jeg da dysene er testet...ok prøvd å vri tenningspunkt m.m. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 5.April.2007 Del på Facebook Svart 5.April.2007 Dusier :prøvd å vri tenningspunkt m.m. Var vel dette jeg mente med hærping!! Hva i herrens navn får noen med peiling til å tru at en motor som går som en drøm om høsten og som ikke starter av en eller annen grunn på våren, skulle skyldes feil timing på dieselpumpen?? Hvordan er dysene sjekket? Synes egentlig hele greia virker noe underlig! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mitsu Svart 5.April.2007 Del på Facebook Svart 5.April.2007 vinterdiesel er tilført mer parafin en sommerdiesel,kan feilen ligge i diesel filtret? sommerdiesel blir som starin i minusgrader... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 5.April.2007 Del på Facebook Svart 5.April.2007 ....vinterdiesel er tilført mer parafin en sommerdiesel,kan feilen ligge i diesel filtret? sommerdiesel blir som starin i minusgrader... Da skal det være bra kaldt da, Mitsu.........! Under 10 minus i hvertfall!! Hvor har du forresten tilhold, med båten mener jeg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gas Svart 5.April.2007 Del på Facebook Svart 5.April.2007 Her er mye rart forsøkt prøvet ser jeg......er dette utført av mekanikeren?? Da skal du finne en annen mekaniker fortere en svint så denne kan se på dette med nye øyne...selv om det kan ta litt tid å rette opp alt som er forsøkt,f.eks. pumpeinnstilling Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
litt peiling Svart 6.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2007 takk for mange svar. jeg har ikke lyst til å gå ut med hvor og hvem ennå. nok en gang.................. motor virket ok når vi leverte den til verksted. verkstedet skulle ta å skifte olje og filtre, impeller + å ta vinterkoservering. dette er vel normalt om høsten eller han insisterte på å sjøsette båten for oss, samt å prøve at alt fungerte før vi dro ut på tur???????????????????????? hvorfor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 6.April.2007 Del på Facebook Svart 6.April.2007 vinterdiesel er tilført mer parafin en sommerdiesel,kan feilen ligge i diesel filtret? sommerdiesel blir som starin i minusgrader... Dette er gammel kunnskap. Moderne vinterdiesel (med unntak av " arktisk grad " )inneholder NULL % parafin. Forøvrig setter jeg 10kr på at motoren drar falsk luft et sted, og at dette lar seg fixe på 2 minutter om ingen med " litt peiling" skrur motoren fullstendig i fillebiter først... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Cirkeline Svart 6.April.2007 Del på Facebook Svart 6.April.2007 Hvis motor gikk fint i høst og den ikke starter nå så ville jeg ha sjekket filtere, gummipakninger til filtere, slangekoblinger og evt. fødepumpe og få dette skikkelig luftet. Det skal vel utrolig mye til at pumpe/ pumpeinnstilling forandrer seg mye under et opplag, evt. andre mekaniske feil med pumpe. Hva med vanninntrenging fra eksossiden i sylindre ved landsetting av båten? Rust på ventiler/seter som svekker kompresjonen mye? Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.