Jump to content

TAMD40B 1986 mod. starter ikke etter opplag

litt peiling

Recommended Posts

Løfta denne fram igjen!!

En snarsint matros i fra Møre

Skulle med båten sin ut å kjøre

Været var bra og humøret på topp

til motoren fusket og det ble bare stopp.

Han klødde sitt hode og lurede på,

Ka i h**vete va de som skjedde nå.

Han fila og fila uten at det hjalp,

kun måsene hørtes og bølgenes skvalp.

Han ringte sin gamle spesialist,

på Pentamotoren og takket for sist.

Han viste sin harme i ord og toner

han hørtes mest ut som gamle kanoner.

Mekanikeren kom å begynte å søke

etter synlege tegn på om noe har røke.

Intet var synlig og unormalt

motoren var dau, kort fortalt

Selv hadde han peiling,det sa hvertfall jenta.

men det kunne umulig være på Penta.

Ka fanken har skjedd, sa han og svor?

Den gikk som ei klokke på høsten i fjor.

Han såg inn i auge på mekanikerfjompen

som påsto det sannsynlig var snærk i pumpen.

Sammen de skrua så svett’n rann.

Pumpa ska ut samme fan.

Moralen må bli til alle;- som følger:

Når ønsket er stort om å komme ut på de bølger

da bør alle som mener å ha litt peiling,

kanskje vurdere å kun starte med seiling.

:drink:

Redigert av rogeri (see edit history)

var det noen som sa "Fullt på høyde med ein middelmådig påskekrim"?

Personlig har eg aldri sett noen påskekrim som stiller i denne klassen...

topp underholdning / og veldig lærerikt for oss med mindre peiling :wink:

dog, selvfølgelig ikke så hyggelig for båteiger selv.

lykke til, fremdeles lenge til fellesferien.

mvh starpowr

skal ikke komme med så mye til alle her med sine enorme erfaringer. men syns nå det hadde vært greit å slippe å lese om dere interne krangel om hva problemet er. finnes mange sånne verksteder som det er mekanikere som har erfaring. så la de ha det. har det her også. har vært borti problemet å ikke få starte. men fikk nå startet. med turbo som stod bom fast. og kan også bekrefte det at glødingen var et problem. og denne pentaen trenger gløding når det var kjølig i været........... jeg ville nå sjekket microfilteret også jeg da. så lykke til

men syns nå det hadde vært greit å slippe å lese om dere interne krangel om hva problemet er.

Veit ikke helt hva du forventer av dette forumet - men dette er et diskusjonsforum der man diskuterer båtrelaterte saker. At man har ulikt synspunkt er en forutsetning for at det skal være diskusjon. Og ikke minst har mange ulike erfaringer som man med glede deler med alle andre. Om du ikke vil ha meningsutveksling (det du kaller krangling) men bare "korrekte svar" får du nesten se et annet sted enn her.

Noen har en skarp tone, noen har en myk tone. Etterhvert venner man seg til stilen til de ulike :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Det er svært mange lærerike innlegg i denne tråden - og båtrelatert poesi.

Det opplyses i innlegg # 1 at motoren er fra 1986.

Dersom slanger for tilførsel og retur av diesel ikke er skiftet siden båten var ny for 21 år siden, kan det være en ide å gå over alle slangene.

Det er mye erfaring som ligger bak dette, og som også er i samsvar med erfaring jeg selv har gjort:

Ser at du har sjekket alle koblinger. Det er sikkert OK men når det gjelder gummislanger så må disse taes helt av for innvendig sjekk. Slangen kan svelle innvendig og slipper følgelig ikke diesel igjennom. Har faktisk også sett at gummmien har løsnet innvendig og laget seg til som en ventil. Og fungert slik at når motoren trenger mer diesel så tettet gummien og dermed strupte helt for diesel.

Jeg ville ikke nølt med å ha skiftet ut samtlige dieselslanger - så har du i alle fall utelukket at det er problemer på slange-siden. Dette koster heller ikke all verden.

hvordan får man sjekket om at det kommer tilstrekelig mengde diesel til fødepumpe og ut igjen :confused:

tror ikke problemet er selve føde pumpen, selv om den kjentes litt slapp ut. :sleep: For når luftskruen på filter ble åpnet 4 omdreininger som beskrevet i verkstedmanualen, og det ble pumpet på fødepumpe sto det en tykk og fin ståle rett i tryne på mekaniker. :eek:

jeg skjønnte ikke helt opplegget her inne til en av dere :confused: koble forbi filter er ok, likeledes å bruke en tom colaflaske som tank.

Men å bruke en pumpe fra en utenbordsmotor går vel ikke :confused:

eller missforsto jeg :crazy::crazy::crazy:

artig med litt krass tone da. :headbang:

glødepluggene fungerer. og i tillegg ble det brukt åpen flamme (propan) rett i turbo for yterligere hjelp. utenat det hjalp.

det er garantert av motor får for lite diesel :drink::nonod:

men hvorfor :confused:

God morgen!

Du har garantert fått maaaaange gode råd i påskehelgen. :cheers::yesnod: Dersom du nå har laget deg en sjekkliste av alle rådene, så blir motoren nok frisk ingen.

Du har sikkert rett når du sier at motoren får for lite diesel. :drink:

Når det gjelder kontroll av glødeplugger er det lett å ta feil. Måten å sjekke disse på er å måle strømmen på hver enkelt samtidig som du sjekker at de får riktig spenning. Du sier ikke noe om metoden du har bruk, så det kan jo for det jeg vet være at det er slik du har målt glødepluggene.

Det blir spennende å høre resultatet. :seeya:

jeg har ikke skrudd.

det er kun mekaniker som har skrudd :sailing::smiley:

jeg bruker ordet "vi" men det er egentlig han. jeg var med å se på og å ta ut pumpe.

han har skrudd eller feilsøkt i 2 dg selv.

men hvis man har 40 års erfaring med dieselmotorer, skal man vel stole på ham :confused:

jeg stoler på det han gjør :smash: men ikke på om det blir gjort :crazy:

håper å få satt inn pumpe i slutten av denne uka. :yesnod:

hvis det ikke da hjelper har jeg ca 100 tips fra denne siden. :lol::lol::lol:

takk til alle :yesnod:

Jeg har IKKE finlest hele tråden.

Jeg tar sjansen på "å drite meg ut", for mekaniker, det har jeg definitivt aldri vært, ei hellere kjenner jeg omtalte motor....

Men jeg tar nå sjansen på følgende løsning allikevel :

-er stoppknappen i riktig posisjon ? (dersom stoppknapp finnes på denne ?)

Feilbeskrivelsen lingener noe på et problem jeg hadde på ene bilen for et par uker siden. Alt så ok ut, men ville ikke starte, hørte at det var "nesten like før" den fyrte. Første feil som ble funnet var en kontakt til glødepluggene som var defekt, denne bler fixet og motoren fyrte med en gang. Neste morgen var alt med det gamle, nektet å starte. Det viste seg at ALLE glødepluggene var defekte, hadde ikke tålt det å få full spenning. Nye plugger montert og starter med en gang.....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

På 41-motoren må en ha strøm til stopperen for å stoppe motoren. Er det ikke motsatt på 40-motoren slik at du må ha strøm til stopperen for å få startet. Det er skrevet at stopperen er sjekket, men vil huske at flere har hatt problemer med at denne har satt seg iløpet av vinteren......

jeg kontaktet min gamle mekaniker, den gangen jeg kjørte ford motor.

han holdt på å le seg ihjel.( han er nå 72år) slik hadde han vært bort i flere ganger.

grunner er sa han: når mekaniker skifter filter og olje m.m. så bruker dem føde pumpe kun et par-tre pump og skruer igjen luftskrue. motor starter og går da lenge nok til å få vinterkoservert den. men egentlig drar det seg luft inn i hele systemet.

Gjør følgende sa han: luft system på lavtrykk siden som beskrevet. skru deretter ut alle gløde pluggene og kjør motor på starter lenge, slik at motor opparbeider seg vakuum som fjerner all luft fra systemet på høytrykk siden.

dette hadde han tjent gode penger på sa han. det var mange som hadde hatt pumpe på sjekk hos bl.a. jahre motor , utenatt det ble funnet feil. han fikset dette på 10 min sa han.

blir spennende å prøve.

Han garanterte at det ikke var noe galt med pumpa, hvis så var, skulle han spandere helt ny pumpe på meg (35000,-)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...