Jump to content

Erfaringer med utstyr fra Biltema


bjorngb

Recommended Posts

Jeg ser at Biltema har en del forskjellig utstyr - men hva duger og hva bør en styre unna?

 

Selv har jeg prøvt fendre og litt tauverk. Fendrene virker bra, det samme 14mm polysilke som fortøyningstau. 12mm polypropylenen synes jeg ikke virker som noe kvalitetstau.

 

Hva er deres erfaringer med Biltema utstyr? Sjakler, kauser, strekkavlastere, tauverk, el.utstyr, batteri, bunnstoff og annet. Jeg vet at det er en del emner om dette, men det kan vel være interessant å samle erfaringer i en tråd?

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt noen såkalte rustfrie skruer der, som fort viste seg å ikke være så veldig rustfrie :cryin:

 

Det var de helt sikkert.

Spørsmålet du må stille deg, er om de var syrefaste.

Biltema har nemlig begge deler, de kaller skruene A2 ( Rustfritt ) og A4 ( Syrefast )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det er heller uvisst hva det var. Skjedde for noen år siden. Jeg spurte en ansatt der og forklarte hva jeg skulle ha det til, og fikk da en pose med skruer som visstnok skulle være egnet. Siden disse ikke var det, så har ikke jeg kjøpt mer skruer på biltema.

 

Har du prøvd de syrefaste der, fungerer det greit til båt da?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Med fare for at jeg sporer litt av:

 

Jeg har aldri registrert noen som mener at:

 

- fastnøkler

 

- skrujern

 

- bits

 

- kabler

 

- skiftenøkler

 

- tenger

 

- anoder (stort utvalg)

 

- kabelsko i flere dimensjoner

 

- vannpumpe, eksempelvis (hentet fra katalogen) : Vannpumpe, 12 V Selvsugende pumpe for drikkevann. Pumpehus og drev av messing. Også egnet som dieselpumpe. Kapasitet: 14 l/min vid 2 m. Maks. trykkhøyde: 20 m. Motor: 12 V, 6,5 A. Leveres med messingnipler og partikkelfilter. Slangetilkopling: 14 mm. Mål uten filter: 150 x 100 x 70 mm. Vekt: 1,6 kg.

 

er av påviselig dårlig kvalitet hos BT.

 

Jeg kunne nevnt flere gjenstander som jeg mener er av brukbar kvalitet.

 

Klart at BT også selger produkter med mindre høy kvalitet. Slik gjelder vel de fleste store varehus?

 

Oppgaven er trolig for flere av oss å finne ut hva vi kan kjøpe hvor og til mest hensiktsmessig pris.

Link to post
Share on other sites

Er delvis enig. Hvis du går i en spesialforetning på dagtid bør betjeningen vite hva de snakker om. Men på kveldstid i en ikke-spesialforetning med tonnevis med skoleungdom som betjening kan en ikke forvente alverdens.

 

Det er sant, men jeg synes at uansett at hvis man ikke har peiling så er det faktisk mer ærlig og redelig å si at dette vet jeg faktisk ikke noe om, og heller tilby seg å kanskje prøve å finne ut av det.

 

Til bjorngb: Beklager total avsporing av tråden din......

Redigert av jorhei (see edit history)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at verktøyet de selger med 10 års garanti virker til å være bra. Har selv kjøpt en del av dette og er fornøyd.

Er også fornøyd med en del elektromateriell, kabling, div. lavspenningsutstyr.

 

Instrumentene (dashbordinstrumenter- voltmeter, vanntemp, oljetrykk osv) er ikke egnet for båt. Sitter 2 år gamle slike i min båt nå og de både dugger og ruster. Som mange andre varehus har de både bra og dårlige ting.

 

Rustfrie skruer som ruster høres ut som en reklamasjonssak.... :crazy:

 

Mvh

Anabelle - en fornøyd Biltemakunde

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Rustfrie skruer som ruster høres ut som en reklamasjonssak.... :crazy:

 

Mvh

Anabelle - en fornøyd Biltemakunde

 

 

Hei, vanligvis må du finne ut hva slags kvalitet du skal ha selv hos Biltema. Rustfrie skruer i båt vil ruste etter en tid.

Som Suzuki bekrefter må du kjøpe A4 kvalitet . (syrefast)

Du får nok inngen reklamasjonsak på at rustfrie skruer ruster. :flag:

Link to post
Share on other sites

Man får jo det en betaler for.

 

Kjøper man en rekke med bits for 20 kr så sier det seg selv at den ikke er like bra som på Jernia til x antall kroner mer.

Det samme på annet verktøy.

 

Noe som har skuffet meg på Biltema er olje og filter. (10-40 og oljefiltere) Kort og brutalt helt ræva.

Helsyntetiske har visstnok et bra omtale

 

Batterier har jeg hatt et par av, 60 og 115Ah som har fungert utmerket.

 

Uansett som det heter Mekonomen, Biltema eller Jernia får en det en betaler for. Synes mange setter Biltema i bås som en dårlig plass å handle på. Man får kort og godt det en betaler for. For de som renner ned Biltema for å handle billig kan vel ikke komme å klage etterpå :wink:

 

Selv har jeg lagt igjen en del penger der... de har jo mye billig verktøy for en hobbybruker som meg !

 

Båt relaterte ting har jeg tilgode å handle der.

Link to post
Share on other sites

Man får kort og godt det en betaler for.

 

Det tror jeg at de fleste av oss har erfaring med at ikke alltid stemmer! Mange her har nevnt eksempler på produkter de har kjøpt til en billig penge, det være seg Biltema eller fra andre, hvor varen er laget av førsteklasses produsenter og holder høy kvalitet. Faktum er vel at vi lar oss lure av reklame og betaler blod for dritt f.eks batterier som får en kanin til å hoppe rundt! Eller enda værre kosmetikk! E>ksemplene er svæææært mange.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg at de fleste av oss har erfaring med at ikke alltid stemmer! Mange her har nevnt eksempler på produkter de har kjøpt til en billig penge, det være seg Biltema eller fra andre, hvor varen er laget av førsteklasses produsenter og holder høy kvalitet. Faktum er vel at vi lar oss lure av reklame og betaler blod for dritt f.eks batterier som får en kanin til å hoppe rundt! Eller enda værre kosmetikk! E>ksemplene er svæææært mange.

 

:sailing:

Det var litt av min intensjon og - hvor kan en spare penger ved å handle på Biltema og hvor bør en ikke spare penger på.

Link to post
Share on other sites

Hva er galt med den mineralske 10-40 oljen til Biltema? Har brukt denne på båt selv flere ganger og er svært interessert i dokumentasjon dersom den ikke holder mål. Hva skjedde med din motor siden du ikke er fornøyd?

 

Har ingen dokumentasjon.. Av erfaring så hadde jeg den til bilen. Motoren låt som den hadde for lite olje, så den ble byttet ut. Fikk også med det samme en kommentar fra en bilmekaniker som lo av meg. Skulle jeg slippe motorhavari så burde jeg ligge unna den.

Det holdt for meg. Men når jeg var å dum å skulle spare inn å kjøpe "markedes billigste" olje kan en vel skylde seg selv :headbang:

Link to post
Share on other sites

Kjørte Biltema 10-40 i 5 år på V8'n. Gikk penere enn med Shell's delsyntet. Gammel V8 skal ikke ha helsyntetisk olje, sto det i boka. Akkurat det sto med både bold og kursiv, så det var sannsynligvis ganske viktig... Hadde ingen problemer som kan relateres tilbake til olje. Forrige eier mente at motoren kunne bruke olje gjennom sesongen, men det så jeg aldri noe til. En gammel svetting fra bunnpanna forsvant i min eie. Tidligere eier kjørte på Castrol delsyntet.

 

Har brukt Biltemas 5-50 på begge bilene i 7 år. Min forrige matpakkebil var vanskjøttet av tidligere eier, og kammer og vippere var helt utslitt. Jeg kjøpte brukt topplokk, sånn at jeg kunne skifte når noe røk eller når ventilbankinga ble enda verre. I løpet av 3 år og 70 000km hørte jeg ikke forskjell. Da er oljen grei etter min definisjon. Reservetopplokket fulgte med da bilen ble solgt til en 18-åring i slekta.

 

Biltema har ikke eget raffineri. De kjøper olje på anbud, og rebadger. Jeg har kjent igjen den karakteristiske lukta av Mobil 1 fra fra Biltema 5-50 tidligere, men i senere åra har jeg ikke tenkt så hardt på dette. All helsyntetisk olje som kvalifiserer til angitt merking og 5-50 viskositet er tilstrekkelig for mine motorer.

 

Oljefilter anbefales derimot ikke. Jeg har opplevd å kaste bort 4 liter olje etter at filterpakning løsnet, og ved nærmere ettersyn var falsekanten for høy. Dermed fikk ikke pakningen nok trykk til å holde.

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg at de fleste av oss har erfaring med at ikke alltid stemmer! Mange her har nevnt eksempler på produkter de har kjøpt til en billig penge, det være seg Biltema eller fra andre, hvor varen er laget av førsteklasses produsenter og holder høy kvalitet. Faktum er vel at vi lar oss lure av reklame og betaler blod for dritt f.eks batterier som får en kanin til å hoppe rundt! Eller enda værre kosmetikk! E>ksemplene er svæææært mange.

 

:sailing:

 

Kan være til dels enig der Mouche. Selvfølgelig kan en få billig ting, som f.eks billig verktøy som holder 1 klasses standard. Men de fleste er vel enig at verden er slik i dag at en faktiskt får det en betaler for stort sett.

Kjøper jeg en billig vannpumpetang på Biltema og den ryker hadde jeg ikke vært like oppgitt om den var kjøpt på Jernia til 5 x prisen.

 

 

Jeg forventer mer av f.eks Jernia en Biltema.

 

Kjøper jeg pipesett på Biltema til 99,- kroner eller et sett fra Luna eller Bacho til 5 x prisen tror jeg ikke at Biltema er like gode :wink:

Link to post
Share on other sites

Personlig så mener jeg at man stort sett finner svaret hvis man "tar og føler" litt på produktet man vurderer. Er det billig, og kan virke som drit...så er det mest sannsynlig akkurat det. En del av verktøyet til Biltema har begynt å få en viss kvalitet. Men da koster det også en del. Ikke like mye som skikkelig merkeverktøy fra f.eks Tengtools, men alikevel.

 

Verktøyet til Biltema som har 10 års garanti er som regel så overdimensjonert og klumpete at det stort sett egner seg for hjulmuttere og annet grovsmedarbeid :smash: . Jeg er sikker på at når Armageddon kommer så er det eneste som blir igjen svevende rundt i kosmos en sky av Biltemaverktøy med 10 års garanti. :yesnod: Kjøper du f.eks verktøy fra Snap-On så har du verktøy med livstidsgaranti...og samtidig er det det slankeste, nydeligste og vakreste verktøyet du kan tenke deg :blush:

 

En annen ting som skiller billig fra dyrt verktøy er toleransen på verktøyet. Kjøper du en 13mm fastnøkkel fra Snap-On så er denne nettop det...altså 13mm. Det er IKKE en billig nøkkel. Der kan det sikkert variere med flere tideler uten at jeg har målt dette.

Link to post
Share on other sites

Brukte kalesjeimpregneringen for 3 år siden, så bra ut men jeg fikk ikke "langtidstesta" den da jeg solgte båten.

 

Kalesjevasken virket noe tam og følte ikke det ble noe renere, men det bør muligens ikke være så sterk såpe? eller??

 

noen med erfaringer på disse produktene?? da jeg skal impr. den jeg nå har.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...