Jump to content

Erfaringer med utstyr fra Biltema


bjorngb

Recommended Posts

Jeg bruker BT i Skien mye..og med god erfaring..både i service og i varer. Når jeg sier god erfaring så mener jeg med dette at jeg har fått byttet uten problemer ting som ikke virker som det skal, og varer som koster 1/10 av prisen på "høykvalitet" forlanger jeg ikke all-verden av. Et eksempel er Eksentersliper fra BT. Den koster 199,- og en fra AEG koster fort 1999,- (kan altså kjøpe 10 BT-slipere for 1 AEG). Men når man pusser så merker man jo klart at det er forskjell på hvordan disse to pusser...det skal jobbes mye mer med billigpussere, og det tar mye lengre tid - det samme gjelder andre elektriske verktøy (polèrmaskiner, driller, stikksager etc...) - så om man skal bruke dette i jobbsammenheng hvor tid også er penger, så ville jeg nok tenkt meg om. Jeg for min del har alt slikt arbeid som hobby og så lenge billigverktøy gjør jobben, så bruker jeg dette og bytter/kjøper en til etterhvert som de gir seg. :lol:

 

Skal man polere båten og bruker maskin og pussehetter/svamper/remedier fra Biltema, så vil dette klart ta mye tid, koste lite og ikke bli fullt så bra - men kanskje godt nok til den prisen.....om man ganger summen med 5-6-7-8- kanskje 10 og bruker proff maskin, med proffe svamper, hetter og remedier fra anerkjent merke så vil nok resultatet bli mye bedre til mye mer penger og ta mindre tid. Men da har du brukt 6000 + 10 timer på båten - på BT-produkter har du kanskje bare brukt 600,- men 50 timer arbeid. Noen har bare 600 kroner, men kan bruke 50 timer - andre kan bruke 6000,- men ikke engang en time på båten. Der ligger nok mye av forskjellen på folket?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Et eksempel er Eksentersliper fra BT. Den koster 199,- og en fra AEG koster fort 1999,- (kan altså kjøpe 10 BT-slipere for 1 AEG).

 

For det første er dette helt feil. Man får en helt grei proffmaskin til omlag tusenlappen.

Nå skal ikke jeg utgi meg for at jeg kjenner detaljprisene på ALLE eksenterslipere, men du får f.eks en METABO til omlag 900kr, eller en Blå Bosch til 1750,-

Forøvrig gjør en vanlig grønn Bosch en jobb som ligger milevis utenpå sånt Biltema skrap,og den får du vel for ca 800kr.

 

Men når man pusser så merker man jo klart at det er forskjell på hvordan disse to pusser...det skal jobbes mye mer med billigpussere, og det tar mye lengre tid - det samme gjelder andre elektriske verktøy (polèrmaskiner, driller, stikksager etc...) - så om man skal bruke dette i jobbsammenheng hvor tid også er penger, så ville jeg nok tenkt meg om.

 

Du resonnerer altså sånn at fritid ikke har noen verdi. Greit for mange, men for de fleste er det vel ikke helt sånn.

Om jeg kan, ved å investere en 500lapp ekstra, få et verktøy der jobben er gjodt på halve tiden, resultatet blir bedre, arbeidsgleden stiger, og i tillegg veit jeg at ved å velge kvalitet, får jeg et verktøy som kan repareres, og dermed er det faktisk miljøvennlig :smiley:

Fritiden min er rett og slett blitt for dyrebar til å surre med sånt skrammel, som bare steller i stand problemer.

Noen som har forsøkt å høvle en trebit med en elektrisk Biltema høvel ? :smiley:

 

Jeg har mye rimelig elektroverktøy selv. Faktum er at jeg hater hver eneste en av dem, pga dårlig funksjonalitet. Det verktøyet jeg er mest glad i, er det også det dyreste. I tillegg varer det trolig livet ut,om det passes på.

 

PS - bare så ingen er i tvil;

jeg elsker Biltema. OK kvalitet til bra priser. Men hageverktøyet ( Spader og river og sånt, )samt elektroverktøyet er helt håpløst.

 

F.eks håndverktøyet er prima vare. Har kassevis.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Dårlig verktøy blir fort fryktelig mye bortkastet tid. Så selv om Biltema (el)verktøyet er mye billigere enn andre mer seriøse leverandører, så koster billig verktøy altfor mye i plunder og heft og ikke minst bortkasta tid. Når skiten havarerer så går det fort noen timer fram og tilbake til butikken for å klage og eventuelt få et nytt (som også havarerer). De timene kunne heller ha vært benyttet til effektiv jobbing. Fritid er dessverre noe som de fleste av oss har for lite av, og som vi ikke ønsker å kaste bort på dårlig verktøy.

Link to post
Share on other sites

Kan være til dels enig der Mouche. Selvfølgelig kan en få billig ting, som f.eks billig verktøy som holder 1 klasses standard. Men de fleste er vel enig at verden er slik i dag at en faktiskt får det en betaler for stort sett.

Kjøper jeg en billig vannpumpetang på Biltema og den ryker hadde jeg ikke vært like oppgitt om den var kjøpt på Jernia til 5 x prisen.

Jeg forventer mer av f.eks Jernia en Biltema.

 

Kjøper jeg pipesett på Biltema til 99,- kroner eller et sett fra Luna eller Bacho til 5 x prisen tror jeg ikke at Biltema er like gode :wink:

 

 

Etter noen år i verktøybransjen, primært i proffmarkedet, kan jeg for egen regning si at du stort sett finner skrot hos Jernia til blodpriser, mens du på Biltema i allefall kan velge mellom skrot til skrotpris og til tider super kvalitet til IRRITERENDE vettuge priser. De har i hvertfall 2 kategorier kvalitet på alle sine varer. Men skal du handle må du ha greie på sakene sjøl. Det er det ikke alle som har, og derfor kjøper de billigste alternativ. Synd for dem, men vi har alle våre prioriteringer. Jeg har ikke greie på fotball (allergisk...) men spør meg gjerne om verktøy, fiske og båt!

:fishing::sailing::smash:

Redigert av Kompressor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Eg har ein sånn i frå biltema og den funka i alle fall i fjor. :rolleyes:

Eg har denne i open båt, og viss det her er snakk om å bruke den i lukka båt så skulle eg ikkje tru at det er noko problem.

 

Eg har ikkje starta sesongen i år endå så om dette funker etter vinteren kan eg ikkje svare på. Forhåpentligvis veit eg meir etter helga...

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Mye varierende erfariger med Biltema i denne tråden. Jeg har ved Biltema i Bergen nylig opplevd helt suveren serviceinnstilling og kundebehandling. :flag:

Kjøpte 2 sammneleggbare sykler til å ha i båten. Pakket ut og monterte syklene, som var veldig OK, og til halve prisen av tilsvarende i div. maritime butikker. Så viste det seg dessverre at øyemålet mitt i forhold til plass i båten hadde sviktet. Det var ikke plass i skottet hvor jeg hadde tenkt å ha dem lagret. :headbang:

Jeg kontaktet Biltema, forklarte problemet, og fikk beskjed om at jeg bare kunne komme tilbake med syklene og få pengene igjen! Ikke dårlig! :flag:

Jan Rune

Link to post
Share on other sites

Batterivannet fra Biltema er akkurat like bra som det du kjøper på bensinstasjonen er min erfaring. Bruker normalt bare det, og har alltid noen liter liggende i reserve. Borti 20kr pr liter om jeg ikke husker feil. Bensinstasjonpris ligger vel på 20-40kr. Destillert vann fra apoteket husker jeg ikke prisen på.

Link to post
Share on other sites

Kom p åat jeg kjøpte en Jekk (rød) i fra Biltema for 15 år siden. Funker som bare det i dag.

 

Min blå Biltema garasjejekk er nå 24 år, og fortsatt i flittig bruk. Det fulgte med et ekstra pakningssett til pumpa da den var ny, men jeg har ennå ikke hatt bruk for det.....

 

Når det gjelder olja, så blir den nok ikke dårligere av at man klistrer Biltema merket på kanna. Men jeg må innrømme at jeg er såpass feig at jeg ikke har turd å prøve ennå.....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det som irriterte meg mest med BT, var at det alltid maglet ca 10% av handlelisten ! Har nå godtatt at slik er det bare.

Ellers er jeg enig med tidligere innlegg, man må vite litt om hva man kjøper. Holder man seg til det "dyre" verktøyet, får man bra kvalitet.

Har en stor vinkelsliper som jeg kjøpte for åtte år siden, som ukentlig brukes i jobb. Stoppet for meg for en måned siden. "biltemadritt " sa svoger. Jeg konst. brudd i strømkabel. Byttet denne, og sliperen går perfekt. Har to el høvler, en makita og en biltema. Disse er identisk og bruker samme deler.

 

Når det gjelder olje, vet jeg ingenting , men gammelaudien har passert 300 000 og 260 000 har bilen gått på BT olje.

 

Saken er vel den at BT kan plukke ut "volumvarer" , og selge disse med lav fortjeneste.

Link to post
Share on other sites

La oss anta at motoren i båten går 150 - 200 timer i året. Vil den ta skade av olje kjøpt hos Biltema?

 

NEI!!!!!!!!!!!!

Olja er dritbra!!!! Men som alt annet på biltema kjøp det som ser og kjennes best ut og ikke det billigste.....

Jeg bruker 5/50 syntetisk men liker å bruke Fram oljefilter fordi disse har størst filterflate!

 

Om rustfrie skruer ruster som noen sier her så er de av dårlig kvalitet ----> altså med flekker med reint jern..

Link to post
Share on other sites

En liten sak når det gjelder motorolje. Her er sikker mange maskin- og oljefolk som kan bekrefte at det meste av motorolje som selges (jeg har ikke sett annet ?) er etter API standard (American Petroleum Institute). Det er en definert standard som bruke av all NATO land (av grunner en kan tenke seg) og mange andre. Biltema oljen jeg har sett har også kvalitetsbetegnelse etter API standard. For dieselmotorer går kvalitetsgraden stigende fra CA til CD. Dvs en finner den oljekvaliteten som motorfabrikanten foreskriver, og om den selges på Biltema eller en bensinstasjon skal i praksis ikke bety annet en forskjell i prisen. En annen sak er at Biltema ikke fører alle oljekvaliteter, men vis meg den bensinstasjonen som gjør det?

Link to post
Share on other sites

Men ikke kjøp propellaksel fett på Biltema den blir alt for tynn og vil gå rett i havet med en gang,

jeg har brukt opp en tube alt i år den er så tynn at man ikke får noe motstand i koppen så min kopp skrudde seg av flere ganger.

Byttet til vanlig tykt grease nå i helgen så nå ble det bra.

Link to post
Share on other sites

La oss anta at motoren i båten går 150 - 200 timer i året. Vil den ta skade av olje kjøpt hos Biltema?

 

Det kommer an på motoren. Min motor skal ha SAE 30 eller 15W-40, og det har ikke Biltema. De har 10W-40, og det er ikke anbefalt for min motor. Hel- og halvsyntetisk er bannlyst. Oljen jeg bruker kommer fra Felleskjøpet, og prisen er vel omtrent som Biltema, uten at jeg skal påstå at jeg har sjekket.

Link to post
Share on other sites

Det kommer an på motoren. Min motor skal ha SAE 30 eller 15W-40, og det har ikke Biltema. De har 10W-40, og det er ikke anbefalt for min motor. Hel- og halvsyntetisk er bannlyst. Oljen jeg bruker kommer fra Felleskjøpet, og prisen er vel omtrent som Biltema, uten at jeg skal påstå at jeg har sjekket.

 

Hva slags motor har du????

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...